Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Yleensäkin tuntuu että Kimi on tähän asti vielä "jarrutellut", eli ei ole missään vaiheessa antanut 101% kisassa. Sen näkee siitäkin ettei romua ole tullut, jos ajaa aivan limitillä, täytyy myös romua tulla aika ajoin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yleensäkin tuntuu että Kimi on tähän asti vielä "jarrutellut", eli ei ole missään vaiheessa antanut 101% kisassa. Sen näkee siitäkin ettei romua ole tullut, jos ajaa aivan limitillä, täytyy myös romua tulla aika ajoin.
Se on aika vaikea antaa 101 %, jos on vain 90 % luotto autoon.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kimin mekaanikot eivät näköjään olleet hirveän tyytyväisiä Kimin asenteeseen Monacossa:

"The Enstone guys readily agreed, even though designing and manufacturing such a system (parempi ohjaussysteemi) is a time-consuming business. It drained factory engineering effort away from a lot of other projects for around three weeks. As has been well-reported, Kimi made a single out-lap in Thursday morning practice at Monaco, came in, declared that the car was undriveable with this steering, almost totally devoid of feedback.

Kimi's pre-occupation with his steering is reminding them all too much of their time with Trulli and this time, when they look to the other side of the garage, Romain Grosjean is going very quickly with whatever steering he's given. But they have very different driving styles, and Grosjean's - just like Alonso's before him - is not particularly sensitive to steering feedback.

The team guys feel they have done all they can to accommodate Kimi's requests - and if what results is still not to his taste, then it's really down to him to adapt himself. Kimi feels he cannot do his best work without a steering system that allows him to feel the car in the way he needs to. It's a classic racing impasse."


Koko artikkeli (Englanniksi): http://www1.skysports.com/formula-1/news/22058/7784961/Raikkonen-trying-Lotus-patience
En näe yhtään lausetta yhdeltäkään mekaanikolta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4211
En näe yhtään lausetta yhdeltäkään mekaanikolta.
Jos osaisit englantia, ja osaisit ymmärtää syy-yhteyden, niin varmaan ymmärtäisit että esim. "The team guys feel..." lauseella viitataan mekaanikkojen sanomisiin.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Ja jos ymmärtäisit journalismia niin tietäisit, että Hughes saattaa ihan yhtä hyvin keksiä "the team guys feel" -juttujaan omasta päästään.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos osaisit englantia, ja osaisit ymmärtää syy-yhteyden, niin varmaan ymmärtäisit että esim. "The team guys feel..." lauseella viitataan mekaanikkojen sanomisiin.
Voi voi trolli. Opettele lukemaan. Näytä mulle suora lainaus joltain työntekijältä.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Voi voi trolli. Opettele lukemaan. Näytä mulle suora lainaus joltain työntekijältä.
Jos äidinkieli ei ole Englanti, kannattaa olla pohdiskelevainen kommentiensa kanssa. Siitä huolimatta, sanoisin, että tiimin jäbät (ei siis suoraan mekaanikot) olivat kyrsiintyneitä tuosta ohjausjupakasta. Nuo viittaukset Romainiin ja kilpa-autoilijoihin yleensä ilmaistiin tuossa aika hienovaraisesti. Englesmanni, kun ei asioita sillä tavalla suoraan täräytä kuin härmäläinen. Tai sitten on TODELLA vittuuntunut.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Ihmettelen kyllä fp1 ratkaisua. Eikö olisi ollut hyödyllisempää vetää vaikka 10 kierroksen veto tai 2x5 kierrosta tms ja analysoida uutta ohjausta hieman enemmän kuin yhden instalaatiokierroksen?

