Lancer
Realisti
Ei jumalauta Ei riitä sanat.
Aki Ajo menetti
ystävän Malesiassa
- Zarcon kolmas sija maistui tällä kertaa melkein voitolta. Hän ajoi järkevän kilpailun vaikeissa olosuhteissa, totesi tallipäällikkö Aki Ajo.
Kymmenettä täysipainoista kautta MM-sarjassa tallipäällikkönä toimivan Ajon ajatukset olivat kuitenkin myöhemmin aivan muualla.
- Tämä oli todella surullinen päivä. Kaikki se mitä tapahtui MotoGP-luokan kilpailua ennen, menetti merkityksensä, Ajo viittasi italialaisen Marco Simoncellin kuolemaan.
- Henkilökohtaisesti hyvin tuntemani Marco oli persoona ja varikoiden väriläiskä. Monet hauskat yhteiset hetket hänen kanssaan eivät unohdu.
Keihäskarnevaaleissa harvemmin viedään ketään kilpailijaa paareilla sairasautoon. Luulisi, että turvallisuuteen voisi panostaa muutenkin kuin kaikenlaisia superkalliita härpäkkeitä keksimällä. Ensihoito pelastaa ihmishenkiä.Kulurakennetta nostamalla kisoista tulee aina vaan kalliimpia järjestää. Toki kouluttamista pitää järjestää toimitsijoille jotta ihan tahattomista kömmähdyksistä päästäisiin eroon. Kiire ja ammattitaidon puute johtaa yleensä huonoihin tuloksiin.
Ihan samalla tavalla vapaaehtoisvoimia käytetään ihan normaaleissa alueellisissa urheilukisoissa. Ei esim. keihäskarnevaaleillakaan tuntipalkkalaisia ole toimitsijoina.
Ja yleensä saadut päivärahat menevät seuran tilille, ei toimitsijan omalle tilille. Jos matkakorvauksia maksetaan, ne saa luonnollisesti itse.
MotoGP:n tilanteet ovat kyllä varsin kummia. Se, maksetaanko virkailijoille on minusta jokseenkin toissijaista, tuo homma kun on monille hyvinkin intensiivinen harrastus. Ammattimainen voi olla olematta ammattilainen ja harrastaja voi olla olematta harrastelija. Se noissa sitä vastoin on hämmästyttävää, että virkailijat tuntuvat keskenään olevan vastuussa siirrosta. F1:ssä tilanteet ovat aina lääkärijohtoisia ja kuljettajaan kajoaminen tapahtuu vain lääkärin ohjeistuksesta.Tomizawan kanssa taidettiin töräillä aivan samalla tavalla viime kaudella. Milloin osaavalle ratahenkilökunnalle kannattaisi alkaa maksaa kunnon korvausta? Ettei siellä olisi vain näitä faneja sähläämässä paniikissa. Pari päivää sitten kuulin, ettei formuloissakaan noille makseta oikein mitään. En oikein usko, että MotoGP:ssäkään tilanne olisi paljoa parempi.
Ensisijainen tavoite kuitenkin olisi, ettei sitä ensihoitoa tarvittaisi. Siksi ne "superkalliit härpäkkeet".Luulisi, että turvallisuuteen voisi panostaa muutenkin kuin kaikenlaisia superkalliita härpäkkeitä keksimällä. Ensihoito pelastaa ihmishenkiä.
Ja myös menneisyyden mestari (250cc MM vuonna 2008)Ikävä tapaus koska Simoncelli oli mielestäni tulevaisuuden mestari ja ura oli nousujohteessa.
Juu ajattelin lähinnä MotoGP-ryhmää.Ja myös menneisyyden mestari (250cc MM vuonna 2008)
Jooh tästä oli ensiapukoulutuksessa puhetta ja ihan sama mielipide kouluttajalla oli.Ensiapukoulutuksessa kertoivat että joku neurologian kirugi on sanonut että jos potilas joudutaan siirtämään niin siirtämisestä mahdollisesti aiheutuvat vammat ovat aivan mitättömät verrattuna onnettomuudesta aiheutuneisiin vammoihin. Siis kun yleisohjeistus on että ei saisi loukkaantunutta siirtää esim. auto-onnettomuuden sattueissa, mutta jossain tilanteissa (esim. räjähdysvaara) se on pakko tehdä.
Joo pakko oli mennä laittelemaan autoteltan sähköistyksiä kuntoon heti BBC:n MotoGP-lähetyksen päättymisen jälkeen ku oli niin ilkeä fiilis koko hommasta. Aluksi se kolari ei yhtäkkiä ajatellen näyttänyt niin pahalta. Siinä live-kuvassa vilahti joku kypärä pyörien ja mietin vaan että lensikö kypärä päästä...sit vähä mietin lisää että ku ei tullut heti uusintaa eikä kolaripaikkaa yhtään näytetty että mitä siellä tapahtuu.Eipä ole koko päivästä tahtonut tulla oikeen mitään kun on tuo onnettomuus pyöriny päässä.
Äkkisiltään mitä eilen katsoin sitä pätkää ni näytti et pito palasi takaisin siinä vaiheessa kun oltiin jo melkein kyljellään ja sit sen "ansiosta" ukko oli sellaisessa asennossa kyydissä, et leikkasi sit vähä väkisin jyrkästi oikealle.Edelsikö tilannetta kenties sairauskohtaus? Eihän normaalisti motogp-ajaja käännä pyörää menemään radan poikki ja jää tuolla tavalla roikkumaan vaikka olisikin lähellä highsideria tai muuten menettämässä hallinnan.
Onnettomuustilanne siviililiikenteessä on täysin eri asia. Kilparata on erittäin kontrolloitu ympäristö, lääkintähenkilökunnan vasteaika mitätön ja onnettomuudet usein rankavammoille altistavia. Autojen puolella kuskeja on pelastettu halvaantumiselta sillä, että heitä ei ole autettu heti autosta, vaan lääkäri on tullut tarkistamaan tilanteen ensin.Ensiapukoulutuksessa kertoivat että joku neurologian kirugi on sanonut että jos potilas joudutaan siirtämään niin siirtämisestä mahdollisesti aiheutuvat vammat ovat aivan mitättömät verrattuna onnettomuudesta aiheutuneisiin vammoihin. Siis kun yleisohjeistus on että ei saisi loukkaantunutta siirtää esim. auto-onnettomuuden sattueissa, mutta jossain tilanteissa (esim. räjähdysvaara) se on pakko tehdä.
2003 Suzukassa kuoli Daijiro Katoh (tai Kato) MotoGP-sarjassa Gresini-tiimissä. Eli tallipäällikkönä oli sama ex-mestari Fausto Gresini kuin nyt Simoncellilla.Wikipedian mukaan 1990-luvulla ratamoottoripyöräilyn MM-sarjoissa ei kuollut yhtään kuljettajaa, 2000-luvulla yksi ja 2010-luvulla tähän mennessä kaksi. Pitäisikö tästä huolestua?
Aika kurja tuuri.2003 Suzukassa kuoli Daijiro Katoh (tai Kato) MotoGP-sarjassa Gresini-tiimissä. Eli tallipäällikkönä oli sama ex-mestari Fausto Gresini kuin nyt Simoncellilla.