Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Liekö monokokin etuseinässä edes reikää mistä ilma menisi nokkakartion sisältä eteenpäin?
Kyllä siinä on ollut tapana olla reikä jo ihan aerodynaamisista syistä ettei synny paine-eroa ohjaamon ja muun auton välille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
VOI JUKU.
Tuosta kuvasta saa monenlaisia diffuusoriin yhdistyviä f-putkeja pyöriteltyä.

Meneeköhän se niin, että hyppyristä ilma laskeekin monokokin alle ja pohjaa pitkin perälle jne.. Tästä se arvailu alkaa.. :eek!:
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
VOI JUKU.
Tuosta kuvasta saa monenlaisia diffuusoriin yhdistyviä f-putkeja pyöriteltyä.

Meneeköhän se niin, että hyppyristä ilma laskeekin monokokin alle ja pohjaa pitkin perälle jne.. Tästä se arvailu alkaa.. :eek!:
Tuskin nuo röörit liittyvät hyppyriin lainkaan. Ellei se ilma sitten mene tuon härpäkkeen ohi mikä tuossa näkyy. Tai jos menisi, niin menisi TODELLA jyrkässä kulmassa alas päin, jolloin ilman virtauksen pitäisi ainakin minun logiikallani heiketä. Hidastuuhan se vesikin jos on kovin jyrkkä mutka putkessa.
Laitetaan edittiä. Tuostahan on nimittäin sula mahdottomuus, että se hyppyri virtaisi yhtään mihinkään. Ja tässä on kuvaa minkä mukaan se on mahdotonta.



Suttailin tuohon yhteen kuvaan tuommoisia punaisia viivoja. Tuo kaukaisesti rinkulaa muistuttavan sisällä on sauma. Sauma, josta näkee mistä kohtaa nokkapala on kiinni. Toinen esittää sitten sitä, mistä sen ilman pitäisi kulkea. Zoomaamalla saa paremmin selvää. Tai jos oikein tarkkaan haluaa katsoa, niin lataa kuvan koneelle ja katselee paintissa.

Ja.

Jos joku näkee tuossa jonkun mistä sen hyppyrin ilma kulkee, niin voinee kertoilla. Nuo ympyrän malliset ovat käsittääkseni vain kiinnitys konsti.
 
Viimeksi muokattu:

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Tuskin nuo röörit liittyvät hyppyriin lainkaan. Ellei se ilma sitten mene tuon härpäkkeen ohi mikä tuossa näkyy. Tai jos menisi, niin menisi TODELLA jyrkässä kulmassa alas päin, jolloin ilman virtauksen pitäisi ainakin minun logiikallani heiketä. Hidastuuhan se vesikin jos on kovin jyrkkä mutka putkessa.

Laitetaan edittiä. Tuostahan on nimittäin sula mahdottomuus, että se hyppyri virtaisi yhtään mihinkään. Ja tässä on kuvaa minkä mukaan se on mahdotonta.

http://img851.imageshack.us/img851/492/webberjerezadamcooper1.jpg

Suttailin tuohon yhteen kuvaan tuommoisia punaisia viivoja. Tuo kaukaisesti rinkulaa muistuttavan sisällä on sauma. Sauma, josta näkee mistä kohtaa nokkapala on kiinni. Toinen esittää sitten sitä, mistä sen ilman pitäisi kulkea. Zoomaamalla saa paremmin selvää. Tai jos oikein tarkkaan haluaa katsoa, niin lataa kuvan koneelle ja katselee paintissa.

Ja.



Jos joku näkee tuossa jonkun mistä sen hyppyrin ilma kulkee, niin voinee kertoilla. Nuo ympyrän malliset ovat käsittääkseni vain kiinnitys konsti.

Tosiaan aikamoisen patopaineen tuo ilmavirta kohtaa noin kapeassa ja jyrkillä käännöksillä varustetussa kanavassa. Voisi luulla ulostulon olevan hyvin aikaisin keulan alla, pituuden minimoimiseksi.

Pakokaasujen virtauksesta, näemmä varsin leveillä siipimäisillä takatukivarsilla pyritään ohjaamaan pakokaasuja beam-wingille eli takasiiven ala-profiilille:




Löytyi myös italialaislehden illustraatio eri kuvakulmasta:
 
Viimeksi muokattu:

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Vaan eipä ole uudesta autosta tuo kuva, missä nokkapala irti. Katselkaapa niitä kolmea eriväristä raitaa, ja verratkaa kuvia. Muutenkin pyörien ripustukset näyttäs olevan eri kohdin ja erilaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Vaan eipä ole uudesta autosta tuo kuva, missä nokkapala irti. Katselkaapa niitä kolmea eriväristä raitaa, ja verratkaa kuvia. Muutenkin pyörien ripustukset näyttäs olevan eri kohdin ja erilaiset.
Hyvä huomio, viime kauden autostahan tuo taitaakin olla :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En jaksa lukea kaikkea, mutta kyllähän se on aika ilmeistä, että jos tuossa on reikä josta ilma menee sisään, niin jostain se tulee ulos. Ja Red Bullin ja Neweyn ollessa kyseessä, sitä todennäköisesti käytetään jotenkin hyödyksi. Vaikka olishan se aika hyvä jäynä kilpailijoille ettei sitä mihinkään käytettäiskään. Yrittävät etsiä ja etsiä mutteivät vaan löydä :eek:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Siispä arvaamaan

En jaksa lukea kaikkea, mutta kyllähän se on aika ilmeistä, että jos tuossa on reikä josta ilma menee sisään, niin jostain se tulee ulos. Ja Red Bullin ja Neweyn ollessa kyseessä, sitä todennäköisesti käytetään jotenkin hyödyksi. Vaikka olishan se aika hyvä jäynä kilpailijoille ettei sitä mihinkään käytettäiskään. Yrittävät etsiä ja etsiä mutteivät vaan löydä :eek:
Jos ei tiedetä, niin pitää arvata.

