Group B Ralliautot ja niiden nopeus

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Muistelin, että oon joskus nähnyt jollain videolla '86 Montessa punaisen S4:sen. Löysin siitä tietoa, eli kyseessä on ns. siviiliautosta tehty "N- ryhmäläinen" :)

Pari linkkiä:

http://www.finecars.cc/en/detail/car/48341/index.html?no_cache=1

http://www.fororallies.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=4464

Mielenkiintoista.
Hetken jo hehkutin mielessäni että laite olisi todellakin n-ryhmäläinen ja näin ollen sen voisi vielä nähdä jossain fia:n alaisessa kisassa. Vilkaisu juwran tilastoihin paljastaa kuitenkin totuuden, eli on siviili statuksesta huolimatta luokiteltu ryhmään B.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Hetken jo hehkutin mielessäni että laite olisi todellakin n-ryhmäläinen ja näin ollen sen voisi vielä nähdä jossain fia:n alaisessa kisassa. Vilkaisu juwran tilastoihin paljastaa kuitenkin totuuden, eli on siviili statuksesta huolimatta luokiteltu ryhmään B.
eikös se A/N-ryhmään luokittelu vaatisi vähän enemmän valmistettuja autoja kuin tuo S4:n 200 kpl
 

El_Ucca

Member
Liittynyt
14.11.2011
Viestit
23
katapauksessa 25v sitten kiihtyi perussäädöillä tuo keskimieto b-sarjalainen yhtä kovaa kuin NYKYPÄIVÄN F1-auto asfaltilla!!!
F1 kiihtyy startissa 0-200 parhaimmillaan alle viidessä sekunissa. Tämän luvun voi itse todeta ihan TV-lähetyksistä. Esim. Alonson autossa on näkynyt tällä kaudella ainakin kaksi kertaa nopeusmittari ruudussa. Tätä seuraamalla saa noin 5 sekunnin ajan 0-200 ja noin 2.5 sekunnin ajan 0-100.

Tässä video Monzan startista:
http://www.youtube.com/watch?v=h31A4vuhtRI&feature=fvwrel

Espanjan GP:n startti:
http://www.youtube.com/watch?v=wL0UC665cFg&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
eikös se A/N-ryhmään luokittelu vaatisi vähän enemmän valmistettuja autoja kuin tuo S4:n 200 kpl
Sen takia se olikin heittomerkeillä.
Tehtaan ralli Deltat oli evoluutio ykkös malleja ja tuo on perus ennen evo malli. Tuohon perus malliin saa rallia varten tehdä samat viritykset kuin a-ryhmäläiseen, mutta ryhmä on silti b.
Kaksipaikkaisessa autossa ei tosin auta vaikka teet sen 2500 autoa vuodessa, silti ryhmäksi tulee b. A- ja n-ryhmäläisen perusmallissa pitää olla vähintään neljä paikkaa.

Oliko muuten tehdastallin Fordin RS200 autot evoluutio malleja, vai tuunattuja katumalleja? Ihan kun jostain olisin joskus lukenut, että Ford ei saanut koskaan varsinaista evo mallia valmiiksi ja joutui ajattamaan katumalliin perustuvia autoja.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
F1 kiihtyy startissa 0-200 parhaimmillaan alle viidessä sekunissa. Tämän luvun voi itse todeta ihan TV-lähetyksistä. Esim. Alonson autossa on näkynyt tällä kaudella ainakin kaksi kertaa nopeusmittari ruudussa. Tätä seuraamalla saa noin 5 sekunnin ajan 0-200 ja noin 2.5 sekunnin ajan 0-100.

QUOTE]

Varmasti näin. Pointtihan tässä onkin se, että jopa huippumoderni F1-auto ei kykene KUIN 2,5 sek 0-100 km/h asfaltilla siinä missä B-ryhmän pedot kiihtyivät jopa soralla 2,3 sek 0-100 km/h! Siis noin 25v sitten.

Tässä topicissa näimme jo kertaalleen TM -lehden testituloksissa miten 80-luvun Arrows -F1-auto otti pataan 180 km/h asti perus Peugeot B-ryhmäläiseltä, vaikka kyse ei ollut vielä edes viimeisistä kehitysversioista Peugeotin kohdalla. Tähän päälle fakta siitä, että F1-auton aerodynamiikka on tiiliskivimäisen huono kun vauhtia on yli 200 km/h verrattuna B-tyhmän koppiauto-konstruktioon, niin...

