Törni
Well-known member
- Liittynyt
- 5.11.2004
- Viestit
- 11306
Ja tästä päättää kuka (älä vaan sano, että se joka ei joudu maksamaan siitä)?On siis tietty palveluiden minimitaso jota ei voida alittaa.
Ja tästä päättää kuka (älä vaan sano, että se joka ei joudu maksamaan siitä)?On siis tietty palveluiden minimitaso jota ei voida alittaa.
Tietääkseni kaikki maksavat palveluista noin ylipäätäänkin - käyttävät niitä tai eivät käytä.Ja tästä päättää kuka (älä vaan sano, että se joka ei joudu maksamaan siitä)?
Tiedämme molemmat, että sinne karjalan korpeen johtavan tien ylläpitokustannuksia eivät kykene maksamaan sen tien päässä asuvat ihmiset.Tietääkseni kaikki maksavat palveluista noin ylipäätäänkin - käyttävät niitä tai eivät käytä.
Käyttää niitä teitä hesalaiset mökkiläisetkin sekä puuteollisuus, marjastajat, metsästäjät ym.Tiedämme molemmat, että sinne karjalan korpeen johtavan tien ylläpitokustannuksia eivät kykene maksamaan sen tien päässä asuvat ihmiset.
Ja se maksaa aivan helvetisti suhteessa siihen paljonko sen tien päässä asuvat ihmiset maksavat veroja.
Ja juuri siitä nyt on kysymys -ei mistään palveluiden maksamisen yleisperiaatteesta.
Minusta tuon voisi suoda, mutta kun siihen ei ole varaa.
Ne tuntekoon sen jatkossa nahoissaan.Käyttää niitä teitä hesalaiset mökkiläisetkin sekä puuteollisuus, marjastajat, metsästäjät ym.
Kunnollinen ja ajokelpoinen turvallinen tiestö on yksi tärkeimmistä asioista jos jossain halutaan säilyttää asumisen ja elämisen kunnolliset edellytykset. Jos taas ei haluta, niin sittenhän asia toki on selvä.Tiedämme molemmat, että sinne karjalan korpeen johtavan tien ylläpitokustannuksia eivät kykene maksamaan sen tien päässä asuvat ihmiset.
Ja se maksaa aivan helvetisti suhteessa siihen paljonko sen tien päässä asuvat ihmiset maksavat veroja.
Ja juuri siitä nyt on kysymys -ei mistään palveluiden maksamisen yleisperiaatteesta.
Minusta tuon voisi suoda, mutta kun siihen ei ole varaa.
Tässä kiteytyy koko dilemma. Kysymys ei ole halusta. Kysymys on siitä, että ei ole enää varaa ylläpitää sitä tieverkkoa sinne perälle.Kunnollinen ja ajokelpoinen turvallinen tiestö on yksi tärkeimmistä asioista jos jossain halutaan säilyttää asumisen ja elämisen kunnolliset edellytykset. Jos taas ei haluta, niin sittenhän asia toki on selvä.
Kertarysäykselläkö kaikki tienpito nollaan?Tässä kiteytyy koko dilemma. Kysymys ei ole halusta. Kysymys on siitä, että ei ole enää varaa ylläpitää sitä tieverkkoa sinne perälle.
Tilanteen voi nähdä toisessakin valossa. Siinä, että siellä tien päässä asuu ikäihmisiä, jotka ovat tehneet tämän maan hyvinvoinnin eteen enemmän kuin yksikään näistä keiden hyvinvoinnin säilyttämisen vuoksi nämä tiet jätetään nyt hoitamatta ja asukit palveluitta. Nämä ihmiset ovat työllään ja uhrauksillaan perustaneet tämän maan hyvinvoinnin.Tiedämme molemmat, että sinne karjalan korpeen johtavan tien ylläpitokustannuksia eivät kykene maksamaan sen tien päässä asuvat ihmiset.
Ja se maksaa aivan helvetisti suhteessa siihen paljonko sen tien päässä asuvat ihmiset maksavat veroja.
Ja juuri siitä nyt on kysymys -ei mistään palveluiden maksamisen yleisperiaatteesta.
Minusta tuon voisi suoda, mutta kun siihen ei ole varaa.
