WRC vs. henkilöauto

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mitä eroa on WRC-autolla ja vastaavan merkkisellä henkilöautolla? Tähän voisi tietysti lyhyesti vastata että lähes kaikki on erilaista, mutta eritellään nyt kuitenkin tarkemmin. Tästä aiheesta kuulee jatkuvasti ihmisiltä kysymyksiä ja itseänikin kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin (osa osalta) mitä eroavuuksia on. Eli ne jotka aiheesta tarkemmin tietää/arvaa/haluaa pohtia, niin tänne topiciin vastauksia.
Pohdintojen helpottamiseksi autot voisi vielä ryhmitellä osa-alueisiin:
1. Moottori ja polttoaineensyöttö
2. Kori
3. Voimansiirto
4. Alusta ja ohjaus
5. Ohjaamo ja turvalaitteet
6. Sähkölaitteet
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
niin

Aloitetaan aihetta nyt heti ainakin sen verran, että 2. Kori/runko on käsittääkseni ainakin saumakohdista hitsattu vahvemmaksi kestämään hyppyjä ja muutenkin kovempaa käsittelyä. Lisäksi koriin on lisätty ilmanohjaimia pienentämään ilmanvastusta, tasapainottamaan ajoa ja parantamaan pitoa. Katolla on ilma-aukko ohjaamon tuuletusta varten.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Niin ja koriin on tehty pyöränkotelot, jousien kiinnityspisteet uusiksi. Myös kardaanitunneli ja näin ollen koko lattia on varmaan muokattu uusiksi.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Varmaan helpompi listata mitä samaa näissä on. Fiestaa kun vertaa niin osa korin muodoista, takavalot ja osa kojelaudan muodoista näyttäisi samalta. Ja varmaan paljon erinäistä pisteosaa, ikkunalistaa, ovenkahvaa, saranaa yms. mitkä mahdollisesti on samoja osia. Niin ja ovaali keulalla :D
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Varmaan helpompi listata mitä samaa näissä on. Fiestaa kun vertaa niin osa korin muodoista, takavalot ja osa kojelaudan muodoista näyttäisi samalta. Ja varmaan paljon erinäistä pisteosaa, ikkunalistaa, ovenkahvaa, saranaa yms. mitkä mahdollisesti on samoja osia. Niin ja ovaali keulalla :D
No juuri näin, tuossa ne yhteneväisyydet taitaa kyllä ollakkin :ahem:
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
No juuri näin, tuossa ne yhteneväisyydet taitaa kyllä ollakkin :ahem:
Onkos tuossa olemassa jotain % tai muuten määritettyä määrää siitä miten paljon samaa pitää olla WRC luokitellussa autossa suhteessa siviili esikuvaan? Itsellä sellainen mutu että pitäis olla aika paljonkin alkuperäistä mutta ilmeisesti olen täysin väärässä sen suhteen.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Moottorihan pohjautuu henkilöautossa olevaan? Sitikassa ja Minissähän pitäisi olla samaa sukua. Minin kone on ihan tunnistettavissa siviili malliin, mutta sitikan konetta ei ulkoapäin tunnista. Minkälainen sääntö noissa koneissa on?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Esim. koriin saa tehdä sääntöjen tarkasti rajaamat muutokset mm. nelivetoa varten. Lokasuojat saa muotoilla uusiksi, sääntöjen määräämien maksimimittojen mukaan. Samoin ilmanohjaimet.
Kaikki muutososat tulee olla luokiteltuja valmistajan toimesta ko. automalliin.

Periaatteessa WRC-(rakennussarja)-autot noudattivat ryhmän A määräyksiä, mutta WRC-säännöt ovat nykyään huomattavasti vapaammat. WRC:t tulivat A-ryhmän jatkeena vuodelle -97.
Säännöt kuitenkin rajaavat lähes kaiken mahdollisen, eli vanhan liiton villejä virityksiä ei enää näe.

Ohessa linkkejä. Säännöt ovat (80-luvulta saakka ralliautoja rakentaneellekin) vaikeaselkoisia... :yuck:
http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/InternationalSportingCode.aspx

ja suomea sekaan
http://www.autourheilu.fi/saannot/
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Moottorihan pohjautuu henkilöautossa olevaan? Sitikassa ja Minissähän pitäisi olla samaa sukua. Minin kone on ihan tunnistettavissa siviili malliin, mutta sitikan konetta ei ulkoapäin tunnista. Minkälainen sääntö noissa koneissa on?
WRC-kone voi perustua siviilimalliin, tai sitten voi tehdä kisakoneen alusta loppuun. Citikassa 100% kisakone, Fordissa ja Minissä kone perustuu siviilimalliin.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Muistelisin nähneeni dokumentin Fordin wrc-pajalta jossa Malcom kertoi auton rakennuksesta. Siinä tehdas toimitti sellaisen raakakorin tuonne pajalle josta lähtivät työstämään sitä itse wrc-autoa. Moottoreista en tiedä mutta Volkkarilla ei ainakaan ole siviilimalleihin tarjolla 1.6 turboa että varmasti jotain omaa käsialaa se.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Muistelisin nähneeni dokumentin Fordin wrc-pajalta jossa Malcom kertoi auton rakennuksesta. Siinä tehdas toimitti sellaisen raakakorin tuonne pajalle josta lähtivät työstämään sitä itse wrc-autoa. Moottoreista en tiedä mutta Volkkarilla ei ainakaan ole siviilimalleihin tarjolla 1.6 turboa että varmasti jotain omaa käsialaa se.
Muokkaavat 1.4 TSI koneesta? Tuskin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jostain luin notta kun Mitsu teki vihdosta viimein sen ekan WRC:nsa niin joissain kohdin FIA:n säännöt WRC:lle oli tiukemmat kuin A-ryhmäläiselle olis olleet. Ts. WRC autoon ei voitu luokitella joitain juttuja, jotka A-ryhmässä olis menneet jos vain autoja olisi valmistettu riittävä määrä. Nykyisin ei kai enää uusia A-ryhmäläisiä edes luokitella, vaan kaikki on N-ryhmän luokituksia, joista sitten jatkojalostetaan R4:a. S1600:t, S2000 nelikot ja ehkä jopa WRC autot - jos tehtaalla on resursseja/mielenkiintoa asiaan - taidetaan suunnitella ihan puhtaalta pöydältä ilman mainittavia yhtäläisyyksiä vars. siviiliautoihin.

Mitä tuohon korin saumojen hitsaamiseen tulee, niin käsitykseni mukaan nykyautojen jäykistys tehdään sillä putkiviidakolla eikä niinkään korin saumoja mikittämällä, niin kuin joskus aikanaan. Lancia Integralesta lähtien sitä putkea on siellä kabiinissa ollut muutama metri enemmän kuin jossain 70-luvun Eskortissa ruukasi olla.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Eikös siksi juuri Peugeotilta tuli 206 wrc koska sillä ei ollut siviiliin antaa 2-litrasta turboa ja nelivetoa. Siksi Mitsu sai jatkaa vielä a-ryhmän luokituksella jopa vuoteen -02??(muistaakseni) ennenkuin tuli wrc pakolliseksi.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Muistaakseni tämä citikan 1.6 moottori on tehty tuosta 2.0 wrc-moottorista pienentämällä. Eli sama lohko ja kansi käytössä?! ihan varma en ole mut melkein :wink:

Eikö noissa lohko ja kansi pidä olla sarjatuotannosta, mutta kaikki muu voidaan muuttaa??
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
WRC-kone voi perustua siviilimalliin, tai sitten voi tehdä kisakoneen alusta loppuun. Citikassa 100% kisakone, Fordissa ja Minissä kone perustuu siviilimalliin.
Ja mitähän tuo "perustuu" voi tarkoittaa? ;)
Esim lohko ja kansi voi ihan hyvin olla siviiliautosta, mutta, kun sinne vaihdetaan eri kampura, veivit ja männät. Mitä sillä on enää tekemistä vakiokoneen kanssa, ei mitään.
Jos Minin moottori muistuttaa siviilimallia, se on vain markkinointikeino. Kun, vielä nokat, jouset, venttiilitkin vaihdetaan, ei koneella ole enää mitään tekemistä siviilimoottorin kanssa.
DV jo totesikin korista. Ihan sama kuin jäykkä/löysä on vakiokehikko. Nykyään autoon ei enää laiteta "turvakehikkoa" vaan putkirunko sisään, joka kyllä myös suojaa hyvin matkustajia mutta yhtä oleellinen funktio on korin jäykistäminen.
Tutkailtiin Sarlinin pajalla yhtä C Sainzin vanhaa WRC Escortia. On kyllä tehty niin eksoottisista palikoista, että huh huh. Pelkkä laturi maksaa yli 3000 eur (valmistaja McLaren). Pyöränpultit titaanista jne...
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Moottorihan pohjautuu henkilöautossa olevaan? Sitikassa ja Minissähän pitäisi olla samaa sukua. Minin kone on ihan tunnistettavissa siviili malliin, mutta sitikan konetta ei ulkoapäin tunnista. Minkälainen sääntö noissa koneissa on?
Mun tietääkseni näillä koneilla ei ole mitään yhteistä vaikka tuo Minin siviilimoottori on alunperin PSA tekemä BMW:lle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Muistaakseni Corolla WRC:n moottori perustui Lexuksen IS:n 2-litraiseen, koska mallia tehtiin kuitenkin myös Toyota Altezza-nimellä voitiin moottoria käyttää, koska oli "saman merkin" tekemä.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ja sitten se kysymys, joka on kaikkien huulilla: WRC vs. B-ryhmän Lancia, kumpi vie?
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Ja mitähän tuo "perustuu" voi tarkoittaa? ;)
"Perustuu" on kyllä enimmäkseen markkinointia, tämä myönnetään. Jos sääntöjen mukaan koneen saa tehdä tyhjästä, niin silloinhan myös kaikki osat saa vaihtaa.
 
Ylös