Group B Ralliautot ja niiden nopeus

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Täällä on ainakin yksi evo RS200 dynotettu. Ei nyt suoranaisesti tehtaan B läinen mutta jotain osviittaa saa.

Ja TÄÄLLÄ joku Metro.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tämä yksilö oli 2,4 16v + mekaaninen ahdin (Ascona/Manta 400 -pohjainen moottori).
Jossain muussa yksilössä oli Ford-Zakspeed BD 1,86l turbokone; tämä "liitto" ei ole avautunut koskaan?

Oliko nuo nyt sitten S-ryhmän vai B-ryhmän protoja? Epäilen B:tä...

(Sori jos jauhan ehkä jo käsiteltyä aihetta)
Monet lähteet puhuu S-ryhmästä, mutta kaippa se oli alunalkaen B-ryhmään tarkoitettu?
Russell Brookes oli jossain haastattelussa -86 kauden alussa toiveikas saavansa loppukaudeksi Astra 4S:n käyttöönsä. Se viittaisi pyrkimyksestä B-ryhmään.
Opelilla oli vaan ongelmana että ei ollut sopivaa moottoria. Manta/Ascona kone olisi mennyt turbokertoimella jo 4 litran luokkaan, jolloin minimipaino on 1100 kg.

Niin tai näin, silti mekaanisella ahtimella aika hauskan kuuloinen liekinheitin tuo Astra.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En ole väittänyt B-ryhmän olevan nopeampi jossain sorarännissä tai lumipellolla kuin uudenaikaset rallit-autot. B-ryhmäläiset olivat parhaimmillaan asfaltilla, erityisesti radalla. Helppo päätellä pelkästä tehopainosuhteesta: WRC:n 300hv ja lähes 1,5tonnia vs B-ryhmän hurjimpien evoversioiden lähes 1000hv ja painoa alle 1000kg.

Eihän se F1-autokaan ole nopeampi todennäköisesti edes jossain Saksan puhtaalla asfaltinomaisella pikaerikoiskokeella kuin vapari-ralli-Xsara, mutta nyt kai on kyse Estorilin moottoriradasta, eikö? Ei mistään routapellosta, jossa Valmetilla kynnetään kovinta vauhtia vaan puhtaasta moottoriradasta.. Ja siellä ei perheautotehoisilla ja painoisilla WRC-tonnikeijuilla ole mitään jakoa ei edes 80-luvun F1-autoille, puhumattakaan kisakireistä B-ryhmän tykeistä.

Jännästi täällä ohitettiin tosiasialliset suorituskyky erot (esim. TM:n mittaus, jonka mukaan Pösö 205:kin kiihtyi pelkästään 1986 -mietona versiona kovempaa kuin aikalainen Arrows F1-auto 0-180 km/h) ja mentiin taas jonnekin Ruotsin lumiränniin haaveilemaan miten sillä lussutehoisella WRC:lläkin voi ajaa automaatisin mehunannostelukonein melko kovaa:ahem:
Lotus Renault GP 0-300km/h 12,1s:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=M2KMqvxQnDA
-Pane paremmaksi Delta S4! ;)
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
96
Paitsi että kiihtyvyys ei säily samana koko tuota 0-300 km/h väliä...
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Paitsi että kiihtyvyys ei säily samana koko tuota 0-300 km/h väliä...
Ei tietenkään. Näkeehän sen tuosta videoltakin, että 100-200 tulee nopeammin kuin ensimmäinen satanen, kun lopultakin on pitoa, ja koska lancialla ei ole siipiä hidastamassa kiihtyvyyttä viimselle satkulle, ei se hidastu niin paljoa.

Jos kerran 0-100 tulee 2,3 s, 0-200 on varmaan neljän sekunnin paikkeilla ja 0-300 siinä kuus sekkaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tämä keskustelu on laajentanut käsitystäni S-ryhmän ralliautoista, kiitos siitä. Mieltäni on askarruttanut se, miltäköhän nuo S-ryhmän autot olisivat näyttäneet tositoimissa. Onhan noita ECV1:siiä ( siis yksi kpl) ja Toytotan MR2:sta nähty juutuubissa, mutta ei kuitenkaan "tehtaan väreissä".

Ja kun S-ryhmästä puhutaan, niin eikös se lista ollut seuraava: Lancia ECV1 ja ECV2, sekä Audi 002, MR2 220 jotakin, Opel Kadett 4x4. Mutta onko muita?

Ohessa pikainen luonnos nyt alkuun tuosta Audi 002:sesta. Näitä olis kiva tehdä lisää ja ihan ajan kanssa sillä lailla huolella... Vaikka koko sarja? Audikin voisi esiintyä vaikka esim. Funkberaterin väreissä, tai Belgan väreissä.

No, mutta tässä tämä ensimmäinen luonnos:

[/url][/IMG]



[/url]
Audi 002 luonnos by artbyantero, on Flickr


Terv,

Eavi
Löytyy touta Audi RS002:ta muuten pienoismallina ihan kunnon kisavärityksessä:
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
134

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tänään ilmestyneessä Autosportissa on 25v retrojuttu B-ryhmäläisistä. Pikavilkaisulla ei mitään kovin kummoista kamaa. Ainut tehoihin liittyvä tieto taisi olla "As the second evolution of cars were arriving in 1985, things were getting silly. Five hundred horsepower was, apparently, no longer enough for the forests. The numbers were getting silly."
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuohan on siis koneella muokattu kuva.

Tässä alkuperäinen kuva.

http://groupbrally.com/images/audi/rs002/DSC03334.jpg
Sen verran aidonnäköinen, että voisivat Audilla vaikka ihan oikeasti teettää tuollaisia pienoismalleja joululahjoiksi. :idea:
Kun tämän kulmikkaan keskimoottori-Quattro-proton

jälkeen tuli Audilta tuollainen virtaviivainen konsepti, niin olisikohan Lancian ECV 3:nkin jo muistuttanut C-ryhmän kilpuria tähän tapaan:

Lanciahan tunnetusti 80-luvulla panosti voimakkaasti sekä rata- että rallipuolelle. :rolleyes:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kukas se siellä Goodwood Festival of Speedin pressiprevikassa: http://www.ultimatecarpage.com/gallery/28351/Lancia-Delta-S4.html

Ei varmaan anneta tälläkään kertaa osallistua kesällä olevan varsinaisen tapahtuman aikaajo/hillclimb-kisaan, jottei nöyryyttäisi tähän asti kisaa hallinneita ja vähintään puolittaisi 1999 '98 McLarenilla ajettua rataennätystä (josta seurasi ainakin sitä uudempien formuloiden virallisen ajanoton lopettaminen turvallisuussyistä). :alppu:

Edit: ei tosiaan nyt niin harvinainen ilmestys tuolla taidakaan olla: Google Images
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
-Ehkä tämä antaa jonkinlaista kuvaa B-ryhmäläisten suorituskyvystä suhteutettuna 2000-luvun superautoihin.
Kuukelin kääntäjän kautta jos oikein ymmärsin niin Ferrari 0-100km/h 3,94 sek ja 0-200km/h 10,64sek ja Audi 3,77sek ja 12,60sek. Ei huonoja lukemia kummallekkaan...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Ilmeisesti tämä Quattro oli Hohenesterin virittämä. Koneena Audi 200 Turbo Quattron 20V kone, 460 hp. Tiedä sitten miten Audin rallitiimin S1 olisi pärjännyt...
 
Ylös