Lotus F1 Team kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tää on taas näitä FIA:n tulkintoja omista epämääräisistä säännöistä. Pitäisi aina julkistaa kaksi opusta: säännöt ja sääntöjen tulkinnat.
No, tässä tapauksessa kuitenkaan ei ole tapahtunut mitään muutosta edes tulkintaan, Ferrari ja Red Bull vain (ilmeisesti?) unohtivat sen, että maanantai on jo kielletyllä viikolla. FIA:n piti muistuttaa, kun tallit eivät asiaa itse tajunneet.

Se vasta olisikin ollut hubaa, jos olisivat antaneet poikien testata ja olisivat sitten lyöneet jälkikäteen sanktiot sääntörikkomuksesta. :D
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Sportti.comin uutisessa sanotaan seuraavanlaista: "Räikkönen on tiettävästi jo sopimuksensa perusteella Lotuksen ykköskuljettaja. Grosjean kertoi aiemmassa haastattelussa rivien välistä tyytyvänsä asemaansa tallin kakkosmiehenä." Onkos kellään mitään hajua mihin Grosjeanin haastatteluun tuossa viitataan? Itse en ainakaan muista tuommoista lukeneeni, vaikka sinänsä ihan mahdollisena pidänkin, että Kimillä jonkinlainen ykköskuskistatus saattaa olla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sportti.comin uutisessa sanotaan seuraavanlaista: "Räikkönen on tiettävästi jo sopimuksensa perusteella Lotuksen ykköskuljettaja. Grosjean kertoi aiemmassa haastattelussa rivien välistä tyytyvänsä asemaansa tallin kakkosmiehenä." Onkos kellään mitään hajua mihin Grosjeanin haastatteluun tuossa viitataan? Itse en ainakaan muista tuommoista lukeneeni, vaikka sinänsä ihan mahdollisena pidänkin, että Kimillä jonkinlainen ykköskuskistatus saattaa olla.
Toivottavasti mitään ykkös/kakkoskuskikuviota ei ole sopimustasolla. Itse en arvosta lainkaan ykköskuskin statuksella hankittuja tuloksia. Se kun antaa epäreilun kilpailuedun niin tallikaveria kuin kaikkia muitakin vastaan, mistä seuraa se, ettei ko. kuljettajan esityksiä voi suoraan verrata muihin. Hyvä esimerkki on Ferrari 1999. Schumi ihan kurko ja Irvine luuseri, paitsi että heti kun Schumi oli ulkona ja Irvine oli ykköskuski parani Irvinen tulokset huimasti. Tämä kertoo ykköskuskin nauttiman edun merkityksestä: keskinkertainenkin kuljettaja voi näyttää hyvältä ja jopa taistella mestaruudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti mitään ykkös/kakkoskuskikuviota ei ole sopimustasolla.
Kimi itse sanoi ettei ole, eikä mielestäni ole mitään syytä epäillä hänen valehtelevan. No, siis ainakaan ei ole hänen sopimuksessaan.

Asetelma on kuitenkin sellainen, että kyllähän Kimi henkinen ykköskuski tallissa joka tapauksessa on luki sopimuksissa mitä tahansa. Meriitit ja kokemus yksistään tuovat sen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuon twiittauksen matka kohti Barcelonaa alkaa tänään eli tuskin tänään ajetaan. Huomenna sitten.
Hups. Niinpä olikin. Meni senat sakasin. Ja oltaishan siitä jo kuultu, jos Lotus ajaisi tänään jne...

Toivottavasti saavat hyvät neljä päivää alle nyt, jotta paketti olis kokolailla kasassa ekoissa kisoissa. Vois veikata, että ajavat aika runsaasti ekojen kisojen harjotuksissa myös...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Wanhoista vääntämiselle on oma ketju vapaalla.

Takaisin Lotukseen. James Allison kertoo edellisen testin ongelmasta ja nykytilanteesta.

Ongelma oli "upper front wishbone rear armin" kiinnityksessä. Ei vaatinut uutta monokokkia eikä siten uusia törmäystestejäkään. Barcelonassa käytetään korjattua runkoa 01, 02 siirtyy vararungoksi ja 03 on valmistumassa.

http://www.lotusf1team.com/James-Allison-We-re-back-on-track.html?lang=en

-Edit- Hidas.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Erittäin jees, että Lotus on saanut palikat kasaan. Ilmeisesti vika oli kuitenkin sen verran hankala, etteivät palanneet viime viikolla testaamaan.

