Teemu.I
Well-known member
Itse noudatan tuota ohjenuoraa, vain urheilun saralla, koska urheilusuoritusten rakentava arvostelu on aika hankalaa. Pitää olla paljon lajikohtaista kokemusta kyetäkseen siihen.Jos seuraa "tee ite paremmin"-ohjenuoraa, ei voi ikinä arvostella yhtään biisiä - kaikkia idols kilpailijoitakin täytyy kehua koska itse ei ole parempi, huonoinkin B-luokan leffa surkeine näyttelijöineen täytyy ilmeisesti kehua hyväksi leffaksi, koska ite ei osais senkään vertaa näytellä tai ohjata. Kaikki maailman kirjat, alkaen kioski-kirjallisuudesta ovat myös loistavia teoksia, koska itse ei osaisi parempia kirjoittaa. Surkeimman räkälän kokin tekemä nakit ja muusi on gourmet ateria, koska itse ei osaisi tehdä sen parempaa jne.
Musiikin, kirjojen ruoan, yms. arvostelu on paljon helpompaa, koska silloin kyseessä on jokaisen henkilökohtaiset mieltymykset. Lisäksi edellämainittujen asioiden ostamisen yhteydessä tietää likimain mitä on saamassa. Penkkiurheilussa on oltava valmiutta kohdata myös epämiellyttävät yllätykset.
Kuten edellisen postauksen lopussa sanoin, ihmisillä on oikeus arvostella ja antaa palautetta. Toinen juttu onkin se, että onko se arvostelu/palaute hyödyllistä vai haluaako henkilö vain purkaa pettymystään urheilijaan.Eiköhän nyt kuitenkin suoda tavallisille ihmisille oikeus kritisoida miljoonia tienaavia autokuskeja jos siihen jotain aihetta löytyy? Huom. arvostan kyllä sinun urheilu historiaasi, jo pääsy 2 divariin on hieno suoritus, mutta F1 kuskit tienaavat miljoonia siksi että he tuottavat viihdettä jumalattoman suurelle yleisölle, ei siellä voi olla tyyväinen samoihin suorituksiin kuin suomen salibandy liigan 2 divarissa. Aivan varmasti moni panee itsensä todella täysillä likoon vaikkapa esiintyessään paikallisessa karaoke pubissa, enkä rupea heitä arvostelemaan vaikka vähän pieleen menisikin, mutta jos menen konserttiin johon ostan kalliit liput ja bändi soittaa epävireessä, on minulla mielestäni täysi oikeus arvostella heitä, vaikken itse osaisi soittaa senkään vertaa.
Edit.
Ja jottei homma menisi ihan offtopiciksi, niin lisätään vielä tämä. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/08/1591575/fittipaldi-kehuu-raikkosen-liiketta-grosjeania-vastaan
Viimeksi muokattu: