Neste Oil Rally Finland 2012

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
:D
Eli rallissa pitäis palata 15-20v takaiseen aikaan, mutta mitään ei oo enää muistissa 18v takaisesta EK:sta? Jota muuten sen jälkeenkin on ajettu talviralleissa. Mutta nyt taitaisi - kaikkien tieremonttien ja rakentamisen jälkeen - jäädä todella lyhyeksi stumpiksi, raviratapätkätkin tarjoaa enemmän ajokilometrejä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Humalamäki 18 vuotta sitten? On kai sen ajamisesta kymmenkunta vuotta enemmän (1985 viimeksi?)

EDIT: Nämäkin pitää nykyään tuoda ulkomailta JKL:ään:



 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valittaa aina saa, mutta tällä kritiikillä ei ollut suuntaa eikä kärkeä.

Juu, Loeb on ylivoimainen ja kärki ohut, mutta minkäs teet, kun ei ole mistä ottaa. Citroënia, Red Bullia tai M Sportia on turha syyttää siitä, että ottavat mukanaolostaan irti sen, minkä saavat. Omatpahan on rahansa. Jos "korskeutta" alettaisiin suitsia, niin saattaisi kiinnostuskin loppua. Ei kukaan huipputasolla ole mukana puhtaasti rakkaudesta lajiin, osallistumiselle halutaan jollain muotoa vastinetta.

Tänään ilmeisesti tulee yksi kohkatuimmista epäurheilutapahtumista, kun kaksikko Bolt ja Blake ottavat kaksoisvoiton 100 m olympiafinaalissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
:D
Eli rallissa pitäis palata 15-20v takaiseen aikaan, mutta mitään ei oo enää muistissa 18v takaisesta EK:sta? Jota muuten sen jälkeenkin on ajettu talviralleissa. Mutta nyt taitaisi - kaikkien tieremonttien ja rakentamisen jälkeen - jäädä todella lyhyeksi stumpiksi, raviratapätkätkin tarjoaa enemmän ajokilometrejä.
Humalamäki ei lienisi enää ihan samanlainen yleisömagneetti kuin aikanaan. Metsä on kasvanut ja vanha perinteinen hyppysuora ei enää tarjoa yhtä hyvää näkemäaluetta. Nykyään kun ei rallia enää katsota tiellä ja ojanpohjissa seisomalla.

Toki pätkä olisi hyvin lähellä Jyväskylää joten se varmasti pitäisi suosiota yllä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
On aivan pakko ihmetellä sitä, että mitä ihmettä Vauhdin Maailma muka on tehnyt järjestäjälle, koska järjestäjä on noin pahasti suuttunut Vauhdin Maailmaan.
Mielenkiintoista on nähdä millaiset ovat kisanjälkeiset jutut VM:ssä ja Tuulilasissa. Jälkimmäinen ei ole suuremmin jäänyt mieleen autourheilulehtenä joitakin yksittäisiä Pekka Virtasen ja Marko Mäkisen juttuja lukuunottamatta. No, olihan se myös silloin uuden ja ison Sport2000-rataluokan julkaisu jonkin aikaa.

Onko kummallakin - vai eikö kummallakaan - perinteisiä tutkamittauksia eri paikoista. Mun erikoiskokeilla näkemäni tutkat oli venäläiskatsojilla!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
:D
Eli rallissa pitäis palata 15-20v takaiseen aikaan, mutta mitään ei oo enää muistissa 18v takaisesta EK:sta? Jota muuten sen jälkeenkin on ajettu talviralleissa. Mutta nyt taitaisi - kaikkien tieremonttien ja rakentamisen jälkeen - jäädä todella lyhyeksi stumpiksi, raviratapätkätkin tarjoaa enemmän ajokilometrejä.
Syystä tai toisesta ei Humalamäki ole koskaan osunut ns. reitille. Savon ja Siitaman ja Pälkäneen suunnan pätkillä tuli käytyä sitten sitäkin useammin ja muutamana vuonna jopa sunnuntai aamusta Joutsan suunnan pätkillä. Vaheri oli myös yksi klassikko pätkä, mutta sinne oli syytä suunnata hyvissä ajoin sillä pätkälle ei käytännössä ollut kuin yksi ainoa reitti, joka sekin pakkas ruuhkautumaan. Myhinpäässä tuli käytyä kerran, mutta siinä oli se huono puoli, että pätkä oli kaukana väärässä suunnassa ja ajettiin vielä niin aikaisin että tukikohdasta sai lähteä kukonlaulunaikaa kohti pätkää....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Henkilökohtaisesti haluaisin rallin suuntautuvan ennemmin Tampereen suuntaan kuin Lahteen. 1990-luvulla ajettiin lauantaisin Jyväskylästä Jämsän ja Oriveden alueen EK:iden kautta Tampereelle jossa etähuolto ja Savon EK ja Ratinan suvannon kaupunki-EK. Sitten alkuillasta palattiin Oriveden ja Jämsän EK:iden kautta Jyväskylään.

Se oli hienoa aikaa.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Että semmonen ralli tällä kertaa. Ruuhimäki-Mynnilä-Urria-Palsankylä 1-Mökkiperä 2-Surkee 1&2 tuli kierrettyä.

Järkkärit oli asiallisia, huippu WRC:t veti mahtavasti, mutta lyhythän ralli oli, ei voi mitään. Huonoksi on mennyt.

Ja ai niin, nyt se viimeinen niitti tuli, Loeb on numero 1 nyt ja aina! Käsittämättömän hyvä kuski.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Henkilökohtaisesti haluaisin rallin suuntautuvan ennemmin Tampereen suuntaan kuin Lahteen. 1990-luvulla ajettiin lauantaisin Jyväskylästä Jämsän ja Oriveden alueen EK:iden kautta Tampereelle jossa etähuolto ja Savon EK ja Ratinan suvannon kaupunki-EK. Sitten alkuillasta palattiin Oriveden ja Jämsän EK:iden kautta Jyväskylään.

Se oli hienoa aikaa.
+1:thumbup:

Tosin 80-90-luvun taitteessa mm Savon lähtöpää oli todella suosittu ja oli aivan tukossa. Nykyään toki Sukari voisi vuokrata idiksen parkkipaikat rallikäyttöön, siitähän ei mahdoton matka Savon lähtöön olisi:D

Etähuolto oli kyllä muistini mukaan useasti Valkeakoskella. Sahalahti, Uskila- VLK huoltotauko-Savo, Siitama etz
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
+1:thumbup:

Tosin 80-90-luvun taitteessa mm Savon lähtöpää oli todella suosittu ja oli aivan tukossa. Nykyään toki Sukari voisi vuokrata idiksen parkkipaikat rallikäyttöön, siitähän ei mahdoton matka Savon lähtöön olisi:D

Etähuolto oli kyllä muistini mukaan useasti Valkeakoskella. Sahalahti, Uskila- VLK huoltotauko-Savo, Siitama etz
Valitettavasti Savon entinen EK on nykyisin "perushuonnonettu" eli korkeuseroja on leikattu ja mutkia oiottu. Kaiken huipuksi koko pätkä taitaa olla kestopäällystetty. Eli EK-käyttöön siitä ei enää ole, ellei sitten SUomessa päätetä järjestää jotain todella kovavauhtista Giro d'Finandia maantiekilpailua.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ettei vaan ollu svetlanan fööni? :D
Sit Svetan karvojen kosteusprosentti oli yli 107%...

Mut asiaan, omat kokemukset 2012 Jyskälästä.

Keskiviikkona oltiin Jyväskylässä klo1230. Koitettiin mennä Paviljonkiin, eipäs päässytkään ennen klo14. Onneksi radan ylittävän kävelysillan länsipäässä on hyvä nepalilaisravintola Nagarkot, jonka lounas varmasti hakkasi laadussa ja edullisuudessa Paviljongin tarjonnan.

Paviljongissa kuitenkin käytiin, varsin köyhää. Todella vähän oli autoja paikalla, olivatko sitten katsastuksessa vai missä rullailemassa. Kaupallinen tarjonta ei säväyttänyt. Näytillä vain Moutonia ja Sainzia kunnioittavat autot. Alle puolen tunnin pois.

Ehdittiin siis hyvissä ajoin Ruuhimäkeen. Etelän kautta, risteys isolle tielle ja ensimmäinen iso hyppyri katselupaikkoina. Blockin eka loikka oli hurja ja Neuville spinnas ekassa risteyksessä. Kännykkasurffailu tuolla antiikkipuhelimella onnistui ainoan kerran rallin aikana, muualla kenttä oli liian tukossa. Shakedownissa hurjempaa menoa kuin oikeassa aika-ajossa. Ja se ukkonen...