Ei tätä muutosta ole tarkoitus hetkessä tehdä.Tilanteen voi nähdä toisessakin valossa. Siinä, että siellä tien päässä asuu ikäihmisiä, jotka ovat tehneet tämän maan hyvinvoinnin eteen enemmän kuin yksikään näistä keiden hyvinvoinnin säilyttämisen vuoksi nämä tiet jätetään nyt hoitamatta ja asukit palveluitta. Nämä ihmiset ovat työllään ja uhrauksillaan perustaneet tämän maan hyvinvoinnin.
On kyse moraalisesta velasta.
Ja seuraus on se, että kun kansakunta jättää tarpeeksi kauan maksamatta moraalisen velkansa sen moraali murtuu. Näitä murtumisen merkkejä näkee päivittäin. Jatkuvasti enemmän ja lopullista romahdusta ennustaen.
Se, joka väittää että meillä ei ole varaa maksaa tätä moraalista velkaa ei ymmärrä kansakunnista ja niiden selviämisistä yhtään mitään.
Oleellista tässä on se, että valtakunnallista tieverkkoa ylläpidetään puhtaasti yhteisillä rahoilla. Niitä tuupovaaran öllölän kouluja voidaan vielä väittää ylläpidettävän paikallisen kunnan varoilla, vaikka sekään ei pidä enää paikkaansa. Ei ole pitänyt enää pitkään aikaan.Tota tota, jos ei nyt jarnattais teistä.
Eikös maaseudulla nuo pienimmät tiet ole tietyhteisöjen (vai mikä se nimi onkaan) ylläpitämiä? Eikä ne tiet lopulta tätä maata kaada tai nosta. Kyllä ne on ihan muut seikat (ei silti, kiveäkään ei saa jättää kääntämättä kun hommaa mietitään uusiksi, mutta silti....)
Mielestäsi siis ihmisillä voi olla moraalista velkaa tapahtumista, joista he eivät ole vastuussa ja joihin he eivät itse ole voineet vaikuttaa. Jo vastasyntyneillä voisi olla niskassaan moraalisia velkoja maailmanhistorian verran. Sen sijaan minun moraalinäkemykseni mukaan ihmisiä ei saa asettaa moraaliseen velkaan ilman, että he ovat suostuneet siihen vapaaehtoisesti tai rikkoneet velkojia vastaan moraalittomilla teoilla. Käsitteen "moraalinen velka" käyttäminen kuulostaa tavallista verovelkaakin pahemmalta, koska se vaikuttaa syyllistävältä.Tilanteen voi nähdä toisessakin valossa. Siinä, että siellä tien päässä asuu ikäihmisiä, jotka ovat tehneet tämän maan hyvinvoinnin eteen enemmän kuin yksikään näistä keiden hyvinvoinnin säilyttämisen vuoksi nämä tiet jätetään nyt hoitamatta ja asukit palveluitta. Nämä ihmiset ovat työllään ja uhrauksillaan perustaneet tämän maan hyvinvoinnin.
On kyse moraalisesta velasta.
Ja seuraus on se, että kun kansakunta jättää tarpeeksi kauan maksamatta moraalisen velkansa sen moraali murtuu. Näitä murtumisen merkkejä näkee päivittäin. Jatkuvasti enemmän ja lopullista romahdusta ennustaen.
Se, joka väittää että meillä ei ole varaa maksaa tätä moraalista velkaa ei ymmärrä kansakunnista ja niiden selviämisistä yhtään mitään.
Loistava postaus. Itse vastustan kuntauudistusta paljolti kahdesta syystä. Ensinnäkin, en halua että palvelut viedään pois syrjäseutujen ihmisiltä, etenkin juuri ikäihmisiltä, jotka ovat tehneet valtavan työn Suomen hyvinvoinnin eteen ja joille suurtajaamiin muutto ei tule kyseeseen. Ja toisekseen koen, että kuntauudistus tuhoaisi suomalaista elämänmuotoa. Asutettu maaseutu on osa suomalaista kulttuuria, sanoisimpa että jopa suomalaisuutta aidoimmillaan, eikä sitä pitäisi pyrkiä hävittämään. Minusta kaikki monikulttuurisuuteen käytetty raha pitäisi sen sijaan käyttää suomalaisuuden vaalimiseen.Tilanteen voi nähdä toisessakin valossa. Siinä, että siellä tien päässä asuu ikäihmisiä, jotka ovat tehneet tämän maan hyvinvoinnin eteen enemmän kuin yksikään näistä keiden hyvinvoinnin säilyttämisen vuoksi nämä tiet jätetään nyt hoitamatta ja asukit palveluitta. Nämä ihmiset ovat työllään ja uhrauksillaan perustaneet tämän maan hyvinvoinnin.
