Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri - kaudella 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2680
T
Tämän päivän Formuloissa kuljettajan tulee omata joko rahaa tai erittäin kova mainosarvo. Heikillä ei taida valitettavasti olla kumpaakaan.
Formula ykkösten parhaat sponssit menee jatkuvasti tyypeille jotka elävät formula-lifestyleä ja ovat muutenkin esillä. Heikille on rakennettu täysin vääräntyyppinen imago. Tämänhetkisellä imagolla Heikki sopisi parhaiten ET-lehden mainosmieheksi. Esimerkiksi Kimiin verrattuna Heikki on täysi vastakohta. Kuka sattui kuuntelemaan Radio Rockilla, jossa Hekuli kertoi, että ei käytä rahaa missään. Kaverit maksaa omat baarilaskunsa ja hänelle riittää että on kiva talo ja sillä selvä.
Formula1 tasolla toimivat sponsorit haluavat tuotteidensa edustajiksi ( puhun maailmanlaajuisista brändiestä) tyyppejä jotka elävät F1 glamour elämäntyylillä. Esimerkiksi Räikkönen ja Hamilton ovat hyviä esimerkkejä. Vaikka nämä ökyveneet, naiset ja shampanja ovat täysin ulkourheilullisia seikkoja, nostavat ne tyypin kiinnostavuutta. Kun formulatähti joka on elänyt tällaista ns seurapiirielämää ja vieläpä julkisesti, mainostaa vaikkapa kelloa, hän saa ostajassa aikaan tiettyjä tuntemuksia. Kellon ostaja tuntee elävänsä edes pienellä palasella sitä elämäntyyliä, jota nämä vauhtikuninkaat elävät.

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta silti. Olen vakaasti sitä mieltä että Heikki on tuolla rauhallisen miehen ja kohteliaan kuljettajan roolillaan kaivanut itselleen kuoppaa jo vuosikausia. Kuten sanoin aiemmin, formuloissa ei voi olla hajuton eikä mauton, vaikka olisit kuinka kova kuski. Se ei vain riitä.
Mitäs sponsoreita ne Räikkönen ja Hamilton oikein ovat talleilleen tuoneet? Maldonado tuo paljon rahaa Williamsille ja Perez Sauberille, mutta lienevätkö hankkineet sponsorinsa rokkitähden elkeillään? Entäs Petrov, joka toi tällä kaudella Caterhamille venäläisiä sponsoreita?

En ole näistä sponsoriasioista perillä, mutta vähän epäilyttää tuo hypoteesisi, että Heikki saisi isoja sponsoreita muokkaamalla imagoaan. Caterhamia sponsoroivat Fernandesin AirAsia-bisnesten ansiosta isot konservatiiviset firmat GE ja EADS. Näiden sponsoreiden edustustilaisuuksiin Heikki sopii nykyimagollaan kuin kravatti kaulaan. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta pointti olikin se, että sinne Redbullille et pääse ilman sopivaa saumaa. Ja etenkin Heikin tilanteessa, että noita saumoja on jo ollu, täytyis kaverin olla one charmin mutha fucka, että tallipaikkaa ilman rahaa alkais löytyä.
Red Bull ja muut huipputallit ovat nimenomaan esimerkkejä siitä, että kuskit valitaan muiden kuin karismatekijöiden vuoksi. Niillä kun rahat eivät tule kuskeilta. Ferrarin tapauksessa toki voidaan sanoa, että Alonson palkkaaminen oli avainroolissa Santanderin rahojen saamiseksi. Alonso haluttiin talliin kyllä ilmankin Santaderia, mutta Santander ei ehkä olisi tullut ilman Alonsoa.
(Hamilton ja hömppäjulkisuus)
Hamilton on epäilemättä lisännyt tietoisuutta ykkösistä ympäri maailmaa, mutta ei häntä sen takia talliin palkattu, ei McLarenille eikä Mercedekselle. Ron Dennis tuskin on edes katsonut Lewisin ympärillä tapahtuvaa pöhinää ilolla, varsinkin kun se näyttää vaikuttavan miehen ajosuorituksiin. Lewisin tallisiirron takana kyllä väitetään olevan hänen henkilökohtaisen brändin kasvattaminen, mutta se on miehen henkilökohtainen ja hänen manageritoimistonsa tavoite, eikä palvele tallia.
Jokainen dieheart F1-fani elää yhä siinä uskossa, että noita tallipaikkoja jaellaan 100% menestyksen perustella.
Jokainen die hard-fani tietää, ettei näin ole. Vain maallikko voi olla siinä uskossa.

Mitä Heikkiin tulee, niin hän olisi ihanteellinen sponsoroitava. Edustava, miellyttävä, itse aktiivinen ja yhteistyömahdollisuuksia ideoiva ja aulis promootioihin osallistuva. Miehestä ei löydy mitään mikä voisi vahingoittaa edustamaansa brändiä. Valitettavasti hän vain tulee pieneltä markkina-alueelta.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Kyllä,

Tuossa webslave ja hippi puhuu täyttä asiaa, kumpikin. Mutta asialla on monta puolta. Eli Räikkönen ja Hämis tuskin tuo mukanaan raha tai edes sponsseja. MUTTA he ovat sellaisia henkilöitä, joita tallien tärkeimmät sponsorit haluavat valjastaa omiin mainostarkoituksiinsa. Ja näinhän se pitääkin mennä, mutta monissa tapauksissa se ei enää mene, valitettavasti.

Mitä Heikkiin tulee, niin hän olisi ihanteellinen sponsoroitava. Edustava, miellyttävä, itse aktiivinen ja yhteistyömahdollisuuksia ideoiva ja aulis promootioihin osallistuva. Miehestä ei löydy mitään mikä voisi vahingoittaa edustamaansa brändiä. Valitettavasti hän vain tulee pieneltä markkina-alueelta.
Jokainen sana on täysin totta. Heikki on juuri kaikkea tätä mitä tässä listassa on lueteltu. Mutta siinäpä ongelma piilee. Onko Heikki jopa liian miellyttävä nykyiseen mainos - ja yrityskeskeiseen maailmaan? Heikin pahin ongelma on se, että hän ei ole kiinnostava.
Itse teen työtä mainonnan ja pr:n parissa. En voi sanoa olevani mikään huippuammattilainen, mutta vuosien varrella on tullut sellainen pieni ajatus siihen, että mikä ihmisiä kiinnostaa ja mikä ei. Myös siihen on ajatuksia, että mikä kiinnostaa mainostajia ja mikä ei. Tämän vuoksi uskallan pistää ihan vain ajatuksena ilmoille, että Formula 1 kuljettajan tai ihan minkä tahansa urheilijan täytyy olla myös jotenkin muutenkin kiinnostava, kuin urheilullisten saavutustensa ansiosta.

Tähän voin heittää vertauksena vaikkapa naispuoliset tenniksen pelaajat. Massakentillä pyörii naispelaajia jotka voittaa pelejä mutta silti heidän markkina-arvonsa on kovinkin alhainen. Mutta sitten kun mukaan tulee vaikkapa Serena ja Venus, jotka ovat hyvin erityyppisiä ihmisiä, niin johan alkaa kiinnostaa. Toisena esimerkkinä Venäläinen tyttö, jonka pelit ei kulkeneet mutta hinkit oli kivat ja tsädäm, johan sponsseja kiinnosti. ( tyttö tosin pienennytti daisarinsa että hänet otettais vakavasti, no sen jälkeen tais yleisönki kiinnostus aavistuksen laantua)

Mutta joo. Nämä on tämmösiä jossitteljua ja jeesustelua. Faktaa on se, että Heikki pärjäis paremmalla autolla nykykondiksessa ihan kärjen vauhdissa. Nykykondiksella tarkoitan McLarenin ja sen jälkeistä aikaa, kun mies oli potkittu maahan ja kävelty viidesti yli. Kaveri oli henkisesti vähän pihalla. Mutta nyt näyttää olevan kuuppa taas nipussa ja työ maittaa.

Ammattilainenhan Heikki on. Jaksaa vetää huumorilla, vaikka tulokset ovat kansan silmissä huonoja. No ehkä sitä jaksaa panostaa omaan duuniinsa kun palkkapussi kolahtaa postiluukasta aika raskaana, mikäli netin puheisiin on luottamista ja palkka on tosiaan sen noin 4m€ vuodessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa webslave ja hippi puhuu täyttä asiaa, kumpikin. Mutta asialla on monta puolta. Eli Räikkönen ja Hämis tuskin tuo mukanaan raha tai edes sponsseja. MUTTA he ovat sellaisia henkilöitä, joita tallien tärkeimmät sponsorit haluavat valjastaa omiin mainostarkoituksiinsa. Ja näinhän se pitääkin mennä, mutta monissa tapauksissa se ei enää mene, valitettavasti.
Kimin ja Lewisin (kuten muidenkin huippukuskeiksi laskettavien) kiinnostavuus tulee menestyksestä. Kiinnostus on seuraus, ei syy. Mestareiden tai muuten menestyvien elämää seurataan suurennuslasilla. Toki Lewsisin ihmissuhdedraama tai Kimin toilailut humalassa ylittäisivät uutiskynnyksen muutenkin, koska he ovat F1-kuskeja. Onhan vähäsempienkin kuskien toilailut nousseet otsikoihin (Sutil, Enge, Scheckter jne.)

Sponsorit valjastavat kuskit omiin mainostarkoituksiinsa ihan jo sen takia, että heidän sponsorisopimuksissaan lukee niin. Se kuuluu olennaisena osana diiliin.
Jokainen sana on täysin totta. Heikki on juuri kaikkea tätä mitä tässä listassa on lueteltu. Mutta siinäpä ongelma piilee. Onko Heikki jopa liian miellyttävä nykyiseen mainos - ja yrityskeskeiseen maailmaan? Heikin pahin ongelma on se, että hän ei ole kiinnostava.
Heikin kiinnostavuuden vaikein kompastuskivi on tuoreen menestyksen puute. SKY:lla kyllä hehkutetaan häntä kisasta toiseen, mutta ei häntä tietysti niin paljon jututeta kuin kärkeen sijoittuvia. Ihan mukavasti on kyllä tullut näkyvyyttä silti (mm. leikkimielisissä kilpailuissa, joissa myös kaverin kilpailuhenkisyys on tullut hyvin esiin, kuten tietty positiivisuuskin). Jos Heikin edustavuuden ja sanavalmiuden ohella olisi menestys kärkitallissa, niin veikkaan, että mielipide kiinnostavuudesta olisi toinen. Kovalainen lienee myös kuskeista aktiivisin twiittailija (ainakin aiemmin oli), eli fanit pääsevät paljon lähemmäs kuskia kuin jonkin Räikkösen tapauksessa.
Itse teen työtä mainonnan ja pr:n parissa. En voi sanoa olevani mikään huippuammattilainen, mutta vuosien varrella on tullut sellainen pieni ajatus siihen, että mikä ihmisiä kiinnostaa ja mikä ei. Myös siihen on ajatuksia, että mikä kiinnostaa mainostajia ja mikä ei. Tämän vuoksi uskallan pistää ihan vain ajatuksena ilmoille, että Formula 1 kuljettajan tai ihan minkä tahansa urheilijan täytyy olla myös jotenkin muutenkin kiinnostava, kuin urheilullisten saavutustensa ansiosta.
Toki näinkin, persoonat kiinnostavat. Mikä tahansa Seiska-tyyppinen julkisuus ei kuitenkaan sovi kaikkien sponsoreiden yrityskuvaan. Toiset haluavat puhtoisempaa edustajaa brändilleen.

Hyvänä esimerkkinä on tässäkin ketjussa mainittu Kimi-mainos, joka nyt vain kertakaikkiaan ei toimi, kun Kimi esitetään sliipattuna hahmona, mikä ei ole uskottava. Kimi on siihen mainoskampanjaan yksinkertaisesti väärä henkilö tai brändin mainosmiehet eivät ole osanneet hyödyntää Kimiä oikealla tavalla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
Haikki avautunut jostain BBC:n ennakkolähetyksessä? Ainakin päivittelivät Kovalaisen avoimmuutta vielä kesken aika-ajojenkin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Pahoin pelkään että Heikki ei aja ensikaudella F1:ssä, managerin toilailut Caterhamin suuntaan ja Heikin halu pitää ovet auki muualle ei tee hyvää henkilösuhteille Tonyn suuntaan. Soppari olisi pitänyt closata jo kesällä...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
No joo, eipä sanonut sen kummempaa kuin että on edelleen "available", eli haku on edelleen päällä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2680
Itseäkin tuo kiinnostaa, mutta ei taida löytää intereneteistä tuota :frown:
Täältä sen pitäisi näkyä, jos selaimen asetuksiin on laitettu brittiproxy (esim. 146.255.9.124:3128).

Eipä se Heikki Coulthardille mitään uutta kertonut. Caterham kehittyy Heikin mielestä oikeaan suuntaan, mutta sopimusta ei vielä Kovalaisella ole kenenkään kanssa, joten keskustelut jatkuvat. BBC:n juontajat sitten innostuivat tätä ylitulkitsemaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2680
Huonot näytöt antoi Heikki Koreassa tallineuvottelujaan ajatellen, kun päästi Petrovin päihittämään itsensä niin aika-ajoissa kuin kisassakin.

Eihän se sinänsä ollut huono aika-ajo Kovalaiseltakaan, ja kisassakin oli hyvät hetkensä, mutta lopussa Vitali pääsi ohi ja Heikiltä katosi vauhti kokonaan viimeisillä kierroksilla. Renkaat ilmeisesti kuluivat liikaa. Glockille tapahtui samanlainen vauhdin putoaminen kisan lopussa. Pitää vielä katsoa kisan jälkeisistä kommenteista oliko siellä kisassa muita ongelmia. Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että Petrov ajoi Koreassa Kovalaista paremmin -- huolehti renkaistaan paremmin, hyökkäsi silloin kun se oli strategisesti viisasta ja saapui maaliin ennen Heikkiä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Huonot näytöt antoi Heikki Koreassa tallineuvottelujaan ajatellen, kun päästi Petrovin päihittämään itsensä niin aika-ajoissa kuin kisassakin.

Eihän se sinänsä ollut huono aika-ajo Kovalaiseltakaan, ja kisassakin oli hyvät hetkensä, mutta lopussa Vitali pääsi ohi ja Heikiltä katosi vauhti kokonaan viimeisillä kierroksilla. Renkaat ilmeisesti kuluivat liikaa. Glockille tapahtui samanlainen vauhdin putoaminen kisan lopussa. Pitää vielä katsoa kisan jälkeisistä kommenteista oliko siellä kisassa muita ongelmia. Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että Petrov ajoi Koreassa Kovalaista paremmin -- huolehti renkaistaan paremmin, hyökkäsi silloin kun se oli strategisesti viisasta ja saapui maaliin ennen Heikkiä.
Linkitin tuohon kisaketjuun jo. Eli ottivat toisella pysähdyksellä Petrovin ekana sisään, vaikka ovat sopineet ensimmäisenä olevan Caterhamin myös tulevan ensimmäisenä sisään. Ei lupaa kyllä hyvää Heikin jatkon kannalta Caterhamilla...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Linkitin tuohon kisaketjuun jo. Eli ottivat toisella pysähdyksellä Petrovin ekana sisään, vaikka ovat sopineet ensimmäisenä olevan Caterhamin myös tulevan ensimmäisenä sisään. Ei lupaa kyllä hyvää Heikin jatkon kannalta Caterhamilla...
Heikki kyllä itsekin tahtoisi kai parempaan talliin:
http://www.suomif1.com/2012/10/sisapiirilainen-heikki-kovalainen-haluaa-kuumeisesti-ulos-caterhamilta/
mutta ongelma kuin taitaa olla siinäkin, ettei Kovis ole onnistunut väläyttämään edes pisteille viime vuosina, joten tallipäälliköiden usko häneen taitaa olla mennyt.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2680
Heikki kyllä itsekin tahtoisi kai parempaan talliin:
http://www.suomif1.com/2012/10/sisapiirilainen-heikki-kovalainen-haluaa-kuumeisesti-ulos-caterhamilta/
mutta ongelma kuin taitaa olla siinäkin, ettei Kovis ole onnistunut väläyttämään edes pisteille viime vuosina, joten tallipäälliköiden usko häneen taitaa olla mennyt.
Minun mielestäni Eddie Jordanin tulkinta Heikin "kehonkielestä" on (Jordanille hyvinkin tyypillisesti) vahvasti liioiteltu. Kovalainen esiintyi ihan asiallisesti BBC:n haastattelussa ja selvitti Coulthardille haluavansa parempia tuloksia kuin tällä kaudella, mutta sanoi myös uskovansa tallin kehittyvän oikeaan suuntaan ja parempien tulosten olevan mahdollisia tulevaisuudessa. Heikki sanoi myös, ettei hänellä ole sopimusta ensi vuodesta yhdenkään tallin kanssa, mutta keskustelut ovat käynnissä.

Odotuksia huonommat tulokset ja jatkosopimuksen puuttuminen ovat varmaankin riittäviä selityksiä suupielten mutristeluun ja olankohautuksiin, koska Heikin tilanne on tällä hetkellä kaikkea muuta kuin ihanteellinen. Toisaalta BBC:n toimittajat tuntuvat ohittavan Heikin maininnan, että Caterham on kehittymässä oikeaan suuntaan. Ja onhan Heikki markkinoinut itseään parempiin talleihin läpi koko vuoden palkkaamalla manageritoimiston asioitaan hoitamaan sekä toistamalla ahkerasti haastatteluissa miten osaisi nyt hoitaa hommansa isommassa tallissa paremmin kuin Renaultilla ja McLarenilla aikoinaan. BBC:n toimittajilla ei vaan taida olla tietoa siitä, että Heikki on viime viikkoina antanut lausuntoja keskustelevansa tällä hetkellä tulevaisuudestaan vain Caterhamin kanssa ja uskovansa jatkosopimuksesta päästävän yhteisymmärrykseen. Näin jatkosopimus on tekeillä ja parempia tuloksia voi odottaa viimeistään ensi kaudella, joten näennäisen ahdinkotilanteen voi hyvinkin kuitata olankohautuksella.

