Lotus F1 Team kaudella 2012

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Nyt on ollut paljon puhetta siitä, että Lotuksen tuo ongelma olisi etujousitus.

Itse en tosiaankaan tiedä, että missä vika oikeasti on, mutta saattaa olla tuo jousitus.

No ei kellään oo tullu mieleen, että Lotuksella tais olla pisimmälle kehitetty se massavaimennin hässäkkä. Olisiko sillä mitään osuutta asiaan?
Eli onko tullut kiire tän nykysen väsäämiseen?

No, tuskin näillä hirveästi yhtäläisyyttä on..
Erittäin hyvä huomio. Tästä en ole tosiaan muualta kuullut. Todella tylsä juttu jos näin on. Eli menetetyt rahat ja vielä menetetty testiaika ja isot kustannukset muutostöistä. Nyt Bernie ja Todt kompensaatiota Lotukselle!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Sääli tämä testisotku, sillä iskun paikka olisi ollut nimenomaan alkukaudesta, sillä perinteisesti isot tallit pystyvät parempaan kehitystahtiin kauden aikana.

Herää kuitenkin kysymys onko tällä testaamattomuudella mitään merkitystä kauden puolivälin kohdalla. Sen kyllä ymmärrän että avaukseen Lotus antaa nyt muille tasoitusta.
Testeistä poisjääminen toki haittaa auton kehitystä ja etenkin kauden avaukseen tuolla on varmasti vaikutusta, mutta toivottavasti siitä ei oteta koko kauden mittaista tekosyytä JOS menestys ei olekkaan sitä mitä toivottiin..
Itse ainakin uskon ja näen että se kehitystyö ja potentiaali jota autossa on, saadaan kyllä esiin vaikka muutama testipäivä jääkin ajamatta.
Jos sitä potentiaalia tai osaamista/ideoita ei ole, ei tuo testeissä päristely sitä miksikään muuttaisi.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Testeistä poisjääminen toki haittaa auton kehitystä ja etenkin kauden avaukseen tuolla on varmasti vaikutusta, mutta toivottavasti siitä ei oteta koko kauden mittaista tekosyytä JOS menestys ei olekkaan sitä mitä toivottiin..
Itse ainakin uskon ja näen että se kehitystyö ja potentiaali jota autossa on, saadaan kyllä esiin vaikka muutama testipäivä jääkin ajamatta.
Jos sitä potentiaalia tai osaamista/ideoita ei ole, ei tuo testeissä päristely sitä miksikään muuttaisi.

Aivan totta.

Testeissä yks testaa yhtä ja toinen toista.

Joku piilottelee vauhtia, toinen ei.


Toivottavasti kuitenkin Lotus saa monokokkinsa liimattua kestävään kuntoon.

(Eikö niillä ole muka kuin kaksi runkoa olemassa?)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
(Eikö niillä ole muka kuin kaksi runkoa olemassa?)
Ei ole tässä vaiheessa kautta muillakaan. Ei niitä valmisteta ylimääräisiä varastoon. Kehitystyötä tehdään mahdollisimman viime tippaan, joten viime tippaan jää autojen valmistuskin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Herää kuitenkin kysymys onko tällä testaamattomuudella mitään merkitystä kauden puolivälin kohdalla. Sen kyllä ymmärrän että avaukseen Lotus antaa nyt muille tasoitusta.
Tiimit totta kai haluaa käyttää kaiken mahdollisen testiajan, mutta ei jokainen lisätestipäivä ole yhtä tehokas. Merkitys vähenee, kun määrä kasvaa... Lotus nyt ilmeisesti sitten ajaa viisi päivää viimeisellä viikolla eli on muita jäljessä n. kolme päivää.

Jos Ferrari olisi menettänyt kolme päivää, veikkaisin Q2:n tekevän tiukkaa kauden avauksessa. Lotus oli kuitenkin hyvin jyvällä autostaan jo ensimmäisellä testiviikolla. Jos vaan eivät liikaa joudu autoa muuttamaan tämän ongelman takia, eiköhän menetys vauhdissa jää vähäiseksi. Kun tiimi ymmärtää autoaan, ei sieltä enää testaamalla enää isoja suorituskyky ylläreitä pitäisi löytyä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
(Eikö niillä ole muka kuin kaksi runkoa olemassa?)
Jos 3 viikkoa kestää rungon tekeminen, niin ei niitä kovin montaa ole kenelläkään ja varmaan yli kolmea ei yksikään talli tee ellei onnettomuudessa tuhoudu korjauskelvottomaksi.