Ok, onhan Kimi maailmanmestari, mutta jos teami tekee töitä asian kuntoon saattamiseksi niin olisin odottanut hieman erilaista yhteistyötä kyseisessä tilanteessa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos äidinkieli ei ole Englanti, kannattaa olla pohdiskelevainen kommentiensa kanssa. Siitä huolimatta, sanoisin, että tiimin jäbät (ei siis suoraan mekaanikot) olivat kyrsiintyneitä tuosta ohjausjupakasta. Nuo viittaukset Romainiin ja kilpa-autoilijoihin yleensä ilmaistiin tuossa aika hienovaraisesti. Englesmanni, kun ei asioita sillä tavalla suoraan täräytä kuin härmäläinen. Tai sitten on TODELLA vittuuntunut.
Miksi tämä engelsmanni olisi vittuuntunut? Täähän on kommentaattori.

Kai tää vähän on kun suutari tekisi piikkareita pikajuoksijalle...ensin ne on liian pienet ja ja jalat menee rakoille. Sitten tehdään vähän isommat ja ne irtoaa ensimmäisen 20 metrin matkalla jalasta. Juoksija sanoo että tee sopivat, otetaan mieluummin ne vanhat kun niillä voi sentään juosta vaikka sattuu. Suutari vittuuntuu ja toteaa että ei onnaa, sopeudu homo kenkiis...leikkaa rälläkällä varpaat poikki tai tunge sanomalehteä täytteeksi ;)
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
http://www.dailymotion.com/video/xr2m57_2012-monaco-fp1-team-radio-clips_auto

0:54 kohdalla Kimi puhuu ohjauksesta ja voisiko joku sanoa, mitä toinen mekaanikko sanoo? Jotain että ei ole ohjaus vaan? Klippi on siis tiimiradioista FP1:stä.
"The Rack is ok, it's actually the Track Rods."

Ja muuten ToXiCiTy, on sitten todella hauska löytää ja etsiä artikkeleita jos saa aina niin piristävän ja aurinkoisen vastaanoton.

Juu, ja siellä Hughes puhu "Team Guys"eista, jotka laitoin mekaanikoiksi koska se olisi se loogisin koska he sen asentelevat ja sitten poistavat ja asentavat vanhan. Voisi olla myös nuo suunnitelijat tai sitten ihan tiimipääliköstä lähtien.

Jotkut tallissa on kuitenkin vittuuntuneita, ja luuletko oikeasti että Hughes laittaisi nimiä tai edes lähteen tehtävän tuonne artikkeliin. Hughes ei varmaan pahaa halua hänen tietolähteille.
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Eli etupyörät eivät kääntyneet samasasa kulmassa? En ihmettele, kun Kimi valitteli, että meinasi ajaa seinään installaatio kierroksella, kun ei kääntynyt auto kunnolla.
Ohjausvaihde ok, raidetangoissa jotain hämminkiä. Varmaan ohjausgeometriat jollain tapaa liikaa viturallaan. Ja eihän pyörät samassa kulmassa käännykkään. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
"The Rack is ok, it's actually the Track Rods."

Ja muuten ToXiCiTy, on sitten todella hauska löytää ja etsiä artikkeleita jos saa aina niin piristävän ja aurinkoisen vastaanoton.

Juu, ja siellä Hughes puhu "Team Guys"eista, jotka laitoin mekaanikoiksi koska se olisi se loogisin koska he sen asentelevat ja sitten poistavat ja asentavat vanhan. Voisi olla myös nuo suunnitelijat tai sitten ihan tiimipääliköstä lähtien.

Jotkut tallissa on kuitenkin vittuuntuneita, ja luuletko oikeasti että Hughes laittaisi nimiä tai edes lähteen tehtävän tuonne artikkeliin. Hughes ei varmaan pahaa halua hänen tietolähteille.
Anteeksi, mutta sä et voi 100% varmuudella väittää, että tallissa ollaan vihaisia Kimille pelkästään Hughesin kirjoituksen perusteella.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eli etupyörät eivät kääntyneet samasasa kulmassa? En ihmettele, kun Kimi valitteli, että meinasi ajaa seinään installaatio kierroksella, kun ei kääntynyt auto kunnolla.
Edit... kyllä mauke oli oikeassa. Kyllä se tarkoitti sitä että ohjausvaihde (rack) ok, ja että raidetangoissa (drag rod) jotain ongelmaa. Ja vaihtamiseen pitää purkaa koko etupää. Eli nyt herää kysymys, mistä se kaveri tuon näki? Telemetriasta? Eli se oli oikeasti ihan paska, tässä tuskin oli kyse muusta.