Torstaiaamuna ehti tehdä paljon kaikkea ennen rallia, erittäinkin pitkästyä odotteluun. EK1 Koukunmaa, viime hetken päätös katselupaikaksi oli maalipään pelto. Asian ratkaisi että sinne saapuivat myös kummipoikamme (eka rallinsa) ja isänsä (kolmas kerta). Kansallisten kisojen runkipaikassa pari kovaa kolausta, kahdellapyörällä ajoa sekä tulenliekkejä auton alla. Karsinakatselua, mutta ihan hyvää sellaista. MäMK:n kioskilla makkara muuten 1,50€, mutta omia eväitä tarpeeksi ettei ostettu.

Mynnilään olis saattanut ehtiä mutta sukuvelvoitteet...em. lisäksi vielä pientä iltamenoa eteläisessä Hämeessa klo21.

Perjantaina aamuyöstä ajo Keuruulle. EK5 Jukojärvi. Maksoimme parkkimaksun 5€, mutta emme noudattaneet virallista opastusta ja kenenkään estämättä pääsimme maksupisteen ja P-alueen välistä yleistä tietä ajamaan EK:n tuntumaan. Lippusiimojen takana kävelimme katsojaoppaassa mainitsemattomalle hyppyrille. Nyt ei erityistä draamaa tässä paikassa jossa esim 2006 vuoden ralli loppui kesken. Kolmisenkymmentä katsojaa.

Siirtymä EK7 Palsankylään, matkalla kaksi poliisin tutkaa. 0€. Samassa paikassa myös katsoimme EK10:n. Pari pientä nyppyä, välissä ja jälkeen taitot, oikea ja vasen. Paikka jossa nuotti ratkaisee, jotkut osaa, jotkut ei. Ei suurempaa draamaa, mutta paljon niitä oikeasti näyttäviä ajosuorituksia. Palsankylässä myös hyvä kyläyhdistyksen kioski, makkara 1€ ja teetäkin löytyi. Kansaa satamäärin, mutta siimassa kiinni kummallakin ajokerralla ja niin lähellä tietä, että vieläkin vasemmassa ranteessa mustelma Breenin sinkoamasta kivestä.

Jyväskylässä kävimme vielä pikipäin Paviljongissa, autot olivat silloin vielä Killerillä. Tunnelma aktiivisempi kuin keskiviikkona, mutta sadekuuro pisti lähtemään pois.

Seuraava yö autossanukkumista pellolla, Surkeen pikkutien osuudella sulun sisällä. Virallisen oppaan mukaan siellä ei ollut katselualuetta, mutta kaikki toimi helposti kuin turistin huijaus. Ei meillä muuallakaan ollut mitään ongelmia järjestysmiesten kanssa, mutta tuolla oli erittäin fiksuja kavereita.

Ekalla ajokerralla perinteinen talvirallin runkipaikka. Nuotit olivat kohdallaan, pari pientä leveämpää linjaa muttei tapahtumaa. Toisella kerran risteyksessä, jossa puiden ja kivien suojaamana lähimmillään kolmen metrin päässä ralliautoista (eikä edes siimaa välissä). Pari pientä paniikkia. Ekassa paikassa ehkä 150 katsojaa, jälkimmäisessa parikymmentä?

Ouninpohja jäi väliin, ekalle ajokerralle ei olis kunnolla ehtinyt kun Surkeessa oli oltava purkuun asti. Sitten piti huomioida väsyneisyys, pyykit ja muu asentaminen sekä tänään ollut työpäivä.

Hieno reissu tuo oli, vaikka täällä tuntuu useimmilla hiertäneen?? Muita, joilla ralli onnistunut.

Pakko muuten vielä mainita Palsankylässä tapaamamme kaksi rallituristia. Olivat viikon reissulla, kaksi päivää lentoihin, neljä päivää rallia ja yksi päivä Napapiirillä vierailuun. Tosifaneja Adelaidesta!!
 

TeeKoo80

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
10

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Valitettavasti Savon entinen EK on nykyisin "perushuonnonettu" eli korkeuseroja on leikattu ja mutkia oiottu. Kaiken huipuksi koko pätkä taitaa olla kestopäällystetty. Eli EK-käyttöön siitä ei enää ole, ellei sitten SUomessa päätetä järjestää jotain todella kovavauhtista Giro d'Finandia maantiekilpailua.
Ei pidä paikkaansa, vanha vielä voimissaan eli ei ole oijottu. Ainoastaan alkupään ensimmäinen kilometri on muokattu ja päälystetty (jo -93 tai 94 samaan aikaan kun SE kivi räjäytettiin)

Edit: Alueen klassikoista ainoastaan Sahalahti taitaa olla lopullisesti menetetty..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös