Ettei vaan ollu svetlanan fööni?
Sit Svetan karvojen kosteusprosentti oli yli 107%...
Mut asiaan, omat kokemukset 2012 Jyskälästä.
Keskiviikkona oltiin Jyväskylässä klo1230. Koitettiin mennä Paviljonkiin, eipäs päässytkään ennen klo14. Onneksi radan ylittävän kävelysillan länsipäässä on hyvä nepalilaisravintola Nagarkot, jonka lounas varmasti hakkasi laadussa ja edullisuudessa Paviljongin tarjonnan.
Paviljongissa kuitenkin käytiin, varsin köyhää. Todella vähän oli autoja paikalla, olivatko sitten katsastuksessa vai missä rullailemassa. Kaupallinen tarjonta ei säväyttänyt. Näytillä vain Moutonia ja Sainzia kunnioittavat autot. Alle puolen tunnin pois.
Ehdittiin siis hyvissä ajoin Ruuhimäkeen. Etelän kautta, risteys isolle tielle ja ensimmäinen iso hyppyri katselupaikkoina. Blockin eka loikka oli hurja ja Neuville spinnas ekassa risteyksessä. Kännykkasurffailu tuolla antiikkipuhelimella onnistui ainoan kerran rallin aikana, muualla kenttä oli liian tukossa. Shakedownissa hurjempaa menoa kuin oikeassa aika-ajossa. Ja se ukkonen...
Torstaiaamuna ehti tehdä paljon kaikkea ennen rallia, erittäinkin pitkästyä odotteluun. EK1 Koukunmaa, viime hetken päätös katselupaikaksi oli maalipään pelto. Asian ratkaisi että sinne saapuivat myös kummipoikamme (eka rallinsa) ja isänsä (kolmas kerta). Kansallisten kisojen runkipaikassa pari kovaa kolausta, kahdellapyörällä ajoa sekä tulenliekkejä auton alla. Karsinakatselua, mutta ihan hyvää sellaista. MäMK:n kioskilla makkara muuten 1,50€, mutta omia eväitä tarpeeksi ettei ostettu.
Mynnilään olis saattanut ehtiä mutta sukuvelvoitteet...em. lisäksi vielä pientä iltamenoa eteläisessä Hämeessa klo21.
Perjantaina aamuyöstä ajo Keuruulle. EK5 Jukojärvi. Maksoimme parkkimaksun 5€, mutta emme noudattaneet virallista opastusta ja kenenkään estämättä pääsimme maksupisteen ja P-alueen välistä yleistä tietä ajamaan EK:n tuntumaan. Lippusiimojen takana kävelimme katsojaoppaassa mainitsemattomalle hyppyrille. Nyt ei erityistä draamaa tässä paikassa jossa esim 2006 vuoden ralli loppui kesken. Kolmisenkymmentä katsojaa.
Siirtymä EK7 Palsankylään, matkalla kaksi poliisin tutkaa. 0€. Samassa paikassa myös katsoimme EK10:n. Pari pientä nyppyä, välissä ja jälkeen taitot, oikea ja vasen. Paikka jossa nuotti ratkaisee, jotkut osaa, jotkut ei. Ei suurempaa draamaa, mutta paljon niitä oikeasti näyttäviä ajosuorituksia. Palsankylässä myös hyvä kyläyhdistyksen kioski, makkara 1€ ja teetäkin löytyi. Kansaa satamäärin, mutta siimassa kiinni kummallakin ajokerralla ja niin lähellä tietä, että vieläkin vasemmassa ranteessa mustelma Breenin sinkoamasta kivestä.
Jyväskylässä kävimme vielä pikipäin Paviljongissa, autot olivat silloin vielä Killerillä. Tunnelma aktiivisempi kuin keskiviikkona, mutta sadekuuro pisti lähtemään pois.
Seuraava yö autossanukkumista pellolla, Surkeen pikkutien osuudella sulun sisällä. Virallisen oppaan mukaan siellä ei ollut katselualuetta, mutta kaikki toimi helposti kuin turistin huijaus. Ei meillä muuallakaan ollut mitään ongelmia järjestysmiesten kanssa, mutta tuolla oli erittäin fiksuja kavereita.
Ekalla ajokerralla perinteinen talvirallin runkipaikka. Nuotit olivat kohdallaan, pari pientä leveämpää linjaa muttei tapahtumaa. Toisella kerran risteyksessä, jossa puiden ja kivien suojaamana lähimmillään kolmen metrin päässä ralliautoista (eikä edes siimaa välissä). Pari pientä paniikkia. Ekassa paikassa ehkä 150 katsojaa, jälkimmäisessa parikymmentä?
Ouninpohja jäi väliin, ekalle ajokerralle ei olis kunnolla ehtinyt kun Surkeessa oli oltava purkuun asti. Sitten piti huomioida väsyneisyys, pyykit ja muu asentaminen sekä tänään ollut työpäivä.
Hieno reissu tuo oli, vaikka täällä tuntuu useimmilla hiertäneen?? Muita, joilla ralli onnistunut.
Pakko muuten vielä mainita Palsankylässä tapaamamme kaksi rallituristia. Olivat viikon reissulla, kaksi päivää lentoihin, neljä päivää rallia ja yksi päivä Napapiirillä vierailuun. Tosifaneja Adelaidesta!!