Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Tällä kertaa Kimin suoritus oli koko viikonlopun hyvällä tasolla eikä Australian tapaista tunarointia tapahtunut, talli toki sitten ryssi Kimin aika-ajosijoituksen eli tälläkään kertaa ei nähty puhdasta kokonaissuoritusta. Viides sija kuvaa mielestäni hyvin Kimin ja Lotuksen tämän hetkistä tasoa. Edeltä toki putosi pois yksi Red Bull ja yksi McLaren, mutta varsinkin loppua kohden vauhti oli Kimillä sen verran hyvällä tasolla, että kuivalla kelilllä ilman ongelmia sujuvana viikonloppuna vauhdillisesti Kimi ja Lotus pystyisivät taistelemaan viidennestä sijasta. Palkintopallivauhtiin on vielä kuitenkin matkaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tällä kertaa Kimin suoritus oli koko viikonlopun hyvällä tasolla eikä Australian tapaista tunarointia tapahtunut, talli toki sitten ryssi Kimin aika-ajosijoituksen eli tälläkään kertaa ei nähty puhdasta kokonaissuoritusta.
Se laatikon vaihtohan johtui Kimin ulkoilusta Australiassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Edeltä toki putosi pois yksi Red Bull ja yksi McLaren, mutta varsinkin loppua kohden vauhti oli Kimillä sen verran hyvällä tasolla, että kuivalla kelilllä ilman ongelmia sujuvana viikonloppuna vauhdillisesti Kimi ja Lotus pystyisivät taistelemaan viidennestä sijasta. Palkintopallivauhtiin on vielä kuitenkin matkaa.
Mun mielestä mikä tahansa sija välillä 3-10 on tuolla autolla realistinen tulos. McLaren on selkeästi vähän nopeampi ja varmaan Red Bull myös, mutta muuten on niin tiukkaa. Joku viides sija ehkä on odotusarvo Kimin tasoiselta kuskilla Lotuksen tasoisella autolla maaliin ajaessa. Vaikka siellä on muillakin nopeita autoja kuin Kimillä, monet niiden kuskeista ovat Kimiäkin suurempia tunareita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No jos tarkalla tarkoitetaan, että auto reagoi ratin liikkeisiin niin kyllä. Tietty jos tarkalla tarkoittaa, että auto menee sinne minne kuski yrittää eikä sinne minne kuski ohjaa, niin tilanne on eri. Fysiikan lait näet... Uskoisin Kimin ajavan enempi fysiikan lakien kuin kuvitelmien pohjalta.

Edit: Öö.. ja eihän jousitus ole joko löysä tai kova vaan siellä on vähintään puolitusinaa parametria. ARB vaikuttaa eniten ohjauken herkkyyteen ja se on liki täysin irrallinen komponentti suhteessa esim. jarrutustilanteisiin, joissa tarvitaan erilaista jäykkyyttä.
No höpö höpö. Pehmeää tässä on sun juttus. Äskön sanoit, että pehmeä ohjaus on tarkempi.

Kova ja tarkka etupään ergonomia on sitä myös jarrutuksessa. Kova on kova koska reagoi nopeammin ja suuremmalla vasteella. Sadekelille tarvitaan pehmeämpiä ajolinjoja ja niitä myötäilevää alustaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
No höpö höpö. Pehmeää tässä on sun juttus. Äskön sanoit, että pehmeä ohjaus on tarkempi.

Kova ja tarkka etupään ergonomia on sitä myös jarrutuksessa. Kova on kova koska reagoi nopeammin ja suuremmalla vasteella. Sadekelille tarvitaan pehmeämpiä ajolinjoja ja niitä myötäilevää alustaa.
Pehmeämpi ARB mahdollistaa enempi painoa ulkokurvin puoleiselle renkaalle ja siten paremman vasteen ratille kurviin sisään käännettäessä. Ja kuten sanoin, se on liki täysin irrallinen komponentti muusta jousituksen säädöstä. Sateella tuo asetus tekee pidon vaihtelun kautta kaarreajosta epävarmempaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mun mielestä mikä tahansa sija välillä 3-10 on tuolla autolla realistinen tulos. McLaren on selkeästi vähän nopeampi ja varmaan Red Bull myös, mutta muuten on niin tiukkaa. Joku viides sija ehkä on odotusarvo Kimin tasoiselta kuskilla Lotuksen tasoisella autolla maaliin ajaessa. Vaikka siellä on muillakin nopeita autoja kuin Kimillä, monet niiden kuskeista ovat Kimiäkin suurempia tunareita.
Minunkin mielestäni tuolla autolla 4-5 tila on ihan normitulos ilman ongelmia. Ei vaadi vielä taistelua. Sekä Australiassa että Malesiassa aika-ajovauhti on ollut lähellä Mäkkiä ja kisavauhti, suoranopeus + renkaiden kulutus hyvää.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Ei siitä voi antaa kenellekään miinusta.
Toki voi. Pysymällä radalla ongelman olisi voinut välttää. Toinen kysymys sitten on oliko radalla pysyminen ulkoilutilanteessa ylipäänsä mahdollista ja kokonaistulos huomioiden kannattavaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei kun näin sinä sanoit:
Kerroin myös aika tarkkaan, mikä komponentti siellä jousituksessa ei saa olla kova jotta ohjaus olisi tarkka. Muutenkaan etupää ei saa olla perää jäyksempi, jotta ohjauksessa olisi vastetta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Toki voi. Pysymällä radalla ongelman olisi voinut välttää. Toinen kysymys sitten on oliko radalla pysyminen ulkoilutilanteessa ylipäänsä mahdollista ja kokonaistulos huomioiden kannattavaa.
Kaveri spinnasi eteen eli vaihtoehdot olivat ajaa kylkeen tai ulos eikä liene epäselvää kumpi oli fiksumpaa.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Kaveri spinnasi eteen eli vaihtoehdot olivat ajaa kylkeen tai ulos eikä liene epäselvää kumpi oli fiksumpaa.
Noista vaihtoehdoista valinta on selvä. Minun hämärän muistikuvani mukaan Kimillä kuitenkin olisi ollut myös mahdollisuus pysyä radalla tosin jarruttamalla huomattavasti enemmän jolloin sijoitus olisi voinut pudota toteutunutta enemmän.

