Neste Oil Rally Finland 2012

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Uhkaukset perua erikoiskokeita siksi, että katselijoita menee Vauhdin Maailman vinkkaamille katselualueille olivat siis täysin turhia, koska vain yksi ainoa Vauhdin Maailman vinkkaamista katselualueista oli todellisuudessa kielletty katselualue ja sekin vain sen takia, että se oli luonnonsuojelualueella jonka olemassa olosta ei ollut tietoa kenelläkään muulla kuin järjestäjällä.
Sen kummemmin ottamatta kantaa muuhun, niin eiköhän luonnonsuojelualueet ole ihan yleisesti tiedossa olevia paikkoja, eivätkä mitään salamestoja joista kenellekään ei kerrota. Se, että Vauhdin Maailmalla ei tietoa asiasta ollut, on ihan ymmärrettävää, mutta kyllä alueen olemassaolo on ihan yleistä tietoa, se olisi vain pitänyt selvittää.

Toisaalta taas, kuinka paljon luonnonsuojelualueella oleilua voidaan rajoittaa? Tulentekeminen, pyöräily, moottoriajoneuvolla ajaminen yms. voidaan kieltää, mutta voidaanko oleilu ja kävely? Minä en siis tiedä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Toisaalta taas, kuinka paljon luonnonsuojelualueella oleilua voidaan rajoittaa? Tulentekeminen, pyöräily, moottoriajoneuvolla ajaminen yms. voidaan kieltää, mutta voidaanko oleilu ja kävely? Minä en siis tiedä.
Tuo taitaa olla ihan aluekohtaista. Mutta noin yleisesti suurten ihmisjoukkojen paikalle houkuttelu ei ole suotavaa. Erään luonnosuojelualeen laidalla oli ainakin kyltti, jossa esim. liikkuminen sallittiin polkuja pitkin ja suunnistuskilpailujen järjestäminen oli kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Siellon oltu taas kirjaimellisesti vellit housussa:

Unlike the Finns, I didn’t feel under any pressure at the start of ‘Ouninpohja’. I was a little anxious, of course, just as I am before any first pass. But I was less anxious than Jari-Matti who I saw rushing off into the trees with a roll of toilet paper three minutes before the start!

-Loeb: A perfect August!-
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo taitaa olla ihan aluekohtaista. Mutta noin yleisesti suurten ihmisjoukkojen paikalle houkuttelu ei ole suotavaa. Erään luonnosuojelualeen laidalla oli ainakin kyltti, jossa esim. liikkuminen sallittiin polkuja pitkin ja suunnistuskilpailujen järjestäminen oli kielletty.
Periaatteessa nuo näkyy karttapohjissa, mutta ilmeisesti oli tuore tapaus ja näin ollen saattaa olla, ettei Maanmittauslaitos ollut ennättänyt päivittää karttojansa...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mielenkiintoista on nähdä millaiset ovat kisanjälkeiset jutut VM:ssä ja Tuulilasissa.
No nyt luettu. VM:llä suht kattava stoori, ei kuitenkaan 'parhaiden vuosien' laajuudessa. Tutkamittauksiakin löytyy, niissä ei kuitenkaan mitään erityisen sävähdyttäviä yllätyksiä (vrt viime vuosi).
Aika asialliseen ja tyylikkääseen sävyyn käsitellään myös opaskiistaa ja Ouninpohjan mittaustauluja.

Tuulilasissa taas keskitytään lähinnä yleisöön ja tunnelmaan. Ihan nätti juttu, mutta enemmän odotin Wiralliselta julkaisulta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
No nyt luettu. VM:llä suht kattava stoori, ei kuitenkaan 'parhaiden vuosien' laajuudessa. Tutkamittauksiakin löytyy, niissä ei kuitenkaan mitään erityisen sävähdyttäviä yllätyksiä (vrt viime vuosi).
Aika asialliseen ja tyylikkääseen sävyyn käsitellään myös opaskiistaa ja Ouninpohjan mittaustauluja.

Tuulilasissa taas keskitytään lähinnä yleisöön ja tunnelmaan. Ihan nätti juttu, mutta enemmän odotin Wiralliselta julkaisulta.
Mittaustauluista,mitenkähän olisi VM suhtautunut jos,vaikkapa aiemmin olisi n.s. heidän paikalleen tullut vaikkapa Tuulilasi suorittamaan omia mittauksiaan,kysyn vain!
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Vaihteeksi ihan lukujakin mutuilun sijaan.

Näivettyykö Jyväskylän MM-ralli?

Jyväskylän MM-ralli pyörii pitkälti autourheiluseurojen talkootyön varassa. Seurat odottavat ja toivovat, että erikoiskoejärjestelyistä kilahtaisi kassaan myös mukavasti rahaa. Tämän vuoden ralli oli useammalle seuralle taloudellinen pettymys.

Jyväskylän MM-ralli on jättilaismäinen yleisötapahtuma. Siinä liikkuu myös runsaasti rahaa. Suunta on kuitenkin laskeva

- Surkeen erikoiskoe oli taloudellisesti nimensä mukainen. Kaikkemme teimme että yleisöä saataisiin, mutta joka vuosi maksavien katsojien määrä on laskenut. Jos se vielä saman verran laskee vuoden päästä, niin ei tarvitse lippuja myydä ollenkaan, sanoo Petäjäveden Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Alpo Kukkonen.

Kukkonen kertoo, että kahteen kertaan ajetulle Surkeen erikoiskokeelle myytiin vain 1300 lippua. Vuonna 2009 lippuja myytiin 5000 - pudotusta on siis tosiaan vuodessa koko tämän vuoden lipunmyynnin verran.

Lipunmyynti ei ole suoraan verrannollinen yleisömäärään, sillä yleisöä tulee myös rallipassilla.

Rallin tulevaisuus huolettaa silti.

- Koko MM-sarja on väritön ja mielenkiinnoton. Pari kolme miestä ajaa ja loput näihin nähden köröttelevät. Automäärä on pieni, minusta mukana pitäisi olla lisäluokkia, F-, vetomies-, historic-, niillä on omat kannattajansa, Kukkonen sanoo.

Ouninpohjasta katosi 15000 katsojaa


Samaa sanomaa kuuluu maailman kenties legendaarisimmalta rallipikataipaleelta Ouninpohjasta.

- Kaikki meni muuten hyvin, mutta ei ollut sitä maksavaa yleisöä. Jäätiin tavoitteesta noin 15000 henkeä, ja tavoite oli vuoden 2007 yleisömäärä. Eli tänä vuonna oli 15000 katsojaa vähemmän kuin vuonna 2007, sanoo Autourheiluseura Jämsän Äijien EK-päällikkö Ari Järvinen.

Tappiota Ouninpohjasta ei Jämsän Äijille kuitenkaan tullut.

Myös Järvinen nostaa esiin koko rallisarjan tilanteen.

- Muutama talli ajaa ja yksi menee menojaan, ei se enää yleisöä kiinnosta. Emme me ole Ouninpohjassa ainoa, jolla ei ollut katsojia.

Ralliorganisaatio: Satunnaisvaihtelua

Ralliorganisaation mukaan kokonaistuloksen laskeminen on vielä kesken, mutta näyttää siltä, että budjetti piti ja yleisömäärä on suurin piirtein viime vuotisella tasolla.

- Ainahan kaikki ovat sitä mieltä, että rahaa tulee liian vähän. Sitä mieltä mekin olemme, sanoo Jyväskylän MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen.

Hän arvioi, että yleisömäärien heilahtelussa on kyse satunnaisvaihtelusta.

- Joka vuosi jollain erikoiskokeella menee paremmin ja jollain huonommin. Pitkällä aikavälillä tämä tasoittuu kun aikataulut muuttuvat, hän sanoo.

Ralliorganisaatio vakuuttaa, että tulosta tasataan pätkien välillä, eivätkä seurat järjestä erikoiskokeita omalla riskillä.

MM-rallisarjan heikohkon tilan Tarkiainen myöntää.

- Ralli kansainvälisesti on ehkä sellaisessa tilassa, että tuote ei ole niin vahva kuin se on ollut. Mekin olemme kansainväliseen liittoon viestineet, että jotain pitäisi tapahtua, että homma lähtisi nousuun, hän sanoo.

http://yle.fi/uutiset/naivettyyko_jyvaskylan_mm-ralli/6299271
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Laskeneet yleisömäärät eivät sinänsä yllätä ainakaan meikäläistä ja sanoisin, että siinä on vähän muustakin kiinni kuin MM-sarjan tilasta.

