Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miksi Valitsit Sutilin tuohon vertailuun kun Force Indialla oli todella hyvä kausi viime vuonna ja heidän nousunsa kärkikamppailuun oli hämmästyttävää?
Siis toihan oli Red Bull vs Force India. Ei siellä oikein ollut muita talleja mihin verrata. Mersu lopetti kehitystyön aika hyvissä ajoin, Renault ei voinut kehittää autoaan pakoputkiston vuoksi ja Williamsilla oli taas omat ongelmansa autonsa kanssa. Toro Rossoon ja Sauberiin ehkä olisi voinut verrata, mutta niillä ei taida kovin kummoset resurssit olla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toki tossa on niin monta eri muuttujaa että asian todistaminen suuntaan tai toiseen on lähes mahdotonta.
No eikai tuossa montaa muuttujaa ole, ero sekunteina (kai se prosentteja vois olla myös) on kaventunut eurooppa kauden alusta loppukauteen nähden. Näin se todennäköisesti olisi muillakin, vaikka McLareniin vertaisi.

Nyt on minusta pallo heitetty toiseen suuntaan, eli mihin perustuu se puhe että ero kasvaa kun päästään Eurooppaan. Mihin lie perustuu, vois sen jollain osoittaa niin sais hyvän keskustelun...

Tämän hippin tekemä pistokoe on minusta mainio vastaväite, nyt vain ruutia (vasta arggua) kehiin..
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2681
Miksi Valitsit Sutilin tuohon vertailuun kun Force Indialla oli todella hyvä kausi viime vuonna ja heidän nousunsa kärkikamppailuun oli hämmästyttävää? Sanoisin näin että lajia vuosikymmeniä seuranneena niin ihan näppituntumalta useimmiten yllättäjät jäävät yllättäjiksi ja ajan mittaan huipputallit ottavat taas oman paikkansa. Toki tossa on niin monta eri muuttujaa että asian todistaminen suuntaan tai toiseen on lähes mahdotonta.
Force Indialla taisi onnistua viime vuonna hyvin sen kuumapuhallusdiffun kehittäminen. Tänä vuonna Sauber tuntuu ohjailevan pakokaasuja monia muita talleja tehokkaammin. Kun ollaan fiksuja, niin saadaan hyviä tuloksia vähän pienemmälläkin budjetilla.

Ihan vaan intuitiopohjalta minusta tuntuu, että monilla kärkitallien takana tulevillakin talleilla on nykyisin laadukkaat kehitystyökalut ja osaavia insinöörejä käytössään, joten palasten naksahtaessa kohdalleen niiden pitäisi periaatteessa pystyä kehittämään autojaan kärkitiimien tahtiin. Keskikastin vahva rynnistys tämän kauden alussa todistaa ainakin, että keskiryhmässäkin voidaan tehdä tehokasta kehitystyötä talven aikana.

Lotuksella on parina viime vuonna panostettu oman tuulitunnelin ja muiden kehitystyökalujen parantamiseen. Lisäksi kyseessä on sama talli, joka Renault-nimisenä voitti maailmanmestaruuksia vain muutama vuosi sitten, joten osaamista pitäisi löytyä omasta takaa. Samoin Williamsilla ja Sauberilla (BMW:n perintönä) löytyy kyllä hyvät välineet auton kehittämiseen. Force Indialla, ja nyttemmin myös Marussialla, on ilmeisesti sopimus McLarenin kanssa, joten niilläkin on huipputason kehitystyökalut käytössään.

Lotuksella on vähemmän henkilökuntaa ja vähemmän rahaa kuin Ferrarilla, Red Bullilla, McLarenilla tai Mercedesillä, mutta älykkyydellä ja rajallisten resurssien tehokkaalla suuntaamisella voi ehkä korvata näitä puutteita. Tai mielelläni ainakin uskoisin näin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Enpä tiedä kierrosaikojen kehittymisestä kauden kuluessa, mutta vuosia on vaan nähty että kauden alussa pikkutallit pääsevät yllättämään isompien vielä hakiessa vauhtiaan/luotettavuuttaan, kun taas kauden edetessä pikkutallien mahkut hyviin sijoihin kuihtuu ja lopulta katoaa pois, sitä mukaa kun isot tallit saavat luotettavuuden kuntoon ja autosta irti sen mitä otettavissa on.

