Lonso_567
guru experience
Seurasin kisan tiiviistä ruudulta ja livetimingiltä. Ei voi kuin sanoa, että selostuskaksikko on pihalla kuin lumiukko taktisista kuvioista.
Ei tajuta esim. sitä, että kun kisaa on jäljellä 28 kierrosta ja joku kuski tulee toisen kerran varikolle, että sillä ei todellakaan ajeta maaliin. Kierrosnäytöltä on jo nähty että 15 kierroksen jälkeen ajat eivät ole enää kovin vahvoja, ja 20 kierroksen jälkeen ihan skeidaa.
Sitäkin ihmettelivät kun Kimille sanottiin, että kärki kärki joutuu tulemaan vielä varikolle. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Juuri Kimin taktiikan vuoksi Alonso ei voinut enää mennä varikolle tai olisi jäänyt todennäköisesti kolmanneksi, ja jos Maldonado olisi mennyt, hän olisi jäänyt Alonsolle.
Jos Lotus jonkun taktisen virheen teki, se oli pehmeiden otto ekalla stopilla. Kimillä stinttien pituudet ja varikkostoppien ajoitukset olivat aika lähellä optimaalista, pääsi ajamaan nopeinta mahdollista kolmen stopin kisaa, ja vaikkei ketään ollut menoa hidastelemassa, silti vain juuri ja juuri saavutti kärkikaksikon. Rengaskulutus Kimillä oli sen verran suurta, että droppia tuli joka stintin lopulla. Juu olis voinut tulla pysähdyksille aikaisemmin, mutta silloin viimeisen stintin droppi olisi ollut suurempi, ja nyttenkin Grosjean saavutti huomattavasti.
Kimin vauhti ei ollut kovin hyvää kisassa, mutta kun onnistuneella lähdöllä ja täysin trafiikittomalla kisalla tulos oli tämä, enempään ei ollut mahdollisuuksia. Kimilläkin varmasti neljän stopin taktiikka olisi ollut nopeampi, on tuollaiset 5sek/kierros menetykset varikon aikaan vaan niin valtavia, mutta siinä tapauksessa hän olisi joutunut lopussa ohittamaan Grosjeanin, jolla rengaskulutus näytti olevan paremmin hallinnassa. Ei olis välttämättä onnistunut sekään.
Piristävää oli myös nähdä, ettei Kimin viimekisan 'taktinen valinta' mitään huiputulosta takaa. Pitää myös onnistua lähdössä, ohituksissa, ja ajaa virheettömästi.
Ei tajuta esim. sitä, että kun kisaa on jäljellä 28 kierrosta ja joku kuski tulee toisen kerran varikolle, että sillä ei todellakaan ajeta maaliin. Kierrosnäytöltä on jo nähty että 15 kierroksen jälkeen ajat eivät ole enää kovin vahvoja, ja 20 kierroksen jälkeen ihan skeidaa.
Sitäkin ihmettelivät kun Kimille sanottiin, että kärki kärki joutuu tulemaan vielä varikolle. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Juuri Kimin taktiikan vuoksi Alonso ei voinut enää mennä varikolle tai olisi jäänyt todennäköisesti kolmanneksi, ja jos Maldonado olisi mennyt, hän olisi jäänyt Alonsolle.
Jos Lotus jonkun taktisen virheen teki, se oli pehmeiden otto ekalla stopilla. Kimillä stinttien pituudet ja varikkostoppien ajoitukset olivat aika lähellä optimaalista, pääsi ajamaan nopeinta mahdollista kolmen stopin kisaa, ja vaikkei ketään ollut menoa hidastelemassa, silti vain juuri ja juuri saavutti kärkikaksikon. Rengaskulutus Kimillä oli sen verran suurta, että droppia tuli joka stintin lopulla. Juu olis voinut tulla pysähdyksille aikaisemmin, mutta silloin viimeisen stintin droppi olisi ollut suurempi, ja nyttenkin Grosjean saavutti huomattavasti.
Kimin vauhti ei ollut kovin hyvää kisassa, mutta kun onnistuneella lähdöllä ja täysin trafiikittomalla kisalla tulos oli tämä, enempään ei ollut mahdollisuuksia. Kimilläkin varmasti neljän stopin taktiikka olisi ollut nopeampi, on tuollaiset 5sek/kierros menetykset varikon aikaan vaan niin valtavia, mutta siinä tapauksessa hän olisi joutunut lopussa ohittamaan Grosjeanin, jolla rengaskulutus näytti olevan paremmin hallinnassa. Ei olis välttämättä onnistunut sekään.
Piristävää oli myös nähdä, ettei Kimin viimekisan 'taktinen valinta' mitään huiputulosta takaa. Pitää myös onnistua lähdössä, ohituksissa, ja ajaa virheettömästi.