Lotus F1 Team kaudella 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Paljonkohan tuollanen kilon lisäys korkealle etujousituksen kohdalle vaikuttaa ajettavuuteen. Eihän se ihan ajokelvotonta autosta tee, mutta ehkä se jonkun sadasosan verran vaikuttaa kierrosajassa:dunno:
Varmaan juurikin sen verran voi vaikuttaa. Nou hätä, Kimi paikkaa hanskalla kyllä tappion. :thumbup:

Mitä tulee tohon korjaukseen ja kerrottuun lisätyn hiilikuidun massaan, niin hiilikuitukomposiitin tiheys on luokkaa 1,5 g/cm3 eli 1,5 kiloa litralle. Näin ollen ne on lisännyt autoon melkein puolikkaan maitotölkin per puoli/tukivarren kiinnityspiste. Kohtuu "möykky" kuitenkin.

Mitä tulee tukivarren kiinnityksen pettämiseen, niin hiilikuitukomposiitin murtovenymä on luokkaa 0,7-2,0 % eli kyllä se voi kiinnityksessä hyvinkin jotain millejä nitkahtaa ilman täyttä repeemistä. Luulisin, että kisavehkeessä millimetrin nitkahduksenkin jo tuntee... Tai siis kisakuskit tuntee ainakin.

Lähteenä on käytetty Hiilikuitukomposiitit autotekniikassa, Kandidaatintyö
http://off.tkk.fi/KT69676D.pdf
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ai niin ja runkojen käytöstä, mitä eilen pohdin...

- Käytämme runkoa 01 tällä viikolla. Runkoa 02 käytetään tästä lähtien vara-autona. Viimeistelemme parhaillaan runkoa 03 ottaen siihen mukaan uutta suunnittelua, Lotuksen tekninen johtaja James Allison kertoi.
Kimin vois kuvitella saavan tuon 03 rungon, jos siinä on kerta "mukana uutta suunnittelua"... :cool:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ai niin ja runkojen käytöstä, mitä eilen pohdin...



Kimin vois kuvitella saavan tuon 03 rungon, jos siinä on kerta "mukana uutta suunnittelua"... :cool:
"with the new design implemented" -> "ottaen siihen mukaan uutta suunnittelua" :D hyvin suomennettu :D
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Mitä tulee tohon korjaukseen ja kerrottuun lisätyn hiilikuidun massaan, niin hiilikuitukomposiitin tiheys on luokkaa 1,5 g/cm3 eli 1,5 kiloa litralle. Näin ollen ne on lisännyt autoon melkein puolikkaan maitotölkin per puoli/tukivarren kiinnityspiste. Kohtuu "möykky" kuitenkin.
Viittaa siihen, että on siellä jotain muutakin korjattu. Otitkos muuten liimat huomioon?
se voi kiinnityksessä hyvinkin jotain millejä nitkahtaa ilman täyttä repeemistä. Luulisin, että kisavehkeessä millimetrin nitkahduksenkin jo tuntee...
Milli on ainakin tukivarsien uniballeissa todella iso välys. Jopa minä (siis lähes kädetön) sen tunsin ajaessa. Uskomatonta, joustaako se noin paljon. Kokkia käsitellessä, se tuntuu täysin "rigid".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Viittaa siihen, että on siellä jotain muutakin korjattu. Otitkos muuten liimat huomioon?

Milli on ainakin tukivarsien uniballeissa todella iso välys. Jopa minä (siis lähes kädetön) sen tunsin ajaessa. Uskomatonta, joustaako se noin paljon. Kokkia käsitellessä, se tuntuu täysin "rigid".
:confused::confused::confused:


Onhan se voitu korjata myös jollain titaanivahvikkeilla. Monokokithan eivät ole rakennettu täysin hiilikuidusta vaan mukana on myös alumiinihunajakennoa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Viittaa siihen, että on siellä jotain muutakin korjattu. Otitkos muuten liimat huomioon?
Liimat? Tarkoitatko hartsia?
Hiilikuitukomposiitti koostuu kuiduista ja hartsista.

Sitähän emme tiedä millainen tukivarsien tuenta on monokokin sisällä. Eli on se "puolisen litraa" vahvikkeita voitu laittaa monokokin sisällekin. Ja voi siinä mukana olla metalli vahvikkeitakin, kuten edellä oldez esitti.

