Lotus F1 Team kaudella 2012

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onha toi perseestä että eka myönnetään lailliseksi ja vähän ajan päästä laittomaksi. Sama ku todettais oikeudessa syyttömäksi, mutta viikon päästä sittenki syylliseksi
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Onha toi perseestä että eka myönnetään lailliseksi ja vähän ajan päästä laittomaksi. Sama ku todettais oikeudessa syyttömäksi, mutta viikon päästä sittenki syyttömäksi.
Eikä hoviin voi valittaa. :D
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onha toi perseestä että eka myönnetään lailliseksi ja vähän ajan päästä laittomaksi. Sama ku todettais oikeudessa syyttömäksi, mutta viikon päästä sittenki syyttömäksi.
[offtopic]
Päinvastainen menettelyn korkeinoikeus on Suomessa jo ottanut käyttöön: case Kari Uoti. 10 vuotta kaikki oikeusasteet piti syyllisenä ja korkeinkin tuomitsi ennenkö totesivat olleensa 180 astetta väärässä suunnassa... Noh, se Suomen ihmisoikeustilanteesta.
[/offtopic]

Jotenkin alunperinkin haiskahti, että näinköhän FIA oli lopullista kantaansa ilmaissut. Kun etu on yhdellä tiimillä, muut syynää kyllä säännöt FIA:n virkailijaa tarkemmin. Ei ole yllätys, että sopivat pykälät löytyi, kun tallit lähtivät asiaa ajamaan. Sääli, koska idea vaikutti ihan oikeasti hienolta ja potentiaalisesti laajemminkin käyttökelpoiselta innovaatiolta.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Onha toi perseestä että eka myönnetään lailliseksi ja vähän ajan päästä laittomaksi. Sama ku todettais oikeudessa syyttömäksi, mutta viikon päästä sittenki syylliseksi
Ettei vaan olis pojat maranellosta antaneet FIA:lle vinkin mistä ei voinu kieltäytyä:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onha toi perseestä että eka myönnetään lailliseksi ja vähän ajan päästä laittomaksi
Vähän ajan päästä = vuoden päästä.
Ettei vaan olis pojat maranellosta antaneet FIA:lle vinkin mistä ei voinu kieltäytyä:ahem:
Se on normaali käytäntö, että tallit kyselevät sekä omien että muiden tallien teknisten ratkaisujen laillisuutta FIA:lta. Ferrarilla oli oma versio laitteesta olemassa, joten heitä asia kiinnosti vaikkei Lotuksella moista olisikaan ollut. Nimenomaan Ferrari kiellosta kärsii itsekin verrattuna talleihin, joilla systeemiä ei (vielä) ollut.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siinä meni Kimin mestaruus.

ot. Uotin syyttömyyteen nyt ei usko sokea reettakaan...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
Onhan se sääli että edestakaisin hinkataan noita sääntöjä.

Siinä saattoi mennä monelta tallilta paljon rahaa ja työskentelyaikaa hukkaan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ite en kyllä vieläkään usko, että tässä jutussa oltiin edes tosissaan, aivan liian julkinen "keksintö" ennen kautta joka olisi ollut kaikkien kopioitavissa ennen kauden alkua jos nyt jo tiedetään tarkalleen mitä oli tai on rakenteilla. Oisko joku taktinen sumutus tai muun asian peittäminen menossa...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
niin..mä en edes tiedä mistä toi juttu lähti liikenteeseen, eli kuka sen vuoti lehdistölle? vai mistä pressi sai tiedon? Eli joko siellä on joku todella tyhmä lörppö (siis muukin kuin eerikki buulierri),tai sitten vaan tosiaan taktinen sumutus ja pojilla voi olla jotain muuta mielessä. Onko Toleman kommentoinut asiaa mitenkää?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onko multa menny jotain ohi. Eikös FIA noin viikko sitten hyväksynyt Lotuksen kikkailun, mutta nyt bannattiin?
Jos nyt oikein muistan, niin FIA hyväksyi Lotuksen (tai siis silloisen Renaultin) keksinnön jo vuosi (vai oliko jopa kaksi) sitten. Asia tuli julkisuuteen vasta äskettäin. Ja nyt vain ilmeisesti on sitten tarkennettu sääntötulkintaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onko multa menny jotain ohi. Eikös FIA noin viikko sitten hyväksynyt Lotuksen kikkailun, mutta nyt bannattiin?
2011 Tammikuusta puhuttiin viime viikolla. Viime viikolla asia laajemmalti vuosi julkisuuteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko multa menny jotain ohi. Eikös FIA noin viikko sitten hyväksynyt Lotuksen kikkailun, mutta nyt bannattiin?
Tuosta oli liikenteessä ainakin Autosportin ja BBC:n juttu, jossa systeemi todettiin lailliseksi, mutta FIA ei kai ottanut asiaan kantaa ennen tätä kieltoa? Maikkarin uutinen pohjasi BBC:hen.
niin..mä en edes tiedä mistä toi juttu lähti liikenteeseen, eli kuka sen vuoti lehdistölle? vai mistä pressi sai tiedon?
Systeemi bongattiin Lotuksen autoista Abu Dhabin testeissä. Lisäksi se on patentoitu, eli julkisesti saatavissa asiaankuuluvasta virastosta. Patentointi myös tarkoittaa sitä, etteivät muut voineet kopioida sitä suoraan, vaan sen verran piti kehittää omaa, ettei mene plagioinnin puolelle. Perusperiaatetta kuitenkin sai käyttää (fysiikan lakeja kun ei voi patentoida)
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Siinä vaiheessa kun ratkaisusta tuli julkinen, niin oli päivän selvää että se tullaan tavalla taikka toisella kieltämään. Berniet ja muut kumppanit kyllä taustalla voivat viedä aisioita mihin suuntaan haluavat (taitaa olla parasta aikaa muutaman kymmenen miljooonan lahjusoikeudenkäynnit menossa). Tiedä vaikka rupesivat viimeviikolla pohtimaan että Räikkönen räjäyttää pian koko potin.
Eiköhän siellä yritetä tehdä Alonsosta Ferrari mestaria kaikilla tasoilla. Tämä tuli Aiemmin mielestäni selkeästi esille Sumin kohdalla, ei silti etteikö Sumi ansaitsisi menestystään...

