Voimasuhteet 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kerätääs voimasuhde arviot omaan juttuunsa pois tuolta testiketjusta.
Eli sana vapaa. Mikä on tulevan kauden marssijärjestys. Kauden alussa, puolivälissä tahi kokonaisuutena.

Se Keken lista:
MTV3:n F1-asiantuntija Keke Rosberg uskoo, että Red Bull lähtee vahvimpana tallina kahden viikon kuluttua alkavaan kauteen.

Rosberg nostaa kaksi viimeistä mestaruutta vieneen Red Bullin ykköshaastajaksi McLarenin. Rosbergin mukaan Kimi Räikkösen Lotus ja Nico Rosbergin Mercedes seuraavat huipputiimejä.


Rosberg ei testien perusteella luota Ferrariin, eikä hän usko italialaistallin taistelevan kärkisijoista kauden alussa.
Kohta Keke kertoo miten asiat oikeasti ovat, mutta sitä ennen laitan itseni likoon.

Red Bull
Mercedes
McLaren
Lotus
Ferrari
Force India
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham
OK. Kekeä odotellessa.

Red Bull
McLaren
Ferrari
Lotus
Mercedes
Sauber
Force India
Toro Rosso
Williams
Caterham
HRT ja mitä vielä?
Pyh...

McLaren
Alonso
Red Bull
Mercedes
Lotus
Ferrari
Sauber
Force India
Toro Rosso
Caterham
Williams
HRT
Marussia
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Laittakaa mukaan mieluusti lyhyet perustelut myös. Ainakin tärkeimmiltä osin. Esim. Testin x pitkät vedot, testit kokonaisuutena, viimeiset uudistukset ja niiden toimivuus jne... ;)

Oma listaus:
RB /Mäkki (alkukaudesta vaikea sanoa, kummin päin vaan...)
Lotus (alkukaudesta ainakin, vahvimmat testit takana)
Mersu
---
FI
Ferrari (noussee enne kesää listalla ylöspäin)
STR
Sauber
Williams, Caterham
---
HRT
Marussia
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
McLaren/RB (mäcci vähän edellä, RB'n viimeisten päivitysten toimivuus epävarmaa)
Lotus/Mercedes (Lotus varmaan aika-ajoissa edellä, mersu kisamitalla)
---
FI/Ferrari (alkukaudesta F! parempi, lopussa Ferrari)
STR/Sauber (tasaista on)
Caterham/Williams (Caterham menee edelle ksukien ansioista jo alkukaudesta)
---
HRT/Marussia (perällä ovat järjestys sattuman kauppaa)
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Laittakaa mukaan mieluusti lyhyet perustelut myös. Ainakin tärkeimmiltä osin. Esim. Testin x pitkät vedot, testit kokonaisuutena, viimeiset uudistukset ja niiden toimivuus jne... ;)

Oma listaus:
RB /Mäkki (alkukaudesta vaikea sanoa, kummin päin vaan...)
Lotus (alkukaudesta ainakin, vahvimmat testit takana)
Mersu
---
FI
Ferrari (noussee enne kesää listalla ylöspäin)
STR
Sauber
Williams, Caterham
---
HRT
Marussia
Kiitokset topikista.

Nostat Caterhamin Williamsin tasolle, vaikka Wlliams sai pienen edun vaihtaessaan Cossut Renuun. Ehkä jopa 0,4 "ilmaista" sekuntia. Lisäksi kun otetaan huomioon tallien tuulitunneliolosuhteet ja Caterhamin takamatka.

Mersu on puolestaan suunnitellut uutta autoaan ehkä pisimpään, kun huomasivat ajoissa, että vanhassa ei vauhti riitä. Tämä heijastunee nykyiseen autoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nostat Caterhamin Williamsin tasolle, vaikka Wlliams sai pienen edun vaihtaessaan Cossut Renuun. Ehkä jopa 0,4 "ilmaista" sekuntia.
No Caterham sai KERSistä jopa 0,6 "ilmaista" sekuntia, joten?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
No Caterham sai KERSistä jopa 0,6 "ilmaista" sekuntia, joten?
Totta tämäkin. