Caterham F1 Team kaudelle 2012

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Taisinpa joutua Googlen tarjoileman käännöskukkasen jymäyttämäksi. On hyvinkin mahdollista, että Vitali on oikeasti puhellut Leafieldin F1-tehtaan pinta-alan olevan kaksinkertainen Enstonen vastaavaan verrattuna.
Voi olla, toisaalta kun googlasin niin Enstonen tehdas näyttää tosiaan matalalta 1-kerroksiselta rakennukselta eli on voinut hyvinkin tarkoittaa myös kerroksia :D
Pinta-alaa kyllä kuvittelisin itsekin siinä mainitun mutta tiedä sit näistä... :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham F1-tallin tekninen johtaja Mark Smith on valottanut ESPNF1-sivustolle antamassaan haastattelussa tallin kehityssuunnitelmia loppukaudelle sekä parille tulevalle vuodelle. Ensi kauden autoa suunnitellaan nykyisen CT01-auton muodostamalle perustalle, joten tämänvuotisen auton kehitystä voidaan jatkaa vielä jonkin aikaa nykyhetkestä eteenpäin.

Tallin nykyisen auton aerodynamiikkaa pyritään vielä parantamaan sen kaikilla osa-alueilla, mutta suurimmat toiveet vauhdin parantamisesta kohdistuvat pakoputkiston kehittämiseen, mistä yritetään löytää autoon lisää aerodynaamista pitoa. Pakokaasujen ohjailu saattaa kuitenkin vaikuttaa moottorista saatavan tehon hyödyntämiseen, joten lisädownforcen tiristäminen pakokaasujen ohjailun avulla on vaikea tehtävä Caterhamin rajallisilla resursseilla.

Samansuuntaisia juttuja Smith tarinoi myös F1News.ru-sivustolle Unkarin kisaviikonloppuna. (Google-käännös kapulaengelskaksi)

Caterham on myös julkistanut videoesittelyn uudesta Leafieldin päämajastaan Juutuupi-sivullaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Turun Sanomat on julkaissut Heikki Kovalaisen kommentteja kuukauden takaa Unkarista:
– Singaporeen syyskuun lopussa tulee vielä isompi päivitys. Sen pitäisi olla ihan puhdasta downforcea, eikä mitään pakokaasujuttuja enää.

– Pystymme kyllä kehittämään tätäkin pakettia eteenpäin. Mutta kipeästi kaipaamme lisää downforcea, mitä tulee uudella pohjalevyllä, siivillä, kuorilla ja jarruilla, mitkä ei ole missään sidoksissa noihin pakokaasuvirtauksiin.
Nykyisen Caterham-tallin aiemmat inkarnaatiot vuosina 2010 ja 2011 rakensivat autonsa pienemmällä porukalla ja vähäisemmillä resursseilla kuin keskikastin tallit, ja tulokset olivat sen mukaisia. Caterham on pikkuhiljaa kuronut eroa keskikastiin kiinni resurssiensa osalta, mutta tuloksissa ollaan edelleen jäljessä.

Williamsin kakkostuulitunneli on ollut Caterhamin käytössä vasta viime syksystä alkaen, joten tämänvuotisen autonsakin kohdalla Caterham on joutunut antamaan keskikastin talleille tasoitusta. Jokohan siitä Williamsin tuulitunneliin siirtymisestä alkaisi näkyä konkreettisempia tuloksia tuon Singaporen päivityspaketin myötä?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Span aika-ajo oli Caterhamille kauden huonoin, samaa tasoa kuin kauden avaus Australiassa. Ei se Caterhamin vauhti ole voinut kesätauon aikana noin paljon huonontua, joten auton asetukset ovat mitä ilmeisimmin päin peetä. :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Span aika-ajo oli Caterhamille kauden huonoin, samaa tasoa kuin kauden avaus Australiassa. Ei se Caterhamin vauhti ole voinut kesätauon aikana noin paljon huonontua, joten auton asetukset ovat mitä ilmeisimmin päin peetä. :(
Miten tämä nyt oli huonoin, kun kuitenkin oltiin ihan samalla tavalla uusien tallien kärjessä? Span pitkällä radalla tietysti aikaero suurenee ja puuttuvan downforcen merkitys korostuu (kuten keskisektorin aikaero kertoo).
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Pariin aiempaan kisaan verrattuna Caterham liukui Span aika-ajoissa sekunnin verran edelläolevia talleja kauemmaksi, samaan aikaan kun takanaolevat tallit tavoittivat Caterhamia sekunnin verran.

Tuskin näiden muiden tallien vauhdissa on kesätauon aikana tapahtunut isompia muutoksia, joten Caterham on nähtävästi hidastunut sekunnin verran. Ilmeisimpänä selityksenä vauhdin mystiselle katoamiselle pidän Caterhamin epäonnistuneita säätöjä.

Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Saksa: 1,349s
Unkari: 1,923s
Belgia: 3,010s

Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Saksa: 1,104s
Unkari: 1,196s
Belgia: 2,385s

Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Saksa: +1,600s
Unkari: +1,668s
Belgia: +0,597s

HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Saksa: +2,292s
Unkari: +2,340s
Belgia: +1,291
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Pariin aiempaan kisaan verrattuna Caterham liukui Span aika-ajoissa sekunnin verran edelläolevia talleja kauemmaksi, samaan aikaan kun takanaolevat tallit tavoittivat Caterhamia sekunnin verran.

kuten tuossa heikki toikissa lainasin : ilmeisesti drs kusi ja span pituisella nopealla radalla se on iso miinus.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Saattaa se DRS-vika jonkin verran vaikuttaa. Heikkihän on ollut Caterhamin ykkösnyrkki aika-ajoissa, joten Heikin ongelmat näkyvät heti tallien nopeimpien kuskien kierrosaikoja vertailtaessa.

Toisaalta Caterhamilla on tällä kaudella ollut ajoittain ongelmia renkaiden lämmittämisessä, ja Spassa on kylmät kelit. Myös rengasongelmat saattavat näkyä pitkällä radalla huomattavana notkahduksena normaalitasosta. Loppukaudella siirrytään onneksi lämpimämpiin maihin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham testaili perjantaina autossaan erilaisia siipivaihtoehtoja. Lauantain aamuharjoituksissa saatetaan vielä jatkaa siipien testailua. Kovalaisella ja Petrovilla oli autoissaan erilaiset siivet, mikä selittänee Caterham-kuskien väliset suuret erot kierrosajoissa.

Monzassa Caterhamin vauhti vaikuttaa perjantain perusteella paremmalta kuin Spassa. Heikki sanoo auton tuntuneen Monzassa heti paremmalta. Balanssi on kohdallaan ja auto kääntyy mutkissa hyvin -- samalla tavalla kuin ennen Spata. Tallissa ei osata selittää, miksi auto oli hidas ja vaikea ajaa Spassa, ja miksi se nyt vaikuttaa paremmalta.

Lähteet:
Championat.com
Turun Sanomat
(Maikkarin verkkosivuilta ei irtoa mitään tietoa Caterhamin harjoituspäivästä. Tästä voimme päätellä, ettei Kovalaisella ollut uutta kerrottavaa ensi vuoden tallipaikastaan.)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
:D ei muuta sanottavaa
Ajoittain vähän jurppii tuo Maikkarin F1-reportointi. Mutta ei voi ilmeisesti kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu. Venäläistä F1-yleisöä kyllä hemmotellaan, kun sikäläiset toimittajat tuntuvat seuraavan mitä radalla tapahtuu ja kysymyksistä heijastuu, että ovat myös oikeasti kiinnostuneita Petrovin menestyksistä ja vastoinkäymisistä. Maikkarilla toimittajatiimi jättää journalismin suosiolla muille, keskittyen tekemään viihdettä ja rakentamaan showta rautaisella ammattitaidollaan ja vuosien rutiinillaan. Niin, no... vuosien rutiinilla nyt kuitenkin.

Petrov kertoo F1News.ru-sivustolle, että Span jälkeen Caterham piti ison kriisikokouksen, jossa Tony Fernandes tivasi insinööreiltä miksi Marussia näyttää ottaneen Caterhamin kiinni. Leafieldissä työskennellään nyt kuumeisesti Span notkahduksen ymmärtämiseksi, koska tällaiset ongelmat täytyy ymmärtää mahdollisimman nopeasti ettei niitä toisteta ensi vuoden autossa.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Ajoittain vähän jurppii tuo Maikkarin F1-reportointi. Mutta ei voi ilmeisesti kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu. Venäläistä F1-yleisöä kyllä hemmotellaan, kun sikäläiset toimittajat tuntuvat seuraavan mitä radalla tapahtuu ja kysymyksistä heijastuu, että ovat myös oikeasti kiinnostuneita Petrovin menestyksistä ja vastoinkäymisistä. Maikkarilla toimittajatiimi jättää journalismin suosiolla muille, keskittyen tekemään viihdettä ja rakentamaan showta rautaisella ammattitaidollaan ja vuosien rutiinillaan. Niin, no... vuosien rutiinilla nyt kuitenkin.

Petrov kertoo F1News.ru-sivustolle, että Span jälkeen Caterham piti ison kriisikokouksen, jossa Tony Fernandes tivasi insinööreiltä miksi Marussia näyttää ottaneen Caterhamin kiinni. Leafieldissä työskennellään nyt kuumeisesti Span notkahduksen ymmärtämiseksi, koska tällaiset ongelmat täytyy ymmärtää mahdollisimman nopeasti ettei niitä toisteta ensi vuoden autossa.
Maikkarilla on nyt Kimi, joka on mm-taistelussa mukana. Pulkkinen käy haukotellen haastattelemassa siinä sivussa Heikin...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika heikkoja ovat Caterhamin viime kisat olleet. Eipä ole juurikaan ollut keskikastin sekaan asiaa. Vielä huolestuttavampaa lienee se, että Marussia alkaa jo pikkuhiljaa päästä kannoille. Monzan ei pitänyt sopia Marussialle lainkaan, mutta Pic oli maalissa vain 11 sekkaa Caterhamien takana. Tällä hetkellä näyttä siltä, että ainoastaan KERS pitää vihreät autot vielä edellä. Molemmille on tulossa Singaporeen uutta osaa, joten näillä päivityksillä vedetään varmaan suuntaviivoja loppukauden kilpailukyvylle. Ja nyt kun Marussia pystyy vauhdin puolesta joten kuten ahdistelemaan Caterhamia, niin tiedä vaikka saataisiin vielä loppukaudesta joku hasardikisa ja uutta jännitystä valmistajien mm:n kymppipaikan haltijasta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Maikkarilla on nyt Kimi, joka on mm-taistelussa mukana. Pulkkinen käy haukotellen haastattelemassa siinä sivussa Heikin...
Ja Oskari kyselee kommentteja keksimiinsä sopimushuhuihin. Ehkä siinä on taustalla sellaista ajatusta, ettei Maikkarin kohdeyleisöä isommin kiinnosta analyysi siitä, miten joku neljästoista sija saavutettiin. Mutta todennäköisemmin Maikkarin F1-toimittajilla ei ole tekemisensä taustalla kovin kummoista ajatustyötä. Tehdään vaan F1-viihdettä rautaisella rutiinilla, kun sama tuuba on aiemminkin toiminut.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Aika heikkoja ovat Caterhamin viime kisat olleet. Eipä ole juurikaan ollut keskikastin sekaan asiaa. Vielä huolestuttavampaa lienee se, että Marussia alkaa jo pikkuhiljaa päästä kannoille. Monzan ei pitänyt sopia Marussialle lainkaan, mutta Pic oli maalissa vain 11 sekkaa Caterhamien takana. Tällä hetkellä näyttä siltä, että ainoastaan KERS pitää vihreät autot vielä edellä. Molemmille on tulossa Singaporeen uutta osaa, joten näillä päivityksillä vedetään varmaan suuntaviivoja loppukauden kilpailukyvylle. Ja nyt kun Marussia pystyy vauhdin puolesta joten kuten ahdistelemaan Caterhamia, niin tiedä vaikka saataisiin vielä loppukaudesta joku hasardikisa ja uutta jännitystä valmistajien mm:n kymppipaikan haltijasta.
Caterhamilla meni suut suppuun Span jälkeen. Tallin tiedotteissakin on ollut vaan kuskien kommentit. Nuorella tallilla ei näköjään ole vielä rutiinia kohdata vastoinkäymisiä niin, ettei pettymyksen anneta näkyä päällepäin.

