Group B Ralliautot ja niiden nopeus

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
By thö wei ens vuonna sais Suomessa ajaa historiccii sekä Veftiksellä että BX-Citikalla vaikkakin B-ryhmän luokkarin omaavat noi laitteet.

Eiköhän Pendellstock käy sieltä ajamassa talon itelleen tollasella täysin ylivoimasella Citruunalla, katellaa Tenabista tuloksii vaan :thumbup:
Rallycarsforsalessa on Mille Pistes Visa kymppitonnilla myynnissä. Ei paljo BDA:t säväytä enää kun sellasen taluttaa lähtölipun alle! :D
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Rallycarsforsalessa on Mille Pistes Visa kymppitonnilla myynnissä. Ei paljo BDA:t säväytä enää kun sellasen taluttaa lähtölipun alle! :D
Huima peli olis tommonen :D noita pikku B:läisiähän on muitakin mielenkiintoisia jotka tulevat ens kaudella mukaan historicciin. Tästähän oli jo tuossa keväällä juttua tuossa vanhassa b ryhmä toikissa. Saapa nähä minkälaista kalustoa on mukana kun ens kauden historic alkaa. Italialaisilla ainakin on paljon lancia rally 037:koja, toivottavasti muutama audikin löytyis jonkun tallista viivalle mukaan. Sallituiksi tulee myös 80-90 lukujen vaihteen a ryhmäläiset, harmi vaan kun nuo super autot on kielletty.

Onko tiedossa että historic rally trophyyn olis tulossa joitain b-ryhmäläisiä mukaan?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ainakin netissä on ollut joku Manta 400 projekti, mutta eriasia milloinka valmistuu?

Ihmettelisin, jos yhtään VFTS Ladaa ei tulla näkemään. Sen verran helppo konversio katuautosta (osaavalle) tuo.

Tuo uusin ikäryhmä on maks -85 vuonna luokitellut, joten sen uudempia N ja A ryhmäläisiä ei viellä nähdä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mitenkäs muuten urbaanit legendat b-ryhmäläisten tehoista. Itse en ainakaan sulata mitään 600 hp tehoja.

World of Rallying kirjan mukaan San Remossa 1985 Audi kehitti 500 hevosvoimaa ollen tehokkain ralliauto siihen mennessä. Miten sitten tehot Monte Carlossa ja Portugalissa -86?
Vuonna 1986 San Remossa Peugeotit käyttivät 3 barin ahtopaineita ja kehittivät 540 hevosvoimaa. Tuohon eivät kuulemma Lanciat viellä kyenneet vastaamaan.

Fordin RS200 tehoista ei itselläni ole mitään mielikuvaa.

MG Metron tehokkain auto oli huhun mukaan Pondin Manx rallin auto joka kehitti 420 hevosvoimaa.

Nippelitieto kysymys. Mikä oli ensimmäinen mm-ralli, jossa 10 parhaan joukossa ei ollut yhtään ahtamatonta autoa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14801
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitenkäs muuten urbaanit legendat b-ryhmäläisten tehoista.
Riippuu keneltä kysyy (tälläkin foorumilla). Yleinen käsityshän on myös, että "viralliset" testitulokset olivat eri säädöillä kuin mitä kisoissa tai jossain testeissä käytettiin, joten tämän vuoksi on hyväksyttävää heitellä Stetson-Harrisonilla sellasia lukemia mitkä kuulostaa kivalta :alppu:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Sport Quattrossa oli alun alkaen 400 hv. moottoriversiosta riippuen jopa 510 hv. Mikkola sanoi Kyllösen haastateltavana että Audi Quattro E2:ssa oli -85 Jyväskylässä "varmasti 500 hevosvoimaa."
Röhrl on kertonut San Remossa olleen 535 hv ja Montessa 575 hv. Jossain muistan lisäksi lukeneeni, että Portugalissa oli sitten jo 600 hv.

Alén on monessa haastattelussa maininnut, että Lancian Olympus-rallin -86 tehot olivat 600-620 hv.

Ford RS 200:ssa oli Ruotsissa 420-450 hv. RAC:ssä jo taatusti paljon enemmän ihan kulkupuolen ja äänenkin perusteella.

Peugeotissa oli -85 Suurajoissa ahtopaineista riippuen 440-480 hv. Montessa -86 käytettävissä oli 470-530.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Mitenkäs muuten urbaanit legendat b-ryhmäläisten tehoista. Itse en ainakaan sulata mitään 600 hp tehoja.

