Caterham F1 Team kaudelle 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Totta. Huomattavasti parempi/tasaisempi stintti heikillä nyt menossa.
Noh, jos olettaa että vain vaihtoivat renkaat välissä eivätkä tankanneet, niin sellaiset 1.5 sekuntia nopeampia niiden kierrosten pitäisi ollakin...

Noi 1:31.5 ajat on kyllä huonoja... Ei oo kukaan muu sellaisia ajellut.

Ja tuo nopein kierros 1:23.8 on ainakin sekunnin keskikastin potentiaalia perässä...
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämmöstä tuumailivat tältä päivältä
T03 Barcelona: Day 2 report - Friday 2nd March 2012

Driver: Heikki Kovalainen
Chassis: CT01-#3
Total laps: 104
Best lap: 1:23.828

Heikki Kovalainen: "I'm pleased with how today has gone. I'm still not quite 100% after a bit of food poisoning kept me away from the track yesterday, but I'm pretty much over it and the way today has gone is good news. We keep going in the right direction and seem to have put the little issues that were holding us up behind us and the number of laps we've now run means I'm starting to be able to fine tune the setup and find a balance I'm really happy with. There's still more to come in outright pace and we'll work more on that tomorrow, but I think we can say this has been another good day for the whole team."

Mike Gascoyne, Caterham Group Chief Technical Officer: "Once again a very productive day. Heikki was running a very similar program to Vitaly's plan yesterday with tyre evaluation this morning and long runs with high fuel in the afternoon and with 104 laps completed we managed to run through the whole plan. We are clearly making progress and what is particularly encouraging is that we know there is still more to come."

Riad Asmat, Caterham Group Chief Executive Officer: "Another very good day, and signs that we are starting to find out what this car can do. The team have worked very well today and apart from a minor issue this morning we have run faultlessly and have shown pretty good pace, so I think we can be pleased with what we have achieved today."
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Jerezin testin päätyttyä Mike Gascoyne totesi, että Caterham tuo kauden ensimmäistä kisaa varten kehitetyn aerodynamiikkapäivityksensä kolmanteen talvitestiin.
We have been running the car rather conservatively in Jerez but for the next test we will be bringing aero updates and looking to run the final race one specification at the third test.
Tähän Australian osakilpailua varten kehitettyyn päivitykseen on aiemmin ilmoitettu kuuluvan mm. uusi etusiipi, jota ei ilmeisesti olla vielä toistaiseksi käytetty. Huomenna olisi periaatteessa hyvä aika kiinnittää viimeisimmät kehityspalat autoon, jotta molemmat kuskit ennättävät testata niitä ennen Australiaan lähtöä. Caterham ei kuitenkaan tämänpäiväisessä tiedotteessaan mainitse mitään uusista osista, joten huomenna pitänee seurata erityisellä mielenkiinnolla puhutaanko päivityksistä tallin Twitter-viesteissä ja näyttääkö etusiipi erilaiselta testipäivän valokuvissa.

Huipputalleille tulee ilmeisesti huomenna uusia aerodynamiikkapäivityksiä, ja vielä lisää Australiaan. Pienempien tallien voi ennakoida ajavan jo huomenna samanlaisella autolla, jolla kisaavat Australiassa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen on kertonut Auto Motor und Sport -lehdelle, että Caterhamin isompi päivitys uusine etusiipineen saapuu Melbourneen. Caterhamin uudessa autossa on Heikin mielestä liikaa aliohjausta. Tätä vikaa on jo onnistuttu korjaamaan, ja Melbourneen tulevan päivityksen pitäisi poistaa se kokonaan. Heikki lupaa, että ohjaustehostimesta ei enää valiteta.

Mike Gascoyne arvelee samassa artikkelissa, että Toro Rosson pitkät vedot vaikuttavat tasavertaisilta Caterhamin kanssa, eivätkä muidenkaan keskikastin tallien autot ole kovin paljon Caterhamia edellä. Myöskään Ferrari ei ole kovin kaukana, mikäli Alonson perjantainen kisasimulaatio kuvastaa heidän todellista vauhtiaan.

Perjantaina Caterham kevensi bensalastiaan nopeaa kierrosta tavoitellessaan ensimmäisen kerran talvitestien aikana. Muulloin autoon on aina tankattu vähintään 70 kiloa bensaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterhamin osalta talvitestien viimeinen päiväkään ei tuonut selvyyttä siihen miten lähelle keskikastia talli on päässyt talven aikana. Lähemmäksi on kuitenkin ilmeisesti tultu.

Jerezin testin jälkeen Gascoyne puhui ensimmäistä kisaa varten suunnitellun aerodynamiikkapäivityksen ja uuden etusiiven saapuvan viimeiseen testiin, mutta nyt niiden puhutaankin tulevan vasta Australiaan. Jossain viimeviikkoisessa pikku-uutisessa mainittiin myös Caterhamin puuhaavan suoratestiä kahden Barcelonan talvitestin välille, mutta siitäkään ei ole tallin taholta kuulunut pihaustakaan.

