mardemi
Well-known member
Viimevuotinen etusiipi näyttää olevan käytössä vielä tänäänkin.
Noh, jos olettaa että vain vaihtoivat renkaat välissä eivätkä tankanneet, niin sellaiset 1.5 sekuntia nopeampia niiden kierrosten pitäisi ollakin...Totta. Huomattavasti parempi/tasaisempi stintti heikillä nyt menossa.
FerrariNoi 1:31.5 ajat on kyllä huonoja... Ei oo kukaan muu sellaisia ajellut.
.
T03 Barcelona: Day 2 report - Friday 2nd March 2012
Driver: Heikki Kovalainen
Chassis: CT01-#3
Total laps: 104
Best lap: 1:23.828
Heikki Kovalainen: "I'm pleased with how today has gone. I'm still not quite 100% after a bit of food poisoning kept me away from the track yesterday, but I'm pretty much over it and the way today has gone is good news. We keep going in the right direction and seem to have put the little issues that were holding us up behind us and the number of laps we've now run means I'm starting to be able to fine tune the setup and find a balance I'm really happy with. There's still more to come in outright pace and we'll work more on that tomorrow, but I think we can say this has been another good day for the whole team."
Mike Gascoyne, Caterham Group Chief Technical Officer: "Once again a very productive day. Heikki was running a very similar program to Vitaly's plan yesterday with tyre evaluation this morning and long runs with high fuel in the afternoon and with 104 laps completed we managed to run through the whole plan. We are clearly making progress and what is particularly encouraging is that we know there is still more to come."
Riad Asmat, Caterham Group Chief Executive Officer: "Another very good day, and signs that we are starting to find out what this car can do. The team have worked very well today and apart from a minor issue this morning we have run faultlessly and have shown pretty good pace, so I think we can be pleased with what we have achieved today."
Tähän Australian osakilpailua varten kehitettyyn päivitykseen on aiemmin ilmoitettu kuuluvan mm. uusi etusiipi, jota ei ilmeisesti olla vielä toistaiseksi käytetty. Huomenna olisi periaatteessa hyvä aika kiinnittää viimeisimmät kehityspalat autoon, jotta molemmat kuskit ennättävät testata niitä ennen Australiaan lähtöä. Caterham ei kuitenkaan tämänpäiväisessä tiedotteessaan mainitse mitään uusista osista, joten huomenna pitänee seurata erityisellä mielenkiinnolla puhutaanko päivityksistä tallin Twitter-viesteissä ja näyttääkö etusiipi erilaiselta testipäivän valokuvissa.We have been running the car rather conservatively in Jerez but for the next test we will be bringing aero updates and looking to run the final race one specification at the third test.
Heikin Twitterissä oli kyllä maininta tuosta suoratestistä, jonka se siis ajoi en muista tarkkaa päivää.viimeviikkoisessa pikku-uutisessa mainittiin myös Caterhamin puuhaavan suoratestiä kahden Barcelonan talvitestin välille, mutta siitäkään ei ole tallin taholta kuulunut pihaustakaan.
Joo. On se suoratesti tosiaan jo ajettu, vaikka sitä ei isosti mainostettu. Caterhamin tiedottajaheppu Tom Webb on hiljattain alkanut kirjoitella viikoittaista kolumnia The Sun -lehteen. Siellähän se suoratestikin mainitaan.Heikin Twitterissä oli kyllä maininta tuosta suoratestistä, jonka se siis ajoi en muista tarkkaa päivää.
Webb ei kerro tarkemmin mitä siellä oikein testattiin tai oliko uusi etusiipi mukana testissä.OUR team has split into two right now following Formula One's second pre-season test at Barcelona.
Some squad members came home to Norfolk as soon as the lights went red and the track fell silent for the first time in four days.
But 35 stayed in Spain to run the car at an aero test at a private track around one hour's drive from the Barcelona circuit.