Mielenkiintoinen näkökulma, että olisikin peitelty jotain muuta ratkaisua? Joskin veikkaan että innovaatio on vuodettu julkisuuteen, jotta se tallien painostuksesta kielletään?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ferrari ei saanut omaa vastaavaa toimimaan, joten Lotuksen systeemi oli kiellettävä. Sama homma kuin näiden pakokaasujen ja kovimpien renkaiden kanssa, se mikä ei toimi Ferrarissa kielletään/poistetaan.

Tässä kuussa julkaistun kauden 2012 sääntökirjan artikla 3.15 määrää, että mikä tahansa auton järjestelmä, laite tai toimenpide, joka käyttää kuljettajan liikkeitä auton aerodynaamisten ominaisuuksien muuttamiseen, on kielletty. FIA:n mukaan Lotuksen järjestelmä rikkoi sääntökirjan kyseistä artiklaa, koska se reagoi kuljettajan kontrolloimaan jarrutusvoimaan ja sen pääasiallinen tarkoitus on parantaa auton aerodynamiikkaa.

Jokainen vetäkööt itse omat johtopäätöksensä...
 
Viimeksi muokattu:

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Tässä kuussa julkaistun kauden 2012 sääntökirjan artikla 3.15 määrää, että mikä tahansa auton järjestelmä, laite tai toimenpide, joka käyttää kuljettajan liikkeitä auton aerodynaamisten ominaisuuksien muuttamiseen, on kielletty. FIA:n mukaan Lotuksen järjestelmä rikkoi sääntökirjan kyseistä artiklaa, koska se reagoi kuljettajan kontrolloimaan jarrutusvoimaan ja sen pääasiallinen tarkoitus on parantaa auton aerodynamiikkaa.

Niin totakun lukee niin väkisin tulee mieleen että aikamonta muutakin juttua pitäis kieltää. Jotenkin tuntuu että FIA ei nyt ole oikein kartalla ton Lotuksen systeemin kanssa, tai sitten SeMolo on antanut taas Jeanin ymmärtää jotain mitä Jean ei ois muuten ymmärtän.

Se mikä ei toimi punaisissa niin poistetaan tai kielletään, kuten edellä jo mainittiin mm.renkaiden seos pelleilyt.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ferrari ei saanut omaa vastaavaa toimimaan, joten Lotuksen systeemi oli kiellettävä. Sama homma kuin näiden pakokaasujen ja kovimpien renkaiden kanssa, se mikä ei toimi Ferrarissa kielletään/poistetaan.

Tässä kuussa julkaistun kauden 2012 sääntökirjan artikla 3.15 määrää, että mikä tahansa auton järjestelmä, laite tai toimenpide, joka käyttää kuljettajan liikkeitä auton aerodynaamisten ominaisuuksien muuttamiseen, on kielletty. FIA:n mukaan Lotuksen järjestelmä rikkoi sääntökirjan kyseistä artiklaa, koska se reagoi kuljettajan kontrolloimaan jarrutusvoimaan ja sen pääasiallinen tarkoitus on parantaa auton aerodynamiikkaa.

Jokainen vetäkööt itse omat johtopäätöksensä...
Pitää kaasupoljin kieltää, kun kuski painaa sitä niin aerodynaamiset ominaisuudet muuttuvat. Ja mieöestäni Lotuksen viritys ei paranna aerodynamiikkaa vaan säilyttää sen toimivuutta jarrutus/kiihdytys tilanteissa.
 
Ylös