Näitä suoratestejä Caterham on yleensä järjestänyt kokeillakseen isompia aerodynamiikkapäivityksiään yksityisesti, ennen kuin niitä käytetään radalla kaikkien nähden. Nyt kun ei ole tietoa järjestikö Caterham ylipäätään yksityistä suoratestiä ennen viimeistä talvitestiä, niin ei voi oikein arvailla syytä viimeisimmän aerodynamiikkapäivityksen viivästymiselle. Olisiko tässä vaan käynyt niin, että suoratesti peruttiin koska päivitys ei valmistunut ajoissa?

Joka tapauksessa Caterhamille on siis vielä odotettavissa vauhtia lisäävä aerodynamiikkapäivitys Australiaan, mikä on tietysti hyvä asia. Muistelen, että Gascoyne tai joku muu Caterhamin pomo olisi luonnehtinut vuoden takaisia tapahtumia siten, että vielä talvitesteissä Team Lotuksen uusi auto vaikutti vielä kilpailukykyiseltä, mutta muut tallit toivat ensimmäiseen kilpailuun päivityksiä, ja yhtäkkiä Team Lotus olikin kaukana keskikastin takana. Tänä vuonna voi toivoa tilanteen keikahtavan päinvastaiseen suuntaan. :)
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
viimeviikkoisessa pikku-uutisessa mainittiin myös Caterhamin puuhaavan suoratestiä kahden Barcelonan talvitestin välille, mutta siitäkään ei ole tallin taholta kuulunut pihaustakaan.
Heikin Twitterissä oli kyllä maininta tuosta suoratestistä, jonka se siis ajoi en muista tarkkaa päivää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikin Twitterissä oli kyllä maininta tuosta suoratestistä, jonka se siis ajoi en muista tarkkaa päivää.
Joo. On se suoratesti tosiaan jo ajettu, vaikka sitä ei isosti mainostettu. Caterhamin tiedottajaheppu Tom Webb on hiljattain alkanut kirjoitella viikoittaista kolumnia The Sun -lehteen. Siellähän se suoratestikin mainitaan.
OUR team has split into two right now following Formula One's second pre-season test at Barcelona.

Some squad members came home to Norfolk as soon as the lights went red and the track fell silent for the first time in four days.

But 35 stayed in Spain to run the car at an aero test at a private track around one hour's drive from the Barcelona circuit.
Webb ei kerro tarkemmin mitä siellä oikein testattiin tai oliko uusi etusiipi mukana testissä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Luutavastikkin jo muoden tallien toimesta esitellyt ratkaisut on viivästyttäneet valmistumista koska talli haluaa tehdä niin suuren harppauksen kuin mahdollista.
Näiden ratkaisujen toimivuutta Caterhamiin varmastikkin mallinnetaan tunnelissa ja CFD:ssä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Luutavastikkin jo muoden tallien toimesta esitellyt ratkaisut on viivästyttäneet valmistumista koska talli haluaa tehdä niin suuren harppauksen kuin mahdollista.
Näiden ratkaisujen toimivuutta Caterhamiin varmastikkin mallinnetaan tunnelissa ja CFD:ssä.
Kun Caterhamin tämänvuotinen CT01-auto julkistettiin F1 Racing -lehdessä, niin samassa lehdessä julkaistiin myös suunnittelua johtaneiden ihmisten (Mark Smith, Lewis Butler, Marianne Hinson ja Elliot Dason-Barber) vapaamuotoista keskustelua auton suunnitteluprosessista. Siinä keskustelussa todetaan, että ensimmäistä kisaa varten suunniteltu etusiipi oli itse asiassa valmiina jo ennen joulua. Oletan, että "valmiilla" tarkoitetaan tässä, että siipi oli valmis lähtemään piirrustuspöydältä eteenpäin.
LEWIS: The other slightly crazy thing is that we were already working on updates for the car in December -- that's two months before we even test it for the first time.
ELLIOT: That's right, we were doing our race one updates in December. There's a production process that means you have to say, "Right, we've got to be at that first test -- so how long is it going to take us to design all the parts, make them and develop them properly in the wind tunnel?" You've got to then go back and say, "That's the point where we have to freeze parts for the first test or the first race."
LEWIS: We had a race one front wing that was finished just before Christmas.
[...]
MARIANNE: The thing with aero is that there's never a finishing point. We move directly from the launch car to race one updates and, before you know it, we're developing updates for the first European race. In aero, we probably get more excited about the first race updates than the launch car, because that's when we really get to see some performance gains.
Kun suunnitteluprosessi on näin pitkä, niin ensimmäisen kisan päivitystä on tuskin enää alettu muuttamaan talvitesteissä tehtyjen havaintojen perusteella. Ensimmäistä Euroopan kisaa varten tehtävät päivitykset taitavat olla varhaisin tavoite, johon vielä voidaan tehdä muutoksia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Caterhamille uusi kuski kuvioihin

Caterham-talli on pestannut yhdysvaltalaisen Alexander Rossin testikuljettajakseen

Caterhamin kilpakuljettajat alkavalla kaudella ovat Heikki Kovalainen ja Vitali Petrov.