Timo Glock arvioi ennen kesätaukoa Auto Motor und Sportille, että Marussian Silverstonen päivityspaketti paransi auton kierrosvauhtia 0,8s - 1,0s. Samassa haastattelussa Glock mainitsi, että Singaporen päivitys saattaa olla vaatimattomampi. Mutta onhan nille tässä välilläkin tullut uutta palaa autoon.

Caterhamilla taas on ilmeisesti suunnattu Singaporen päivitykseen enemmän odotuksia kuin Silverstonen päivitykseen. Näin voisi aikakin päätellä Mark Smithin kesän mittaan antamista haastatteluista, joissa Smith arvelee kauden viimeisen kolmasosan olevan Caterhamille menestyksekkäämpi kuin edeltävä kausi. Nyt saattaa kuitenkin insinööriporukalla olla tuskanhiki otsalla, kun pakokaasujen täsmäsuuntauksesta ei olla radalla saatu niitä tuloksia, mitä tuulitunnelin perusteella odotettiin.

Heikkihän ennätti ennen tätä Caterhamin viimeaikaista tiedottamisprofiilin madaltamista kertoa Turun Sanomille, että Singaporen päivitys keskittyy auton perusaerodynamiikan parantamiseen viilaamalla siipiä, pohjalevyä, moottorikatetta sun muita perinteisempiä auton osa-alueita. Silverstonen päivityspaketissakin oli parannuksia tähän perusaerodynamiikkaan, mutta pääpaino oli pakokaasujen ohjailusta odotetussa downforcessa.

Caterham on kulkenut tällä kaudella kohtalaisen hyvin mm. Valenciassa, missä oli lämmin ilma eikä vauhdikkaita mutkia ollut liiaksi. Singaporen pitäisi tässä mielessä sopia Caterhamille, muuta jos vauhti näyttää paremmalta siellä, niin pitänee vielä odottaa muunkinlaisia ratoja ennen kuin vetää johtopäätöksiä päivitysten onnistumisesta. Toisaalta jos vauhti ei parane Singaporen päivitysosillakaan, niin Caterhamin kehitystyö on ilmeisesti mennyt pahasti metsään.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Singaporessa on ehkä suurimmat mahdollisuudet hasardikisaan, vaikka yllättävän vähillä sielläkin on selvitty.

2008 Piquet (heh), Sutil ja Räikkönen seinään
2009 Heidfeld/Sutil yhteen
2010 Liuzzi törmäili alkukiekoilla, Kobayashi ja Senna ihan peräkkäin seinään, Hamilton ja Webber kolaroivat, samoin Schumi ja Heidfeld. Heikin tulipalokin taisi johtua kolarista.
2011 Glock ja Alguersuari seinään, Schumi törmäsi Pereziin

2010 siis se missä oli eniten rytinää. di Grassi oli silloin uusien tallien kuskeista ainoa maaliin tullut ja oli viimeinen eli 15. Ns. vanhojen tallien autoja ei hajonnut kisan aikana.

Muuten näen suurimmat mahdollisuudet peräpään tilanteen muuttumiseen joko sateella tai Span kaltaisia lähtökolareita sisältävässä kisassa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterhamin tämänhetkistä kilpailukykyä on poikkeuksellisen vaikeaa selvittää ennen Singaporeen suunnitellun ison päivityspaketin saapumista. Spassa Caterham meni autonsa säädöissä vikasuuntaan, mutta sai korjattua säätöjään Monzaan. Toisaalta Spa ja Monza ovat poikkeuksellisia ratoja, joten sikäli niistä on vaikeaa päätellä tallin todellista iskukykyä.

Aika-ajot Italia (5,793 km):
Aika-ajojen nopeimman kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -2,372s
Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -2,078s
Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: -1,070s
Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: +0,657s
HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan: +1,059s

Monzassa ei oikeastaan ole sellaisia mutkia, joissa yleensä tehdään eroa tallien välillä. Auton säädöissä keskityttiin Monzassa suoranopeuksiin, ja vahvasta moottorista oli myös hyötyä suoranopeuksien maksimoinnissa.

