F1-uutisia 2012

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Onko joku ihme, kun Maikkari ei paljon lähteitään yleensä ilmottele...
Ja jos on lähde, niin "uutinen" (=arvaus) on jotain maikkarin "asiantuntijoiden" omaa mutua 100% tuulesta temmattuna.. :D

Keken analyysi Lotuksen ongelmista: Ohjaus lähtee irti

MTV3:n F1-asiantuntija Keke Rosberg uskoo Lotus-tallia kohdanneiden ongelmien syyn löytyvän E20-ajokin ohjauksesta.

Rosbergin mukaan E20:n ohjaus lähtee käytännössä irti kovassa rasituksessa. Kimi Räikkösen talli joutui jättämään Barcelonan testit kesken jo avauspäivänä tiistaina, mutta tarkkaa syytä keskeytykseen ei ole kerrottu.

Barcelonan Circuit de Catalunya on ratana haastavampi kuin edellinen testipaikka Jerez, joten mahdolliset viat tulevat esiin korostetusti.
:alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Prost ei lupaa Kovalaisen talllille hyvää
27.2.2012,12:01:24

Formula ykkösten nelinkertainen maailmanmestari ja entinen talliomistaja Alain Prost kertoo F1News-verkkosivusten haastattelussa, ettei hän usko Formula ykkösten uusien tallien Caterhamin, Marussian ja HRT:n saavuttavan F1:ssä menestystä. Vuonna 2010 aloittaneet tallit ovat toistaiseksi olleet kaukana keskikastin talleistakin, eikä ero ole talvitestien perusteella kuroutunut tänäkään vuonna näkyvästi.

- Voin sanoa vilpittömästi, etteivät ne tallit kykene kehittymään kilpailukykyisiksi nykypäivän Formula ykkösissä. Se on mahdotonta. Toki kehitystä voi tapahtua, mutta voidaan kysyä, mihin tavoitteisiin he pyrkivät? Uuden tallin nouseminen viiden joukkoon on todellakin mahdotonta, Prost kommentoi.
Olisin hieman eri mieltä. Voi olla siteraattu taas väärin tai muuta, mutta onhan varsinkin Caterhamilla tapahtunu merkittävästi parannusta kahden kauden aikana. Testiaikoja tarkemmin katsoen ovat myös parantamassa tulevaksi kaudeksi.

RB ei toki itsessään pohjalta ponnistanut, mutta tallin historian alku taitaa olla Stewart tallissa, joka muistaakseni perustettiin ihan puhtaalta pohjalta 1997.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Olisin hieman eri mieltä. Voi olla siteraattu taas väärin tai muuta, mutta onhan varsinkin Caterhamilla tapahtunu merkittävästi parannusta kahden kauden aikana. Testiaikoja tarkemmin katsoen ovat myös parantamassa tulevaksi kaudeksi.

RB ei toki itsessään pohjalta ponnistanut, mutta tallin historian alku taitaa olla Stewart tallissa, joka muistaakseni perustettiin ihan puhtaalta pohjalta 1997.
Merkittävää parannusta? Samoista sijoituksista ajavat edelleen ja pahoin pelkään että tulevallakin kaudella lähtöruutu nro. 19 tulee Heikille liiankin tutuksi, valitettavasti. :wall: :nope:

Ainahan on käynyt niin että peräpään tallit ovat hieman saavuttaneet kärkeä sääntöjen pysyessä samana 3-5 vuoden perioidilla mitattuna. Top 5 tallin rakentaminen nollasta kestää nykypäivänä n. 5 vuotta (Red Bull) vaikka tallissa olisi parhaat henkilöt rakentamassa menestystä. Jos tiedettäisiin että säännöt pysyvät täsmälleen samoina seuraavat 5 vuotta niin tällöin menestyvän tallin rakentaminen 3 vuodessa olisi mielestäni realistinen aikataulu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä ymmärrän tuon Prostin kommentin niin, että ilman merkittävää kasvua nuo tallit eivät tule keskikastia korkeammalle nousemaan. Ja se merkittävä kasvu taas tarkoittaisi käytännössä uusia omistajia tms. joilla olisi pätäkkää nostaa tallit isojen tasolle. Mutta tuskimpa niiden tämänhetkiset tavoitteet ovatkaan mitään maailmanvalloitussuunnitelmia, vaan tarkoituksena on vakiinnuttaa tallin toiminta taloudellisesti ja ajan saatossa ajaa kiinni keskikastin etumatka. Red Bullin vertaaminen peräpään kolmikkoon taas ei oikein toimi. Sen verran erilaisista lähtökohdista Caterham, Marussia ja HRT yrittävät ponnistaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ainahan on käynyt niin että peräpään tallit ovat hieman saavuttaneet kärkeä sääntöjen pysyessä samana 3-5 vuoden perioidilla mitattuna. Top 5 tallin rakentaminen nollasta kestää nykypäivänä n. 5 vuotta (Red Bull) vaikka tallissa olisi parhaat henkilöt rakentamassa menestystä. Jos tiedettäisiin että säännöt pysyvät täsmälleen samoina seuraavat 5 vuotta niin tällöin menestyvän tallin rakentaminen 3 vuodessa olisi mielestäni realistinen aikataulu.
Red Bullhan nousi kärkikahinoihin yhden viime vuosikymmenten suurimman sääntömuutoksen saattelemana, joka pisti jokaisen tallin autot aerodynamiikaltaan täysin uusiksi.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Merkittävää parannusta? Samoista sijoituksista ajavat edelleen ja pahoin pelkään että tulevallakin kaudella lähtöruutu nro. 19 tulee Heikille liiankin tutuksi, valitettavasti. :wall: :nope: .
Jos jättää muiden tallien aika-ajovedot katsomatta ja keskittyy pitempiin vetoihin, niin tuon parannuksen näkee melko selvästi. Tällä viikolla näemme varmaan niitä kevyen bensan vetoja myös Caterhamilta. Ei toki ehkä ekana parina päivänä , kun pitää päästä uusista osista jyvälle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Merkittävää parannusta? Samoista sijoituksista ajavat edelleen ja pahoin pelkään että tulevallakin kaudella lähtöruutu nro. 19 tulee Heikille liiankin tutuksi, valitettavasti. :wall: :nope:
Mun mielestä Caterhamin kehitys on ollut ihan selkeetä. Toki jos olet vihkiytynyt vain sijoituksiin tai parhaisiin testiaikoihin, niin ei siinä mitään.

2010 Team Lotus autot hävisi ekan kisan aika-ajossa jopa Virginille (Glock) ja olivat sellasen 3-4 sekkaa keskiryhmää perässä. Toisessa kisassa Australiassa olivat vähän alta 3 sekkaa keskiryhmästä. 2010 vuoden vikassa kisassa Abu Dhabissa Lotus autot olivat 2,5 sekkaa keskiryhmästä.

2011 ekassa kisassa Australiassa talli oli 2-3 sekkaa keskiryhmää perässä ja melkein sekunnin Virginä nopeampia. Toka vikassa kisassa Abu Dhabissa Heikki oli vain 0,7-1,3 sekkaa keskiryhmästä.

Näkisin tossa ihan selvää kehitystä. Sijoituksellisesti se ei ole vielä tuonut muuta kuin, että Heikki oli viime vuonna pari kertaa Q2:ssa mukana, joka oli muistaakseni enemmän kuin 2010. Tähän tarvittiin muiden epäonnea, mutta oli kalustokin myös paremmin valmiina hyödyntämään muiden kämmit.

Kisavauhtihan olisi vielä parempi verrokki, mutta siihen ei nyt löydy faktaa. Jo viime vuonna Heikki oli kisojen alussa usein samassa vauhdissa Lotus-Renault ja Williams autojen kanssa.

En veikkaa Caterhamia aika-ajoissa kuin vaivoin Q2:seen, mutta kisoissa olen vielä odottelemassa ainakin satunnaista taistelua pistesijoista.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Teknisten sääntöjen muuttuessa merkittävästi, nousuun kärkeen saattaa riittää lyhytkin aika. Arvelen, että pääsuunnittelijan älykkyys kannattaisi olla parempi kuin 1/100 000 ja että hänellä on yli viiden vuoden kokemus top 3 tallissa ja budjetti on myös top 3.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Herra "hiukan muita ylempänä"...
Alonso: En maksa ajamisestani

Fernando Alonso syrjäytti Kimi Räikkösen Ferrarilla kauden 2009 jälkeen Santander-pankin massiivisella sponsorirahoituksella. Itseään Alonso ei miellä kuitenkaan maksukuljettajaksi. Alonso julistaakin espanjalaisen El Periodico -lehden haastattelussa, ettei hän koskaan aio maksaa ajamisestaan.

- Perheeni teki itseni ohella valtavia uhrauksia uralleni siitä lähtien, kun olin kolmevuotias. Kun aloitin, tiesin että minun olisi voitettava, tai muuten joutuisin käymään vain koulua. Minusta ei koskaan tule maksukuljettajaa. Jos ajamisesta pitäisi maksaa, silloin en ajaisi, Alonso kommentoi.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Herra "hiukan muita ylempänä"...

Niin, 'herra' itse ei ajamisestaan maksa, mutta 'perhe'(=pankki) maksaa.

Onkos esim. Kimillä sponsori joka toisi tallille kuljettajan palkkaa suuremman summan.


Tämä 'herra' on kyllä oikeasti maksukuski, mutta erittäin hyvä sellainen ajamaan.
(Suunsa voisi kyllä pitää hieman supummassa.) ;)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
F1-tasolla maksukuskit, jotka maksavat omasta tai perheensä rahoista ovat varsin harvinaisia. Ilmeisesti Alonson mielestä ainoastaan ne ovat maksukuskeja, jotka omistaan ottavat.

Tyyppillisesti ns. maksukuskilla on sponsoreita, jotka edellyttävät tuon nimenomaisen kuskin ajamista. Mikäli Santander vaati Ferrarilta Alonsolle kuskin paikkaa tukensa ehdoksi, niin silloin alonso tuon määritelmän mukaan on maksukuski.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tyyppillisesti ns. maksukuskilla on sponsoreita, jotka edellyttävät tuon nimenomaisen kuskin ajamista. Mikäli Santander vaati Ferrarilta Alonsolle kuskin paikkaa tukensa ehdoksi, niin silloin alonso tuon määritelmän mukaan on maksukuski.
Voishan sen noinkin pyöritellä. Maksaahan Venäläinen firma, jonka nimeä en muista, Petrovinkin ajot ja makso muuten myös edellisen kuskin pois tieltä... Olikos Petrov maksukuski-tittelillä leimattu? ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Come on! Jätkät on täällä pahempia kuin iltapäivälehdistö, kun Alonsosta puhutaan. Yhtä hyvin tuo voi tarkoittaa "vain koulua (ilman moottoriurheilua)."
NO niin minäkin ymmärsin. Nämä Alonso-vihaajat taas takertuivat lillukan varsiin ja nostivat tämän hienon väittelyn esiin, kuinka Alonso on maksukuski. Hei, vähän itsetuntoa korkeemmallle.
 
Ylös