Rossin lisäksi Caterhamin testikuskivahvuuteen kuuluu Giedo van der Garde. Viime marraskuussa Rossi testasi yhden päivän tallin F1-autolla.

Rossille on luvattu ajoaikaa F1-autolla GP-viikonloppujen perjantaiharjoituksissa. F1-töidensä ohella Rossi kilpailee World Series by Renault 3.5 -sarjassa, jossa hän ajoi viime kaudella kolmanneksi.

Tallipäällikkö Tony Fernandes uskoo 20-vuotiaan Rossin F1-tulevaisuuteen.

- Virallisena F1-testikuljettajanamme Alexander on avainhahmo pitkän tähtäimen suunnitelmissamme. Häneen nyt tekemämme sijoitus auttaa häntä ottamaan parhaan irti luontaisesta lahjakkuudestaan, Fernandes sanoi.
MTV3
Edit ja tälläinenkin tuli vastaan .

I heard on the grapevine this morning that motorsport writers, David Tremayne and Joe Saward have joined Ansar Ali and Tony Fernandes on the board of Caterham Group.

Lähde : http://skiddmark.com/2012/03/joe-saward-and-david-tremayne-become-directors-of-caterham-group/
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olikos se niin, että kolmos- ja neloskuski ei vie Heikiltä ajoaikaa, vaan ajavat aina Petrovin autolla? Vai muistanko ihan väärin, että näin kerrottiin vielä ennen kun Petrov korvasi Trullin...??
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Nyt onkin mielenkiintoista nähdä joutuuko Heikki luovuttamaan autonsa testikuskille joskus perjantaisin. Heikkihän yritti olla tiukkana tässä asiassa että ei antaisi.

Vaikka kannatankin lojaalisuutta tallia kohtaan (olettaen että talli tekee samoin), jos Caterham antaa Heikin auton useammin kuin kerran testikuskille kauden aikana, kannattaa Heikin tehdä johtopäätöksensä ja hankkia ajopaikka muualta mikäli hyviä paikkoja aukenee. Jos talli todella on niin rahan tarpeessa että "ykköskuski" joutuu antamaan autonsa testkikuljettajalle vaikka vain perjantaina, niin ehkä kannattaa suunnata sellaiseen talliin joka on vähän enemmän tosissaan tai vahvemmissa kantimissa. Nythän Heikin markkina-arvo on sellainen että siirto on hyvinkin mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mustakiikarin mukaan Heikki ei luovuta autoansa, mutta tiedä sitten. Mitään faktaa ei tuntunut olevan Mustakiikarin puheissakaan takana...
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Jos Eki on noin sanonu niin lienee varmaa, että Heikkikin autonsa joutuu joskus luovuttamaan.
Näin lienee asian laita.

Muistan Salon kritisoineen näitä harjoituspäivien viejiä. Omasta mielestäni nämä ovat tärkeitä siksi, että heidän tuomallaan rahamäärällä saadaan autoihin pitkässä juoksussa enemmän vauhtia kuin heidän yksittäiselle kisalle aiheuttamansa vahinko. Jos ajatellaan viime vuoden Caterhamia, joka oli sekunnin hitaampi kuin muut, niin ei ollut mitään merkitystä vaikka Heikki olisi jättänyt aika-ajotkin ajamatta. Kun taas katsomme Caterhamin budjettia nyt niin se kyllä on vaikuttava.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos ajatellaan viime vuoden Caterhamia, joka oli sekunnin hitaampi kuin muut, niin ei ollut mitään merkitystä vaikka Heikki olisi jättänyt aika-ajotkin ajamatta. Kun taas katsomme Caterhamin budjettia nyt niin se kyllä on vaikuttava.
Näinhän se oli viime vuonna. Toki voi aina jossitella, että se näkyy kisavauhdissakin jonkun tuhannesosan verran tms., mutta olen siis samaa mieltä viime kaudesta.

Tulevasta kaudesta taas Heikki itekin sano jo viime vuonna, että jos kalusto on keskiryhmän tasolla, niin sitten ei enää olisi varaa tarjota perjantaitasotusta kilpailijoille. Toki onhan sielä kolmoskuskeja ainakin Williamsilla ja Force Indiallakin...

Mustakarin jutuista sai myös käsityksen ettei Caterham ajattaisi kolmoskuskeja kuin osassa kisassa, korkeintaan yhteensä vain joka toisessa tms...
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Kaivakaapa jostain kuva Caterhamin uudesta etusiivestä, olen jo pidempään moista metsästänyt.
 
Ylös