Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näköjään säännöt sallivat kaksi. Joe Sawardin kanssa jutellut insinööri oli kuitenkin toista mieltä käytännön toteutuksesta:

"The 2014 rules impose a single turbo, which means a single exhaust tailpipe."
http://joesaward.wordpress.com/2012/02/14/on-the-question-of-f1-noise/
Tossa ei tosin olla ajateltu pakokaasujen aerodynaamisia hyötyjä ollenkaan. Toki pakokaasut pitää kerätä yhteen putkeen turboa varten, mutta mikään ei estä jakamasta putkea turbon jälkeen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vertailua Mäkkäriin F1technicalin sivuilta:

RB:llä akseliväli on lyhyempi, mutta silti kuski on edempänä kuin Mäkillä. Edessä oleva ohjaamo mahdollistaa pidemmät ja siten kapeammat ponttoonit. Samalla se siirtää myös painopistettä eteenpäin, joten RB:n on täytynyt paikata painopistettä jotenkin. RB:llä KERSin akut sijaitsee ainakin takana, kun muilla ne kait aikalailla on bensatankin alla...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuva nokan aukosta.
Tuo alapinnan aukon ilmanotto on nokkakartion alapuolella tai sitten se on poistoaukko jarrukomponenttian jäähdytysilmalle. Yläaukon voi nähdä mekaanikon käden kohdalla olevasta metalliverkosta.

Voi hyvinkin olla että yläaukko on vain nokkakartion yläpinnan virtausta varten tehty "helpotus" (kuten Scrabs asian esittää) sekä kuljettajan jäähdytystä varten.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo alapinnan aukon ilmanotto on nokkakartion alapuolella tai sitten se on poistoaukko jarrukomponenttian jäähdytysilmalle. Yläaukon voi nähdä mekaanikon käden kohdalla olevasta metalliverkosta.

Voi hyvinkin olla että yläaukko on vain nokkakartion yläpinnan virtausta varten tehty "helpotus" (kuten Scrabs asian esittää) sekä kuljettajan jäähdytystä varten.
Alapinnan aukko jää näkyviin nokkakartion ollessa paikallaankin. Sen merkitystä ei taida tietää vielä kukaan. Lotuksella myös samanlainen...

Jos yläaukon ilmaa käytettäis keulan yläpinnan virtauksia helpottamaan, mistä ilma tulee takas ulos? Siksi luulen, että Scarbsin esittämä kuplateoria kynnyksen suhteen on uskottavampi, eli ilmaa "kertyy" nyppylän eteen "kuplaksi" ja siten ilma ohjaantuu keulan päälle kuin nyppylää ei oliskaan. Samalla ottavat tarvittavat ilmat nyppylästä kuskille tai keulan komponenteille, kuten keulan kärjestä on normaalisti otettu...
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Taitaa olla R8 samassa kastissa vuoden 2012 Ferrarin kanssa. Sadekisassa voi tulla yksi tuurivoitto?
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Taitaa olla R8 samassa kastissa vuoden 2012 Ferrarin kanssa. Sadekisassa voi tulla yksi tuurivoitto?
Eri mieltä. Aika-ajovauhdissa on tekemistä, mutta kisavauhti on ollut hyvää. Tällä kaudella voittojen luulisi jakautuvan aika tasaisesti Mclarenin takana, joten itse veikkaan, että Red Bull ainakin kolme kilpailua voittaa tällä kaudella. Parempi tuo auto on, kuin Ferrari, vaikka sijoitukset tänään olivatkin saman suuntaisia.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Oli muuten Horneri pikkasen vaivautuneen ja pihalla olevan olonen kun Sky:lla haastattelivat heti aika-ajon jälkeen, harvemmin näkee :doubtful:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Newey on ilmesesti mystisesti kadottanut neroutensa. Taas vaihteeksi. Oli nero Williamsilla ja sitten Mäkillä 1998-2000, sitten ei ollut kovin nero moneen vuoteen, kunnes neroili 2010 ja 2011, mutta jälleen on nerous poissa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Newey on ilmesesti mystisesti kadottanut neroutensa. Taas vaihteeksi. Oli nero Williamsilla ja sitten Mäkillä 1998-2000, sitten ei ollut kovin nero moneen vuoteen, kunnes neroili 2010 ja 2011, mutta jälleen on nerous poissa.
Se olisi taas aika vaihtaa leiriä. Mersulle muiden omien alojensa parhaiden jatkoksi niin ei vähään aikaan lakkaa menestys. :ahem:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Eri mieltä. Aika-ajovauhdissa on tekemistä, mutta kisavauhti on ollut hyvää. Tällä kaudella voittojen luulisi jakautuvan aika tasaisesti Mclarenin takana, joten itse veikkaan, että Red Bull ainakin kolme kilpailua voittaa tällä kaudella. Parempi tuo auto on, kuin Ferrari, vaikka sijoitukset tänään olivatkin saman suuntaisia.
Meinaat siis Red Bullille kolmea voittoa, Mersulle kanssa kolmea ja Ferrarille ja Lotukselle yhta McLarenin viedessa loput?

Saas nahda! Kovasti ovat olleet hiljaisia tahan asti, mutta voihan toi viela iskea kuumalla Bahrainin radalla!

EDIT: Sanotaan nyt viela etta onhan noi tulleet Ferraria ja Mersua luotettavammin maaliin. Eli selkea kakkonen tallimestaruusrintamalla tahan saakka!
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Newey on ilmesesti mystisesti kadottanut neroutensa. Taas vaihteeksi. Oli nero Williamsilla ja sitten Mäkillä 1998-2000, sitten ei ollut kovin nero moneen vuoteen, kunnes neroili 2010 ja 2011, mutta jälleen on nerous poissa.
Ei se mihinkään ole kadonnut. FIA tarkensi sääntöjä ennen viimeisiä testejä! Moottoria ei saa kierättää kun ei ole jalka kaasulla.
Ylimielisyyteen redbulilla kyllä sorruttiin. Ajeltiin vanhoilla osilla ja suurin huomio kiinnitettiin osien peittelyyn, kun olisi pitänyt testata!
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ei se mihinkään ole kadonnut. FIA tarkensi sääntöjä ennen viimeisiä testejä! Moottoria ei saa kierättää kun ei ole jalka kaasulla.
Ylimielisyyteen redbulilla kyllä sorruttiin. Ajeltiin vanhoilla osilla ja suurin huomio kiinnitettiin osien peittelyyn, kun olisi pitänyt testata!
Vielä tuotakin enemmän tosennäköisesti on vaikuttanut se että FIA kasvatti viimein selkärangan pakotti Red Bullinkin käyttämään sääntöjen mukaista etusiipeä. :rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
On se Newey aika velho. Säännöt muutettiin kunnolla Red Bullin vahvuuksia vastaan, mutta hyvin on reagoitu ja edelleen ollaan hyvin kilpailukykyisiä. Ristiin tuntuu nyt menevän huipputallien menestykset kisasta toiseen, hyy-vä.
 

AnthonyE

Member
Liittynyt
24.4.2012
Viestit
24
Sijainti
Helsinki
Onneks Red Bull ei oo niin ylivoimainen mitä oli viime kaudella.
Nyt kelpaa kun on mahdollisimman monta eri kilpailukykyistä tallia ja kuljettajaa.
Palkinopallilla on nyt Bahrainin jälkeen ollu 8 eri kuljettajaa joka on yhtäpaljon vai onko peräti enemmän kun koko viime kaudella yhteensä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onneks Red Bull ei oo niin ylivoimainen mitä oli viime kaudella.
Nyt kelpaa kun on mahdollisimman monta eri kilpailukykyistä tallia ja kuljettajaa.
Palkinopallilla on nyt Bahrainin jälkeen ollu 8 eri kuljettajaa joka on yhtäpaljon vai onko peräti enemmän kun koko viime kaudella yhteensä.
Enemmän, viime kaudella oli vain seitsemän kuskia palkinnoilla.
 
Ylös