Mildh: Frank, on Valtteri Bottaksen aika
14.5.2012 klo 13:11/YLE
Euroopan kauden alkaessa F1-talleista on yleensä erottuneet vahvat ja heikot, mutta onnistuneiden teknisten- ja rengassääntöjen myötä kisa on tasoittunut niin rajusti, että mitä vaan voi näköjään tapahtua. Pastor Maldonadon voitto Espanjanassa tuli minulle täysin odottamatta. Voitolla on merkittävä vaikutus moniin asioihin. Myös Valtteri Bottakseen.
Älä koskaan anna periksi. Se oli ensimmäinen ajatus, joka tuli mieleeni Maldonadon ylittäessä maalilinjan voittajana Barcelonassa. Ajatukseni kohdistui Frank Williamsiin. Hän on tallin loistovuosien jälkeen, sen rämpiessä vaikeuksista toiseen, jaksanut vankkumattomasti uskoa, että yksityistallikin voi vielä menestyä nykypäivän Formula ykkösissä. Williams on kokenut sitten BMW-päivien suuria myllerryksiä. Siis talli ja Sir Frank itse.
Oikeaa moottoritoimittajaa ei ole löytynyt. Toyotan ja Cosworthin jälkeen Renault tuntuu nyt palvelevan tallia parhaiten. Insinööritaito tallissa on saatu pidettyä suhteellisen kovana lama-ajasta huolimatta. Resurssit ovat kuitenkin loppuneet kauden aikana tehtävässä kehitystyössä. Insinöörit, ja etenkin mekaanikot, ovat pysyneet lojaaleina isännälleen, mutta parin viime vuoden aikana tallista ovat kaikonneet alan kovimpaan kastiin kuuluneet myyntimiehet. Kun menestystä ei ole tullut, ovat sponsoritkin samalla kaikonneet tärkeistä henkilöistä puhumattakaan.
Viimeisin lähtijä oli hiljattain toimitusjohtaja Adam Parr, jolle Williams oli pakotettu antamaan potkut. Hän oli tekemässä Parrista seuraajaansa, mutta poliittisen paineen alla oli taivuttava. Oma tulkintani syystä on se, ettei Bernie Ecclestone koskaan tullut toimeen Parrin kanssa. Niinä kertoina, kun seurasin sivusta Williamsin tiloissa pidettyjä tallipäällikkökokouksia, jäi jopa sellainen maku, että Ecclestone pompotti jatkuvasti uutena pelurina mukaan tullutta Parria. Ja nyt kun F1-rahoja laitetaan parhaillaan uuteen jakoon, asetti Ecclestone Williamsin kohdalla ehdoksi sen, että Parr lähtee. Samaan tapaan kuin Ron Dennis aikoinaan pantiin sivun vakoilusotkun yhteydessä.
Siksi tuntuukin jopa ällistyttävältä, että Williamsilla ajettiin voittoon vain pari kilpailua sen jälkeen kun Parr oli lähtenyt. Osasiko Sir Frank kenties samalla pyytää Ecclestonelta oikeanlaista apua? Tarkennukseksi: en tarkoita, että Ecclestone voisi järjestää voittoa. Tai tiedä häntä. Enemmänkin kyseessä voi olla oikea taloudellinen apu tai oikeiden henkilöiden yhyttäminen yhteen, jotta auton kehitystyö saadaan onnistumaan.
Williams on ollut lupaavampi kuin viime vuonna, mutta jotain merkittävää tauon ja Mugellossa ajetun testin aikana tapahtui. Williamsilla on jo vuosia ollut kehitteillä erityinen jousitusjärjestelmä. Jokohan siitä olisi saatu kehitettyä toimiva versio, sillä Maldonadon auto todella näytti käyttäytyvän mallikkaasti.
Pastor Maldonadon suoritusta ei saa väheksyä, vaikka Williamsin superhyppy johtuukin autosta. Viime vuonna venezuelalainen sai leiman otsaansa villinä ja vaarallisena miehenä, jonka lähelle kukaan ei halunnut joutua kisatilanteessa. Toki paalupaikalta lähteminen helpottaa ajamista merkittävästi. Maldonadolla oli tilanne kuitenkin, etenkin renkaiden osalta mutta muutenkin, kaikin puolin hallussa kisan alusta loppuun.
Menestykselle ei voi aivan vielä luvata jatkumoa, mutta Monacossa ajettavassa seuraavassa kisassa sekä kuljettaja että talli voivat vielä olla vahvoilla. Williams on aina onnistunut saamaan auton toimimaan Monacossa, joten miksei nytkin.
Maldonado nousi voittajakastiin ja samalla hänen arvostuksensa ammattipiireissä kasvoi huomattavasti. Frank Williams rakastaa voittajia ja jos Maldonado pelaa pelinsä oikein, on hänen tallipaikkansa hyvinkin suojattu ensi vuotta ajatellen. Tässä näyttelee yhä merkittävää roolia myös raha, sillä sopimusjärjestely Maldonadon kanssa näyttää kirjanpidossa joka tapauksessa plussaa Williamsin suuntaan.
Maldonadon voitosta hyötyivät muutkin. Se oli mannaa manageri Nicolas Todtille. Taas yksi hänen suojateistaan on nousussa. Felipe Massan rämpiessä Ferrarilla, Maldonado on – ainakin jonkin aikaa – se mies, johon voi nyt huoletta panostaa vähän enemmänkin. Hyvänä managerina Todt toki yrittää potkia Massaa, mutta on selvää, että suorituskäyrä on brasilialaisella jyrkässä laskussa. Jääminen tallikaveri Fernando Alonsolle kierroksella Barcelonassa oli nöyryytyksien nöyryytys. Virkaikä lyheni yhtä dramaattisesti kuin Maldonadolla piteni.
Yhtä nöyryyttävä kuin Alonson ja Massan välinen suoritustaso oli Maldonadon ja Bruno Sennan keskinäinen ero. Miesten ero oli aika-ajossa valovuosi; 1,6 sekuntia! Syyksi laitettiin muun muassa ruuhka, mutta silti.
Tähän asti molempien Williams-kuljettajien paikka tallissa on ollut jatkuvassa syynissä. Maldonado saa nyt hetken hengähtää ja keskittymisrauhan, mutta Sennalla ei ole herkullinen tilanne. Brasilialaisen mukana on tullut jonkin verran rahaa, mutta Williamsin toimintaan ei kuulu joutua käskytettäväksi. Frank Williams pitää aina itsellään vallan päättää, kuka hänen autoaan ajaa.
Valtteri Bottas on tehnyt hienoa työtä perjantaiharjoituksissa. Viimeksi nyt Barcelonassa, kun hän oli jopa Maldonadoa selvästi nopeampi. Williamsilla on omat tapansa arvioida kuljettajaa. Vielä toistaiseksi raaka ajotaito ratkaisee enemmän kuin esimerkiksi kokemus tai johtamistaito. Williamsilla kuljettajan on vaikea saada valtaa, mutta nöyrää otetta, periksiantamattomuutta ja vain kuljettajan varsinaiseen ajorooliin keskittymistä arvostetaan tallin johdossa korkealle. Nämä ominaisuudet ovat Bottaksella selkäytimessä. Aidosti ja lujaa.
Williamsin ja Bottaksen yhteistyö on lujittunut siitä lähtien, kun viime vuoden päätteeksi ajettu nuorten kuljettajien testi onnistui. Merkki suhteen lujittumisesta on myös suomalaisen yhteistyökumppanin, Kempin, ilmestyminen näkyvästi Bottaksen ajoasuun ja auton takasiivekkeeseen. Tässä ei ole missään nimessä kysymys siitä, että Bottaksen pitäisi tuoda rahaa saadakseen tallipaikan, vaan puhtaasti kaupallisesta sopimuksesta. Williamsilla arvostetaan suuresti, että kuljettaja on myös tällä saralla aktiivinen. Kempin kaltaiset kumppanuudet ovat hyvä lisäarvo kuljettajan ja tallin välisessä työssä.
Vielä on siis katsottava muutama kisa, jotta nähdään vakiinnuttaako Williams asemansa kärkitaistelussa. Mutta on ilman muuta selvää, että auto on kehittynyt huimasti. Jotta kehitys jatkuu vähintäänkin samaa rataa, Williamsin autoihin on saatava tasainen kuljettajapari. Ja nopeasti.
Frank Williams harkitsee ja laskelmoi. Hän miettii oikeaa ajoitusta. Ratkaisu on valmiina. Eikä se petä.
Frank, on Valtteri Bottaksen aika!
Jukka Mildh