Caterham F1 Team kaudelle 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki on tallin tiedotteen mukaan testannut perjantain iltapäiväharkoissa vanhaa Valenciassa käytettyä aeropakettia, kun taas Vitali ajeli uusimmat päivitykset autossaan. Hungaroringillä eroa syntyy etupäässä kakkossektorilla, joten sitä kannattaa pitää silmällä ajanotossa. Aamupäivällä Caterham-kuskit olivat kakkossektorilla tasoissa, mutta iltapäivällä Petrov oli samalla sektorilla melkein neljä kymmenystä Kovalaista nopeampi.

Noinkohan Caterhamin päivitykset alkaisivat lopultakin toimia tallin odotusten mukaisesti? Toro Rossokin on parantanut aerodynamiikkaansa täksi viikonlopuksi uuden takasiiven ja diffuusorimuutoksen myötä, joten helppoa niiden tavoittaminen ei tule aika-ajoissa olemaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Hampaattomaksi jäi Gatorhamin puraisu Unkarin aika-ajoissa. Heikki näykkäisi taas Vitalia vihaisemmin -- eroa Caterham-kuskien välille kertyi tällä kertaa 0,591s.

Nopeampi Caterham (Heikki) jäi 2,623s aika-ajojen nopeimmasta ajasta (Hamilton) ja nopeammasta Toro Rossosta (Vergne) 1,196s, ollen samalla 1,668s nopeampaa Marussiaa (Pic) vikkelämpi. Erot ovat pysyneet samantasoisina pitkin kautta, joten Caterhamin päivitysosat ovat ilmeisesti olleet samaa suuruusluokkaa kuin kilpakumppaneillakin.

Hommassa on vahva paikallaanpolkemisen maku -- ei mennä silminnähtävästi eteenpäin, mutta ei liu'uta isommin taaksepäinkään.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Caterhamin meno näytti parhaimmalta juuri ennen tuota "isoja päivityksiä". Valenciassa Heikki oli aika-ajoissa molempia Toroja nopeampi. Mutta sen jälkeen on tiputtu taas siihen noin sekunnin päähän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Caterhamin meno näytti parhaimmalta juuri ennen tuota "isoja päivityksiä". Valenciassa Heikki oli aika-ajoissa molempia Toroja nopeampi. Mutta sen jälkeen on tiputtu taas siihen noin sekunnin päähän.
Olen siinä käsityksessä, että myös Toro Rossolle tuli Silverstoneen iso päivitys.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Rengasstrategia:

Heikki Kovalainen Soft (17) Medium (19) Medium (20) Soft (12)
Vitaly Petrov Soft (18) Medium (17) Medium (16) Medium (16)

Miksiköhän Petrovin kolmas luikaus oli neljä kiekkaa lyhyempi, ja miksi lopuksi vaihdettiin mediumit...?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Rengasstrategia:

Heikki Kovalainen Soft (17) Medium (19) Medium (20) Soft (12)
Vitaly Petrov Soft (18) Medium (17) Medium (16) Medium (16)

Miksiköhän Petrovin kolmas luikaus oli neljä kiekkaa lyhyempi, ja miksi lopuksi vaihdettiin mediumit...?
Petrov valittelee tallin tiedotteessa auton asetusten tuntuneen huonoilta. Renkaat ilmeisesti kuluivat liian pian ja vauhti putosi sitä myötä. Kovalaisella oli vastaavaa ongelmaa Malesiassa, jos oikein muistan. Kierroksella ohittavat ovat myös saattaneet vaikuttaa Caterhamien varikkokäyntien ajankohtaan -- ohittajia väistellessä palaa aikaa, joten isomman ohittajarykelmän lähestyessä on hyvä aika tulla renkaanvaihtoon.

Jälleen kerran on Caterhamin kisavauhtia vaikeaa mitata muihin verrattuna, kun lähimmillä kilpakumppaneilla oli erilaiset strategiat. Toro Rossot ajoivat alussa useamman stintin pehmeillä. Marussioilla oli vain kaksi stoppia ja erilaiset rengasvalinnat. Lisäksi ekalla stintillä ajeltiin jonossa, jolloin todelliset vauhtierot eivät oikein tulleet näkyviin. Hyvin karkeasti arvioiden Caterham oli puolisen sekuntia per kierros Toro Rossoja hitaampi ennen sinisten lippujen ilmaantumista. Marussia (käyttäen Pic'iä mittatikkuna) puolestaan oli puolisen sekuntia kierrosta kohti nopeampaa Caterhamia (Heikkiä) hitaampi.

Nyt on Caterhamin insinööreillä kyllä tuumaustauon paikka. Tarkoitus oli varmaankin tavoittaa Toro Rosso ennen kesätaukoa tai ainakin kaventaa ero minimaaliseksi. Eroa on kuitenkin edelleen rutkasti jäljellä, joten nyt on syytä miettiä mikä meni pieleen ja miten kauden toisesta puolikkaasta saadaan ensimmäistä menestyksekkäämpi.

Heikki saattaa hyvinkin alkaa jo kesätauon aikana kysellä olisiko muilla talleilla ensi vuonna tarvetta hyvälle suomalaiskuskille.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kyl mun mielest Kovalainen munas elämänsä mahollisuuden McLarenilla. Tai itseasias auto tais olla rakennettu Hamiltonia varten!

Caterham-ura on ollu täyttä paskaa!
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham-ura on ollu täyttä paskaa!
Heikki on hoitanut oman osuutensa Fernandesin tallissa varsin onnistuneesti. Nyt vaan näyttää vähän synkemmältä, kun auton vauhti ei ole viimeisimmän päivityksen johdosta parantunut niin paljon kuin tallissa odotettiin (ja koko alkukausi on ollut odotuksia heikompi).

