Caterham F1 Team kaudelle 2012

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kun nyt ottaa huomioon, että pakokaasukikkailuja rajoitetaan entisestään ensi kaudeksi, niin voi todeta Caterhamin tavoitelleen lyhytnäköisesti matalalla roikkuvaa hedelmää, mutta kaatuneen siinä puuhassa rähmälleen ja antaneen siten turhaa tasoitusta muille talleille. Ja kun useimmat tallit jatkavat ensi kaudella tämänvuotisen kilpurinsa kehittämistä, niin Caterhamin virheratkaisu tulee väistämättä näkymään myös ensi kauden kilpailukyvyssä.
Tai voi myös ajatella, että Caterhamilla voi olla vielä rutkasti käyttämätöntä potentiaalia autossaan, jolloin niitä perinteisiä keinoja hakemalla voidaan saada kohtuullisen reilu tasonnosto.

Kumpi skenaario osuu, se jää nähtäväksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tai voi myös ajatella, että Caterhamilla voi olla vielä rutkasti käyttämätöntä potentiaalia autossaan, jolloin niitä perinteisiä keinoja hakemalla voidaan saada kohtuullisen reilu tasonnosto.

Kumpi skenaario osuu, se jää nähtäväksi.
Hyvä pointti, mutta eivät näkemyksemme ole varsinaisesti ristiriidassa. Kun Caterham haaskasi tällä kaudella kehitysresurssejaan vääriin tavoitteisiin, niin se näkyy väistämättä huonompana lähtökohtana ensi kaudelle.

Toisaalta olet varmaankin oikeassa siinä, että mitä lähemmäksi kärkipäätä tallit ovat jo päässeet, sitä vaikeampaa niiden on tehdä isoja kehitysharppauksia. Jos Caterham ja Toro Rosso satsaavat tästä eteenpäin yhtä paljon resursseja autojensa kehittämiseen, niin Caterhamin pitäisi periaatteessa tavoittaa Toro Rossoa. :)
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Hyvä pointti, mutta eivät näkemyksemme ole varsinaisesti ristiriidassa. Kun Caterham haaskasi tällä kaudella kehitysresurssejaan vääriin tavoitteisiin, niin se näkyy väistämättä huonompana lähtökohtana ensi kaudelle.

Toisaalta olet varmaankin oikeassa siinä, että mitä lähemmäksi kärkipäätä tallit ovat jo päässeet, sitä vaikeampaa niiden on tehdä isoja kehitysharppauksia. Jos Caterham ja Toro Rosso satsaavat tästä eteenpäin yhtä paljon resursseja autojensa kehittämiseen, niin Caterhamin pitäisi periaatteessa tavoittaa Toro Rossoa. :)
Todennäköisimmin homma menee juurikin niin, että ensi kauden alussa Caterham kärsii vielä tämän kauden ratkaisuistaan. Pieni mahdollisuus on kuitenkin sille, että CFD-avusteinen suunnittelu tuottaa suuremmankin hyppäyksen jo tauon aikana, kun aletaan keskittymään eri osa-alueeseen kujin aiemmin. Kyllähän se sokeakin kana joskus jyvän löytää, jos ei kuole nälkään ensin...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Mitäs caterhamin tuulitunnelille muuten kuuluu ? Muistelisin lukeneeni jostakin joskus aikoja sitten, että aloittivat jo rakentamaan sitä .
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mitäs caterhamin tuulitunnelille muuten kuuluu ? Muistelisin lukeneeni jostakin joskus aikoja sitten, että aloittivat jo rakentamaan sitä .
Norfolkiin sitä tuulitunnelia kai parin vuoden ajan suunniteltiin, mutta ilmeisesti puuhassa ei päästy suunnitelmia pidemmälle. Kyseessä on ymmärrettävästi iso, hidas ja kallis hanke, ja ne rahat voi varmasti käyttää muuhunkin tarpeelliseen. Ehkä tuo Williamsin tuulitunnelin vuokraaminen on toistaiseksi pistänyt koko hankkeen jäihin, kun siitä ei ole tänä vuonna kuulunut mitään. Aiemmin Fernandesin talli käytti pienempää tuulitunnelia kaukana Italiassa, mihin verrattuna Leafieldin läheisyydessä sijaitseva Williamsin tuulitunneli on ollut iso parannus.

Leafieldiin on ilmeisesti hommattu joku uusi simulaattori ja uudet aiempaa tehokkaammat CFD-laitteet. Tällaisten juttujen osalta Caterham on aiemmin ollut keskikastin talleja jäljessä, joten niihin satsaaminen on nähtävästi katsottu hyödyllisimmäksi resurssihankinnaksi. Caterham kaivannee myös pikaisesti lisää päteviä ja kokeneita aerodynamiikan asiantuntijoita, joita voi houkutella tarjoamalla muita talleja parempaa palkkaa. Siinä riittää rahanmenoa Fernandesille ilman oman tuulitunnelin rakentamistakin.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Bernien rahoja varten pitää sijoittua kymmenen joukkoon kahdesti edellisen kolmen kauden aikana. Caterham saa ne myös ensi vuonna
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Putosikos Caterham yhden sijan valmistajien taulukossa? :nope:
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Mahtoiko tämä jo olla täällä
Autosportilta
Giedo van der Garde will be back behind the wheel of a Caterham in practice for the Korean Grand Prix.

The Dutch driver got his second FP1 outing of the season at Suzuka on Friday, having driven the car previously in China.

Van der Garde will replace Heikki Kovalainen once again, with the Finn returning for second practice.

"I'm looking forward to my second FP1 in a row in Korea after driving the first Friday in Suzuka," van der Garde said.

"The Korean track is another new circuit for me so I've spent quite a lot of time at home on my own simulator to get used to the layout but you never really know what it's like until you actually get on track.

"It looks like it's a pretty technical circuit and one that will take a few laps to find all the right braking points and apexes, especially as a couple of the corners are blind, but it'll be fine.

The plan for Korea is the same as Suzuka - run through the programme, minimise the mistakes and get the job done for the team."
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ehkä tuo Williamsin tuulitunnelin vuokraaminen on toistaiseksi pistänyt koko hankkeen jäihin, kun siitä ei ole tänä vuonna kuulunut mitään. Aiemmin Fernandesin talli käytti pienempää tuulitunnelia kaukana Italiassa, mihin verrattuna Leafieldin läheisyydessä sijaitseva Williamsin tuulitunneli on ollut iso parannus.
Siltä tuo vaikuttaa, että ovat hankkeen unohtaneet. Caterham nimittäin hakee ihan just nyt tuulitunnelimallin työstäjiä, jotka toimivat ensin Grovessa, ja siirtyvät sitten Norfolkiin (ei Leafieldiin!) kun sinne saadaan mallinnusosasto. Ilmoituksen mukaan työ tulee jatkossakin vaatimaan kuukausittaisia reissuja Groveen, eli Williamsin tunneli lienee käytössä hamaan tulevaisuuteen.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Kukahan istuu ensi kaudella Petrovin autoon, jos Petrovista tulee Pirellin testikuski? Giedo?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tony Fernandes on antanut Autosportille monimielisen lausunnon tallinsa ensi kauden kuskitilanteesta. Heikin kanssa neuvotellaan parhaillaan, ja Fernandes toivoo sopimuksen syntyvän. Fernandes mainitsee kuitenkin edelleen mahdollisuuden, että Heikki saattaa siirtyä parempaan talliin.

Toisaalta Fernandes ei sulje pois sitäkään mahdollisuutta, että Caterham päättää keskittyä ensi kaudella autonsa kehittämiseen ja pestaa kaksi sponssirahaa mukanaan tuovaa kuskia. Autosport mainitsee Giedo van der Garden ja Charles Picin Caterhamin kuskiehdokkaina. Huhuissa Caterhamille on ehdotettu myös Bruno Sennaa ja Adrian Sutilia. Sutil sijoittui Force Indialla kauden 2011 tuloksissa yhdeksännelle sijalle (silloisen tallikaverinsa di Restan ollessa 13.), kun taas FI:n nykyiset (siirtohuhuissa korkealle arvostetut) kuskit löytyvät tämän kauden taulukossa sijoilta 12 ja 14.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mä päättelisin tuon perusteella Heikin olevan ykkösvaihto mikäli nimet saadaan paperrin kohtuullisessa ajassa, mutta vetkutessa liian pitkään voidaan tehdä muita ratkaisuja. Lisäksi tuosta lausunnosta voi päätellä, että Fernandes haluaa ainakin toisen kuskin olevan päteväksi todettu, koska siinä vaiheessa kun auto lähtee toimimaan halutusti, niin silloin sitä kuskia tarvitaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei ole ihan mahdotonta, että Heikin jatko riippuisi siitä, saako talli valmistajien kymppisijan vai ei. Ajatus voi hyvin olla, että kahdella maksukuskilla paikattaisiin epäonnistumisen budjettiin tekemää lovea.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei ole ihan mahdotonta, että Heikin jatko riippuisi siitä, saako talli valmistajien kymppisijan vai ei. Ajatus voi hyvin olla, että kahdella maksukuskilla paikattaisiin epäonnistumisen budjettiin tekemää lovea.
Tosi vaikeaa vaan on ottaa se 12 sija jäljellä olevissa kisoissa, siis autot ovat nykyään niin luotettavia, että tuuria se vaatii.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ei ole ihan mahdotonta, että Heikin jatko riippuisi siitä, saako talli valmistajien kymppisijan vai ei. Ajatus voi hyvin olla, että kahdella maksukuskilla paikattaisiin epäonnistumisen budjettiin tekemää lovea.
Toki raha puhuu, mutta Fernandeskin tietää että tuolla tavalla aloitetaan se kuoleman kierre... Ellei tietysti onnistuta tekemään niin hyvää autoa että jopa keskinkertainen maksukuski onnistuu sillä tai vaihtoehtoisesti saadaan hyvä kuljettaja joka tuo rahaa tullessaan, mikä ei taida olla kovin todennäköistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki raha puhuu, mutta Fernandeskin tietää että tuolla tavalla aloitetaan se kuoleman kierre...
Enpä nyt tiedä. Valmistajien kymppisija riippuu siitä ajetaanko maaliin kisoissa joissa niistä sijoja on tyrkyllä. Eipä noista Heikin huippu-ajoista, joissa ottaa hyvän lähdön, ja viimeiset keskikastin kuskit pääsevät ohi 10 kierrosta ennen maalia, ole sen enempää iloa valmistajien sijoituksen kannalta. Petrov on hidas mutta varma kuski.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Enpä nyt tiedä. Valmistajien kymppisija riippuu siitä ajetaanko maaliin kisoissa joissa niistä sijoja on tyrkyllä. Eipä noista Heikin huippu-ajoista, joissa ottaa hyvän lähdön, ja viimeiset keskikastin kuskit pääsevät ohi 10 kierrosta ennen maalia, ole sen enempää iloa valmistajien sijoituksen kannalta. Petrov on hidas mutta varma kuski.
No on sillä merkitystä että siellä on hyvä kuski ajamassa. Noi häntäpään tallien parhaimmat sijoitukset tulee yleensä romurallikisoista, joissa tulee paljon turva-autoja. Siinä ei tasaisen varmalla(hitaalla) kuljettajalla ole mitään mahdollisuuksia jos on aina siellä 15 sijan tuntumilla. Ainoa toivo on siinä että jollain ilveellä saa itsensä lähdössä tai varikkokäyntien tai muun häslinkien lomassa sinne 10 sijan tuntumaan ja sitten yrittää kapeassa rännissä pitää nopeammat takanaan. Se on varmaa noilla autoilla ei paljon radalla ohitella ensimmäisten kierrosten jälkeen.
 
Ylös