Joo tuo jäi ehkä pahimpana mieleen kun katselin eilen jälkilähetyksenä 4 sport pro 2:ltaAsia on pyörinyt mielessä, jäi mieleen kummittelemaan se Simoncellin tyttöystävänkin ilme siellä varikkoboksissa.
Ihan sama tuli äkkiseltään mieleen.Simoncellin kypärä oli varmaan varikon isoin, valtavan hiuspehkon takia kai. Silti kypärä sujahti ihmeen helposti päähän eli olisiko ollut liiankin väljä?
Sattuihan Surteesin kohtalokas ja Massan miltei kohtalokas onnettomuus viikon sisään.Voi kamala. Hirvittävä viikko. Toivottavasti tällainen meno ei jatku nyt. Vetää sanattomaksi, todella.
Kumma muuten, miten nämä pahat onnettomuudet tuppaakin usein tulemaan sykleissä, vrt. esim. Moore ja Rodriguez kuukauden välein -99, Saksan molemmat F1-kuskit myös kuukauden välein -85 tai Toivonen ja de Angelis muistaakseni viikon välein -86. Puhumattakaan Imolasta -94...
Juu, totta, ja on muistaakseni muitakin. Ainakin Michael Park ja joku muu rallikuski/kartturi kuolivat samalla viikolla.Sattuihan Surteesin kohtalokas ja Massan miltei kohtalokas onnettomuus viikon sisään.
Lisäksi Gilles Villeneuven ja Ricardo Paletti kuolivat kuukauden sisään.
Pitäis olla kokovartalokypärä? Mut vaikea kai tuolle mitään on tehdä, jos toinen ajaa yli. Kaulan suojauksen luulis kyl kohtalaisen korkealla prioriteetillä olevan noin turvallisuuden kannalta, vaikkei noita haarniskaan voikaan pukea.Jonkinlainen HANS pitäisi moottoripyöriin saada. Siis jokin kaularangan liiallista liikettä rajoittava systeemi.
En-Wikin mukaan uudistukset oli jo tehty, tosin käsittääkseni MotoGP käytti vanhaa tiukempaa shikaania. MotoGP ei ole sen jälkeen palannut Suzukaan, mutta 8 tunnin ajo kisataan edellen, jonka viimeinen ei-Japanilainen nimekäs voittajatiimin jäsen oli Carlos Checa vuonna '08. Rossi voitti C. Edwardsin kanssa '01 ja Edwards otti toisen voittonsa Katon kanssa '02.Oliko tuo Daijiron onnettomuus muuten vanhalla radalla vai uudella? En tiedä olivatko uudistukset (uusi shikaani ja 130R) valmiit jo kauden avauskilpailuun? Taisivat lopettaa suzukailun tuon jälkeen muutenkin eikä mikään ihme.
"never heard of you before today bro. but rest in peace. you had a good run"Täällä voi jättää omat terveisensä jos haluaa: http://www.motogp.com/en/news/2011/post+and+read+tributes+to+marco+simoncelli
Video Bautistan kyydistä, jossa tuo tilanteen alku näkyy. Tässä oli hirvittävän huonoa tuuria. Jos Marcolla olisi ollut hiukankin enemmän vauhtia, niin tilanteessa ei olisi käynyt kuinkaan - normi kaatuminen. Voi vain kuvitella mitä Rossin ja Edvardsin mielessä liikkuu, vaikka he eivät kumpikaan voineet tilanteelle yhtään mitään.Sinänsä harmiton kaatuminen Moto GP:ssä, mutta sattui väärään kohtaan :nope:
Motocrossissa ja moottorikelkkailussa on yleistymässä tämmöinen varuste joka suojaa niskaa erittäin tehokkaasti.Pitäis olla kokovartalokypärä? Mut vaikea kai tuolle mitään on tehdä, jos toinen ajaa yli. Kaulan suojauksen luulis kyl kohtalaisen korkealla prioriteetillä olevan noin turvallisuuden kannalta, vaikkei noita haarniskaan voikaan pukea.