Kahdella ensimmäisellä kaudella ei oikein voinut parempaa odottaakaan. Eka vuosi meni opetellessa, kun ilmoittautuivat mukaan leikkiin viime tipassa ja rakensivat talliaan nollapisteestä. Toisena vuonna auto oli jo omaa tekoa, mutta tuulitunneli oli Italiassa asti ja autosta puuttui KERS.

Tänä vuonna Caterhamin lähtökohdat ovat periaatteessa olleet paremmat ja odotukset sitä mukaa aiempaa korkeammalla. Käytössä on viime syksystä asti ollut Williamsin tuulitunneli, jossa on hiottu parempaa versiota viime kauden autosta. KERSkin Caterhamilta löytyy jo, ja toukokuusta alkaen auton suorituskyvyn kimpussa on häärinyt kokenut heppu John Iley.

Silti kilpailukyky keskikastiin ja Marussiaan verrattuna ei ole parantunut tippaakaan viime kaudesta. Kumma juttu. Tietysti tässä on vielä kautta jäljellä lääkkeiden löytämiseksi ja otteiden parantamiseksi, mutta viimeisimpien päivitysosien huono toimivuus ei kannusta ylettömään optimismiin tulevien päivitystenkään suhteen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Caterham ei taida "Force Indioita" tehdä. Ainakaan lähivuosina.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tuskin ainakaan niin kauan, kuin Gascoyne häärii teknisenä johtajana.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Tää menee hieman aiheesta ohi, mutta jos aatellaan, että Caterham palkkais muilta talleilta (esim. Red Bullilta) porukkaa suunnittelemaan autoa, niin voisko nää tyypit "suunnitella autoon samanlaisia osia kuin mitä Red Bullin tämän kauden autossa on ollut? Koska eikös silloin kun Caterham tuli lotuksena F1:iin, niin eikös Gascoynen syytettu kopioineen Force Indiaa. Eli omistaako osat suunnitellut ihminen oikeudet niihin vai talli?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tuskin ainakaan niin kauan, kuin Gascoyne häärii teknisenä johtajana.
Eipä ole Gascoyne häärinyt Fernandesin F1-tallin teknisenä johtajana enää aikoihin, vaan on siirtynyt kokonaan toiselle osastolle Caterham Groupissa. Tämänvuotinen CT01-auto on suunniteltu Mark Smithin johdolla.

Caterhamin uusiin tiloihin Leafieldissä on tarkoitus rakentaa aiempaa isompi ja tehokkaampi CFD-yksikkö, josta pitäisi irrota apua vielä tämänvuotisenkin auton kehittämiseen. Talli on myös ilmoittanut metsästävänsä parhaillaan lisää John Ileyn tapaisia huippuosaajia aerodynamiikkapuolelleen.

Totinen on siis pyrkimys Caterhamilla F1-tallinsa kehittämiseksi, ja tuloksiakin varmasti syntyy aikanaan. Toistaiseksi on kuitenkin hämärän peitossa milloin Caterham tavoittaa Toro Rosson ja pääsee kohdistamaan tähtäimensä astetta ylemmäksi. MM-pisteet saattavat kyllä jäädä tällä kaudella haaveeksi vaan.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Miten iso tuo Leafieldin tehdas on? Neliömetreissä siis. Onko harppaus suurikin?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Miten iso tuo Leafieldin tehdas on? Neliömetreissä siis. Onko harppaus suurikin?
Kirjoita hakukoneeseen "Leafield Technical Centre", niin löydät varmaankin kaikki haluamasi tiedot. Isot tilat siellä kyllä on odottamassa, kun tarkoitus on majoittaa F1-tallin lisäksi myös GP2-talli sekä Caterham Cars. Petrov totesi jossain haastattelussa, että Caterhamin uusi päämaja on kaksi kertaa korkeampi kuin viimevuotisen tallinsa päämaja Enstonessa.

Saapa nähdä julkaiseeko Caterham videoarvion Unkarin tapahtumista aiempien kisaviikonloppujen tapaan. Ted Kravitz sanoi kisanjälkeisessä SkySports-osiossaan ettei kommentoi tällä kertaa Caterhamia, koskapa tallilta itseltään ei herunut kisan jälkeen mitään myönteisiä kommentteja. Caterhamin virallisissa lausunnoissa tallin tekninen johtaja Mark Smith arvioi, että Unkarin kisatulokset kuvastavat osuvasti tallin tämänhetkistä suorituskykyä. Caterham ei ole kauden puolivälin koittaessa yltänyt asettamiinsa tavoitteisiin, joten kauden toisella puoliskolla täytyy pinnistää entistä kovemmin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Petrov totesi jossain haastattelussa, että Caterhamin uusi päämaja on kaksi kertaa korkeampi kuin viimevuotisen tallinsa päämaja Enstonessa.
Mahtaa sitten olla julmettoman pieni tuo Enstonen tehdas koska Leafield on periaatteessa kaksikerroksinen :D

 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mahtaa sitten olla julmettoman pieni tuo Enstonen tehdas koska Leafield on periaatteessa kaksikerroksinen :D
Taisinpa joutua Googlen tarjoileman käännöskukkasen jymäyttämäksi. On hyvinkin mahdollista, että Vitali on oikeasti puhellut Leafieldin F1-tehtaan pinta-alan olevan kaksinkertainen Enstonen vastaavaan verrattuna.

Petrovin venäjänkielinen haastattelu löytyy täältä, ja syötin siis kyseisen sivun Googlen käännöspalveluun saadakseni siitä selkoa.
 
Ylös