Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8736
Sijainti
Vantaa
Johan se on moneen otteeseen todettu, etteivät Kimi ja Zemolo siedä toisiaan.
Se on Ferrarin ja Lucan asia, miksi se olisi kirjattu nimenomaan Fernandon sopimukseen? Eihän toinen kuljettaja ole sopimussuhteessa Alonson, vaan Ferrarin kanssa
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Johan se on moneen otteeseen todettu, etteivät Kimi ja Zemolo siedä toisiaan.
En usko että Molo kaipaa tällä hetkellä paljon muuta kuin Setä-Santanderia. Ehkä Massa saisi ajaa välillä nopeammin ja tuoda pisteitä tallille, mutta se on trade-off sen suhteen halutaanko Alonson antaa olla tyytyväinen kuninkaana vai siihen joku häntäheikki kiusaamaan jolloin Alonson mieliala laskee. Kimi todennäköisesti olisi liian kova haastaja, kuten saattaisi olla moni muukin. Minusta tämä järjestely toimii mikä nyt on joten miksi muuttaa. Lotuskin toimii.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Aika vaikea uskoa tommosta jos kummiskin Vettel olisi menossa talliin 2014. Jos Vettel pääsee sisään, pääsisi kyllä Räikkönenkin. Miksi juuri Räikkönen olisi estetty, sen sijaan Buttonille ja Vettelille kyllä tilaa olisi. Myös Kubicaakin väläyteltiin ennen onnettomuutta.
Niin, painotus lienee tuossa sanalla "jos". Aika vaikea on ymmärtää perusteluitasi, kun ne perustuu pelkkiin huhu-puheisiin. Itse uskon että Vettel tai Button ovat tervetulleita Ferrarille vasta kun Ferrari julkistaa tehneensä sopimuksen jomman kumman kanssa, siihen asti ne ovat vain juoruja ja huhuja.

Todennäköisin vaihtoehto on, että primadonna Alonson tallikaveriksi ei ole asiaa niin Vettelillä, Buttonilla kuin Räikköselläkään. Massan korvaaja löytynee jostain akselilta Kovalainen, Hulckenberg, Perez, Koba etc. keskivahvoja kuskeja jotka tuovat tallile enemmän pisteitä kuin Massa, mutta ymmärtävät paikkansa tallissa eivätkä yritä haastaa ykköskuskia.
 

Flat tire

New member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
2
Jossain muuallakin kuin foorumeilla? Ylimmät ystävykset tuskin ovat, mutta eiköhän nuo toisiaan "siedä", aikuiset miehet.
http://www1.skysports.com/formula-1/news/12040/7947689/Kimi-linked-with-Ferrari-return

"Ferrari President Luca di Montezemelo is said to be resistant to the idea of a Raikkonen return. Those below Di Montezemelo, however, are keen to change his mind. But that may be easier said than done - according to those close to Raikkonen, he has vowed never to work with Di Montezemelo again."

Paha toki sanoa, että mikä on todellinen tilanne, mutta kyllähän Räikkösen Ferrari-siirto aika kaukaiselta ajatukselta vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kimillä ei ole vaihtoehtoja sikäli, että aina on pienen markkina-alueen reunavaltion kansalainen.
Onhan Grosjeankin sveitsiläinen ja Rosberg suomalainen, mutta ajavat sponsseja miellyttävämpien lippujen väreissä. Ehkä Kimblenkin pitäisi hommaa lisenssinsä vaikka Espanjasta tai Briteistä. :rolleyes:;)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No ei nyt ihan näinkään. Mutta kun on ja pysyy suomalaisena niin takana ei ole ei markkina-aluetta, kielialuetta tai kansainvälisiä merkkituotteita ( rovioo lukuunottamatta ). Mutta siis vähemmän markkinavoimaa. Kimin suosio perustuu ennenkaikkea ajotaitoihin ja persoonaansa. Sitä kautta toki markkinavoimaankin mutta eri lähtökohdista kuin niillä joille tämä tulee kuin kansalaisuuden kylkiäisenä.
Toisaalta taas suomalaisuus on "neutraaliutensa" vuoksi markkinamielessä myös etu. Japani nyt on oma lukunsa, mutta siellä suomalaisista on aina tykätty ja onhan Mersukin ihan hyvin esim Häkkisen naamallakin myynyt saksankielisissä maissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Tai sitten kyse voi olla vain siitä, ettei Ferrarille haluta Massaa korvaamaan kuskia, joka oli paljolti alakynnessä tämän kanssa. ;)
Joo. Mutta aika hyvin Kimi on sittemmin kerännyt itsensä kun on jokusissa kisoissa sijoittunut Alonson ja Massan väliin nyt paluukaudellaan.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Tai sitten kyse voi olla vain siitä, ettei Ferrarille haluta Massaa korvaamaan kuskia, joka oli paljolti alakynnessä tämän kanssa. ;)
Tämä on ehdottoman totta. Massalla on kasassa 25 pistettä ja 14:sta tila MM sarjassa samaan aikaan kun tallikaveri johtaa sarjaa 164:llä pisteellä. Tästä voimme päätellä että Kimi ei olisi saanut vielä pistettäkään jos ajaisi Ferrarilla (Koska Massa on parempi ja hänelläkin vain 25 pojoa kasassa).

