Caterhamin tämänhetkistä kilpailukykyä on poikkeuksellisen vaikeaa selvittää ennen Singaporeen suunnitellun ison päivityspaketin saapumista. Spassa Caterham meni autonsa säädöissä vikasuuntaan, mutta sai korjattua säätöjään Monzaan. Toisaalta Spa ja Monza ovat poikkeuksellisia ratoja, joten sikäli niistä on vaikeaa päätellä tallin todellista iskukykyä.
Aika-ajot Italia (5,793 km):
Aika-ajojen nopeimman kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -2,372s
Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -2,078s
Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -1,070s
Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: +0,657s
HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: +1,059s
Monzassa ei oikeastaan ole sellaisia mutkia, joissa yleensä tehdään eroa tallien välillä. Auton säädöissä keskityttiin Monzassa suoranopeuksiin, ja vahvasta moottorista oli myös hyötyä suoranopeuksien maksimoinnissa.
Rellun moottoreita käyttävät tallit menestyivät yleisesti ottaen Monzassa huonosti Mersun ja Ferrarin moottoreilla varustettuja autoja vastaan -- ja mahdollisesti jopa Cosworthia käyttäviä autoja vastaan. Toisaalta Red Bull ja Lotus eivät ottaneet Monzassa käyttöön upouutta moottoria, toisin kuin McLaren, Ferrari, Mercedes, Sauber, Force India, Toro Rosso ja HRT. Williamsilla Senna sai Monzassa uuden moottorin, Maldonado ei. Caterhamilla Petrovilla oli uusi moottori, Kovalaisella ei. Marussialla Pic ajoi Monzassa uudella moottorilla, mutta Glock ei. Moottorin huipputehot laskevat käytön myötä, joten uudesta moottorista saa aina hieman lisävauhtia.
Caterham on siis saattanut Monzassa kärsiä hieman lähimpiin kilpakumppaneihinsa verrattuna Renaultin moottorinsa takia. Toro Rosso Caterhamin edellä käyttää Ferrarin moottoreita, ja Marussia Caterhamin takana käyttää Cossua.
Toisaalta downforcea vaativien mutkien puute Monzassa on saattanut myös kätkeä Caterhamin heikkouksia, koska Toro Rossolla on yleensä ollut Caterhamia enemmän downforcea, ja Marussia on Silverstonen ja Span päivityksillään pyrkinyt lisäämään downforceaan. Singaporen päivityspaketilla myös Caterham yrittää löytää lisää downforcea ja parantaa sitä myötä mutkanopeuttaan.
Caterhamin viimeisin isompi päivityspaketti tuli Silverstoneen. Saksaan ja Unkariin Caterham toi ilmeisesti pienempiä päivitysosia, joilla hiottiin Silverstonen pakettia. Monzassa Caterhamilla oli erityinen matalan downforcen paketti, kuten muillakin talleilla, mutta ennen kesätaukoa Caterhamilta kerrottiin Span ja Monzan päivitysten olevan vähäisiä. Silvestonen jälkeen Caterham ei siis ole saanut päivitettyä autoaan merkittävästi, joten tallissa on nyt varmasti kovat odotukset Singaporeen suunnitellusta päivityksestä. Ja kun Silverstonen päivityksestä ei ilmeisesti saatu radalla samaa vauhtilisää mitä tuulitunnelimittaukset ennustivat, niin Singaporen päivityksen onnistumisessa riittää jännitettävää.
Caterham
visersi eilen tekevänsä suoratestiä Ranskassa. Niitä Singaporeen tulevia päivityksiähän siellä on tietysti testattu.