Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Lotuksen oli pakko vetää kahdella stopilla, koska uusilla renkailla vauhti ei ollut mitään erikoista. Ainoa ongelma oli vaan, että alussa pysähtyivät liian aikaisin ja siten loppuun jäi liian pitkä stintti. Eli alussa taktiikkana oli kolmea stoppia ja Buttonista ohi ekalla pysähdyksellä, mutta kuin stoppi oli hidas, niin sitten koitettiinkin kahella.

Kolmella stopilla Kimi olisi ollut korkeintaan viides. Nyt oltiin kiinni kakkossijassa. Jos varikkopysähdykset ovat hitaita, niin silloin kannattaa tehdä niitä mahdollisimman vähän.

Kahden stopin taktiikalla kuitenkiin voitettiin kisa, joten jos Lotarilla oltaisiin tajuttu ajaa pidempi ensimmäinen stintti, niin tulos olisi ollut eri. Toisen stopin jälkeen oli enää myöhäistä vaihtaa taktiikkaa, silloin oltiin jo sitouduttu siihen, että näillä mennään loppuun.

Kimi hävisi varikolla voittaneelle Rosbergille 1,2 sekuntia, joten ei ne stopit aivan paskoja olleet.
Kyllä se taktiikka ja stopit ja kaikki oli kuitenkin aika perseestä kun niiden johdosta aina menetettiin sijoja ja jumituttiin jonkun taakse.

Mikään tuossa taktiikassa ei lopulta toiminut. On se tietysti kiva, että taktiikka olisi ollut loistava mikäli kierroksia olisi ollut 8 vähemmän, mutta eipä se paljoa lohduta. Paska suoritus.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3778
Lotuksen oli pakko vetää kahdella stopilla, koska uusilla renkailla vauhti ei ollut mitään erikoista. Ainoa ongelma oli vaan, että alussa pysähtyivät liian aikaisin ja siten loppuun jäi liian pitkä stintti. Eli alussa taktiikkana oli kolme stoppia ja Buttonista ohi ekalla pysähdyksellä, mutta kun stoppi oli hidas, niin sitten koitettiinkin kahella.

Kolmella stopilla Kimi olisi ollut korkeintaan viides. Nyt oltiin kiinni kakkossijassa. Jos varikkopysähdykset ovat hitaita, niin silloin kannattaa tehdä niitä mahdollisimman vähän.

Kahden stopin taktiikalla kuitenkiin voitettiin kisa, joten jos Lotarilla oltaisiin tajuttu ajaa pidempi ensimmäinen stintti, niin tulos olisi ollut eri. Toisen stopin jälkeen oli enää myöhäistä vaihtaa taktiikkaa, silloin oltiin jo sitouduttu siihen, että näillä mennään loppuun.

Kimi hävisi varikolla voittaneelle Rosbergille 1,2 sekuntia, joten ei ne stopit aivan paskoja olleet.
Samaa mieltä, stoppien ajankohdat pilasi kisan.

Vauhdin puolesta olisi riittänyt korkealle ilman noita ajoitusongelmia.

Kimi on kyllä aika sukka. taas tuli noob-tallitoverilta turpiin
Rajoitetaans sitä trollailua.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Virheet tehtiin jo aiemmin, siksi lopussa pelattiin upporikasta ja rutiköyhää.
Juuri näinhän siinä tapahtui. Huomattiin, että nyt ollaan ns. sillassa, niin jotain toki täytyy yrittää. En mä tuota 15-20 loppukierrosten valintaa kritisoi lainkaan, varmaan olisin samassa tilanteessa yrittänyt vastaavaa. Mutta mites ne aikaisemmat möhläykset? Ei näin.

Off-topikkina liittyen Reb Bulliin, että kyllä sielläkin sekoiltiin, kun oltiin vedetty ilmeisesti aika-ajoja silmällä pitäen seiska vaihde niin lyhyeksi, ettei DRS:stä ollut heille kisassa mitään tai todella vähän hyötyä.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Minusta huolestuttavaa on se, että nuo ajoitukset stopeille ovat olleet heikkoja myös viime kisoissa.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Juuri näinhän siinä tapahtui. Huomattiin, että nyt ollaan ns. sillassa, niin jotain toki täytyy yrittää. En mä tuota 15-20 loppukierrosten valintaa kritisoi lainkaan, varmaan olisin samassa tilanteessa yrittänyt vastaavaa. Mutta mites ne aikaisemmat möhläykset? Ei näin.

Off-topikkina liittyen Reb Bulliin, että kyllä sielläkin sekoiltiin, kun oltiin vedetty ilmeisesti aika-ajoja silmällä pitäen seiska vaihde niin lyhyeksi, ettei DRS:stä ollut heille kisassa mitään tai todella vähän hyötyä.
Heillä sentään strategiat pelasivat.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4574
Sijainti
Kokkola
Eihän tässä foorumin jäätyilyn takia tarvinnutkaan odottaa kuin puolitoista tuntia ennen kuin vihdoin pääsi taas kirjoittamaan :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Harmi että Kimin kisa meni pilalle, sijoituksellisesti näytti pirun hyvältä vielä 9 kierrosta ennen maalia ja sitten ei edes pisteillä. Pirellin omien kumien ominaisuuksien lisäksi tuo rata itsessäänkin taitaa olla melkoisen kuluttava renkaille, eihän Kimi ole likikään eka jonka kumet sulaa lopussa..
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Virheet tehtiin jo aiemmin, siksi lopussa pelattiin upporikasta ja rutiköyhää.
Virhettä, joka syntyi toisella stopilla, ei yritetty enää paikata vaan luovutettiin. Mitään saumoja hyvään tulokseen ei ollut, kun uudemmilla renkailla olevien jono kasaantui taakse. Taktiikka kuivui hiljalleen kasaan eikä siihen reagoitu millään tavalla. Riskinottoa olisi edustanut aikainen varikkokäynti Massan perästä ja siirtyminen vapaalle radalle.