Nyt kun kerran nämä tallikaveri vertailut ovat näemmä absoluuttisia totuuksia eivätkä kuskit ikinä aja paremmin tai huonommin kuin ensimmäisen kerran F1 autoon koskivat, olisi hauska nähdä miten vaikkapa Montoya - jota aikoinaan pidettiin hyvinkin nopeana ja kovana kuskina, olisikin sarjan jumbo tällä hetkellä -
hävisihän JPM Kimille McLarenilla ja kuten todettua Kimi ei pärjännyt Massalle joka puolestaan ajaa kilpaa kauden puolivälin jälkeen Bruno Sennaa vastaan (Massa 25 - Senna 24 on tämänhetkinen pistetilanne).

Joo, eiköhän olla samaa mieltä siitä, että nyt on todistettu tallikaveri vertailulla että JPM olisi Hrt:n ym takana Ferraria ajaessaan tänä vuonna.:rolleyes:
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tein tässä ajankuluksi pienet laskelmat Kimin auton hajoamisista vuosien varrella. Tiedot on kaivettu Wikipediasta, joten satavarmaa eivät tiedot keskeytyksistä ole. Pois olen jättänyt ulosajot ja vastaavat tapahtumat, kuten ripustukset 2005 Euroopan GP:ssä, kun tiettävästi Kimi itse oli jarruttanut renkaseen niin suuren kuluman, että ripustukset eivät kestäneet.

Kimi keskeytti 2001-2009 kausina yhteensä 35 kertaa tapahtumaan, johon hänellä ei tiettävästi ole ollut mahdollisuutta kovin paljon vaikuttaa. Moottori oli yleisin syy, mutta oli siellä ratin irtoamistakin 2001 Sauberilla. Laskin myös mukaan Hamiltonin peräänajon varikolla 2008 Kanadan GP:ssä.
Mukaan en laskenut niitä kisoja, joissa Kimillä hajosi moottori/vaihdelaatikko yms. harjoituksissa ja jonka johdosta lähtöruutu putosi sen kymmenen sijaa. Niitäkin oli muutama.

Aika iso määrä teknisiä ongelmia yhdelle kuljettajalle! Moni niistä tapahtunut tietysti katkerissa paikoissa, kuten pari kertaa 2005 kaudella kärkipaikalta. Alonsohan sieltä yllätys yllätys tuli sitten morjestaen ohi ja voittoon.

Laskin myös Alonsolle vastaavat luvut. 2001, 2003-2011 Alonso keskeytti 21 kertaa tekniseen vikaan tms. Näistä 8 tuli uran ensimmäisellä kaudella Minardilla. Kimin luku Sauberilla oli 5.

Suuret erot Kimillä ja Alonsolla.
Alonsolla vain 13 keskeytystä, jos ottaa pois Minardi-kautensa jonon hännillä.

Mitään väittelyä en tällä halua aloittaa ja lähinnä omaksi mielenkiinnoksi näitä kaivelin. Ajattelin kuitenkin jakaa ne, jos jotakin sattuu kiinnostamaan.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Mitään väittelyä en tällä halua aloittaa ja lähinnä omaksi mielenkiinnoksi näitä kaivelin. Ajattelin kuitenkin jakaa ne, jos jotakin sattuu kiinnostamaan.
Minun mielestäni autojen luotettavuus/epäluotettavuus on vain aina ollut osa moottoriurheilua. Tosin nykyään vähenevissä määrin kun keskeytyksiä nähdään aina vaan vähemmän.