Kun Caterhamin tämänvuotinen CT01-auto julkistettiin F1 Racing -lehdessä, niin samassa lehdessä julkaistiin myös suunnittelua johtaneiden ihmisten (Mark Smith, Lewis Butler, Marianne Hinson ja Elliot Dason-Barber) vapaamuotoista keskustelua auton suunnitteluprosessista. Siinä keskustelussa todetaan, että ensimmäistä kisaa varten suunniteltu etusiipi oli itse asiassa valmiina jo ennen joulua. Oletan, että "valmiilla" tarkoitetaan tässä, että siipi oli valmis lähtemään piirrustuspöydältä eteenpäin.Luutavastikkin jo muoden tallien toimesta esitellyt ratkaisut on viivästyttäneet valmistumista koska talli haluaa tehdä niin suuren harppauksen kuin mahdollista.
Näiden ratkaisujen toimivuutta Caterhamiin varmastikkin mallinnetaan tunnelissa ja CFD:ssä.
Kun suunnitteluprosessi on näin pitkä, niin ensimmäisen kisan päivitystä on tuskin enää alettu muuttamaan talvitesteissä tehtyjen havaintojen perusteella. Ensimmäistä Euroopan kisaa varten tehtävät päivitykset taitavat olla varhaisin tavoite, johon vielä voidaan tehdä muutoksia.LEWIS: The other slightly crazy thing is that we were already working on updates for the car in December -- that's two months before we even test it for the first time.
ELLIOT: That's right, we were doing our race one updates in December. There's a production process that means you have to say, "Right, we've got to be at that first test -- so how long is it going to take us to design all the parts, make them and develop them properly in the wind tunnel?" You've got to then go back and say, "That's the point where we have to freeze parts for the first test or the first race."
LEWIS: We had a race one front wing that was finished just before Christmas.
[...]
MARIANNE: The thing with aero is that there's never a finishing point. We move directly from the launch car to race one updates and, before you know it, we're developing updates for the first European race. In aero, we probably get more excited about the first race updates than the launch car, because that's when we really get to see some performance gains.
Edit ja tälläinenkin tuli vastaan .Caterham-talli on pestannut yhdysvaltalaisen Alexander Rossin testikuljettajakseen
Caterhamin kilpakuljettajat alkavalla kaudella ovat Heikki Kovalainen ja Vitali Petrov.
Rossin lisäksi Caterhamin testikuskivahvuuteen kuuluu Giedo van der Garde. Viime marraskuussa Rossi testasi yhden päivän tallin F1-autolla.
Rossille on luvattu ajoaikaa F1-autolla GP-viikonloppujen perjantaiharjoituksissa. F1-töidensä ohella Rossi kilpailee World Series by Renault 3.5 -sarjassa, jossa hän ajoi viime kaudella kolmanneksi.
Tallipäällikkö Tony Fernandes uskoo 20-vuotiaan Rossin F1-tulevaisuuteen.
- Virallisena F1-testikuljettajanamme Alexander on avainhahmo pitkän tähtäimen suunnitelmissamme. Häneen nyt tekemämme sijoitus auttaa häntä ottamaan parhaan irti luontaisesta lahjakkuudestaan, Fernandes sanoi.
MTV3
Muistat väärin, asiasta ei ole kerrottu mitään.Olikos se niin, että kolmos- ja neloskuski ei vie Heikiltä ajoaikaa, vaan ajavat aina Petrovin autolla? Vai muistanko ihan väärin, että näin kerrottiin vielä ennen kun Petrov korvasi Trullin...??
Jos Eki on noin sanonu niin lienee varmaa, että Heikkikin autonsa joutuu joskus luovuttamaan.Mustakiikarin mukaan Heikki ei luovuta autoansa, mutta tiedä sitten. Mitään faktaa ei tuntunut olevan Mustakiikarin puheissakaan takana...
Näin lienee asian laita.Jos Eki on noin sanonu niin lienee varmaa, että Heikkikin autonsa joutuu joskus luovuttamaan.
Näinhän se oli viime vuonna. Toki voi aina jossitella, että se näkyy kisavauhdissakin jonkun tuhannesosan verran tms., mutta olen siis samaa mieltä viime kaudesta.Jos ajatellaan viime vuoden Caterhamia, joka oli sekunnin hitaampi kuin muut, niin ei ollut mitään merkitystä vaikka Heikki olisi jättänyt aika-ajotkin ajamatta. Kun taas katsomme Caterhamin budjettia nyt niin se kyllä on vaikuttava.