Caterham F1 Team kaudelle 2012

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tuo Twitter-viesti on viime viikolta, ja siinä kerrotaan viime viikon testissä vallinnut tilanne. Tällä viikolla tilanne on todennäköisesti aivan toisenlainen. Tallille on ilman muuta hyödyllistä, jos pääsevät testaamaan Australiaan tulevaa aerodynamiikkapäivitystään jo tällä viikolla Barcelonassa.
Ah... Sokeasti kopsailin twiitin ku siitä näytti olevan puhetta Autosportilla ... En tullu sitte katsoneeksi twiitin päivämäärää tarkemmin :eek: Noh puollustukseksi voin sanoa , että olin hieman simoissa :wink:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Martin Brundlelta kysyttiin Sky-kanavalla Caterhamin nopeudesta ja hän sanoi että pystyvät painamaan kaasun "pohjaan" jotain 30 metriä myöhemmin kuin Red Bullit ja Mclarenit, ei ollut kovin vakuuttunut, oli ilmeisesti siis katsomassa ihan ratatasolla.
Tuo 30 metriä on todella paljon, olisi kiva tietää missä mutkassa Brudle ollut katsomassa. Huonolta näyttää Heikin kannalta kaikki muut häntäpäätä on väläytelleet vauhtia kovilla ajoilla ja Caterham pääsi hintusti alle 1.25.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo 30 metriä on todella paljon, olisi kiva tietää missä mutkassa Brudle ollut katsomassa. Huonolta näyttää Heikin kannalta kaikki muut häntäpäätä on väläytelleet vauhtia kovilla ajoilla ja Caterham pääsi hintusti alle 1.25.
Tuohon nyt vaikuttaa taas bensalasti ja käytetyt renkaatkin.
Jos vertailu aikana toisessa autossa on puoli tankillista ja toisessa täysi tankki, niin kai siitäkin nyt jokunen metri tulee. Ja sen 10 metriä Caterham on kuitenkin huonompi kuin RB.

Mutkissa ja niiden ulostulossahan suurimmat erot varmaan tulee, joten yhtäkään keskikastin tiimiä ei ole kyllä reilua verrata RB:hen tai muihinkaan kärkitiimeihin.

Kaiken päälle näihin visuaalisiin arvioihin, oletan että Brundle ei ole katsonut asiaa videolta ja mittaillut siitä, vaikuttaa katselijan henkilökohtaiset mielipiteet. Jos Brundle pitää Caterhamia surkeena ja STR:ää nousevana tiiminä, niin siihen tuppaa muodostuun eroa arviossa... Inhimillistä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tsekkasin videon ja Brundle sanoi "20-30m muita myöhemmin". Tämän voi selittää Caterhamin siipisäädöillä koska auto oli reilu 20km/h nopeampi mittauspisteessä kuin muut. Johtuuko tämä siitä että he yrittävät kiriä menetettyä aikaa kovilla suoranopeuksilla auton huonon downforcen tuottosuhteen takia, tämä vai ei käy mun järkeen koska autoissa on DRS joka vähentää ilmanvastusta suorilla ja tuo epäsuhta muihin suoranopeuksissa kertoo sen ettei Caterham ole optimoinut autoa Barcelonan radalle.

Spekuloida voidaan loputtomasti koska kaikki vaikuttaa kaikkeen (jotku ajoi eilen DRS-kisäsäädöillä ym.) ja lopullinen alustava lähtöruudukon voimasuhde nähdään sitten Melbournen aika-ajojen ja kisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Brundlen kasvojen ilme hänen puhuessaan Caterhamista oli kyllä todella pessimistinen :D Toivotaan että sitä vauhtia löytyy kuitenkin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Mikä tuo mutka(t) oli missä tuo ero tuli?
Kun yleisesti puhutaan kaasulle menosta, kyseessä on nimenomaan mekaanisesta pidosta. Vai puhuiko Brandle jostakin melko nopeasta mutkan ulostulosta?
Silti, 30 m on todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Caterham ajaa vieläkin viime kauden etusiivellä. Eikös tällä viikolla pitänyt tulla jo Melbournessa käytettäviä osia?
Tiimillä oli edellisessä testissä ongelmia löytää Petroville sopivat säädöt, joten ehkä haluttiin jatkaa osilla, joita tiimi ymmärtää, kunnes yhteisymmärrys Vitalin kanssa löytyy.
Kun yleisesti puhutaan kaasulle menosta, kyseessä on nimenomaan mekaanisesta pidosta.
Jep. Ja koska Caterhamin perä on käytännössä sama kuin (vanhassa) Red Bullissa, kuulostaa noin massiivinen ero kaasulle menemisessä uskomattomalta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jep. Ja koska Caterhamin perä on käytännössä sama kuin (vanhassa) Red Bullissa, kuulostaa noin massiivinen ero kaasulle menemisessä uskomattomalta.
Totta ja jos pidon puute on keulassa, niin sehän puskisi silloin jo mutkassa pihalle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Heikki kommentoi ekojen testien jälkeen, että pitoa takapäässä olisi enemmän kuin viime kauden lopuksi vaikka Caterhamillakin oli sentään ahdettu diffu viime kauden lopussa...

Mahtoikohan Heikillä olla tänään jo uusi siipi, kun nyppäs sekunnin Vitalin eilisestä paremmaks...?
Toisaalta hyvä, jos ei vielä ollut... :)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mikä tuo mutka(t) oli missä tuo ero tuli?
Kun yleisesti puhutaan kaasulle menosta, kyseessä on nimenomaan mekaanisesta pidosta. Vai puhuiko Brandle jostakin melko nopeasta mutkan ulostulosta?
Silti, 30 m on todella paljon.
No tämähän, kuten mainitsit, riippuu pitkälti kurvista. Jos kyseessä on Campsa, jossa vauhtia f1.comin ratakartan mukaan 230 km/h, tuskin on syytä ihan kamalasti huolestua. Mikäli Brundle tarkoitti Repsol- ja 7-mutkia, on Caterhamilla hiukan enemmän mietittävää, mutta tuollaisiin vaikeuksiin hitaiden mutkien ulostulossa en kyllä usko.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
No tämähän, kuten mainitsit, riippuu pitkälti kurvista. Jos kyseessä on Campsa, jossa vauhtia f1.comin ratakartan mukaan 230 km/h, tuskin on syytä ihan kamalasti huolestua. Mikäli Brundle tarkoitti Repsol- ja 7-mutkia, on Caterhamilla hiukan enemmän mietittävää, mutta tuollaisiin vaikeuksiin hitaiden mutkien ulostulossa en kyllä usko.
Tietysti on huomioitava että tämä oli Brundlen ylimalkainen kommentti joten noihin metreihin ei ehkä kannata tarttua mutta huolestuttavaa oli se vaikutelma minkä hän Caterhamin autosta oli radan varrella saanut kun kysymyksessä on kuitenkin ihan kelpo ammattilainen eikä mikään Eddie Jordan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tietysti on huomioitava että tämä oli Brundlen ylimalkainen kommentti joten noihin metreihin ei ehkä kannata tarttua mutta huolestuttavaa oli se vaikutelma minkä hän Caterhamin autosta oli radan varrella saanut kun kysymyksessä on kuitenkin ihan kelpo ammattilainen eikä mikään Eddie Jordan.
Toisaalta vaikutelma tuli Petrovin ajosta vielä oudolla autolla ja väärällä penkillä. Vitali kertoili, että ajaminen sattui jarrutuksissa ja mutkissa selkään ja hartioihin huonon penkin takia...
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Toisaalta vaikutelma tuli Petrovin ajosta vielä oudolla autolla ja väärällä penkillä. Vitali kertoili, että ajaminen sattui jarrutuksissa ja mutkissa selkään ja hartioihin huonon penkin takia...
Toivotaan että asia on näin, olisi todella mukava nähdä Heikki taistelemassa kunnollisella autolla vuosien tauon jälkeen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä kait minä mittaisin mutkan ulostuloja ajassa enkä metreissä..


Pari pykälää isompi vaihde niin johan ois Caterhamin kaasu ollu pohjassa Red Bulliakin aikaisemmin, hurraa..

Ymmärrän toki ajatuksen, mutta huolestua en oikein osaa ellei samalla kyetä sanomaan mikä on Sauberin, Toro Rosson tai Williamsin taso tai mitkä oli renkaat jne..
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
heikin 16 kiekan stintti kovilla ja kierrosaika tippui jo 3 sekunttia. Toivottavasti oli käytetyt renkaat tai on tiedossa 3-4 pysähdyksen kisoja.:doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
heikin 16 kiekan stintti kovilla ja kierrosaika tippui jo 3 sekunttia. Toivottavasti oli käytetyt renkaat tai on tiedossa 3-4 pysähdyksen kisoja.:doubtful:
Eh, unohtuiko että välitankkaukset on olleet kiellettyjä jo 2010 lähtien? Olet samaa sarjaa maikkarin valopäiden kanssa, jotka edelleen estimoi kisassa tarvittavat renkaan vaihdot sen ekan stintin pituuden perusteella :wall:
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Eh, unohtuiko että välitankkaukset on olleet kiellettyjä jo 2010 lähtien? Olet samaa sarjaa maikkarin valopäiden kanssa, jotka edelleen estimoi kisassa tarvittavat renkaan vaihdot sen ekan stintin pituuden perusteella :wall:
Tais kärkitiimit ajella 20+ kierroksen vetoja ilman suurempaa romahdusta kierrosajoissa edellisinä päivinä.:yuck:
Ja kun auto kevenee niin kierrosaikojen pitäis hieman parantua jos renkaat pysyy kunnossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kyllä kaikille tulee kierros-ajoissa tuo 2-3 sekunnin lasku, toisilla renkaat kestää kierroksen pari paremmassa kunnossa ennen suorituskyvyn laskua. Esim. Shumi 1.24.8 -> 1.26.6 9 kierroksen aikana
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Kyllä kaikkien kierros-ajoissa tuli tuo 2-3 sekunnin lasku, toisilla renkaat kestää kierroksen pari paremmassa kunnossa ennen suorituskyvyn laskua.
Totta. Huomattavasti parempi/tasaisempi stintti heikillä nyt menossa.
 
Ylös