BBC:n Kovalaisen kanssa ennen Korean aika-ajoja tekemä haastattelu löytyy näköjään myös YouTubesta (Eddie Jordanin jälkianalyysin kera).
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mihin talliin Heke nyt voisi yleensäkin päästä? Missä on vapaata?
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Mihin talliin Heke nyt voisi yleensäkin päästä? Missä on vapaata?
Minne Salo meni ku se joutu ulos? Eikös se jotain ferrarin vehkeitä kuskannu? Siinähän ois sama tie kuljettavana hessulle..ja pääsis vielä ajamaan sitä Ferrari :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minne Salo meni ku se joutu ulos? Eikös se jotain ferrarin vehkeitä kuskannu? Siinähän ois sama tie kuljettavana hessulle..ja pääsis vielä ajamaan sitä Ferrari :rolleyes:
Mitäs järkkäisit Alonson jalan katki?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Heikin pitäisi varmaan vähän flirttailla Monican suuntaan. Joku illallinen tms voitelumielessä olisi varmaan toivottavaa. Josko Heikissä olisi gigolon vikaa(?)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Minun mielestäni Eddie Jordanin tulkinta Heikin "kehonkielestä" on (Jordanille hyvinkin tyypillisesti) vahvasti liioiteltu. Kovalainen esiintyi ihan asiallisesti BBC:n haastattelussa ja selvitti Coulthardille haluavansa parempia tuloksia kuin tällä kaudella, mutta sanoi myös uskovansa tallin kehittyvän oikeaan suuntaan ja parempien tulosten olevan mahdollisia tulevaisuudessa. Heikki sanoi myös, ettei hänellä ole sopimusta ensi vuodesta yhdenkään tallin kanssa, mutta keskustelut ovat käynnissä.

Odotuksia huonommat tulokset ja jatkosopimuksen puuttuminen ovat varmaankin riittäviä selityksiä suupielten mutristeluun ja olankohautuksiin, koska Heikin tilanne on tällä hetkellä kaikkea muuta kuin ihanteellinen. Toisaalta BBC:n toimittajat tuntuvat ohittavan Heikin maininnan, että Caterham on kehittymässä oikeaan suuntaan. Ja onhan Heikki markkinoinut itseään parempiin talleihin läpi koko vuoden palkkaamalla manageritoimiston asioitaan hoitamaan sekä toistamalla ahkerasti haastatteluissa miten osaisi nyt hoitaa hommansa isommassa tallissa paremmin kuin Renaultilla ja McLarenilla aikoinaan. BBC:n toimittajilla ei vaan taida olla tietoa siitä, että Heikki on viime viikkoina antanut lausuntoja keskustelevansa tällä hetkellä tulevaisuudestaan vain Caterhamin kanssa ja uskovansa jatkosopimuksesta päästävän yhteisymmärrykseen. Näin jatkosopimus on tekeillä ja parempia tuloksia voi odottaa viimeistään ensi kaudella, joten näennäisen ahdinkotilanteen voi hyvinkin kuitata olankohautuksella.

BBC:n Kovalaisen kanssa ennen Korean aika-ajoja tekemä haastattelu löytyy näköjään myös YouTubesta (Eddie Jordanin jälkianalyysin kera).
Oon itekkin kyllä havainnu Heikin kehonkielessä tyytymättömyyttä, eikä ihme kun auto on kelvoton vuodesta toiseen. Noi puheet, että oikeaan suuntaan ollaan menossa, on pelkkää small talkkia eikä tarkoita mitään. Tohon talliin Heikki ei alunperinkään halunnut, ja nyt on mitta täynnä kun auto ei kulje vieläkään mihenkään. Pois Caterhamilta pitäisi päästä, on nähty jo ettei siellä mitään saavuteta. Tyytyväisyys on suhteellista, Kartingkeijokin varmaan tyytyväinen kun on edes formuloissa, Heikillä varmaan tavoitteet vähän korkeammalla.
 
Ylös