World of Rallying kirjan mukaan San Remossa 1985 Audi kehitti 500 hevosvoimaa ollen tehokkain ralliauto siihen mennessä. Miten sitten tehot Monte Carlossa ja Portugalissa -86?
No varmastihan noita tietää kuskin kukaan ellei jotkut aikanaan hommissa olleet inssit muista dynotuloksia moottorien päivitysten yhteyksistä...

Vuonna 1986 San Remossa Peugeotit käyttivät 3 barin ahtopaineita ja kehittivät 540 hevosvoimaa. Tuohon eivät kuulemma Lanciat viellä kyenneet vastaamaan.
Heitän lonkalta että tuo on ongittu juwra.com sivulta San Remo artikkelista? Mistä kyseinen sivu on saanut nuo luvut? Lancia ei kyennyt vastaamaan Pösön hevosvoimien määrään vai vauhtiin erikoiskokeilla? Muistetaan ollaan kriittisiä kun luetaan noita juttuja.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Itseasiassa tuolloin San Remon asvalttipätkillä Peugeoteissa huhuttiin olevan 600 hv. Kankkunen jokatapauksessa sanoi, ettei asvalttipätkien tehoja voi käyttää soralla ja että sorapätkät ajetaan pienemmällä turbolla ja 440-450 hv tehoilla.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ei ollut.
Stigulla oli "ylikiristetty" kone, ja sen kävi kuten sopi odottaakin, moks.
Muut olivat tiettävästi sen hetken "normaalilla" viritystasolla, mutta ei varmaa tietoa. Tehoa näistä kuitenkin tuli alkukauteen verrattuna jo runsaasti enemmän (tietolähteestä riippuen + 40-100 hv)

2,1 -litrainen kone oli evoluutiomallin, ja sitä ei ehditty luokittelemaan*, eli yhtään rallia ei Evolla ajettu.
Ko. moottori, BDT-E on käytännöllisesti katsoen eri kone kuin 1,8 BDT. Eroja mm. lohko ja kansi pidempiä jne jne. Tällä koneella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä Cosworthin kanssa, kehittely ja tuotantotyön teki Brian Hart.

Rallicrossissa 2,1 -koneisia oli seuraavina vuosina paljonkin.

EDIT:
* katsoin luokkarit: EVO 2,1 on luokiteltu 12/86 mutta luonnollisesti varustettu leimalla "Not valid in rally use" tjsp.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ei ollut.
Stigulla oli "ylikiristetty" kone, ja sen kävi kuten sopi odottaakin, moks.
Muut olivat tiettävästi sen hetken "normaalilla" viritystasolla, mutta ei varmaa tietoa. Tehoa näistä kuitenkin tuli alkukauteen verrattuna jo runsaasti enemmän (tietolähteestä riippuen + 40-100 hv)

2,1 -litrainen kone oli evoluutiomallin, ja sitä ei ehditty luokittelemaan koskaan, eli yhtään rallia ei Evolla ajettu.
Ko. moottori, BDT-E on käytännöllisesti katsoen eri kone kuin 1,8 BDT. Eroja mm. lohko ja kansi pidempiä jne jne. Tällä koneella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä Cosworthin kanssa, kehittely ja tuotantotyön teki Brian Hart.

Rallicrossissa 2,1 -koneisia oli seuraavina vuosina paljonkin.
Crossi-mies Pekka Rantanen näytti v.93 kolmessa pk-seudulla ajetussa rallisprintissä ns. närhen munat kanssakilpailijoilleen. Lähimmät uhkaajat (Juha Miettinen A-ryhmän Sierra 4x4 ,Mauno Jokinen Metro 6R4, Hemmo Salonen Audi 90 Quattro) jäivät sekunti tolkulla jälkeen. Ainoastaan sarjan 1. kisassa Keravalla (Planet Fun Fun Rallisprint) Miettinen oli alle 1.5 sekunnin päässä Rantasesta ja tämän RS 200 Evolution 2:sta.

Ko. auto on ymmärtääkseni edelleen Rantasen hallussa restauroituna.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei ollut.
Stigulla oli "ylikiristetty" kone, ja sen kävi kuten sopi odottaakin, moks.
Muut olivat tiettävästi sen hetken "normaalilla" viritystasolla, mutta ei varmaa tietoa. Tehoa näistä kuitenkin tuli alkukauteen verrattuna jo runsaasti enemmän (tietolähteestä riippuen + 40-100 hv)

2,1 -litrainen kone oli evoluutiomallin, ja sitä ei ehditty luokittelemaan*, eli yhtään rallia ei Evolla ajettu.
Ko. moottori, BDT-E on käytännöllisesti katsoen eri kone kuin 1,8 BDT. Eroja mm. lohko ja kansi pidempiä jne jne. Tällä koneella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä Cosworthin kanssa, kehittely ja tuotantotyön teki Brian Hart.

