Lotus F1 Team kaudella 2012

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pari pätkää säännöistä:
10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.
10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of the suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system while the car is in motion.
Käsittääkseni Piolan kuvaama hydraulinen maavaransäätö tulee näillä pykälillä aika kattavasti kiellettyä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös tuo keksintö ole jo muutenkin pari vuotta vanha, mutta nyt on vain "päivitys" siihen?
Olisko jotain vanhaa juttua aiheesta, en ole niin tarkkaan seurannut.

Pari pätkää säännöistä:

Käsittääkseni Piolan kuvaama hydraulinen maavaransäätö tulee näillä pykälillä aika kattavasti kiellettyä.
Ihan pihalla olen mistä tässä keksinnössä on kyse, mut eiks periaatteessa ole mahdollista rakentaa jousitusjärjestelmä, jossa hidastuvuus saa aikaan keulan nousemista, kiihdytys laskemista? Kunhan vaikutus johtuu pyörän kuormista eikä ole ulkoista voimanlähdettä?

Mikäs se kuskin rooli sitten on siinä?

Piolan juttu?
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Niinpä, jos perusajatus on jo nyt julkinen, niin muut ehtii tuon hyvin kopioida kauden alkuun mennessä.
Niinpä. Sama tuli heti ekana mieleen, se vajakki joka tän vuoti tässä vaiheessa mitätöi just hyödyn :wall:

Mutta mitä jos olikin tahallaan "vuodettua" infoa jonkin muun jutun hämäämiseksi ;)
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jos nyt tuota lontoon kielistä lähde artikkelia oikein tavailin niin, systeemi on kytketty jarrupääsylinteriin ja kun kuljettaja jarruttaa ohjaa jarrusylinteri jarrujen ohellla pientä hydraulista sylinteriä joka muuttaa auton maavaraa jolla kompensoidaan jarrutuksessa tapahtuvaa auton keulan notkahtamista.

Ilmeisesti tsydeemi pudottaa auton takapään maavaraa millin pari jarrutuksen alkaessa ja näin ollen auton kohtauskulma ilmaan pysyy paremmin vakiona jarrutuksissa ja aerodynamiikkaa menetetään vähemmän.:confused:

Järjestelmää voidaan käsittääkseni käyttää myös toisinpäin, jolloin kiihdyttäessä nostetaan auton perää milli pari ja näin kompensoidaan keulan nousemista. Ilmeisesti automaattisesti kun jarru vapautetaan?

On siis eräänlainen aktiivijousitus, joskin huomattavasti rajoittuneempana kuin Williamssin vastaava aikanaan.

Tuon luulisi auttavan ohittamisessa melkoisesti jos toisessa autossa ei vastaavaa järjestelmää ole. Renaultin vastine joustaville etusiiville. Nähtäväksi jää kielletäänkö innovaatio ja läpyskäsiivet tulevat jäädäkseen.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
Jos nyt tuota lontoon kielistä lähde artikkelia oikein tavailin niin, systeemi on kytketty jarrupääsylinteriin ja kun kuljettaja jarruttaa ohjaa jarrusylinteri jarrujen ohellla pientä hydraulista sylinteriä joka muuttaa auton maavaraa jolla kompensoidaan jarrutuksessa tapahtuvaa auton keulan notkahtamista.

Ilmeisesti tsydeemi pudottaa auton takapään maavaraa millin pari jarrutuksen alkaessa ja näin ollen auton kohtauskulma ilmaan pysyy paremmin vakiona jarrutuksissa ja aerodynamiikkaa menetetään vähemmän.:confused:

Järjestelmää voidaan käsittääkseni käyttää myös toisinpäin, jolloin kiihdyttäessä nostetaan auton perää milli pari ja näin kompensoidaan keulan nousemista. Ilmeisesti automaattisesti kun jarru vapautetaan?

On siis eräänlainen aktiivijousitus, joskin huomattavasti rajoittuneempana kuin Williamssin vastaava aikanaan.

Tuon luulisi auttavan ohittamisessa melkoisesti jos toisessa autossa ei vastaavaa järjestelmää ole. Renaultin vastine joustaville etusiiville. Nähtäväksi jää kielletäänkö innovaatio ja läpyskäsiivet tulevat jäädäkseen.
FIA:n ? suunnalta jossain vaiheessa kuului että siipien testaamisen olisi keksitty jotain kikkoja.

Jotenkin muistelisin tuosta maavarasysteemistä olleen tietoa aiemmin jo esillä, mutta ei jaksa alkaa etsimään, pari kk siitä on ainankin kun Lotus-Ferrari-Mercedes Gp välillä oli jotain henkilöstön liikuntaa.