On kyse moraalisesta velasta.
Ja seuraus on se, että kun kansakunta jättää tarpeeksi kauan maksamatta moraalisen velkansa sen moraali murtuu. Näitä murtumisen merkkejä näkee päivittäin. Jatkuvasti enemmän ja lopullista romahdusta ennustaen.
Se, joka väittää että meillä ei ole varaa maksaa tätä moraalista velkaa ei ymmärrä kansakunnista ja niiden selviämisistä yhtään mitään.
Eli siis holhousyhteiskunta jälleen tietää kansalaista paremmin, mikä on ns. virallinen oikea kulttuuri. Ei tarvitse taaskaan itse vaivata päätään omilla ajatuksilla. Siinä on verorahojen järkiperäistä käyttöä parhaimmillaan.Ja toisekseen koen, että kuntauudistus tuhoaisi suomalaista elämänmuotoa. Asutettu maaseutu on osa suomalaista kulttuuria, sanoisimpa että jopa suomalaisuutta aidoimmillaan, eikä sitä pitäisi pyrkiä hävittämään. Minusta kaikki monikulttuurisuuteen käytetty raha pitäisi sen sijaan käyttää suomalaisuuden vaalimiseen.
Tiehoitoyhdistys. Itsekin maksan rahaa yhdistykselle siitä, että auraavat ja pitävät tuon meidän tien ajokunnossa. Ei sitä kunta hoida. Lähinnä tuo naapurin poliisi, joka jaksaa aurata sitä aikaisin aamusta. Käy vielä käsipelillä kolaamassa heittolaatikon (sanomalehtien loota) ja postilaatikon edustat.Tota tota, jos ei nyt jarnattais teistä.
Eikös maaseudulla nuo pienimmät tiet ole tietyhteisöjen (vai mikä se nimi onkaan) ylläpitämiä?
Saa niistä osa valtion ja kuntien tukea. Pikkuhiluja enivei.Tiehoitoyhdistys. Itsekin maksan rahaa yhdistykselle siitä, että auraavat ja pitävät tuon meidän tien ajokunnossa. Ei sitä kunta hoida. Lähinnä tuo naapurin poliisi, joka jaksaa aurata sitä aikaisin aamusta. Käy vielä käsipelillä kolaamassa heittolaatikon (sanomalehtien loota) ja postilaatikon edustat.
Vien herran poikansa kanssa tänään lätkämatsiin kiitokseksi hyvästä duunista.:thumbup:
Rahavelan sentään pystyy joskus maksamaan pois, moraalivelkaa ei koskaan. Siihen voidaan vedota aina. Kuntauudistuksen pääasiallinen tarkoitushan on nimenomaan turvata palvelut. Kovasti yritetään maalata sellaista kuvaa että uudistuksen tarkoitus on hävittää palvelut ja jättää vanhukset oman onnensa nojaan.Ei ole helppoo, kun kansakunnalla on moraali- ja rahavelkaa, joka on jo valmiiksi heille otettu. Tätä taustaa vasten on parempi syntyä sukupolviin, jotka nuo velat tai velkaantumismekanismit luovat. Maksajille jää musta pekka käteen.
Joskus voisi miettiä palveluiden vaihtoehtoiskustannuksia. Hyvä esimerkki oli nämä medihelit. Monien asiantuntijoiden mielestä niiden kuluilla pelastettaisiin selvästi enemmän ihmisiä muussa terveydenhuollossa. Analogia pätee palveluiden järjestämiseen.
Mikäli lähtökohtana on moraalivelka ja palveluiden saatavuus kaikille, niin tuloksena todella huonot palvelut kaikille. Tai ei monia palveluita lainkaan.