Rallicrossissa 2,1 -koneisia oli seuraavina vuosina paljonkin.

EDIT:
* katsoin luokkarit: EVO 2,1 on luokiteltu 12/86 mutta luonnollisesti varustettu leimalla "Not valid in rally use" tjsp.
Perustuiko nuo ralli RS200 suoraan katuautoon, vai onko niistä joku evo 1 versio luokiteltu?
Olisi kivaa lueskella noita b-ryhmän luokitustodistuksia. Näkisi vähän mitä nuo b-ryhmäläiset on "syönneet". Niitä ei taida oikein yleisessä jaossa olla?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Heitän lonkalta että tuo on ongittu juwra.com sivulta San Remo artikkelista? Mistä kyseinen sivu on saanut nuo luvut? Lancia ei kyennyt vastaamaan Pösön hevosvoimien määrään vai vauhtiin erikoiskokeilla? Muistetaan ollaan kriittisiä kun luetaan noita juttuja.
Kirjat on sen verran vanhoja, että lienee juwran tiedot ongittu niistä.
Moottorithan noissa on suurin piirtein saman kokoisia, että eipä tuota tekniikkaa tuntematon osaa sanoa minkälaisiin tehoihin niillä pystytään.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
No varmastihan noita tietää kuskin kukaan ellei jotkut aikanaan hommissa olleet inssit muista dynotuloksia moottorien päivitysten yhteyksistä...
Joo, kuten Waltterikin tuossa yhdessä artikelissa turinoi niin ei niistä todellisista tehoista kuskit mitään tienneet.

Se nyt on saletti että mitä noissa rallikirjoissa ym on teholukemia mainittu niin perustuvat todennäköisesti vain arvioihin.

Oma arvio on että ei kilpailutilanteessa mistään hirveästi yli 500 otettu.
Täysin eri asia on mitä mm Audin koneesta olisi ollut otettavissa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Rantasen RS200

joo, ei kuulemma enää ole, edes suomessakaan?
Lähti ilmeisesti eteenpäin n. 2v sitten; oli aikomus mennä kuvaamaan ko. autoa (muistaakseni) 2v sitten näihin aikoihin vuotta kun kuulin suru-uutisen.
Harmi, oli suht luotettavan tietolähteen mukaan vihoviimeinen evo joka oli alkuperäisellä omistajallaan.
Auto on siis orkkis Evo, uudesta (lue: ennen Fordilta ulosmyyntiä) saakka 2,1 litrainen.
Alkuperäinen RS200 järjestysnro 098, mutta 206 RS200 Evona.

RS200:sta valmistettiin "siviiliversiota" ja motorsporttia. Molempia myytiin katukäyttöön, Ford tyyppihyväksytti auton kovalla rahalla liikenteeseen kelvolliseksi (mm. 6R4 ei ole vaikka niitä muissakin kuin brittien Q-kilvissä näkee). RS200:n tapauksessa ero "katuauton" ja kilpurin välillä oli melko pieni; vrt esim. Delta S4 ja siviilistä sai helpohkosti tehtyä kilpurin.

Autosta ei ole kuin perusversio ja Evo. Tuo joskus mainittu Evo2 -termi on jonkun "omaa tuotantoa".
RS200S on siviiliin paranneltu versio (alunperin Kanadan markkinoille) ; mm. recaron penkkiä, nahkasisustaa yms. jotka Aston Martin Tickford toteutti.
Eli harvinaisin versio RS200:sta on RS200S Evo, tiettävästi 4 kpl tehty.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
Hevosvoimista, Sanremossa 1986 Kankkunen kertoo kuvanauhalla että asvaltilla hevosia on käytössä 520-540 (se kuulokkeet päästä repivä versio), ja sorapätkille vaihdetaan miedompi turbo (440-450 heppaa). Ja samassa kisassa Lancialla oli Alenin mukaan 50-70 hevosta enemmän kuin saman vuoden Jyskälässä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
On näköjään S-ryhmän prototyypeillä ajettu rallia ihan tosissaankin.
Andrew Wood ajoi Vauxhall Astra 4S:llä vuoden 1986 Audi National rallin

 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tämä yksilö oli 2,4 16v + mekaaninen ahdin (Ascona/Manta 400 -pohjainen moottori).
Jossain muussa yksilössä oli Ford-Zakspeed BD 1,86l turbokone; tämä "liitto" ei ole avautunut koskaan?

Oliko nuo nyt sitten S-ryhmän vai B-ryhmän protoja? Epäilen B:tä...

(Sori jos jauhan ehkä jo käsiteltyä aihetta)
 
Ylös