NORF on nykyään niin tiivis paketti, että pitää olla hyvän paikallistuntemuksen omaava "ammattikatsoja", että ehtii nähdä paljon ja mielenkiintoisissa paikoissa. Eteläsuomalainen rallituristi ehtii nähdä yhdessä päivässä autot kaksi kertaa karsinasta pätkällä ja sitten mahdollisessa iltapyörittelyssä. Ei maksa vaivaa lähteä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
->Laskeneet yleisömäärät eivät sinänsä yllätä ainakaan meikäläistä ja sanoisin, että siinä on vähän muustakin kiinni kuin MM-sarjan tilasta.

NORF on nykyään niin tiivis paketti, että pitää olla hyvän paikallistuntemuksen omaava "ammattikatsoja", että ehtii nähdä paljon ja mielenkiintoisissa paikoissa. Eteläsuomalainen rallituristi ehtii nähdä yhdessä päivässä autot kaksi kertaa karsinasta pätkällä ja sitten mahdollisessa iltapyörittelyssä. Ei maksa vaivaa lähteä.
Enpä voisi enempää olla samaa mieltä. Wanhan ajan ralli takaisin eli ajetaan yötä myöten riittävän isolla alueella ja riittävästi aikaa siirtymiseen paikasta A paikkaan B ja ennen kaikkea ne karsinat huisin vittuun. Kyllä se porukka sieltä takas pätkille löytää. Tiedä sitten millainen tämä tuleva FIA R5 tulee olemaan suhteessa tämän päivän R4 Nasselaisiin ja toisaalta WRC ja S2000 kalustoon. Jos näyttävyys (tai ehkä pikemminkin kuulostavuus) on kohdillaan ja nopeuden puolesta kykenee edes auttavasti haastamaan näitä WRC-turisteja niin aina vaan parempi.
Nää pikkuluokkien vehkeet ei oo kovinkaan kiinnostavia seurattavia. Tuon R5 speksien myötä JWRC saisi siirtyä takas niihin korkealta parkuviin S1600 autoihin (mitä oli mm. Rellulla ja Fordilla ja Sitikalla takavuosina)
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Ei mun mielestäni tarvitse yötä myöten ajaa, eikä välttämättä paljon edes enempää kilometrejä. En vaan ymmärrä, että mikä tarve kaikki pätkät on ahtaa virka-aikaan, kun erikoiskokeet kuitenkin järjestetään talkoovoimin.

Tiedän, että Etelä-Suomesta puhuminen ahdistaa joitakin keskisuomalaisia rallifaneja. Fakta kuitenkin on, että puolet suomalaisista asuu osapuilleen Hämeenlinnan eteläpuolella. Se ei tarkoita, että NORF:a pitäisi ajaa etelämpänä, ei tarvitse.

Pointti on siinä, että kun lähtee katsomaan 300 kilometrin päähän rallia kartan ja navigaattorin kanssa suunnistaen, monet jälkikasvun kanssa, niin siinä on vaivansa ja haasteensa. Se tarkoitttaa ainakin minulle, että haluaa ehkä nähdä jotain muuta kuin känniurpoja karsinoissa ja ralliautoja raviradalla.

Ralliorganisaatiossa sietäisi miettiä, miten hyvin nykyinen ohjelma vastaa kenenkin tarpeita. Yleisömäärästä ei kannata itkeä, jos rallia ei järjestetä yleisölle vaan sponsoreille, ravintoloille ja muille tahoille.

Parina viime kesänä on käynyt mielessä, että lähtisikö sitä kattelemaan oikein MM-rallia, mutta jäänyt on. Ajaahan ne SM-sarjaa ja F-cupia täällä etelässä, hyvät katselupaikat löytyy helposti ja yöksi kerkeää kotiin nukkumaan.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
->......Pointti on siinä, että kun lähtee katsomaan 300 kilometrin päähän rallia kartan ja navigaattorin kanssa suunnistaen, monet jälkikasvun kanssa, niin siinä on vaivansa ja haasteensa. Se tarkoitttaa ainakin minulle, että haluaa ehkä nähdä jotain muuta kuin känniurpoja karsinoissa ja ralliautoja raviradalla.

Ralliorganisaatiossa sietäisi miettiä, miten hyvin nykyinen ohjelma vastaa kenenkin tarpeita. Yleisömäärästä ei kannata itkeä, jos rallia ei järjestetä yleisölle vaan sponsoreille, ravintoloille ja muille tahoille.