Pirellin drop-off ei pitäisi olla mikään uutinen muille paitsi näemmä Lotukselle. En myöskään osta ajatusta, että 50 % pieleen arvioitu rengaskulutus olisi jotain riskinottoa. Se on ihan silkkaa hölmöyttä yrittää ajaa maaliin renkailla, jotka on loppu 10 kierrosta ennen maalia.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Jos olisi päässyt Massan ohi nopeasti, olisi kakkossija ollut aikalailla selviö. :dunno:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei tuossa lopussa olisi enää kannattanut tulla varikolle. Massan takana-ajo sotki kaiken. Siinä meni liian pitkään ja yhtäkkiä huomattiin ettei voi enää tulla varikolle.
Öö... Kiminhän olisi kannattanut kellon mukaan tulla sisään vielä siinäkin vaiheessa, kun Vettel tuli ohi. Näin jälkiviisasteluna. Jäi 10 sekkaa Massan taakse maalissa.

Jahka F1-fanatics julkaisee graafinsa, pitää katsella miltä se tilanne vaikutti sillä hetkellä. Itse ainakin taoin päätä seinään ~20 kierrosta ennen maalia, kun ei Kimiä kuulunut varikolle. Sillä olisi minusta voinut pelastaa edes jotain. En kyllä ihan hirveästi tilastoja kisan aikana seuraa, joten pitää syynätä niitä nyt jälkikäteen, että miltä se tilanne silloin oikeasti näytti.

Edit: Mites pitkä se Massan stintti oli? Ehkä Lotuksella odotettiin Massaa sisään aiemmin, eikä siksi otettu Kimiä sieltä takaa pois. Oliko se Massan veto erityisen pitkä?
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Virhettä, joka syntyi toisella stopilla, ei yritetty enää paikata vaan luovutettiin. Mitään saumoja hyvään tulokseen ei ollut, kun uudemmilla renkailla olevien jono kasaantui taakse. Taktiikka kuivui hiljalleen kasaan eikä siihen reagoitu millään tavalla. Riskinottoa olisi edustanut aikainen varikkokäynti Massan perästä ja siirtyminen vapaalle radalle.
Käsittämättömiä kämmejä tekevät "ammattilaiset" tuolla strategia pöydässä. Tänään oli kyllä järjettömän vaikea tehdä hyvää strategiaa, sen myönnän, mutta pilattua sen saa kyllä helposti. Kuitenkin renkaiden loppumisen luulisi ollut niin selvää, että varikolle olis pitäny tulla ilmanmuuta ennen Massaa ja jättää muut vielä junaan köröttelemään. Olisko peräti saanu ton junan ajettua kiinni vielä stopin jälkeenkin, kun muilla olis ollu vielä huonot renkaan alla. Ja lopussa luonnollisesti ohittanu radalla "helposti".
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Käsittämättömiä kämmejä tekevät "ammattilaiset" tuolla strategia pöydässä. Tänään oli kyllä järjettömän vaikea tehdä hyvää strategiaa, sen myönnän, mutta pilattua sen saa kyllä helposti. Kuitenkin renkaiden loppumisen luulisi ollut niin selvää, että varikolle olis pitäny tulla ilmanmuuta ennen Massaa ja jättää muut vielä junaan köröttelemään. Olisko peräti saanu ton junan ajettua kiinni vielä stopin jälkeenkin, kun muilla olis ollu vielä huonot renkaan alla. Ja lopussa luonnollisesti ohittanu radalla "helposti".
Ei se ohittaminen kovin helppoa näyttänyt olevan, kun ei Massasta päässyt ohi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Odotin jo että Räikkönen kyllä menisi Massan ohi aika pian muttei sitten päässytkään.
Tämä jäi itteäkin kummastuttamaan, koska kuvittelin että Massa olisi ollut hyvässä vauhdissa olleelle Räikköselle aika helppo suupala. Jälkiviisaana voi tietysti sanoa, että jos sitä ohitusta ei ole tulossa, niin parempi sitten mennä varikolle hakemaan tuoretta kumia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Ei tainnu olla ihan parhaat välitykset kisatapahtumia varten.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Kyllä nämä telakointia harrastavat sankarit voisivat jatkaa mtv3 ja iltalehden kommenttiosiossa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei se ohittaminen kovin helppoa näyttänyt olevan, kun ei Massasta päässyt ohi.
Menemällä varikolle vähintään kierrosta ennen Massaa olis ollu erittäin helppoa ohittaa. Ohitus tuskin olis onnistunut helposti radalla, jos Massakin olis saanu kans uudet renkaat ja olis ollu vielä edellä.
 
Ylös