Ilma johdetaan nokasta sisään. Ilmakanava menee niin, että sekä KERSsin että pakokaasujen lämpö siirtyy ilmaan. Kuuma ilma puhalletaan auton pohjaan. (Lisäksi ilmaa lämmitetään ehkä vielä moottorin jäähdytysnesteellä.)

Tuloksena tästä tehokas jäähdytys ja "kuumat virtaukset" auton pohjaan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Uusi arvaus

Tässä toinen arvaus.

Reiän myötä autolla voidaan ajaa kisan loppu alipainoisena ja sitten jäähdyttely kierroksella ilmasta voidaan kerätä vesi sisäpinnoille tai erilliseen säiliöön minimipainon saavuttamiseksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tässä toinen arvaus.

Reiän myötä autolla voidaan ajaa kisan loppu alipainoisena ja sitten jäähdyttely kierroksella ilmasta voidaan kerätä vesi sisäpinnoille tai erilliseen säiliöön minimipainon saavuttamiseksi.
Jos yhden kierroksen ainana onnistuttaisiin tuollaisella systeemillä keräämään ilmasta vettä yhden kierroksen aikana vaikka pari kiloa, niin kehittely maksaisi vähintään muutama sata miljoonaa.

Jos tuollainen systeemi olisi ylipäätään mahdollinen, niin aavikoituminen ja kaikki kuivuusongelmat olisi kyllä kadonneet maailmasta.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Jos yhden kierroksen ainana onnistuttaisiin tuollaisella systeemillä keräämään ilmasta vettä yhden kierroksen aikana vaikka pari kiloa, niin kehittely maksaisi vähintään muutama sata miljoonaa.

Jos tuollainen systeemi olisi ylipäätään mahdollinen, niin aavikoituminen ja kaikki kuivuusongelmat olisi kyllä kadonneet maailmasta.
Jäätävä vastaus! Joko Newey on todella nero tai arvaukseni on hakoteillä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Caubet ei puhu missään vaiheessa pakoputkista.

Jean Francois Caubet, who is in charge of the team's engine supplier Renault.

"Formula one is about creativity," Caubet is quoted by Germany's Auto Bild, "and although the rules have changed, we have worked with Red Bull and found a solution to compensate for the loss of performance."

"It is not the same as before," Caubet continued, "but a clever development that could make the difference."
Ehkä ovat löytäneet jonkin tavan puhaltaa ilmaa, vaikka kaasu ei olisikaan pohjassa. No, vaikutus on varmasti paljon pienempi kuin viimekaudella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vähemmän luotettava, mutta kotomaista kuitenkin ala racingnewsflash.com
Red Bull ei tule olemaan ratkaisevasti heikompi kuin viime kaudella, kertoo Renault Sport -pomo Jean Francois Caubet. Muutokset diffusorisäännöissä heikensivät autojen suorituskykyä, mutta Red Bull on pystynyt korvaamaan menetyksen "fiksulla suunnittelulla".

- Formula 1:ssä on kyse luovuudesta. Ja vaikkakin säännöt ovat muuttuneet, me olemme työskennelleet Red Bullin kanssa ja löytäneet ratkaisun kompensoidaksemme menetettyä suorituskykyä.

- Ratkaisu ei ole samanlainen kuin ennen. Kyse on fiksusta suunnittelusta, joka voi olla avaintekijä, Caubet sanoi Auto Bildin mukaan.

Adrian Newey vihjaili, että pakoputkijärjestelmä on yksi auton elementti, jossa tallilla voisi olla "ässä hihassa".

Ehkä ovat löytäneet jonkin tavan puhaltaa ilmaa, vaikka kaasu ei olisikaan pohjassa. No, vaikutus on varmasti paljon pienempi kuin viimekaudella.
Pakoputkia ei saa olla kuin kaksi. Niiden muoto, sijoitus ja suuntaus on rajoitettu. Ymmärtääkseni kaasuläppä ei saa enää olla muuta kuin kiinni silloin kuin kaasupoljin on ylhäällä. Tai voi siinä joku jokusen prosentin marginaali olla toki. Joka tapauksessa, mikä moottoriin tai pakoputkiin liittyvä juttu tämä voisi olla? Muuta kuin ihan siis pakoputkien suuntaus ja "normaalien" pakokaasujen käyttö siinä ohessa...

Hot-blowingia ei ainakaan saa enää käyttää, mutta jos kaasuläppä saa olla jonkun marginaalin verran auki silloinkin kun kaasua ei paineta, niin sit voi käyttää cold-blowingia jossain määrin...
Hot=poltetaan bensaa pakoputkissa, cold=annetaan ilman virrata sylinterien läpi
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Hekäpä kytkimen ja välikaasun kanssa voisi yrittää saada jotain aikaan. Myös polttoaineen polttaminen putkessa olisi hyödyllistä. Kuva
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hekäpä kytkimen ja välikaasun kanssa voisi yrittää saada jotain aikaan. Myös polttoaineen polttaminen putkessa olisi hyödyllistä. Kuva
Ei taida formuloiden kytkin kestää kovin jatkuvaa käyttöä, kun on monasti lähdöissä ja varikoilta poistumisissakin kovilla...
 
Ylös