Ja ihmetyttää tosiaan jos tämä on tarkoitus olla jonkinsortin valttikortti ensi kaudelle.
Luulisi että silloin koitettaisiin piilotella sitä enemmän?
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jostain lueskelin, että tuo Lotuksen systeemi olisi patentoitu. Eikös tiedot siitä ole silloin julkisia?
On julkisia. Sisäpaisti patentoida voi vain samanlaisen teksnisen ratkaisun, kun toimintatapa on tiedossa sen voi toteuttaa erilaisella menetelmällä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Toivottavasti hyväksytään. Innovaatioiden kehittämiseen menevä aika on aina jostain muusta pois, joten todennäkösesti vaikuttaa suorituskykyyn negatiivisesti, mutta tuskin valtavissa määrin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
Jostain lueskelin, että tuo Lotuksen systeemi olisi patentoitu. Eikös tiedot siitä ole silloin julkisia?
Taitaa ollakin sitten aika paljonkin pitemmälle viety/tai erilaisella toimintatavalla kuin aiemmat viritelmät sitten, olin väärässä näköjään.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ferrari jo kilauttanut asiasta FIA:lle.
Ferrari yrittää selvästikkin torpetoida Kimin varman mestaruuden. Mutta ei haittaa. Kimi voittaa kaikki vaikka polkupyörällä. Paikkaa hanskalla minkä fillarissa menettää. Nyt saa huutaa! KIMI ON MESTARI!
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hyväksyttiin jo. http://www.autosport.com/news/report.php/id/96952

AUTOSPORT can reveal, however, that the adjustment to the ride height - which improves aerodynamic performance and stability on the Lotus under braking - does not come from the driver.

Instead it is reactive to brake torque and is linked directly to the suspension - so cannot be classified as a moveable aerodynamic device in the way that independent mass dampers were.

The fact that the driver is not involved, and that the system is a part of the suspension, means it complies fully with the F1 regulations.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyväksyttiin jo. http://www.autosport.com/news/report.php/id/96952

AUTOSPORT can reveal, however, that the adjustment to the ride height - which improves aerodynamic performance and stability on the Lotus under braking - does not come from the driver.

Instead it is reactive to brake torque and is linked directly to the suspension - so cannot be classified as a moveable aerodynamic device in the way that independent mass dampers were.

The fact that the driver is not involved, and that the system is a part of the suspension, means it complies fully with the F1 regulations.
Eli vähän niinkuin arvelinkin viestissä #83.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja ihmetyttää tosiaan jos tämä on tarkoitus olla jonkinsortin valttikortti ensi kaudelle.
Luulisi että silloin koitettaisiin piilotella sitä enemmän?
Autosportin uutisesta:
AUTOSPORT understands that Lotus has been in liaison with the FIA throughout the development of the brake system, having first been proposed in 2010 and been given an official green light by the governing as long ago as January last year.
Eli ei ole Tolerellulotus uskaltanut löydä kehitysresursseja tuohon ennenkö kysyivät FIA:lta. Ja kun asiaa kysytään FIA:lta, vuotaahan se. Yllättävän myöhään kuitenkin.

Tämä sääntö vähän ihmetyttää siltikin:
10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.
Riippumatta tuleeko se info jousitukselle jarrupotikasta vai jostain kiihtyvyysmittauksesta, yhtä kaikki se ei ole pyörältä jousitukseen kohdistuva voima. Ei tuo debatti varmasti vielä ole ohi, vaan ilman tuota ajavat tallit taatusti protestoivat.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Riippumatta tuleeko se info jousitukselle jarrupotikasta vai jostain kiihtyvyysmittauksesta, yhtä kaikki se ei ole pyörältä jousitukseen kohdistuva voima. Ei tuo debatti varmasti vielä ole ohi, vaan ilman tuota ajavat tallit taatusti protestoivat.
Eikös tuossa Autosportin uutisessa mainita, että käyttävä voima järjestelmään tulee nimenomaan pyörästä jarrutusmomentin kautta?

Instead it is reactive to brake torque and is linked directly to the suspension...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ne sen takia sinne kilauttanut. Innovaatioista nykyään pitää aina valittaa ja koittaa estää niiden teko.
Totta, eivät kilauttaneet, vaan siksi, että Ferrarilla on jo samanlainen systeemi ja se on FIA:n hyväksyttävänä. Mutta perusperiaatteen FIA hyväksyi jo keväällä, eli resursseja uskalsi moiseen tuhlata.
 
Ylös