F1 kiihtyy startissa 0-200 parhaimmillaan alle viidessä sekunissa. Tämän luvun voi itse todeta ihan TV-lähetyksistä. Esim. Alonson autossa on näkynyt tällä kaudella ainakin kaksi kertaa nopeusmittari ruudussa. Tätä seuraamalla saa noin 5 sekunnin ajan 0-200 ja noin 2.5 sekunnin ajan 0-100.
QUOTE]
Varmasti näin. Pointtihan tässä onkin se, että jopa huippumoderni F1-auto ei kykene KUIN 2,5 sek 0-100 km/h asfaltilla siinä missä B-ryhmän pedot kiihtyivät jopa soralla 2,3 sek 0-100 km/h! Siis noin 25v sitten.
Tässä topicissa näimme jo kertaalleen TM -lehden testituloksissa miten 80-luvun Arrows -F1-auto otti pataan 180 km/h asti perus Peugeot B-ryhmäläiseltä, vaikka kyse ei ollut vielä edes viimeisistä kehitysversioista Peugeotin kohdalla. Tähän päälle fakta siitä, että F1-auton aerodynamiikka on tiiliskivimäisen huono kun vauhtia on yli 200 km/h verrattuna B-tyhmän koppiauto-konstruktioon, niin...
Eipä tuosta oikein pysty millään F1-autoa puoltavaa näkemään kun faktat on noin selkeitä ja löytyy paperilta. Ei ihme, että Juha Kankkunenkin totesi hakanneensa B-ryhmäläisellä F1-autot ylämäkiajoissa Britannissa 80-luvulla mennen tullen ja Toivonen nousi 6:nteen lähtöpaikkaan Estorilissa Lancian B-ryhmän tykillä vaikka ajoi vain näytösajokierroksia pari kappaletta.
En kyllä tiedä juurikaan mitään -80 luvun Formuloista, mutta kuulostaa oudolle väite "tiiliskivimäisen" huonosta aerodynamiikasta.
Toisekseen f1 voittaa todennäköisesti huippunopeudessa sen mitä kiihtyvyydessä häviää.
Mäkikisa ei taida oikein f1 suosia muutenkaan.
Mitenhän muuten vanhat 5- ja c-ryhmäläiset ratautot vertautuu kierrosajoissa formuloihin?