Noista Lotuksen rungoista Grosjean sanoi, että se ensimmäinen, jolla testasivat Jerezissa on hänen kauden kisarunkonsa, joten varmaan tämä toinen on Kimin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Onko tää nyt suutinten etu- vai takapuolella? :tongue:
Muistat asiat väärin : Kyllönen: nuo oudot suuttimet joista tulee savua" johon Keke: " me näissä ammattipiireissä kutsumme niitä pakoputkiksi :D"

Eli muiden suomalaisten F1-asiantuntijoiden "tiedot" voi ohittaa olankohautuksella mutta jos Keke jotain sanoo niin siellä on tietoa ja suhteita taustalla. Pahinta mitä MTV3:n formulalähetyksille sattui oli Keken menettäminen mutta minkäs tekee kun kaveri tietotaitoineen kelpasi RTL:kin.
 

ILLEP

New member
Liittynyt
27.2.2012
Viestit
1
Ongelmat

Oisko siinä testien lopettamisessa ollut takana myös se että auton keulaan tehdään samalla Mercedekseltä kopioitu w-putki ??? Kesken kauden sitä runkoa on vaikeempi alkaa muuttamaan....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oisko siinä testien lopettamisessa ollut takana myös se että auton keulaan tehdään samalla Mercedekseltä kopioitu w-putki ??? Kesken kauden sitä runkoa on vaikeempi alkaa muuttamaan....
Miksi testit pitäisi kokonaan lopettaa moisen takia? Lisäksi Mersun "w-putki" on täysin nokkakappaleen ja etusiiven sisäinen härveli, johon ei auton runkovaikuta mitenkään...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt on ollut paljon puhetta siitä, että Lotuksen tuo ongelma olisi etujousitus.

Itse en tosiaankaan tiedä, että missä vika oikeasti on, mutta saattaa olla tuo jousitus.

No ei kellään oo tullu mieleen, että Lotuksella tais olla pisimmälle kehitetty se massavaimennin hässäkkä. Olisiko sillä mitään osuutta asiaan?
Eli onko tullut kiire tän nykysen väsäämiseen?

No, tuskin näillä hirveästi yhtäläisyyttä on..
Itsellä tuli sama mieleen viikonloppuna, mutta en keksi perustelua, miten Lotuksen ajokorkeuden säätö systeemi olisi voinut keventää kuormia jousituksen/tukivarsien kiinnityspisteissä... Ainakaan mitenkään erikoisesti.

Siinähän olisi sylinteri työntänyt jousituksen työntötankoa vain pitäen auton korkeutta kurissa. Toki tämä tietäisi vähemmän liikettä tukivarsille, mutta tuskin voimissa kovasti eroa olisi...

Jossain uutisessa luki myös, että FI:llä olsi ollut vastaavaa vuosi sitten, mutta he huomasivat vian jo Jerezin ekoissa testeissä ja menettivät vain yhden päivän Jerezin testeistä 2011.

Harmi homma, että Lotuksella vika huomattiin vasta Barcelonassa. Sitä ennen kun olisi ollut se kahden viikon tauko korjailla runkoa...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aika paljon on Allisonin mukaan tulossa muutenkin uutta. Eli uudet siivet, uudet ponttoonit, uudet jarrukanavat ynnä muuta, joten eiköhän tämä loppuaika mene niitä testaillessa. Saa nähdä, miltä auto näyttää Barcelonan testien päätteeksi -koska kaiketi näitä muutoksia testataan, ennen kuin lähdetään Melbourneen.

Tämä testaamattomuus tietysti voi hieman hidastaa uudistusten testausta/mahdollista käyttöönottoa. Asiasta ei oikein voi mitenkään vääntää positiivista, vaikka monet haluavat ymmärrettävästi nähdä tilanteen mieluummin mahdollisuutena kuin vahingollisena.

Pyrin kuitenkin sen verran pois inhorealismista, että näen Lotuksen tilanteen kaikesta huolimatta kokonaisuutena erittäin lupaavana, koska jo "raakaversio" autosta kulki niin mukavasti sekä kevyenä että pidemmilläkin vedoilla Jerezissä.

Esille on noussut myös kysymys Lotuksen kykenemättömyydestä kehittää autoa kauden mittaan. Miksi? Viime vuonna auton kehittäminen jätettiin tietoisesti kesken, ja resurssit siirrettiin viisaasti tämän vuoden auton kehittämiseen. Tätä edellisenä kautena Kubican käsissä Lotus kehittyi sen sijaan läpi kauden ihan siinä missä ns. isotkin tallit. Eli perässä oltiin tasaisesti jonkin verran läpi kauden.

Jos ajattelisimme optimistisesti, niin voi jopa olla mahdollista, että Lotuksen kehityskäyrä nousee muita talleja nopeammin alkukauden jälkeen, kun testien viivästymisen vuoksi suuremmat kehityshankkeet saadaan ikäänkuin muita myöhemmin tuotantoon. Oletuksena siis, että muut olisivat jo suuremmat muutoksensa tehneet ja olisivat näin ollen pienimuotoisemman twiikkauksen vaiheessa.

edit. typoja
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tässä kohtaa kauttahan ei testaamattomuus välttämättä näy kehityksessä tai kehitysosissa, ne kun on alkuperäistä talvella tehtyä suunnittelua vielä aika vahvasti. No ehkä viikon voivat viivästyä seuraavan vaiheen kehitysosien suunnittelun aloituksessa, kun eivät uusia ideoita ja uutta dataa olleet keräämässä aerodynaamiseste tärkeältä radalta.

Muuten, jos auto on luotettava ja ei ole enää pikkuvikoja karsittavaksi, niin testaamattomuuden ei tarvi näkyä tämän hetken kunnossa juuri lainkaan. Ei testaamattomuudesta varmasti hyötyä ole, mutta jos paketti on luotettava ja alkuperäinen suunnittelutyö on onnistunut, ei sen tarvi olla katastrofikaan.

Jos Lotus pääsee tällä viikolla ajamaan ja ajaa joka päivä 120+ kierrosta, niin hyvältä näyttää. :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lotus ei saa testata extrapäivää maanantaina, Barcelonan testit ajetaan suunnitelmien mukaan to-su. :wall:

Autosportilta poimittua:

The confirmation that teams may not test after this Sunday, means that Lotus will not be able to slot in any extra testing to make up for its withdrawal from the Barcelona test because of front suspension problems.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Itselläni on käynyt mielessä Lotuksen monen päivän hiljaisuuden takia sellainen kauhukuva, että ehtivätkö he saada auton kuntoon edes kauden alkuun mennessä. Grosjeanin twitterin perusteella auton pitäisi olla kunnossa Barcelonan testeissä, kuten oli suunniteltu. :ahem:

Tomorrow direction Barcelona! Back on track with @Lotus_F1Team !!! Last test before first race in Melbourne the 18th of March
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Jos Lotuksen liimaukset ei ole kuivuneet huomista varten niin hupsistakeikkaa, osa II.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tyypillistä FIA:a, että tämäkin tiedotus annetaan nyt eikä viikko sitten. Toisaalta jos testaus ensimmäistä kisaa edeltävällä viikolla on säännöissä kielletty olisivat tallit voineet itsekkin lukea sääntöjä. Lotuksen suunnitelmista ei tosin kukaan tiedä mitään, mutta Ferrari ja Red Bull ainakin olivat siinä uskossa, että maanantaina saa vielä ajaa.

Luulen, että jää ylimääräinen päivä käyttämättä ja kun näin hiljaa ovat niin tyytyväisiä saadaan olla jos ajavat ollenkaan. Luulisi, että sanoisivat jos asiat ovat täysin kunnossa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tämä "tieto" testipäivästä tuli varmaan tästä Autosportin uutisesta, jossa arvuutellaan testin olevan 27.2. Mutta eipä siis ollut, olisikohan huomenna...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tyypillistä FIA:a, että tämäkin tiedotus annetaan nyt eikä viikko sitten. Toisaalta jos testaus ensimmäistä kisaa edeltävällä viikolla on säännöissä kielletty olisivat tallit voineet itsekkin lukea sääntöjä. Lotuksen suunnitelmista ei tosin kukaan tiedä mitään, mutta Ferrari ja Red Bull ainakin olivat siinä uskossa, että maanantaina saa vielä ajaa.

Luulen, että jää ylimääräinen päivä käyttämättä ja kun näin hiljaa ovat niin tyytyväisiä saadaan olla jos ajavat ollenkaan. Luulisi, että sanoisivat jos asiat ovat täysin kunnossa.
Tää on taas näitä FIA:n tulkintoja omista epämääräisistä säännöistä. Pitäisi aina julkistaa kaksi opusta: säännöt ja sääntöjen tulkinnat.
 
Ylös