Nykyään luotettavuus ei ole enää kenellekään ongelma, mutta otetaan nyt vaikka esimerkiksi Mersun rengasongelmat. En tiedä onko ongelma edes todellinen (vai Oskarin päässä keksitty) puhumattakaan siitä onko sitä mahdollista ongelmaa oikeasti ratkaistu (ehkä sää/rata oli kiinassa suosiollinen) mutta JOS ongelma oli ja se on nyt saatu hallintaan niin kauden 2 ekaa kisaa oli keskikastilla (ja esim lotuksella) aikaa lyödä mersu, nyt se on jo paljon paljon vaikeampaa.


Ero kierroajoissa ei välttämättä kasva kauden edetessä, mutta maaliin tullaan entistä varmemmin järjestyksessä "isot-keskikasti-pienet"
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä tein pistokokeen vertailemalla aika-ajotuloksia kaudella 2011 kärkitallin (Red Bull) ja keskiryhmän tallin (Force India) välillä. Kokeeni vihjaa siihen suuntaan, että kärkitalli ei enää ensimmäisten isojen päivitysten jälkeen (Espanjan GP) pysty kasvattamaan eroa keskiryhmän talliin, vaan pikemminkin siinä käy päinvastoin.
Valitettavasti juuri Force India oli viime kaudella poikkeus, sillä se toisin kuin keskikastin tallit yleensä selkeästi pysyi isompien kehitystahdissa mukana. Tästä syystä vertailun tuloksista ei voi vetää yleisemmin päteviä johtopäätöksiä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Valitettavasti juuri Force India oli viime kaudella poikkeus, sillä se toisin kuin keskikastin tallit yleensä selkeästi pysyi isompien kehitystahdissa mukana. Tästä syystä vertailun tuloksista ei voi vetää yleisemmin päteviä johtopäätöksiä.
No Sauberkaan ei jäänyt kyllä jälkeen, 2,5 sekunnin päässä alusta loppuun, joskin ero kävi kolmessa sekunnissa. Samaa näyttäs Toro Rossolla olevan, eli alle kolmesta ero kasvaa reilusti kolmeen mutta kapenee puolen kauden jälkeen taas sinne alle kolmeen..

No, eipä tuosta voi sanoa suuntaan tai toiseen. Mutta itse kaipailisin arvoja sen puolesta että ero kasvaa..
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No eikai tuossa montaa muuttujaa ole, ero sekunteina (kai se prosentteja vois olla myös) on kaventunut eurooppa kauden alusta loppukauteen nähden. Näin se todennäköisesti olisi muillakin, vaikka McLareniin vertaisi.

Nyt on minusta pallo heitetty toiseen suuntaan, eli mihin perustuu se puhe että ero kasvaa kun päästään Eurooppaan. Mihin lie perustuu, vois sen jollain osoittaa niin sais hyvän keskustelun...

Tämän hippin tekemä pistokoe on minusta mainio vastaväite, nyt vain ruutia (vasta arggua) kehiin..
Paitsi, että eri radoilla erot on erillaisia. Joissain porukka on tiiviimmin ja joissain vähän väljemmin. Pitää verrata useampaan talliin, jotta suhteellista eroa voi laskea.

esim kierrosaikoja:
kisa 1, väljempi:
nopein talli, aika 0n
keskimmäinen, aika 2n
hitain, aika 4n

kisa 2, tiiviimpi:
nopein talli, aika 0n
keskimmäinen, aika 1n
hitain, aika 3n

jos verrattais pelkästään ekaa ja viimeistä, nii näyttäis, että viimeinen on parantanu, vaikka todellisuudessa eroa keskimmäiseen on tullut lisää. ekan ja keskimmäisen suhteellinen ero sama. tuohon ko laittais vielä neljännen, viidennen, kuudennen tallin jne joiden erot olis suhteellisesti samat ko edellisessä kisassa ja viimeisen suhde olis kasvanut, vaikka ero sekunneissa olisi lyhentynyt, nii todistais samaa.

emmä ny tiiä meneekö se sit ihan noin. Kuhan mutuilin nopeasti, mut se on varmaa, ettei pelkät sekunnit kerro kaikkea, jos pelkästään kahta tallia vertaa.

edit2: vielä lisää kärjistyksiä: ympyrä ovaalirata vs. oikein syheröinen normirata, kummassa erot sekunneissa on suuremmat? :) eli onko talli, joka oli 5sekkaa kärestä jäljessä edellisessä kisassa ja seuraavassa kisassa (ovaali) ero onki vain puoli sekkaa, parantanu ihan helvetisti?
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Eikä kannata unohtaa, että viime vuonna Red Bull oli pakoputki diffuusorin ansiosta niin ylivoimainen, että erot olivat valtavia tähän kauteen verrattuna. Kun muut saivat kehitettyä omaa vastaavaa niin ero kapeni heti. Kolmen sekunnin eroa kärkeen on helpompi pienentää kuin alle puolen sekunnin.

Tänä vuonna on nyt Malesiassa ja Kiinassa esimerkiksi nopeimman McLarenin ja nopeimman Lotuksen välissä ollut noin 0,2 sekunttia Q3:ssa. Senkin takia viime kauden vertailu tähän kauteen on vaikeaa.

Yleensähän McLaren on ollut kauden mittaa selvästi paras autonkehittäjä ainakin sijoituksellisesti. 2009 hyvä kun pisteille kerkesivät alkukaudesta ja loppukaudesta voitettiin kisoja. Viime vuonna ottivat Red Bullin sekunnin eron kiinni ja menivät melkein ohi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kolmen sekunnin eroa kärkeen on helpompi pienentää kuin alle puolen sekunnin.
Nimenomaan. (muun muassa ideoiden kopiointi ym vaikuttaa tähän)

Senkin takia viime kauden vertailu tähän kauteen on vaikeaa.
Tarkoitus ei ole verrata viime vuotta tähän kauteen, vaan vastata näkemykseen jonka mukaan kärki tallit kehittyvät keskiryhmää nopeammin (ero kasvaa ja voittaminen vaikeutuu kauden lopulla). Tähän siis ollaan vastailtu viime vuotisella esimerkillä, että jos silloin ero ei kasvanut niin mihin se näkemys (että kärkitallit karkaa kauden edetessä) perustuu. Tästä on kyse.

Tosin tällä kaudella erot ovat niin tasaiset, että ne tuskin kaventuu kauden edetessä. Voi olla että vähän väjenee, mutta historia (siltä osin kuin sitä on hatarasti kaivettu) ei sitä tue.


IsoAhven: Totta, erot pitäisikin mitata prosentteina, mutta ei olla jaksettu vaivautua. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että ajat (itse katsomani ajat) on suurinpiirtein 1:25 s ja 1:35 s mittaisilta radoilta (jolloin sekunteinakin suhteellinen ero on siedettävä)

IsoAhven vielä: Tuo Janille vastaamani kappale kertoo, että kyse on karkiasti keskiryhmän tallin kehittymisestä suhteessa kärkeen. Ja kun keskiryhmä on vaikia hahmottaa, niin on valittu tietty talli (Force India tai minun mainitsemani Sauber ja TR) ja sen nopeampi kuljettaja (kulloisellakin radalla). Ja vertailu on tehty tiettyyn kärkitalliin, ja valinnaksi otettiin Red Bull ja sen ko radan nopeampi kuljettaja.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
IsoAhven: Totta, erot pitäisikin mitata prosentteina, mutta ei olla jaksettu vaivautua. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että ajat (itse katsomani ajat) on suurinpiirtein 1:25 s ja 1:35 s mittaisilta radoilta (jolloin sekunteinakin suhteellinen ero on siedettävä)
Ja jos oikein vakavissaan alettaisiin vertailla, pitäisi verrata keskimääräistä kisavauhtia eikä yhtä aika-ajokierrosta.

Alkaa olla sen verran pitkä offtopic, että tämän voisi jo irrottaa omaksi ketjukseen.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Voisihan ajatella tätä niinkin päin että kuinka usein olette nähneet keskikastin tallin kehittyvän voittajatalliksi kauden aikana? Mielestäni näin ei tapahtu juuri koskaan. Sen sijaan Mäkki tai Ferrari saattaa aloittaa hyvinkin hitaalla autolla suunnittelukämmien jälkeen ja kappas kappas, loppukaudesta ollaan jo kärkipäässä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Voisihan ajatella tätä niinkin päin että kuinka usein olette nähneet keskikastin tallin kehittyvän voittajatalliksi kauden aikana? Mielestäni näin ei tapahtu juuri koskaan. Sen sijaan Mäkki tai Ferrari saattaa aloittaa hyvinkin hitaalla autolla suunnittelukämmien jälkeen ja kappas kappas, loppukaudesta ollaan jo kärkipäässä.
Harvoin kärkitason auto kauden kuluessa muuttuu ylivoimaiseksikaan. Tai ylivoimaisesti nopeimpana kauden avannut huipputalli pysyisi muilta karussa läpi kauden.

Jos diffu/pakari sääntöjä ei olisi rukattu vuodesta toiseen 2009 alkaen, voisi veikata että suorituskyky erot ei kovin paljon muuttuisi tämän kauden aikana. Kuitenkin FIA:n ystävällisellä avustuksella käynnissä on kova kehityskilpailu, jossa on löydettävissä paljon lisävauhtia. Autokehityshän on käynnissä aina, mutta tällä hetkellä kaikilla on paljon käyttämätöntä potentiaalia sääntötulkintojen sallimaan nähden.

Tälläkin kaudella paljon riippuu siitä, miten hyvin tallin auto sattuu sopimaan muilta talleilta kopioitaville jipoille. Toki joku voi keksiä vielä jotain uutta kauden kuluessa tai löytää talven suunnitelmia hiomalla lisävauhtia. Kuitenkin kaikkein merkittävin suorituskykyparannus syntyy lisäämällä autoon muiden ovelampien sääntötulkintojen sallimia juttuja. Ja se on ihan tuurista kiinni, onnistuuko niiden lisääminen ja kuinka hyvin.

Jos esim. McLaren onnistuisi lisäämään itselleen W-duckin... Tai Red Bull. Pitää toivoa ettei onnistuko, koska on paljon jännempää kun kisassa nopeimmat ei starttaa keulilta :alppu:
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Ai oliko se niin että kimi ajaa lotuksella nyt paluuvuotenaan..siitäkö toi otsikko tulee?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ai oliko se niin että kimi ajaa lotuksella nyt paluuvuotenaan..siitäkö toi otsikko tulee?
Noo eiköhän modet siivoile omaksi ketjukseen, jos tuo vielä jatkuu. Vähänhän tuo tosiaa venähti... Vähän lähemmäs kejtun aihetta vaikka tällä:

Räikkösen surkeisiin varikkokäynteihin löytyi selitys

Mitähän laitteistoa tuossa tarkoitetaan? Liian hitaat ruuvarit? :D Kimillä vielä bahrainissaki hitaat stopit? Varmaan kantsis simulaatio-softatki kalibroida, ettei Kimi vetele taas puolta kisaa yhillä renkailla :rolleyes:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Noo eiköhän modet siivoile omaksi ketjukseen, jos tuo vielä jatkuu. Vähänhän tuo tosiaa venähti... Vähän lähemmäs kejtun aihetta vaikka tällä:

Räikkösen surkeisiin varikkokäynteihin löytyi selitys

Mitähän laitteistoa tuossa tarkoitetaan? Liian hitaat ruuvarit? :D Kimillä vielä bahrainissaki hitaat stopit? Varmaan kantsis simulaatio-softatki kalibroida, ettei Kimi vetele taas puolta kisaa yhillä renkailla :rolleyes:
Eiköhän se tule just noista pulttipyssyistä/mutterin kiinnitystavasta se suurin ero Mäkillä tais olla Mersun tyyppinen ratkaisu, jossa mutteri on vanteessa kiinni ilmeisesti se on nopeampi tapa.
 
Ylös