Lotus F1 Team kaudella 2012

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Totta, eivät kilauttaneet, vaan siksi, että Ferrarilla on jo samanlainen systeemi ja se on FIA:n hyväksyttävänä. Mutta perusperiaatteen FIA hyväksyi jo keväällä, eli resursseja uskalsi moiseen tuhlata.
Onkos näilläkin talleilla yhdistävänä tekijänä kopiointiliike. Siis Ferrarilla ja Renault-Lotuksella. Ja vieläkös McLaren käyttää tätä samaa firmaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös tuossa Autosportin uutisessa mainita, että käyttävä voima järjestelmään tulee nimenomaan pyörästä jarrutusmomentin kautta?
En usko että järjestelmän syötteenä on pyörän pyörimiset, vaan pyöränripustukseen (myös jarruttaessa) kohdistuvat vääntövoimat. Ja kun jokaiselta nurkalta saadaan syötteet, niin niiden perusteella maavara säätyy.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eikös tuossa Autosportin uutisessa mainita, että käyttävä voima järjestelmään tulee nimenomaan pyörästä jarrutusmomentin kautta?
Pyörä on kiinnitetty yhdestä pisteestä ripustukseen, eikä pyörimisnopeuden muutosta saada mitenkään siirrettyä jousituksen tietoon. Perinteisesti pyörältä on otettu vain pystyakselilla olevia voimia.
En usko että järjestelmän syötteenä on pyörän pyörimiset, vaan pyöränripustukseen (myös jarruttaessa) kohdistuvat vääntövoimat. Ja kun jokaiselta nurkalta saadaan syötteet, niin niiden perusteella maavara säätyy.
Niin, eli ilmeisesti Lotuksen jousitus reagoi myös eteen & taakse -voimiin pystyakselin lisäksi. Out of the box thinking kunniaan :alppu: Miten tuota ei ole ennen keksitty?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Out of the box thinking kunniaan :alppu: Miten tuota ei ole ennen keksitty?
Pikku sivuhuomiona tähän, että vissiin aika monella muullakin tiimillä on samankaltainen vekotin tekeillä/valmiina. Eli ei Lotus nyt sentään ainoana voi tämän kanssa pröystäillä, vaikka sille ensimmäisenä FIA:n siunauksen saikin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
Pikku sivuhuomiona tähän, että vissiin aika monella muullakin tiimillä on samankaltainen vekotin tekeillä/valmiina. Eli ei Lotus nyt sentään ainoana voi tämän kanssa pröystäillä, vaikka sille ensimmäisenä FIA:n siunauksen saikin.
Ja se "kohuhan" tässä johtuu siitä että he ovat vissiin ensimmäisenä viemässä tätä ideaa seuraavalle tasolle?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Pyörä on kiinnitetty yhdestä pisteestä ripustukseen, eikä pyörimisnopeuden muutosta saada mitenkään siirrettyä jousituksen tietoon. Perinteisesti pyörältä on otettu vain pystyakselilla olevia voimia.

Niin, eli ilmeisesti Lotuksen jousitus reagoi myös eteen & taakse -voimiin pystyakselin lisäksi. Out of the box thinking kunniaan :alppu: Miten tuota ei ole ennen keksitty?
Pyörä on toki laakeroitu "vain yhdestä pisteestä" olka-akseliin, eikä laakeroinnista välity pyörimisestä voimia jousitukseen. Mutta jarrutettaessa tietenkin olka-akselin (mihin jarrusatulat on kiinnitetty) kautta välittyy myös ripustuksia kiertävää momenttia, mihin tuossa Autosportin jutussa viitataan.

En tiedä minkä tason tekniikan asiantuntija tuon Autosportin jutun on kirjoittanut, mutta ammattikielessä jutussa käytetyllä brake torquella tarkoitetaan nimenomaan jarruttamisesta aiheutuvaa pyörän akselin suhteen kiertävää momenttia.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Atlaksella kirjoittavat, että systeemi olisi bannattu? Ei kait sääntöjä voida tässä vaiheessa muuttaa?