Ihan samat fiilikset. Pienet surut ovat äänekkäitä, isot hiljaisia. Tämä on sellainen.Mieleen tulee väistämättä myös Jarno Saarisen kuolema, siinäkin 250cc-maailmanmestari joutui muiden päälleajamaksi ja punavalkoinen kypärä lähti päästä.
Surettaa edelleen:frown:
Simoncelli harrasti radalla toisinaan otteita jotka ovat ainakin äkkiä ajatellen kaukana turvallisuusdelegaation tavoitteista. Muistan muutamankin kyseenalaisen kiilaamisen pitkillä suorilla.Nyt Uncini on sarjan turvallisuusdelegaatiossa (tms.), yksi viidestä ajajien edustajista oli Simoncelli, jota Uncini piti suuressa arvossa.
Ikävä sattuma että takaatulijat yrittivät väistää väärältä puolelta, vaikka varmasti kokemuksensa nojalla parhaan ratkaisun tekivät. Toinen juttu näissä on se että yleensä kilpa-ajajat eivät hirveästi jarruttele vaan yrittävät ajaa ohi siltä puolen kun luulevat pääsevänsä, jos luulevat pääsevänsä. Kolmas juttu on että peräänajoja nähdään aika vähän kun ei vaan varmuuden varalta jarruteta yllättäen. Sekin voisi kai olla aika fataalia jos täysillä vetää toisen päälle.Video Bautistan kyydistä, jossa tuo tilanteen alku näkyy. Tässä oli hirvittävän huonoa tuuria. Jos Marcolla olisi ollut hiukankin enemmän vauhtia, niin tilanteessa ei olisi käynyt kuinkaan - normi kaatuminen. Voi vain kuvitella mitä Rossin ja Edvardsin mielessä liikkuu, vaikka he eivät kumpikaan voineet tilanteelle yhtään mitään.
Vilpittömät osanottoni Marcon perheelle ja tyttöystävälle.
Tämä on totta, Simoncelli oli riskejä kaihtamaton kuljettaja, kuten Mika Kallio totesi. Täälläkin on ollut monta keskustelua Marcon rajuista otteista. Kohteiksi ovat joutuneet mm. Barbera, Bautista ja Pedrosa, jm. tänä vuonna. Marco sai ainakin varoituksia, mutta en muista saiko kilpailukieltoa. Ehkä hän vähän rauhoittuikin alkukesäisten tempausten jälkeen.Simoncelli harrasti radalla toisinaan otteita jotka ovat ainakin äkkiä ajatellen kaukana turvallisuusdelegaation tavoitteista. Muistan muutamankin kyseenalaisen kiilaamisen pitkillä suorilla.
Mutta kaippa sekin kuuluu ratamoottoripyöräilyyn, noilla kun pystyy nojaamaankin kilpakumppaniin.
Kovin pitkälle ei näköjään olla vielä tultu sieltä jostain 70-luvun formuloista, kun hengenvaarallisessa tilassa olevaa potilasta eli Simoncellia kuljetetetaan tähän tyyliin (mikäli kuva ei valehtele niin paarit on tippumassa kantajien käsistä).
http://img32.imageshack.us/img32/5216/simoncellimotogpstretch.jpg
Tuossahan se näkyy syy miksi rupesivat tuohon siirtoon. Ambulanssi heti aidan takana mutta aidassa ei reikää mistä pääsisi radalle, joten nähtyään että tilanne on vakava, paareilla lanssiin ja rata sairaalaan asap...Katsojan kuvaama video siitä kun Simoncelli kannetaan radalta ambulanssiin, mukana nuo kompuroinnit paarien kanssa (sen verran kaukaa kuvattu video ettei videossa näy mitään järkyttävää, muuta kuin tuo henkilöstön toiminta. Simoncellin faija näkyy ambulanssin vierellä valkoisessa paidassa).
http://www.youtube.com/watch?v=4rbQCjh2hyI