Muutenkin tuo taaemman ylätukivarren kiinnitys näyttää olevan melkosen vahva autoissa, joten saa siihen hiilikuitukomposiittia kiedottuakin aikalailla...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
:confused::confused::confused:


Onhan se voitu korjata myös jollain titaanivahvikkeilla. Monokokithan eivät ole rakennettu täysin hiilikuidusta vaan mukana on myös alumiinihunajakennoa.
Ok, tunnustan, tuli kirjoitettua liian nopeasti. Tarkoitin sitä, että monokokki tuntuu siltä, kun ei joustaisi yhtään = täysin jäykkä, toisin kuin vanhemmat alumiinistä kasatut vastaavat.
"Liimalla" tarkoitin tietysti hartsia (oli sana hakusessa). Se alumiinihunajakenno siellä sisällä ei kovin paljoa paina.
En muista miten tuo tukivarren kiinnityskohta on vahvistettu monokokissa. Alumiinilevyllä ainakin, joka läpipultattu, mutta uskon, että siellä rakenteen sisälläkin on jotain vahviketta. Siis muutakin kuin tuota hunajakennoa.

Edelleen, jos sinne on lisätty tavaraa tuo edellä mainittu puolikas maitopurkkia/puoli, rakenne on ollut pahasti liian heikko.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Edelleen, jos sinne on lisätty tavaraa tuo edellä mainittu puolikas maitopurkkia/puoli, rakenne on ollut pahasti liian heikko.
No tässä on perää juu. Toki tieto "lisäkilosta" on TS:ltä ja ilman sen isompi perusteluita tai lähteitä, joten voihan se olla pyöristetty pariin kertaan jne...

Sen lisäksi käytetty hiilikuitu voi olla myös tiivimpää kuin heittämäni tiheysarvot, jotka oli ilmeisesti jonkin verran "normaalimpaa" autonvalmistusta varten. Ja jos sielä on alumiinia tai titaania seassa niin paketin tiheys tuplaantuu herkästi ja puhutaan enää deseistä materiaalia... :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
No tässä on perää juu. Toki tieto "lisäkilosta" on TS:ltä ja ilman sen isompi perusteluita tai lähteitä, joten voihan se olla pyöristetty pariin kertaan jne...

Sen lisäksi käytetty hiilikuitu voi olla myös tiivimpää kuin heittämäni tiheysarvot, jotka oli ilmeisesti jonkin verran "normaalimpaa" autonvalmistusta varten. Ja jos sielä on alumiinia tai titaania seassa niin paketin tiheys tuplaantuu herkästi ja puhutaan enää deseistä materiaalia... :)
Totta, ei kannata takertua tuohon ilmoitettuun kilomäärään (joka siis onkin vahvistettu, että tieto on tullut suoraan Lotukselta). Sitten kerrottu, että etuylätukivarren takapää on ollut venkula. Oikeasti, ovat voineet vahvistaa vähän sieltä sun täältä koko etupäätä, jolloin tuo 1 Kg ei kuulosta juuri miltään enää. Jos edes osa siitä on tullut alatukivarsienkin vahvistamiseen, edes painopiste ei käytännössä nouse enää juuri mitään. Eli - case closed - .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotus also says the chassis has been redesigned around its strongest part, following the issues last time.
Mitä lie tarkoittavan... Että eturipustukset on nyt auton vahvin kohta fyysisesti vai jotain suorituskykyyn liittyvää?
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Ei ole hirveää kiirusta lotuksen pojilla radalle...:cool:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei ole hirveää kiirusta lotuksen pojilla radalle...:cool:
Toivottavasti kyse vain jonkin isomman päivityksen tai testilaitteiston asennuksesta... Edellinen veto näytti vihdoin siltä, että auto alkaa sopia Barcelonan radalle säätöjne puolesta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Hiilinanoputket ovat halventuneet viimeaikoina, joten niistä tehtyjä kudoksia on todennäköisesti ainakin kokeiltu käyttää rakenteissa. Samoin hartseihin on kehitetty nanoaineita täytteeksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
http://www.bbc.co.uk/mediacentre/proginfo/2012/11/top-gear.html

Kimi räikkönen tän viikon top gearissa vieraana testaa mm. kohtuuhintaista käyttöautoa :)

Joutuu varmaan ronkkiin ton jakson netistä sunnuntaina:thumbup:
Tää on ihan MUST! Mielenkiintoista olisi nähdä Kimi "I am faster than Rubens" t-paidassa jos on Rubensia nopeampi. Rubens hommasi heti seuraavaan GP:hen "I am faster than Stig" paidan ollessa kympin nopeampi Stigiä kierrosajassa. :D
 
Ylös