Parina viime kesänä on käynyt mielessä, että lähtisikö sitä kattelemaan oikein MM-rallia, mutta jäänyt on. Ajaahan ne SM-sarjaa ja F-cupia täällä etelässä, hyvät katselupaikat löytyy helposti ja yöksi kerkeää kotiin nukkumaan.
Erittäin hyvin sanottu.

Viime vuonna tuli pojan kanssa käyty yksi pätkä katsomassa perjantaina, kun tulivat tänne Turun suuntaan perjantaina. Nyt ei ollut mitään intoa lähteä ajelemaan juurikaan sitä 300 kilometriä yhteen suuntaan. Lauantaina sitten on taas juurikin se, että siellä on tungettu autot ajamaan jotain pientä kiekuraa, jonne tunkee kaikki ihmiset+miljoona sponsori telttaa, kalja karsinaa ym ym. Ja pois ei pääse kun illalla. Täysin järjetöntä touhua.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Näin karrikoidusti ralli on täysin järjetöntä touhua, etenkin sen seuraaminen ja siinähän se viehätys juuri on. MM-rallin kaltaisen tapahtuman seuraaminen vie väkisten päiviä tai ainakin koko päivän (niin kuin vie minkä tahansa kansallisen kisankin seuraaminen, jos sen tekee kunnolla). Lisäksi ralli lajina vaatii katsojaltakin hieman ennakkovalmisteluja, jollei sitten ole valmis tyytymään sattumanvaraiseen järjestäjän osoittamaan paikkaan.

Tänä vuonna Jyskälässä Ouninpohjaa lukuunottamatta parkkeerasimme auton katsojaoppaassa olleeseen parkkiin. Aamun ekalle hyvissä ajoin, siirtymiin päivällä laskettiin riittävät ajat. Ei hätää oikeastaan missään. Joskus joutuu jonottaan, mutta sille pitää varata aikansa. Tätä karsina-ajattelua en oikeastaan edes tunnista. Taisin kerran pari olla ns. karsinassa, mutta ne olivat sellaisia paikkoja, mitä halusin nähdä ja ne sitten näin. Sekin on ihan pelkkä tosiasia, että esimerkiksi kaksi tuntia aiemmin paikalle tullut voi valita paikkansa vapaammin kuin juuri ennen ekaa autoa paikalle tullut. Rallia ajetaan metsissä. Jos taas tietää haluamansa paikan olevan ns. karsinan ulkopuolella, sitten kävelee sinne ellei se jostain syystä ole erityisen kiellettä. Jos tiellä ei saa kävellä, tervejalkainen pärjää metsässäkin.

Tänä vuonna rallin aikataulu oli mielestäni hyvä, mitä nyt torstaille olisi mahtunut lisää pätkiä. Lauantaina toki oli "jotain pientä kiekuraa" aamulla, mutta meidän taktiikka oli aamulla Surkee 1 kaikki autot, Surkee 2 ekat 20-25 autoa ja sitten jäikin noin neljä tuntia siirtymälle Ouninpohjaan. Ei tehtyt tiukkaa. Perjantaina ehti neljä eri pätkää hieman tiukemmalla aikataululla.

Se, että toivotaan pätkiä enemmän (ja laajemmalle alueelle) on mielestäni pahasti ristiriidassa sen kanssa, ettei näille nykyisille kahteen kertaan ajettavillekaan löydetä tekijöitä. Siinä ovat vaan ajat muuttuneet 10-20-30 vuoden takaisesta.