Ja kun tuota videota kuuntelee, niin ei se Kimi turhaan ole pannut peliä seis. Ei nuo kommentit kuulosta siltä, että olisi primadonnamaista, vaan että auto on ollut ajokelvoton.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Anteeksi, mutta sä et voi 100% varmuudella väittää, että tallissa ollaan vihaisia Kimille pelkästään Hughesin kirjoituksen perusteella.
En.
Mutta siihen ainakin löytyisi hyvä selitys. Ja Hugheshan on todella arvostettu, joten en usko että hän heittäisi ihan puutä heinää ihan mistä vain.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Hughes_(journalist)

"His Formula One race reports for Autosport have been widely acclaimed for their combination of cockpit insight, technical understanding "
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
2008 nähtiin miten "rehellisiä" F1-toimittajat ovat. Anteeksi jos olen hieman skeptinen heidän suhteensa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Yleensäkin tuntuu että Kimi on tähän asti vielä "jarrutellut", eli ei ole missään vaiheessa antanut 101% kisassa. Sen näkee siitäkin ettei romua ole tullut, jos ajaa aivan limitillä, täytyy myös romua tulla aika ajoin.
100% on maksimi, sen enempää ei voi antaa. 101% on siis mahdottomuus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo Mark Hughesin juttuhan on ilmiselvä kolumni (netissä voisi kai blogiksikin sanoa, vaikkei Hughesilla ilmeisesti omaa nimikkoblogia tuolla olekaan). Ei siis uutinen.

Kolumnissa toimittaja/kolumnisti vetelee omia tulkintojaan näkemästään ja kuulemastaan (tai joissain tapauksissa keksii asioita omasta päästään). Emme tiedä kenen kanssa Hughes on puhunut ja mihin tulkintansa perustaa, joten jonkinlainen mediakritiikki on ihan aiheellista. Kaikki mitä hän kirjoittaa on kyllä ihan mahdollista ja järkevää, mutta hän voi silti kuvata tilanteen ylidramatisoiden.
Ja Hugheshan on todella arvostettu, joten en usko että hän heittäisi ihan puutä heinää ihan mistä vain.
Arvostettu toimittaja Turrinikin on, mutta "puuta heinää" kuvaa hänen kolumniaan/blogiaan varsin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jos äidinkieli ei ole Englanti, kannattaa olla pohdiskelevainen kommentiensa kanssa. Siitä huolimatta, sanoisin, että tiimin jäbät (ei siis suoraan mekaanikot) olivat kyrsiintyneitä tuosta ohjausjupakasta. Nuo viittaukset Romainiin ja kilpa-autoilijoihin yleensä ilmaistiin tuossa aika hienovaraisesti. Englesmanni, kun ei asioita sillä tavalla suoraan täräytä kuin härmäläinen. Tai sitten on TODELLA vittuuntunut.
Ei nyt vedetä tätä kielitaitokysymykseksi. Varsin ilmeistä on, että Toksikin tuon ymmärsi ja peräsi vain sitä, että olisi jotain henkilökunnan sanomaa väitteen tueksi. Tuossa artikkelissahan ei mitään niin suoraa ole.

Tämä:
The team guys feel they have done all they can to accommodate Kimi's requests - and if what results is still not to his taste, then it's really down to him to adapt himself. Kimi feels he cannot do his best work without a steering system that allows him to feel the car in the way he needs to. It's a classic racing impasse."
Kun voi olla vain toimittajaa tekemässä työtään eli spekuloimassa tai sitten se pohjautuu täsmällisempään tietoon, mutta lähteitä ei haluta/saa paljastaa, joten niihin ei tuon tarkemmin viitatakaan. Sanamuoto on sellainen, että kumpi hyvänsä voi pitää paikkansa.

Edit:
Websi tuossa yllä sanoikin hiukan samaa hiukan eri tavalla.
 
Ylös