Lienen kuitenkin tässä asiassa tapani mukaan väärässä ja otan harkintaan miinuksen poistamisen kokonaan.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimin kisa-analyysi.

Lähde: MTV-3
Formula ykkösten Malesian sadekisan viides sija ei jättänyt Kimi Räikköselle mitään hampaankoloon. Hän sai vaikeissa oloissa Lotus-ajokistaan kaiken irti.

– Jollakin systeemillä Mark Webber olisi ehkä ollut lyötävissä. Jos olisin tullut aikaisemmin varikolle, ehkä siinä tapauksessa, Räikkönen totesi viitaten neljänneksi ajaneeseen Red Bull -tallin kuljettajaan.

Kisaan 10. ruudusta lähtenyt Räikkönen oli heikoimmillaan kolmastoista, mutta nousi varmalla ajolla ja onnistuneen varikkotaktiikan tukemana viidenneksi.

– Oli vähän vaikea lähteä kun en ollut ajanut metriäkään märän kelin renkailla. Ei se lähtö viivalta ihan hanurista ollut, ja ekassa mutkassa pääsin muutamista ohi, mutta kun Romain Grosjean ajoi Michael Schumacheria päin, jouduin väistämään nurmikon puolelle ja siinä hävisin taas vaikka kuinka monta paikkaa, Räikkönen muisteli starttiaan.

Kilpailu keskeytettiin kertaalleen sateen takia. Kisan loppua kohde sade hiipui ja rata kuivui, mutta kuljettajilla riitti haastetta loppuun asti.

– Lopussa en oikein nähnyt missä oli märkää ja missä kuivaa. Se johtui lähinnä siitä, kun oli niin pimeätä. Varsinkin kuivankelin renkailla ajoin siksi ensimmäiset kierrokset varovasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Itselle on jäänyt aina mieleen että Kimi on "hallinnut" parhaiten kisoja silloin kun rata on alkanut kuivumaan, vähän kuin Buttonkin. Esimerkkeinä nyt voi vaikka suoraan heittää Spa 2005, Kiina 2007.

Sen sijaan niitä tasapaksuja sadekisoja tuntuu löytyvän paljon enemmän kun varsinaisia loistosuorituksia, mutta ainakin Fuji 2007 oli mahtavaa ajamista siinä kelissä, vähän niinkun Massakin oli kova 2008 Monacossa jollon Räikkösen kisa nyt oli mitä oli.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hauska yksityiskohta siihen, kuka on nopea:
Räikkönen vs. Alonso, Hamilton ja Button: 36-37
( suomif1 )
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1380
No höpö höpö. Pehmeää tässä on sun juttus. Äskön sanoit, että pehmeä ohjaus on tarkempi.

Kova ja tarkka etupään ergonomia on sitä myös jarrutuksessa. Kova on kova koska reagoi nopeammin ja suuremmalla vasteella. Sadekelille tarvitaan pehmeämpiä ajolinjoja ja niitä myötäilevää alustaa.
Kyllä nyt on Mikaelilla käsitteet pahasti sekaisin. Jos jousitus on kova, ohjaus voi silti olla ihan mitä tahansa, koska ohjauksen herkkyyteen vaikuttaa esim caster todella paljon. ja ylipätään koko ohjauksen geometria, olkapoikkeama jne.
Kuten joku jo kommentoikin, käännettäessä tapahtuu painonsiirtoa, silloin toki etupään jousitus (kova/pehmeä) tulee kuvaan. Mutta tulee siihen muutakin: esim kallistuksenvakaajan jäykkyys, joka taasen on ihan eri asia kuin jousituksen jäykkyys sekä iskareiden säädöt. Varsinkin bound.

OT jäänyt oikein mieleen, miten Ralt RT 34:ssä oli herkkkä ohjaus verrattuna Reynardin 923:een, vaikka Ralt itsessään oli selvästi pehmeämpi jousitukseltaan
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Noista vaihtoehdoista valinta on selvä. Minun hämärän muistikuvani mukaan Kimillä kuitenkin olisi ollut myös mahdollisuus pysyä radalla tosin jarruttamalla huomattavasti enemmän jolloin sijoitus olisi voinut pudota toteutunutta enemmän.
No välttämättä matka ei olisi riittänyt pysähtymään ja vaikka olisikin riittänyt pysähtyminen ei olisi ollut fiksua koska takaa tuli vielä muita autoja jotka olisivat voineet puskea konttiin. Eli kyllä Kimin valinta oli aikalailla fiksuin mahdollinen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän se ole parempi lopettaa se pehmee / kova jousitus / ohjaus paskan jauhanta.

Kyse oli siitä, että Kimi ei oo gridin paras sadekuski, siitä ei kannata lähtä jousituksista jauhamaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olisitteko uskonut ennen kauden alkua, että Kimi saa käsiinsä auton jolla voi ajaa podiumille? Minä en ja siksi tämän kauden seuraaminen tuntuu niin hyvältä.
 
Ylös