Eipä tuosta oikein pysty millään F1-autoa puoltavaa näkemään kun faktat on noin selkeitä ja löytyy paperilta. Ei ihme, että Juha Kankkunenkin totesi hakanneensa B-ryhmäläisellä F1-autot ylämäkiajoissa Britannissa 80-luvulla mennen tullen ja Toivonen nousi 6:nteen lähtöpaikkaan Estorilissa Lancian B-ryhmän tykillä vaikka ajoi vain näytösajokierroksia pari kappaletta.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
F1 kiihtyy startissa 0-200 parhaimmillaan alle viidessä sekunissa. Tämän luvun voi itse todeta ihan TV-lähetyksistä. Esim. Alonson autossa on näkynyt tällä kaudella ainakin kaksi kertaa nopeusmittari ruudussa. Tätä seuraamalla saa noin 5 sekunnin ajan 0-200 ja noin 2.5 sekunnin ajan 0-100.

QUOTE]

Varmasti näin. Pointtihan tässä onkin se, että jopa huippumoderni F1-auto ei kykene KUIN 2,5 sek 0-100 km/h asfaltilla siinä missä B-ryhmän pedot kiihtyivät jopa soralla 2,3 sek 0-100 km/h! Siis noin 25v sitten.

Tässä topicissa näimme jo kertaalleen TM -lehden testituloksissa miten 80-luvun Arrows -F1-auto otti pataan 180 km/h asti perus Peugeot B-ryhmäläiseltä, vaikka kyse ei ollut vielä edes viimeisistä kehitysversioista Peugeotin kohdalla. Tähän päälle fakta siitä, että F1-auton aerodynamiikka on tiiliskivimäisen huono kun vauhtia on yli 200 km/h verrattuna B-tyhmän koppiauto-konstruktioon, niin...

Eipä tuosta oikein pysty millään F1-autoa puoltavaa näkemään kun faktat on noin selkeitä ja löytyy paperilta. Ei ihme, että Juha Kankkunenkin totesi hakanneensa B-ryhmäläisellä F1-autot ylämäkiajoissa Britannissa 80-luvulla mennen tullen ja Toivonen nousi 6:nteen lähtöpaikkaan Estorilissa Lancian B-ryhmän tykillä vaikka ajoi vain näytösajokierroksia pari kappaletta.
En kyllä tiedä juurikaan mitään -80 luvun Formuloista, mutta kuulostaa oudolle väite "tiiliskivimäisen" huonosta aerodynamiikasta.
Toisekseen f1 voittaa todennäköisesti huippunopeudessa sen mitä kiihtyvyydessä häviää.
Mäkikisa ei taida oikein f1 suosia muutenkaan.

Mitenhän muuten vanhat 5- ja c-ryhmäläiset ratautot vertautuu kierrosajoissa formuloihin?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Taas se alkaa.. :thumbfh:
Ei perhana, itteä alko jo sen verran kiinnostamaan että piti hiukan googletella aihetta ja samaa vääntöä käydään joka puolella maailmaa eri keskustelupalstoilla. Itseä kiinnostaa sen verran että jonkun kyllä pitäis järjestää jonkinlainen testi tuon asian selvittämiseks. Kuka sitten olis sopiva kuski ajamaan b-ryhmäläistä. Mouton? Kankkunen? vaiko joku uudempi (lue nuorempi) kuski kenties Bosse?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tähän päälle fakta siitä, että F1-auton aerodynamiikka on tiiliskivimäisen huono kun vauhtia on yli 200 km/h verrattuna B-tyhmän koppiauto-konstruktioon, niin...

Eipä tuosta oikein pysty millään F1-autoa puoltavaa näkemään kun faktat on noin selkeitä ja löytyy paperilta. Ei ihme, että Juha Kankkunenkin totesi hakanneensa B-ryhmäläisellä F1-autot ylämäkiajoissa Britannissa 80-luvulla mennen tullen ja Toivonen nousi 6:nteen lähtöpaikkaan Estorilissa Lancian B-ryhmän tykillä vaikka ajoi vain näytösajokierroksia pari kappaletta.
Mites pendell tuo käsite "otsapinta-ala", nevöhööd?

Pendelliltä on muuten se massiivinen todistepaketti vieläkin esittelemättä. Uudet todisteet ois paljon hauskempia trolleja kun nää 40 kertaa toistetut vanhat.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Ei perhana, itteä alko jo sen verran kiinnostamaan että piti hiukan googletella aihetta ja samaa vääntöä käydään joka puolella maailmaa eri keskustelupalstoilla. Itseä kiinnostaa sen verran että jonkun kyllä pitäis järjestää jonkinlainen testi tuon asian selvittämiseks. Kuka sitten olis sopiva kuski ajamaan b-ryhmäläistä. Mouton? Kankkunen? vaiko joku uudempi (lue nuorempi) kuski kenties Bosse?
Aleeni?

Oikeasti, mitä väliä on sillä onko joku WRC-kippo tai F1 nopeampi tai hitaampi kuin B-ryhmän peli. Minua kiinnostaa vain ne autot, ei niiden typerä vertailu keskenään.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Aleeni?

