Group B Ralliautot ja niiden nopeus

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
En edes jaksa reagoida tuohon trollaukseen, menee hyvä asia-aihe taas piloille.

Onkos kellää tietoa mitkä olisivat vastaavat luvut Metrossa ja Rs200:ssa?

Hieno aihe kaiken kaikkiaan.

Onkos kellään tietoa testailtiinko tuohon aikaan jo nappivaihteita??

Muistikuva jostain on että Audilla oli, en ole tosin varma.

Mutta jos jollain on aiheesta niin olisi kiva tietää.

Audilla ainakin Rhörlin autossa kokeiltiin nappi kytkintä,kuten myös pösöllä Vatasen autossa argentiinan onnettomuuden jälkeen,kun vatanen yritti palata
pösön rattiin."Nappi" vaihteita ei häsittääkseni tuollon ollut kellään....Subaruhan ne ekana taisi tuoda ralli poluille 90luvun puolella...
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Ainakin tuossa testatussa Audissa oli jo nappikytkin. "dsg" vaihteisto jäi vissiin testiasteelle ja oli kilpailukäytössä ainoastaan toisessa autossa RAC:ssä -85.

Kyseisistä lehtijutuista poimittua:
Audissa muuten 2.8bar maksimiahtopaineet, kone kiersi 8500r/min... Kertonee koneen todellissta voimavaroista?
Lanciassa rallikäytössä 1.6bar 450-470hv (RC 1.8bar+tehtaan lupa nostaa tästakin hieman lisää)
Pösössä ehdoton maksimi RC käytössäkin 2bar jota käytettiin vain finaaleissa ym tiukissa erissä, max teho tuolloin 535hv.

Noissa RC laitteissa painonsäästö 15-25kg ralliversioihin nähden.

Minulta ei ainakaan valitettavasti löydy enempää virallista dataa aiheeseen liittyen.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Faktat on faktoja sanoa voi kuka tahansa mitä tahansa :ahem:
Voisit tietysti vähän laittaa taustaa. Eli mistä tämä fakta on peräisin? RC-autot ovat ilmeisesti 90-luvun taitteesta. Mikä tuo Saab on? Entäpä Arrowsin tiedot? Onko ihan itse tulostettu kaavio? :rolleyes:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Ainakin tuossa testatussa Audissa oli jo nappikytkin. "dsg" vaihteisto jäi vissiin testiasteelle ja oli kilpailukäytössä ainoastaan toisessa autossa RAC:ssä -85.
Röhrl ajoi Itävallassa yhden rallin DSG-askilla ennen RAC:tä.

Kyseisistä lehtijutuista poimittua:
Audissa muuten 2.8bar maksimiahtopaineet, kone kiersi 8500r/min... Kertonee koneen todellissta voimavaroista?
Lanciassa rallikäytössä 1.6bar 450-470hv (RC 1.8bar+tehtaan lupa nostaa tästakin hieman lisää)
Pösössä ehdoton maksimi RC käytössäkin 2bar jota käytettiin vain finaaleissa ym tiukissa erissä, max teho tuolloin 535hv
Nuo viralliset hevosvoimamäärät ovat yleensä vain ne ensimmäisten moottoriversioiden tehot. Selvää on, että viimeisissä malleissa oli enemmän ruutia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
En edes jaksa reagoida tuohon trollaukseen, menee hyvä asia-aihe taas piloille.

Onkos kellää tietoa mitkä olisivat vastaavat luvut Metrossa ja Rs200:ssa?

Hieno aihe kaiken kaikkiaan.

Onkos kellään tietoa testailtiinko tuohon aikaan jo nappivaihteita??

Muistikuva jostain on että Audilla oli, en ole tosin varma.

Mutta jos jollain on aiheesta niin olisi kiva tietää.
Mihin trollaukseen ?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Voisit tietysti vähän laittaa taustaa. Eli mistä tämä fakta on peräisin? RC-autot ovat ilmeisesti 90-luvun taitteesta. Mikä tuo Saab on? Entäpä Arrowsin tiedot? Onko ihan itse tulostettu kaavio? :rolleyes:
RC-autot mitattu 1987, Pösö Niittymäen ja Lancia Alamäen. Saab oli mukana myös samassa testissä eri luokan edustajana.
F1 ei ollut samassa testissä vaan tulokset olivat ns vertailun vuoksi. Sitä ei mainittu missä se oli mitattu.