Rellun moottoreita käyttävät tallit menestyivät yleisesti ottaen Monzassa huonosti Mersun ja Ferrarin moottoreilla varustettuja autoja vastaan -- ja mahdollisesti jopa Cosworthia käyttäviä autoja vastaan. Toisaalta Red Bull ja Lotus eivät ottaneet Monzassa käyttöön upouutta moottoria, toisin kuin McLaren, Ferrari, Mercedes, Sauber, Force India, Toro Rosso ja HRT. Williamsilla Senna sai Monzassa uuden moottorin, Maldonado ei. Caterhamilla Petrovilla oli uusi moottori, Kovalaisella ei. Marussialla Pic ajoi Monzassa uudella moottorilla, mutta Glock ei. Moottorin huipputehot laskevat käytön myötä, joten uudesta moottorista saa aina hieman lisävauhtia.

Caterham on siis saattanut Monzassa kärsiä hieman lähimpiin kilpakumppaneihinsa verrattuna Renaultin moottorinsa takia. Toro Rosso Caterhamin edellä käyttää Ferrarin moottoreita, ja Marussia Caterhamin takana käyttää Cossua.

Toisaalta downforcea vaativien mutkien puute Monzassa on saattanut myös kätkeä Caterhamin heikkouksia, koska Toro Rossolla on yleensä ollut Caterhamia enemmän downforcea, ja Marussia on Silverstonen ja Span päivityksillään pyrkinyt lisäämään downforceaan. Singaporen päivityspaketilla myös Caterham yrittää löytää lisää downforcea ja parantaa sitä myötä mutkanopeuttaan.

Caterhamin viimeisin isompi päivityspaketti tuli Silverstoneen. Saksaan ja Unkariin Caterham toi ilmeisesti pienempiä päivitysosia, joilla hiottiin Silverstonen pakettia. Monzassa Caterhamilla oli erityinen matalan downforcen paketti, kuten muillakin talleilla, mutta ennen kesätaukoa Caterhamilta kerrottiin Span ja Monzan päivitysten olevan vähäisiä. Silvestonen jälkeen Caterham ei siis ole saanut päivitettyä autoaan merkittävästi, joten tallissa on nyt varmasti kovat odotukset Singaporeen suunnitellusta päivityksestä. Ja kun Silverstonen päivityksestä ei ilmeisesti saatu radalla samaa vauhtilisää mitä tuulitunnelimittaukset ennustivat, niin Singaporen päivityksen onnistumisessa riittää jännitettävää.

Caterham visersi eilen tekevänsä suoratestiä Ranskassa. Niitä Singaporeen tulevia päivityksiähän siellä on tietysti testattu. :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ei tullut takkia kissalle, eikä isoa päivityspakettia Caterhamille Singaporeen. Uusi etusiipi kuitenkin tulee, kertoo Heikki Kovalainen Sky Sportsille.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tämä kyllä oli isohko pettymys . Mihinköhän kisaan meinaavat paketin tuoda , vai tuovatko ollenkaan ?
Eipä puhu Heikki mitään Singaporen jälkeen tulevista päivityksistä. Caterhamin edellinen iso päivityspaketti tuli kahtena peräkkäisenä GP-viikonloppuna -- ensin uusi etusiipi Valenciaan ja sitten uutta pohjalevyä, sivuponttoonia, moottorinkatetta, pakoputkea, diffuusoria ja takasiipeä Silverstoneen. Singaporen jälkeen seuraa Suzuka, joka on vauhtirata samoin kuin Silverstone. Singapore taas on hidas katurata, niin kuin Valenciakin. Tästä voinee kukin vetää omat johtopäätöksensä, jos uskaltaa. ;)

Tuota Valencian ja Silverstonen päivityspakettiaan Caterham mainosti isoon ääneen, ja siitä tuli lopulta pettymys. Nyt Caterhamilla on selvästikin varovaisempi tiedotuslinja loppukauden päivitysosien suhteen. Viime viikolla ajetun suoratestin tuloksistakaan eivät ole toistaiseksi kertoneet mitään.
 
Ylös