Oikeasti, mitä väliä on sillä onko joku WRC-kippo tai F1 nopeampi tai hitaampi kuin B-ryhmän peli. Minua kiinnostaa vain ne autot, ei niiden typerä vertailu keskenään.
No toi on kyllä ihan totta! Alkaa vissiin toi aivopesu jo tekemään tehtävänsä :confused:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Äkkiseltään kattelin netistä:
DRM Hockenheim 1.8.1981 paalupaikka Manfred Winkelhock/Zakspeed Ford Capri turbo (teho 600hp paino alle 800kg) 1:57,490

Saksan GP 2.8.1981 paalupaikka Alain Prost Renault RE30 Turbo 1:47,500

Voisin kuvitella että jo tuo Ford Capri mättää b-ryhmäläistä turpiin radalla, saati F1.
Tietysti en tiedä sääolosuhteita yms, mutta itselleni tuo tieto riittää.

Lisätään viellä tieto, että tuolla ajalla 1:57,490 olisi tuona vuonna jääty F1 aika-ajoissa viimeiseksi. F1 huonoin aika 1:54.890.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Varmasti näin. Pointtihan tässä onkin se, että jopa huippumoderni F1-auto ei kykene KUIN 2,5 sek 0-100 km/h asfaltilla siinä missä B-ryhmän pedot kiihtyivät jopa soralla 2,3 sek 0-100 km/h!
Jep jep... Tuossa sellainen B-ryhmän Lancia ottaa lähdöt kuivalla asfaltilla, 2,5 sek 1-60mlh ja silloin ennen ne meni soralla vielä tuotakin kovempaa... Jotkut uskoo, jotkut ei...

http://www.youtube.com/watch?v=ZXzkkGqv9Es
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jep jep... Tuossa sellainen B-ryhmän Lancia ottaa lähdöt kuivalla asfaltilla, 2,5 sek 1-60mlh ja silloin ennen ne meni soralla vielä tuotakin kovempaa... Jotkut uskoo, jotkut ei...

http://www.youtube.com/watch?v=ZXzkkGqv9Es
Jos joku seniili eläkeläisharrastelija vetelee Uutuubissa autotallissa huoltamallaan Delta:lla 2,5 sek 0-100 km/h jossain saksalaisella pihatiellä vuonna 2010, niin ei se vielä tarkoita, etteikö viimeinen aito, Lancian kilpatallin parhaiden insinöörien virittämä ja rakentama Delta S4:n kehitysversio kuskinaan esim. parhaassa tikissään ollut Alen olisi tosiaan kiihtynyt vuonna 1986 vielä vähän kovempaa:wink:

Toisaalta tossa sun videonkin kyydissä olisi F1-autolla ollut tekemistä, puhumattakaan niistä kasariformuloista.

Mitä tuli ilmanvastuskeskusteluun niin verestetäänpäs muistia: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=1264&page=32

Ko.toikissa laskettiin yhdessä tuumin F1-auton ilmanvastuksen vastaavaan aikatarkalleen 2000-luvun Jeep Grand Cherokeetä. Ko.toikista löytyy muuten ihan lainaukset kuvakaappauksineen aerodynamiikan perusteoriakirjoista, niitä kun selaa niin saa aika hyvän kuvan siitä kuinka onneton F1-auton ilmanvastuskerroin on verrattuna B-ryhmäläiseen..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oikeasti, mitä väliä on sillä onko joku WRC-kippo tai F1 nopeampi tai hitaampi kuin B-ryhmän peli. Minua kiinnostaa vain ne autot, ei niiden typerä vertailu keskenään.
Kyseinen testi toki kiinnostaisi siinä mielessä, että eräs nimeltä mainitsematon viimein hiljentyisi. Toisaalta, eipä tämä eräs nimeltä mainitsematon keskustelija tähänkään asti ole antanut omaa uskomustaan vastaan olevien käytännön testien saati faktojen haitata.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Silk cut jaguar laitteli tuonne video sivulle tuon linkin prospeedin audi s1 replicaan. Kaivoin prospeedin sivut esiin ja aloin ihmettelemään taustoja tuolle projektille. Heillä näyttäis olevan menossa toisen replikan rakennus projekti.

Kun lueskelee noita ekan projektin kommentteja tuolla sivulla niin alkaa menemään jo jossain määrin jännäksi. Nimittäin siellä on jonkun suomalaisen kyssäri että voisivatko rakentaa rahasta hänelle oman replikan. Olisiko kenties niin että tuo tekeillä oleva replika olisi tulossa suomeen?

Ja kuten silk cut jaguar epäili niin on todellakin rakennettu normi audi 80 quattrosta lyhentämällä.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
By thö wei ens vuonna sais Suomessa ajaa historiccii sekä Veftiksellä että BX-Citikalla vaikkakin B-ryhmän luokkarin omaavat noi laitteet.

Eiköhän Pendellstock käy sieltä ajamassa talon itelleen tollasella täysin ylivoimasella Citruunalla, katellaa Tenabista tuloksii vaan :thumbup:
 
Ylös