Miksi Valitsit Sutilin tuohon vertailuun kun Force Indialla oli todella hyvä kausi viime vuonna ja heidän nousunsa kärkikamppailuun oli hämmästyttävää? Sanoisin näin että lajia vuosikymmeniä seuranneena niin ihan näppituntumalta useimmiten yllättäjät jäävät yllättäjiksi ja ajan mittaan huipputallit ottavat taas oman paikkansa. Toki tossa on niin monta eri muuttujaa että asian todistaminen suuntaan tai toiseen on lähes mahdotonta.
Force Indialla taisi onnistua viime vuonna hyvin sen kuumapuhallusdiffun kehittäminen. Tänä vuonna Sauber tuntuu ohjailevan pakokaasuja monia muita talleja tehokkaammin. Kun ollaan fiksuja, niin saadaan hyviä tuloksia vähän pienemmälläkin budjetilla.
Ihan vaan intuitiopohjalta minusta tuntuu, että monilla kärkitallien takana tulevillakin talleilla on nykyisin laadukkaat kehitystyökalut ja osaavia insinöörejä käytössään, joten palasten naksahtaessa kohdalleen niiden pitäisi periaatteessa pystyä kehittämään autojaan kärkitiimien tahtiin. Keskikastin vahva rynnistys tämän kauden alussa todistaa ainakin, että keskiryhmässäkin voidaan tehdä tehokasta kehitystyötä talven aikana.
Lotuksella on parina viime vuonna panostettu oman tuulitunnelin ja muiden kehitystyökalujen parantamiseen. Lisäksi kyseessä on sama talli, joka Renault-nimisenä voitti maailmanmestaruuksia vain muutama vuosi sitten, joten osaamista pitäisi löytyä omasta takaa. Samoin Williamsilla ja Sauberilla (BMW:n perintönä) löytyy kyllä hyvät välineet auton kehittämiseen. Force Indialla, ja nyttemmin myös Marussialla, on ilmeisesti sopimus McLarenin kanssa, joten niilläkin on huipputason kehitystyökalut käytössään.
Lotuksella on vähemmän henkilökuntaa ja vähemmän rahaa kuin Ferrarilla, Red Bullilla, McLarenilla tai Mercedesillä, mutta älykkyydellä ja rajallisten resurssien tehokkaalla suuntaamisella voi ehkä korvata näitä puutteita. Tai mielelläni ainakin uskoisin näin.