Tuntuu että suomalaisilla, jotka ovat sattuneet nopean auton saamaan käsiin on aina ollut sitten epäonnea luotettavuuden kanssa. :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä tuosta keskeytystilastoinnista hoksaa, että moottorille ja vaihdelaatikolle vaaditut kestot (useita kisoja) seka motin kehityksen jäädytys ovat olleet hyviä asioita. Ei enää teknisiä vikoja, hyvä homma..
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mitähän sää vaahtoot. Tottakai kansalaisuudella on tietty painoarvonsa. Nuo firmat pyörii markkinointirahoilla.
FOA:ltä saatavat rahat muodostavat varsin merkittävän osan useimpien tallien budjetista, joten ei asia ihan noin yksinkertainen ole.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tuntuu että suomalaisilla, jotka ovat sattuneet nopean auton saamaan käsiin on aina ollut sitten epäonnea luotettavuuden kanssa. :D
Kuten Mika Häkkinen teknisistä vioista johtuneita keskeyttämisiään tapasi kommentoida: "Tämä on moottoriurheilua"
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
FOA:ltä saatavat rahat muodostavat varsin merkittävän osan useimpien tallien budjetista, joten ei asia ihan noin yksinkertainen ole.
Asia ei ole yksinkertainen, mutta jokin vaikutus kansalaisuudella eittämättä on. Joskus muinoin suomalaisten ajajien F1-tulevaisuutta spekuloitaessa Keke Rosberg pamautti vastaukseksi "Ihan mahdotonta ajatella, että tallissa olisi kaksi kuljettajaa niin pieneltä markkina-alueelta, kuin Suomi."
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8736
Sijainti
Vantaa
Niin, painotus lienee tuossa sanalla "jos". Aika vaikea on ymmärtää perusteluitasi, kun ne perustuu pelkkiin huhu-puheisiin. Itse uskon että Vettel tai Button ovat tervetulleita Ferrarille vasta kun Ferrari julkistaa tehneensä sopimuksen jomman kumman kanssa, siihen asti ne ovat vain juoruja ja huhuja.

Todennäköisin vaihtoehto on, että primadonna Alonson tallikaveriksi ei ole asiaa niin Vettelillä, Buttonilla kuin Räikköselläkään. Massan korvaaja löytynee jostain akselilta Kovalainen, Hulckenberg, Perez, Koba etc. keskivahvoja kuskeja jotka tuovat tallile enemmän pisteitä kuin Massa, mutta ymmärtävät paikkansa tallissa eivätkä yritä haastaa ykköskuskia.
Mitäs muuta kuin huhuja/josittelua olivat ne väitteet, mihin vastasin? Ja tuossa itsekin vain esität omia näkemyksiä eli huhuja. Nämähän on juuri näitä, että ensin syytetään huhuilusta ja itse alkaa esittämään sen jälkeen omia spekulaatiota. Onko oma huhuilusi sen arvokkaampaa?
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Aika iso määrä teknisiä ongelmia yhdelle kuljettajalle! Moni niistä tapahtunut tietysti katkerissa paikoissa, kuten pari kertaa 2005 kaudella kärkipaikalta. Alonsohan sieltä yllätys yllätys tuli sitten morjestaen ohi ja voittoon.

Suuret erot Kimillä ja Alonsolla.
Alonsolla vain 13 keskeytystä, jos ottaa pois Minardi-kautensa jonon hännillä.
Pitää muistaa ottaa huomioon Alonson tuurin lisäksi hänen taianomainen kyky painostaa Kimi rikkomaan autonsa ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olis kiva jos Domenicali ei väittäisi Ferrarin ykköskuskipolitiikan olevan joku ikiaikainen perinne, kun eihän se sitä ole. Enzon aikaan talli oli aina suurempi kuin kuskinsa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olis kiva jos Domenicali ei väittäisi Ferrarin ykköskuskipolitiikan olevan joku ikiaikainen perinne, kun eihän se sitä ole. Enzon aikaan talli oli aina suurempi kuin kuskinsa.
*menee aivopesulle*

Huolestuttavaa, kun huomaa ajatelleensa TÄSMÄLLEEN samaa asiaa kuin Olmi.
 
Ylös