Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri - kaudella 2012

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vertasin. Oli pakko editoida pois. Ettei mene vittuiluksi niin spovitaan mun puolesta että jos auto on hidas, niin se on myös vaikea ajaa. Sitä ilmeisesti halusit sanoa. Sitähän se Heikki on koko kauden selittänyt että kaikki on ihan ok, auto ei vaan kulje.
Luuletko olevasi oikeassa asiassa vai? Luepas kommentteja häntäpään kuskeilta ja katso onboardeja, niin näet miten vitun helppoa ajaminen on.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Vertasin. Oli pakko editoida pois. Ettei mene vittuiluksi niin spovitaan mun puolesta että jos auto on hidas, niin se on myös vaikea ajaa. Sitä ilmeisesti halusit sanoa. Sitähän se Heikki on koko kauden selittänyt että kaikki on ihan ok, auto ei vaan kulje.
Heikki on sanonut, että balanssi on ok, mutta se ei tarkoita auton olevan helppo ajettava.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Heikki on sanonut, että balanssi on ok, mutta se ei tarkoita auton olevan helppo ajettava.
Laita linkki jos Heikki on sanonut että auto on vaikea ajettava.

Ei oikeasti mullakin on töitä, jatketaan illalla :D

Onks auto muuten oletusarvoisessti helppo vai vaikea ajettava ?
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Laita linkki jos Heikki on sanonut että auto on vaikea ajettava.

Ei oikeasti mullakin on töitä, jatketaan illalla :D
Katso ohjaamo kuvaa ja kummastele. Ei Heikin koskaan ole kommentoinut onko auto helppoa vai vaikea ajaa. Kädet käyvät...
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Katso ohjaamo kuvaa ja kummastele. Ei Heikin koskaan ole kommentoinut onko auto helppoa vai vaikea ajaa. Kädet käyvät...
Käyhän ne ja se ongelma korostuu kun yliyrittää kompensoida hitauttansa ajamalla kurvit kovempaa kuin autolla oikeasti pystyy.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ei auton hitaus välttämättä tarkoita, että auto olisi vaikea ajettava. Varmaan tuohon ajamisen vaikeuteen vaikuttaa eniten juurikin auton balanssi, joka nyt vaihtelee vähän miten milloinkin, mutta monesti ainakin Heikin puheiden mukaan on Caterhamilla tainnut olla ihan kohdallaan.

Vähän ihmeellistä myös väittää, että Caterham olisi hitautensa takia jotenkin helpompi ajettava kuin kärkiautot. Ehkä tilanne olisi näin, jos autossa olisi esim. vähemmän tehoa kuin muilla, mutta todellisuudessa tuo hitaus taitaa johtua ihan muista tekijöistä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ehkä tilanne olisi näin, jos autossa olisi esim. vähemmän tehoa kuin muilla, mutta todellisuudessa tuo hitaus taitaa johtua ihan muista tekijöistä.
Moottorithan on samat kuin Lotuksella, Williamsilla ja RedBullilla, joten tehot lienee suurin piirtein samat, joten vauhdin puute taitaa löytyä muualta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottorithan on samat kuin Lotuksella, Williamsilla ja RedBullilla, joten tehot lienee suurin piirtein samat, joten vauhdin puute taitaa löytyä muualta.
Samat tehot, mutta vähemmän downforcea. Luulisi sen nyt ainakin nopeissa mutkissa merkittävästi vaikeuttavan ajamista. Toki kärkiautot sitten vastaavasti ulosmittaavat sen suuremman downforcen ja vetävät ne mutkat omien autojensa limiitillä, joten limiitillä ne kaikki pyrkii ne mutkat vetämään.

Ei kai maallikolla mitään muuta keinoa ole arvioida ajamisen helppoutta kuin se kuinka "kiskoilla" auto kulkee ja kuinka paljon ratin kanssa pitää tehdä töitä? Tähän tosin vaikuttaa jonkin verran ajotyylikin ja säätömieltymykset.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Samat tehot, mutta vähemmän downforcea. Luulisi sen nyt ainakin nopeissa mutkissa merkittävästi vaikeuttavan ajamista. Toki kärkiautot sitten vastaavasti ulosmittaavat sen suuremman downforcen ja vetävät ne mutkat omien autojensa limiitillä, joten limiitillä ne kaikki pyrkii ne mutkat vetämään.
Tottakai downforce vaikuttaa, mutta myös muuten aerodynaamiset ratkaisut, jousitukset, välitykset ja ties vaikka mikä muu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tottakai downforce vaikuttaa, mutta myös muuten aerodynaamiset ratkaisut, jousitukset, välitykset ja ties vaikka mikä muu.
Tämä on mutua, mutta en usko mekaanisissa osissa olevan juurikaan eroa kärkitallien ja "uusien" tallien välillä. Ja vaihdelaatikkohan Caterhamilla on Red Bullilta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Luuletko olevasi oikeassa asiassa vai? Luepas kommentteja häntäpään kuskeilta ja katso onboardeja, niin näet miten vitun helppoa ajaminen on.
Luuletko itse olevasi oikeassa?

Minusta kyse on kahdesta eri asiasta, auto voi olla nopea tai hidas ja se voi olla helppo tai vaikea ajaa. Ei ne ole siis pois sulkevia tekijöitä.


Häkkisen kommenttien mukaan saadakseen autosta nopean se mene vaikeammaksi ajaa. (kommentti kaukaa historiasta mutta 2000 luvulta).

Tämän osoittaa nuo häntäpään tallit, eli he ottavat parhaan suorituskyvyn irti (kuten kaikki muutkin), jolloin auto on tosiaan vaikea ajaa, kuten niistä onboard kuvista näkee.
On PÄIVÄN SELVÄÄ, että sen auton saa helpommaksi ajaa, mutta se on taatusti myös hitaampi.

Siksi auto voi olla hidas ja helppo ajaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Miten hidas auto voi olla helppo ajettava? :doubtful:
Ihan helposti. Tee vaikka jostain 2004 Ferrarista tämän vuoden sääntöjen mukainen auto (joo, vaikeaa toki), niin saat auton joka on hidas muihin verrattuna mutta helppo ajettava.

Eihän helppo ajettava tarkoita muuta kuin hyvää balanssia ja auton käyttäytymisen ennustettavuutta, eli että sillä esimerkiksi uskaltaa ladata koviin mutkiin aina samalla tavalla ja luottaa siihen että auto ei tee mitään yllättävää. Joskus auto on niin levoton ettei sitä voi kovissa mutkissa viedä äärirajoille ilman suurta ulosajon riskiä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Millä saldolla Heke aikoinaan ne 3.5L:t voitti? Tuli mieleeni kun uutisoitiin Vainion niitä menevän vetämään.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Voi pahus, mikä aika-ajo. Juuri kun pitäisi todistaa nopeuttaan tallineuvotteluissa, Heikki häviää tallikaverille ja juuri ja juuri pysyy Marussian edellä. Eikä tapahtumalle ollut edes mitään selitystä:wall:

Nyt kisassa pitää näyttää ihan toisenlaista menoa!
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Vähän näyttää siltä, että vaikka huhuja on muka joka puolelle, niin Heikki ajanee ensi kaudella kilpaa korkeintaan Jyväskylän MM-rallissa. :eek::tongue:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Voi pahus, mikä aika-ajo. Juuri kun pitäisi todistaa nopeuttaan tallineuvotteluissa, Heikki häviää tallikaverille ja juuri ja juuri pysyy Marussian edellä. Eikä tapahtumalle ollut edes mitään selitystä:wall:

Nyt kisassa pitää näyttää ihan toisenlaista menoa!
(foliohattu) Caterham pelaa Heikin arvoa alaspäin, jotta saa pidettyä hänet tallissa huokeaan hintaan (/foliohattu)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Voi pahus, mikä aika-ajo. Juuri kun pitäisi todistaa nopeuttaan tallineuvotteluissa, Heikki häviää tallikaverille ja juuri ja juuri pysyy Marussian edellä. Eikä tapahtumalle ollut edes mitään selitystä:wall:

Nyt kisassa pitää näyttää ihan toisenlaista menoa!
Tallin tiedotteessa Heikki valitteli, ettei ole löytänyt tänä viikonloppuna kunnollisia säätöjä autoonsa. Katurata vaatii tarkkaa ohjausta, joten yli- tai aliohjaava auto hidastaa varmasti vauhtia.

Lauantaina Kovalainen ajeli yleensä sekunnin Petrovia huonompia kierrosaikoja, mutta nipisti aika-ajossa tämän eron kolmeen kymmenykseen. Jos ei auton balanssi löydy yllättäen kisassa, niin eipä taida Heikki antaa tänä viikonloppuna kovin vakuuttavia näyttöjä tallineuvottelujensa tueksi. :nope:
 
Ylös