Mitä kilpailun tasoon ja autojen määrään tulee, voi vain toivoa parempaa. Ja sitä parempaa on luvattu. Mielestäni kyllä nykyiselläänkin MM-ralli arvoisensa tapahtuma. Sen 180 autoa vetomiehiä voi käydä katsomassa sitten muissa ralleissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oheisluokat voi olla melekein mitä vaan (vaikka V1600:a ja Extreme-Bemuja) jos vaan itse kisan formaatti saattaisiin takas vanhaan malliin.
TopGear Magazinessa itse Jean Todt sanoi että nykyisessä mallissa jossa ensin ajetaan pari tuntia aamupäivällä ja sitten pidetään siestaa ja ajetaan toiset pari tuntia iltapäivällä, ei ole kovasti mieltä. Ralliin pitää palauttaa se kestävyyskilpailun aspekti takaisin.
Tosin samassa yhteydessä Todt ilmoitti pyrkimyksenä olevan Euroopassa ajettavien kilpailuiden vähentäminen enintään puoleen kokonaismäärästä, jotta MM-arvolle saadaan jotain katetta.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
Vähentämällä huoltoparkissa käyntejä ja ottamalla taas käyttöön etähuoltoja saadaan reitti jo aikataulullisesti paljon järkevämmäksi. Eihän nykyisessä systeemissä ole mitään mieltä, että ajetaan ensin siirtymää parikin tuntia ja sen perään ajetaan pari ek:ta ja taas siirrytään takaisin huoltoparkkiin pari tuntia. Tässähän puolet "virka-ajasta" on jo mennyt parin pätkän ajamiseen, kun taas etähuollolla ja järkevällä reitillä samaan aikaan olisi ajettu vähintään tuplaten ek:ita.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sen päivän haluaisin nähdä, että noille lisä-ek:ille saataisiin nykypykälissä vaadittu järkkärimäärä kokoon.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Asiaa.
Sen viel lisäisin, että on pitkälti MM-rallien formattikysymys.
Nimenomaan se on formaattikysymys. Aikataulut ovat samansuuntaiset joka rallissa. Käydään piipahtamassa metsässä aamu- ja iltapäivällä. Loppuaika eli käytännössä suurin osa ajasta on varattu sponsoreiden kinkereihin ja muihin "oheistapahtumiin". Sellaista on nykyralli.

Omasta puolestani ei ollut tarkoitus muuta kuin kommentoida järjestäpuolen valitusta heikenneistä yleisömääristä. Se että pätkiä järjestävät seurat ja kilpailuorganisaation johto sanailevat näistä julkisesti kertoo mielestäni lähinnä siitä, että homma ei mene reilusti.

Käytännössähän kisaorganisaatio järjestää nykyistä rallia ensisijaisesti ryhmälle a (sponsorit ja muu liike-elämä), jolta se myös oletettavasti saa suuren osan tapahtuman tuloista lupien, tilojen ja palvelujen myötä. Samaan aikaan seurat valittavat, että ryhmää b (yleisö) ei kiinnosta, eikä lippuja saada myytyä.

En sano, että suoranaista kusetusta, mutta kevyt hyväksikäytön maku tuon jutun perusteella jää. Ei seuroilta voi edellyttää sellaista talous- ja markkinointiosaamista, että he keksisivät valitulla polulla omatoimisesti uusia tulonlähteitä saati että edes ymmärtäisivät tapahtumalle valitun suunnan seuraukset. Niin kuin eivät nähdäkseni ymmärräkään, kun kerran valittavat lipputuloista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sen päivän haluaisin nähdä, että noille lisä-ek:ille saataisiin nykypykälissä vaadittu järkkärimäärä kokoon.
Ymmärrän pointtisi. Mutta kun yhtälöön pistetään yhtäältä Todtin halu vähentää Euroopan painoarvoa sarjassa ja toisaalta samaisen herran halu palauttaa rallin MM-osakilpailujen formaatti nykyisestä sprintti-tapahtumasa huomattavasti likemmäs wanhan ajan kestävyyskilpailua, niin yhtälön lopputulemana joko niitä järkkärivaatimuksia höllenetään realistisemmiksi (ts. mahdollisiksi toteuttaa) tai sitten voipi olla että MM-sarjaa ei enää ajeta Suomessa. Olkoonkin että on Mahoneyn mielestä koko sarjan parhaiten järjestetty kilpailu.
Loppupelissä on mielenkiintoista nähdä kenen intressit ja mieliteot painavat vaakakupissa eniten a) Rallikomission by Mahoney b) Promoottori Red Bullin vai c) Jean Todtin. Nähdäkseni näiden kolmen tahon intressit eivät sovi aivan 1:1 samaan palapeliin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Eihän suomen järkkäreitä fia määrää vaan suomen laki ja paikalliset viranomaiset. Yleisötilaisuuden järjestämiseen tarvitaan lupa poliisilta ja he kertoo monta järkkäriä tarvitaan. Voi koittaa ehdottaa että josko puolitetaan määrä edelliseen vuoteen verrattuna... Saattaa olla konstaapeli happaman näköinen...
 
Ylös