Koko juttuhan löytyy TM 13/1987

Audin testi TM 1/1986 ja Pösön 15/1985
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
824
Juu ei, päin vastoin, tiheä välitys ja kasvanut teho ja alentunut paino (lue: vähintään kartturin paino) näemmä hidastavat auton suorituskykyä.

Ei sillä että haluaisin turhasta kinata mutta nyt kylmät faktat tuloksista on paperilla essonbaarin juttuja vastaan :tongue:

Onhan se selvä mm Audin kiihtyvyys on myöhemmissä versioissa "hieman ripeämpää" mm alentuneen painon 1200 vs 1090kg + kankea 6-lovinen vs "DSG"

Niin rallicross-auto sliksit alla asfaltilla lähtee huonommin kuin ralliauto soralla sorapyörillä ymmärsinkö nyt oikein :eek:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Nuo viralliset hevosvoimamäärät ovat yleensä vain ne ensimmäisten moottoriversioiden tehot. Selvää on, että viimeisissä malleissa oli enemmän ruutia.
Näinpä, Alenin itsensä kertomaa sekin että viimisessä Grp.B rallissa eli Olympuksessa oli käytössä 600+hv. Lancia kun vielä kehitti mestaruuden kiilto silmissä viimeiseen kisaansa osallistuvaa S4:sta. Ja jäihän se Kankku taakse. :thumbup:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Näinpä, Alenin itsensä kertomaa sekin että viimisessä Grp.B rallissa eli Olympuksessa oli käytössä 600+hv. Lancia kun vielä kehitti mestaruuden kiilto silmissä viimeiseen kisaansa osallistuvaa S4:sta. Ja jäihän se Kankku taakse. :thumbup:
TÄTÄ katsoessa en epäile hetkeäkään etteikö autosta olisi otettu kaikki mahdolliset hevoset irti:D

Jossain Aleenin haastattelussakin hän toteaa että, oli aina pyytämässä mekaanikoilta lisää tehoa irti moottorista,mutta Olympuksella sitä hänen ei tarvinnut tehdä:D
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
EDIT: koitin poistaa tätä viestiä, mutta en osaa. Piti vain päivittää yksi asiavirhe edellisestä postauksesta (modernin F1-auton huiput n.370 km/h, ei tietenkään siis 270 km/h).
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Tässä vähän osviittaa miten nopeita B-ryhmäläiset tehokkaimmillaan olivat, tosin nämä autot viritysasteeltaan sanoisinko B+ ja ilmeisenti RC varustuksella ralliautoja kevyempiä.

Mm Lanciassa hieman isompi turbo ja rallikäyttöä suremmat ahtopaineet :eek:

Faktat on faktoja sanoa voi kuka tahansa mitä tahansa :ahem:


Onko tuossa taulukossa virhe??? Jutussa sanotaan että lancian arvot on laskennalliset koska huiput saavutetaan 184 nopeudessa. Pösö on saavuttanu nopeuden 180km/h ajassa 7,52 ja lancia ajassa 8,13 tuosta tulee eroksi 0,61 sekuntia pösön hyväksi, kuitenkin 400 metrin matkaan lancia käyttää vaan 0,4 sekuntia enemmän aikaa kun pösö. Kuinka on mahdollista että auto joka ei enää kiihdy nopeuden 184 jälkeen saavuttaa autoa joka edelleen jatkaa kiihtymistä? :confused:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuossahan lukee, että Lancian kohdalla käytössä on laskennalliset arvot, koska se on saavuttanut huippunopeutensa jo ennen 400 metrin matkaa. Eikä noiden nopeuksien vertailu sinänsä ole täysin mielekästä, autojen kiihtyvyys kun ei ole lineaarista, niin ei voida laskea täsmällisesti missä kohdassa mittarataa autot ovat kunkin nopeuden saavuttaneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän 1987-kauden evoversioit olivat jo valmiit, vaikka laji kiellettiinkin. Eihän tallit nyt sentään tuotekehitystä pysäytä tietämättä tulevasta, eli kyllä siellä oltiin jo saatu jatkokauden autot pitkälle ja valmistautuminen kauteen 1987 oli täydessä vauhdissa kaikilla tasoilla. Valitettavasti jäivät ponnistelut ja kehitysversiot sitten turhiksi, kuten historiasta tiedämme..
Jyväskylää 1986 ajettaessa B-Ryhmän lopetuspäätöksestä oli kulunut jo kolme kuukautta. Silloisten autojen kohdalla kehitys keskittyi loppukauden aikana varmaan lähinnä maksimitehojen irti ottamiseen, mutta ei mitään uusia evoja nyt enää kehitetty. Jotkut ehkä suunnitteli S-ryhmän autoja, mutta niissähän oli se 300 hv:n tehorajoite.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Onko tuossa taulukossa virhe??? Jutussa sanotaan että lancian arvot on laskennalliset koska huiput saavutetaan 184 nopeudessa. Pösö on saavuttanu nopeuden 180km/h ajassa 7,52 ja lancia ajassa 8,13 tuosta tulee eroksi 0,61 sekuntia pösön hyväksi, kuitenkin 400 metrin matkaan lancia käyttää vaan 0,4 sekuntia enemmän aikaa kun pösö. Kuinka on mahdollista että auto joka ei enää kiihdy nopeuden 184 jälkeen saavuttaa autoa joka edelleen jatkaa kiihtymistä? :confused:
Nyt sekoitat ajan jonka auto käyttää 400 metrin kulkemiseen ja aikaan jossa se saavuttaa tietyn nopeuden, nämähän ovat eriasioita. Jos vaikka tuuning turbo esim impreza menisi vartin 12,2sek, sitten laskettaisiin ahtoja sen verta että aikaa kuluisi 12,7 niin 0-200km/h ajassa olisi varmaan 3-4sek(ehkä enemmänkin..) kasvu vaikka vartin aika vain puol sek. hitaampi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
TM itse päässyt testaamaan Arrowsin? Epäilen, kun jäänyt mainitsematta, että mikä malli.

Eräs nimimerkkihän toki sai tästä aivan uutta virtaa.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Niin rallicross-auto sliksit alla asfaltilla lähtee huonommin kuin ralliauto soralla sorapyörillä ymmärsinkö nyt oikein :eek:
Kyllä. Ymmärsit. B-ryhmän auton voimansiirto on siinä määrin yhtä puuta, että sillä teho-painosuhteella lähdetään äkimmin soralla. Pääsee nääs kone hätäsemmin vetoalueelle sutimalla kun assulta kelaamalla.

Eikä oo ees trollaus. Josta tulikin mieleeni, että pendellstockin yleensä hupaisa yritys on tällä kertaa vain kalpea varjo entisestään. Yrittäsit edes!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ottamatta sen enempää kantaa siihen mikä kiihtyy ja miten ja keuliiko lava-Camaro :wink: niin toteanpahan vain, että näistä B-ryhmän superautojen siviiliversioista S4:n on ehdottomasti ripeäkulkuisin. Pösönkin keskimoottori sportti oli lähinnä vain eksoottinen, muttei mitenkään tavattoman ripeä liikkeissään ja Metro & Citroen BX 4TC olivat aivan onnettomia mopoja vs. rallivastineensa (no, Citruunan rallimeriitit jäivät kyllä näkemättä).

Audin ja eritoten Fordin siviiliversioiden suorituskyvystä ei ole ihan tarkkaa havaintoa, mutta epäilisin ettei Audistakaan ollut mitään vastusta S4:lle. Ralliautonakin Sport Quattro oli suht. raskas mutta kompensoi sitä animaalisella teholla, mitä siviiliautossa ei tietenkään ollut tarjolla.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Hienot äänethän noissa moottoreissa oli joo..

Siihen ne hyvät ominaisuudet jäikin, moottorissa siis, loppuautosta puhumattakaan.

Teho nyt on vaan kuitenkin se ominaisuus jolla myydään moottori, väännöllä ja etenkin vääntökäyrän mallilla voitetaan kisoja.
 
Ylös