Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri - kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Salo perustelee ehdotustaan sillä, että jämäsijoista ajellessa Heikiltä menee maine. Se maine oli kuitenkin jo aika matalalla kahden McLaren-vuoden jälkeen. Pikemminkin Heikin maine on parantunut tässä nykyisessä tallissa. Jos tallikaveri nujertuu jatkossakin, niin ainakaan maineen menettämisen pelossa ei Heikin tarvitse minun mielestäni tallia vaihtaa.
Jos tallipäälliköt arvioivat Heikin Top10:een viime vuoden suorituksista, niin ei ainakaan voi katsoa maineen menneen Fernandesin tallissa. Lisäksi BBC:n selostajat pitivät ihan kiitettävästi Heikkiä positiivisessa mielessä esillä, jos se nyt ei niin markkina-arvoon suoraan vaikutakaan. Suoritukset on siis huomattu, vaikka takajoukoissa ollaankin.
Minä ainakin luulottelen, että sitä näkyvää tason kohotusta ilmaantuu MM-pisteiden ja keskikastin kanssa kamppailun muodossa jo tämän kauden aikana. :)
Pisteisiin minäkin vielä ennen kautta uskoin, mutta keskikastin ollessa näin tasainen ja entistä lähempänä kärkeä se kyllä on varsin vaikeaa. Vaatii poikkeuksellisen kisan.
Sehän on sitten ihan eri asia että kuinka kauan fernandesta kiinnostaa panostaa talliin jos tulosta ei ala syntymään? (vertaa toyota)
Tämä on tietysti riski, mutta Tony vaikuttaa aika sitoutuneelta projektiin. Caterham on hänelle myös markkinointikanava, mutta samalla hän on pitänyt huolen siitä ettei koko budjetti tule hänen lompakostaan.

Edistyminen on varmasti ollut jonkin verran odotettua hitaampaa. Keskikastin peräpään kanssa kuitenkin jo kilpailtiin viime vuonna ajoittain. Katsotaan nyt vielä josko tällä kaudella oikeasti päästäisiin mukaan päivitysten myötä. Alla on vasta yksi kisa joka jäi molemmilta kuskeilta kesken.

Heikki itse sanoi, että tämä vuosi ratkaisee jatkon. Hän on Tonyn kanssa hyvää pataa ja se selittää osan talliuskollisuudesta, mutta ei hänenkään kannata ikuisesti odottaa, jos pöydälle ilmestyy huomattavasti paremmalta näyttäviä sopimustarjouksia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Sauber ja jopa FI on tällä hetkellä siedettäviä vaihtoehtoja.

Williams ja Lotus myös, mutta niissä mahtaa ensi kaudella suomalainen jo ollakin.

Toro Rossosta en niin välitä. Joten Sauberille tai Force Indiaan.
Force Indialla ei välttämättä ole tarvetta vaihtaa kuskejaan ensi kaudeksi -- ainakin toistaiseksi vaikuttavat siellä hyvin tyytyväisiltä nykyisiin ajajiinsa, joiden hyväksi luopuivat viime kaudella hyvin ajaneesta Sutilista. Lisäksi Force Indian omistajan lentoyhtiö on kuulemma isoissa vaikeuksissa, ja Mallyan bisnesvaikudet vaarantavat myös F1-tallin tulevaisuuden.

Sauberin kuskeista on Perezin osalta liikkunut huhuja, että hän saattaisi olla ehdolla ensi kauden Ferrarikuskiksi. Mutta Sauber on kuitenkin kohtalaisen pienellä budjetilla pyristelevä talli ja Perezin mukanaan tuoman sponsorin menetys olisi tallille kova isku. Onko heillä varaa palkata Kovalainen, vai valitsisivatko mieluummin jonkun, joka tuo tallille sponsorirahaa paikkaamaan Perezin menetyksen aiheuttamaa akuuttia budjettivajetta?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Jos tallipäälliköt arvioivat Heikin Top10:een viime vuoden suorituksista, niin ei ainakaan voi katsoa maineen menneen Fernandesin tallissa.
Tuo äänestys osoitti muistaakseni yhden tallipäällikön arvostavan Kovalaista. On kuitenkin varsin todennäköistä, että kyseinen tallipäällikkö on Tony Fernandes.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo äänestys osoitti muistaakseni yhden tallipäällikön arvostavan Kovalaista. On kuitenkin varsin todennäköistä, että kyseinen tallipäällikkö on Tony Fernandes.
Tallipäälliköt valitsivat kymmenen nimen listan, joka pisteytettiin F1-tyyliin. Kokonaistuloksissa Kovalainen sai 26 pistettä ja oli yhdeksäs. Tahtoisitko kertoa, miten Fernandes tämän sumpli?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tallipäälliköt valitsivat kymmenen nimen listan, joka pisteytettiin F1-tyyliin. Kokonaistuloksissa Kovalainen sai 26 pistettä ja oli yhdeksäs. Tahtoisitko kertoa, miten Fernandes tämän sumpli?
Varmaan ihan hyvin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tallipäälliköt valitsivat kymmenen nimen listan, joka pisteytettiin F1-tyyliin. Kokonaistuloksissa Kovalainen sai 26 pistettä ja oli yhdeksäs. Tahtoisitko kertoa, miten Fernandes tämän sumpli?
Fernandesilta 25 pinnaa?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Toro Rossosta en niin välitä. Joten Sauberille tai Force Indiaan.
Force Indiasta vielä sen verran, että Joe Saward väitti hiljattain Mike Gascoynen riitaantuneen aikoinaan Vijay Mallyan kanssa, koska Gascoyne olisi halunnut Force Indian satsaavan tallin infrastruktuuriin samalla tapaa kuin Tony Fernandes tekee parhaillaan. Mallya valitsi kuitenkin yhteistyön McLarenin kanssa, mikä mahdollisti nopeamman menestyksen vähäisemmällä rahankulutuksella.

Muistelen myös lukeneeni joskus vuodenvaihteen tienovilla (mahdollisesti Autosportin artikkelista) Force Indian teknisten johtajien kertoneen tallin omistajille, ettei nykyisillä voimavaroilla ole mahdollista nousta tämän korkeammalle valmistajien taulukossa. Jos omistajat haluavat tallin noususuuntauksen jatkuvan, niin he joutuvat sijoittamaan talliin rutkasti lisää rahaa. Näin jälkeenpäin ajatellen taisivat suositella tallin omistajille ihan samaa ratkaisua kuin Gascoynekin aikoinaan: rakentakaa oma tuulitunneli, oma CFD-yksikkö ja muut itsenäisiltä talleilta löytyvät suunnitteluresurssit, niin sitten voidaan alkaa tosissaan haastamaan huipputalleja.

Fernandes on selvästikin kuunnellut Gascoynen neuvoja ja valinnut erilaisen tien kuin Mallya tavoitellessaan menestystä omalle F1-tallilleen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Varsinkin kun omia kuljettajia ei saanut äänestää.
Siinä Autosportin artikkelissa ei mainittu äänestyksen mahdollisista säännöistä mitään. Haeskelin artikkelin luettuani aikani kuluksi aiempien vuosien vastaavista äänestyksistä kertovia artikkeleita ja muutaman vuoden takaisesta artikkelistahan ne tallipäälliköille annetut ohjeet löytyivät, eikä niissä mainittu mitään sellaista ettei oman tallin kuskia saisi äänestää. On tietysti mahdollista, että ohjeistusta on muutettu myöhempinä vuosina.

Mitenkäs sinä olet muuten päätynyt käsitykseen, että oman tallin kuskien äänestäminen olisi ollut kiellettyä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Kerrankin Salon suusta asiaa. Aikoinaan sinne Caterhamille päädyttiin pakon edessä ja nyt olisi korkea aika alkaa katsomaan myös muita talleja.
Salo puhuu asiaa mutta mielestäni Heikillä ei hirveästi ole vaihtoehtoja:

Toro Rosso, voi unohtaa koska vain Red Bull ohjelmassa oleville kuljettajille.

Sauber, Perezin paikka vapautuu jossain vaiheessa mutta jo ensikaudeksi? Ferrarilla monta hyvää junior-kuljettajaa kärkkymässä paikkaa ja suosii mielellään näitä.

Force India, Hulke aloitti tallissa juuri, soppari 1+1? Di Resta hamuaa parempiin talleihin. Rahaa talliin tuovat kuljettajat voimissaan.

Ferrari, Massa väistyy kauden jälkeen, Heikille paikka?

Williams, maksukuskit jyrää ja Valde kehitysputkessa, ei tilaa kahdelle suomalaiselle.

Mclaren, Mercedes, Red Bull, Lotus, not a chance

Vaihtoehtoja on mutta mielestäni Heikin mahdollisuudet upgradeta tallia parempaa on melko pienet. Rahaa olisi tuotava talliin melkoisesti ja pieni palkkapyyntökään ei paljoa Heikin mahdollisuuksia nosta, markkinoilla on ex-kuskeja jotka kärkkyvät paikkaa melkoisen rahatukun kera.

Caterhamin kehitys näyttää varmalta mutta melko hitaalta, kärkeä on tänäkin vuonna saatu kiinni mutta valitettavan vähän jotta sijoituksen paljoakaan paranisi. Huoli tässä on Fernandesin monet erittäin kalliit "harrastukset" ja yleinen taloudellinen tilanne maailmalla.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kerrankin Salon suusta asiaa. Aikoinaan sinne Caterhamille päädyttiin pakon edessä ja nyt olisi korkea aika alkaa katsomaan myös muita talleja. Toi koko Caterham projekti ollut yhtä "ensi kaudella pisteille ja keskikastiin" ja tuollaiset "Haluan voittaa mestaruuden täällä" puheet kannattaa lopettaa, kun ei tuo kosla sinne yllä pitkään aikaan jos koskaan.
Pakko olla samaa mieltä. Kyllä nyt näyttää siltä että Caterham, niin sympaattinen kuin talli onkin, on jämähtänyt pahasti häntäosastolle. Heikin tulee alkaa välittömästi katsastamaan toisia tallipaikkoja, toki pitäen edelleen hyvät suhteet Caterhamiin jos vaikka alkaisivat yhtäkkiä parantamaan selkeästi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jos vaikka alkaisivat yhtäkkiä parantamaan selkeästi.
Joskus kehitysharppaus voi olla kiinni suht' pieneltä tuntuvasta muutoksesta kiinni. Pojan ajaessa kartingia kierrosaika parani lähes 2 sekuntia kun kahden kilon lisäpainon siirsi penkistä etuhaarukkaan.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Joskus kehitysharppaus voi olla kiinni suht' pieneltä tuntuvasta muutoksesta kiinni. Pojan ajaessa kartingia kierrosaika parani lähes 2 sekuntia kun kahden kilon lisäpainon siirsi penkistä etuhaarukkaan.
Toi on vaan kiellettyä nykysi formuloissa. Lisäksi epäilen saatasko tolla aivan kahta sekkaa pois kierrosajasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Pakko olla samaa mieltä. Kyllä nyt näyttää siltä että Caterham, niin sympaattinen kuin talli onkin, on jämähtänyt pahasti häntäosastolle. Heikin tulee alkaa välittömästi katsastamaan toisia tallipaikkoja, toki pitäen edelleen hyvät suhteet Caterhamiin jos vaikka alkaisivat yhtäkkiä parantamaan selkeästi.
Samaa mieltä, vaikka Heikki sanoikin, että oudot aika-ajot eikä kaikkea saatu irti taaskaan. Jos kesään mennessä ei rupea kulkemaan, eikun muualta paikkoja katselemaan.

Sanoisin, että kyllä Heikillekin paikkoja on auki huipputalleissa jossain määrin. Heikin mainehan on parantunut viime kausina huomattavasti McLarena ajoista, mutta ei välttämättä ihan siihen terävimpään kärkitalliin pääse suoraan. Esimerkinä vaikka Webber, ajaa tällä hetkellä sarjan parasta autoa (useamman vuoden pätkällä mitattuna) ja sitä ennen ei mitään järin kummoista. Kyllä niitä mahkuja on Heikilläkin siis, jos oikea tilanne sallii. Itse näkisin jopa Mercedeksen mahdollisena vaihtoehtona Schumin lopettaessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Force Indialla ei välttämättä ole tarvetta vaihtaa kuskejaan ensi kaudeksi -- ainakin toistaiseksi vaikuttavat siellä hyvin tyytyväisiltä nykyisiin ajajiinsa, joiden hyväksi luopuivat viime kaudella hyvin ajaneesta Sutilista. Lisäksi Force Indian omistajan lentoyhtiö on kuulemma isoissa vaikeuksissa, ja Mallyan bisnesvaikudet vaarantavat myös F1-tallin tulevaisuuden.

Sauberin kuskeista on Perezin osalta liikkunut huhuja, että hän saattaisi olla ehdolla ensi kauden Ferrarikuskiksi. Mutta Sauber on kuitenkin kohtalaisen pienellä budjetilla pyristelevä talli ja Perezin mukanaan tuoman sponsorin menetys olisi tallille kova isku. Onko heillä varaa palkata Kovalainen, vai valitsisivatko mieluummin jonkun, joka tuo tallille sponsorirahaa paikkaamaan Perezin menetyksen aiheuttamaa akuuttia budjettivajetta?
Joo tallien näkökulmasta asia voi näin ollakin, minä en miettinyt ollenkaan heidän näkökulmastaan vaan Heikin.

Lopullinen tavoite täytyy olla jossain top4 tallissa, olkoon Sauber tai FI väliporras... (jos siis Heikin halusta olisi kiinni)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Joo tallien näkökulmasta asia voi näin ollakin, minä en miettinyt ollenkaan heidän näkökulmastaan vaan Heikin.

Lopullinen tavoite täytyy olla jossain top4 tallissa, olkoon Sauber tai FI väliporras... (jos siis Heikin halusta olisi kiinni)
Heikki on tosiaan perustellut mahdollista tallinvaihdostaan juuri pyrkimyksellä päästä mukaan kärkipään taisteluun. Mutta kuten edellä esitin, Force Indialla ei uskota, että heillä olisi mahdollisuuksia neljän kärkitallin vauhtiin pääsemisestä tallin nykyisillä järjestelyilllä ja resursseilla. Force India ei siis ole tältä kannalta katsoen hyvä valinta -- elleivät omistajat sitten investoi reippaasti lisää rahaa tallin käyttöön.

Sauberilla nämä vakavampaan menestykseen tarvittavat tuulitunnelit, CFD-yksiköt ja simulaattorit ilmeisesti jo löytyvät, joten sikäli Sauber voisi olla Heikin kannalta Force Indiaa parempi vaihtoehto.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Kovalaiselta pitkään aikaan todella surkea kisa. En tiedä, oliko autossa ongelmia, mutta ylimääräinen varikkopysähdys ja etusiiven vaihto pilasi kisan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toi on vaan kiellettyä nykysi formuloissa. Lisäksi epäilen saatasko tolla aivan kahta sekkaa pois kierrosajasta.
En mä tarkoittanutkaan samaa juttua, vaan joku pikkuoivallus voi parantaa autoa huomattavasti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Esimerkinä vaikka Webber, ajaa tällä hetkellä sarjan parasta autoa (useamman vuoden pätkällä mitattuna) ja sitä ennen ei mitään järin kummoista.
Kyllä Webber minun kirjanpidollani oli aika kovassa huudossa jo Jaguar-vuosina. Silloin vain tiimien väliset tasoerot ei mahdollistaneet kuin satunnaiset väläytykset aika-ajoissa - kisamatkalla ei mitään saumoja. Vauhtia oli. Taisi useampikin startti eturivistä tulla yhden kierroksen aika-ajosysteemillä. Jaguariltahan Webber nimenvaihdoksen myötä jatkoi Red Bullille. Viime kausi meni penkinalle, mutta nyt näyttää taas paremmalta.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kovalaiselta pitkään aikaan todella surkea kisa. En tiedä, oliko autossa ongelmia, mutta ylimääräinen varikkopysähdys ja etusiiven vaihto pilasi kisan.
Välillä ihan kohtalaisia kierrosaikoja mutta välillä taas huonoja.
Ei auta jos on kymmenen kierrosta 0,2-0,4 sek. nopeampi kuin esim. tallikaveri jos parilla seuraavalla ottaa yhteensä vähintään 5 sek. turpiin.

Hankalahan se on tietysti pyristellä jos ohitetaan kierroksella, kierosajat kärsii väkisinkin väistellessä.
Ja muutenkin, etusiiven vaihto jäi itseltäni huomaamatta mutta tuollaiset jutut kyllä tehokkaasti tuhoaa kisan.

Mutta silti, omasta mielestä aika epätasaisia kierrosaikoja, syytän vaikkapa naapurin kakaroita kun en Heikkiä viitsi mollata.
 
Ylös