(Timstr11 @ Jan 20 2012, 21:12) *
Breaking: According to Mark Gillan (Williams) on TheFyingLap, the system has been banned by the FIA.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Atlaksella kirjoittavat, että systeemi olisi bannattu? Ei kait sääntöjä voida tässä vaiheessa muuttaa?
Jonkin konstruktion kieltäminen ei välttämättä vaadi sääntömuutosta. Esimerkkejä on lukuisia massavaimentimista lähtien. FIA vain linjaa, että kyseinen konstruktio ei (enää) mahdu sääntöjen piiriin. Yleensä kyse on siitä, että porsaanreikää on hyödynnetty liian pitkälle ("extremely extreme") ja idea on selvästi sääntöjen tarkoituksen vastainen. FIA vain täsmentää sääntöjen tulkintaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heikki Kulta on näköjään laittanut aikatauluja:

Lotus F1 -talli julkistaa uuden autonsa verkkosivuillaan sunnuntaina 5. helmikuuta klo 18.00 Suomen aikaa. Samalla tallin uusi verkkosivusto avautuu.

Varsinainen lehdistötilaisuus järjestetään seuraavana päivänä maanantaina 6. helmikuuta Jerezin varikolla. Silloin paikalla ovat Kimi Räikkönen, Romain Grosjean, tekninen johtaja James Allison ja tallipäällikkö Eric Boullier.

Samana päivänä kello 14.00 paikallista aikaa Räikkönen ajaa ensimmäistä kertaa uutta autoa radalla.
Lotus on jakanut kuljettajien testipäivät seuraavalla tavalla:

Jerez:

7-8. 2. Kimi Räikkönen

9-10.2. Romain Grosjean

Barcelona:

21-22. 2. Grosjean

23-24.2. Räikkönen

1-2. 3. Grosjean

3-4.3. Räikkönen
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/301545.html
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tietysti FIA voi omia sääntöjään muuttaa--
FIA ei voi muuttaa sääntöjä yksipuolisesti ilman tallien suostumusta poikkeuksena turvallisuutta koskevat säännöt. Tekniset asiat ovat eri juttu, koska teknisien sääntöjen tulkinta on jo pitkään ollut koko ajan tapahtuva prosessi jatkuvine tarkennuksineen. Erikoista, että asia yhä vaan ihmetyttää.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Jaa että tälleen tämä sitten lopulta meni. No, harmi homma. Jännä vaan että joidenkin tiettyjen innovaatioiden kohdalla ei olla valmiita/halukkaita tekemään itselle samanlaista vaan pyydetään sitten FIA:a kieltämään se :doubtful: Minulla siis oletuksena se, että muut tallit ovat ajaneet tuon Lotuksen systeemin kieltämistä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lotuksen kannalta tilanne on aika kiusallinen. Uusi auto mitä ilmeisimmin kehitettiin niin, että uusi järjestelmä voidaan hyödyntää maksimaalisesti, sillä kuten Red Bullin puolelta todettiin Autosportin uutisessa järjestelmän hyöty on suoraan riippuvainen siitä, miten hyvin se sopii yhteen kokonaisuuden kanssa. Kun ideaa ei voi käyttä, Lotuksella voi hyvin olla tavallista suurempia ongelmia ajettavuuden kanssa. Korjausta ongelmiin saadaan odottaa ensimmäiseen laajaan päivityspakettiin asti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lotuksen kannalta tilanne on aika kiusallinen. Uusi auto mitä ilmeisimmin kehitettiin niin, että uusi järjestelmä voidaan hyödyntää maksimaalisesti, sillä kuten Red Bullin puolelta todettiin Autosportin uutisessa järjestelmän hyöty on suoraan riippuvainen siitä, miten hyvin se sopii yhteen kokonaisuuden kanssa. Kun ideaa ei voi käyttä, Lotuksella voi hyvin olla tavallista suurempia ongelmia ajettavuuden kanssa. Korjausta ongelmiin saadaan odottaa ensimmäiseen laajaan päivityspakettiin asti.
Horner puhuu Autosportin jutussa yleisellä tasolla, ja erikseen sanoo olevansa väärä henkilö puhumaan järjestelmästä. Joe Saward kertoo blogissaan puhuneensa F1-insinöörien kanssa, joiden mukaan Lotuksen systeemi ei vaadi koko suunnittelufilosofian muuttamista, vaan on helppo ottaa käyttöön (ja täten todennäköisesti myös poistaa).
 
Ylös