Olikos se niin, ainakin alkuperäisen suunnitelman mukaan, että 01 runko oli Grossjeanin kisarunko ja Kimi saa sit uuden 03 rungon Melbourneen? Jääkö 02 runko sit vara-autoksi vai ovatko laittaneet kiukuspäissään sen lihoiksi viime viikolla? :D
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Wanhoista vääntämiselle on oma ketju vapaalla.

Ongelma oli "upper front wishbone rear armin" kiinnityksessä.
Olisiko tarkka suomennos: "Etupään pyöränripustuksen ylemmän kolmiotukivarren taaemman tukivarren kiinnityksessa [koriin]"
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Modet, mä halaan teitä :ahem:

Asiaan: kai se on pakko uskoa, missä se vika oli, mutta siltikin ihmettelen. Jos talli olisi ensimmäistä monokokkia tekemässä, tuollaiseen vikaan jopa uskoisin, mutta näin kokenut talli, ei meinaa mennä jakeluun.
Tuo hiilikuitukokkihan on erittäin jäykkää komposiittia. Mikähän tuossa tarkalleen ottaen on antanut periksi. Itse kiinnitys koppaan se ei voi olla, koska se tarkoittaisi kokonaan irtoamista. Se materiaali ei jousta yhtään.
Veikkaan, että liittyy jotenkin siihen kiellettyyn systeemiin. Koska se ei tullutkaan sallituksi, piti joku osa rakentaa tuolla pian uudestaan, ja siinä tuli virhe.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Paljonkohan tuollanen kilon lisäys korkealle etujousituksen kohdalle vaikuttaa ajettavuuteen. Eihän se ihan ajokelvotonta autosta tee, mutta ehkä se jonkun sadasosan verran vaikuttaa kierrosajassa:dunno:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Modet, mä halaan teitä :ahem:

Asiaan: kai se on pakko uskoa, missä se vika oli, mutta siltikin ihmettelen. Jos talli olisi ensimmäistä monokokkia tekemässä, tuollaiseen vikaan jopa uskoisin, mutta näin kokenut talli, ei meinaa mennä jakeluun.
Tuo hiilikuitukokkihan on erittäin jäykkää komposiittia. Mikähän tuossa tarkalleen ottaen on antanut periksi. Itse kiinnitys koppaan se ei voi olla, koska se tarkoittaisi kokonaan irtoamista. Se materiaali ei jousta yhtään.
Veikkaan, että liittyy jotenkin siihen kiellettyyn systeemiin. Koska se ei tullutkaan sallituksi, piti joku osa rakentaa tuolla pian uudestaan, ja siinä tuli virhe.
Kiinnitys rungossa nimenomaan ei kestänyt ja tämän takia runkoa piti vahvista(monokokia). Luetun ymmärtäminen ja järken käyttö sallittua :) Veikkaisin rungon liiallisen keventämisen johtaneen tähän. Tuskin vian korjaaminen olisi päivää pidempää kestänyt jos vain yhtä tukivartta olisi tarvinnut vahvistaa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Kiinnitys rungossa nimenomaan ei kestänyt ja tämän takia runkoa piti vahvista(monokokia). Luetun ymmärtäminen ja järken käyttö sallittua :) Veikkaisin rungon liiallisen keventämisen johtaneen tähän. Tuskin vian korjaaminen olisi päivää pidempää kestänyt jos vain yhtä tukivartta olisi tarvinnut vahvistaa.
Joo'o, mutta kuten kirjoitin, vaikea uskoa silti.
Tuohon lisäpainoon: voisi kuvitella, että 1 Kg ei merkitse juuri mitään. Niinhän se onkin, mutta F1:t on niin viriteltyjä muutenkin, että pienikin vaikuttaa. Mutta: kaikki Fykköset ovat alipainoisia, ballasteilla todennäköisesti tuokin 1 kg häivytetään ehkä kokonaan pois.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Joo'o, mutta kuten kirjoitin, vaikea uskoa silti.
Tuohon lisäpainoon: voisi kuvitella, että 1 Kg ei merkitse juuri mitään. Niinhän se onkin, mutta F1:t on niin viriteltyjä muutenkin, että pienikin vaikuttaa. Mutta: kaikki Fykköset ovat alipainoisia, ballasteilla todennäköisesti tuokin 1 kg häivytetään ehkä kokonaan pois.
Lisäpainoilla on vähän hankala pelata kun se 1 kilo on sielä missä on joten on otettava yhen kilon lisäpaino lattian pinnasta pois. Silloin painopiste tulee taas ihan hitusen korkeammalle. Tosiaan tuskin tää mikään dramaattinen asia kuitenkaan on.
 
Ylös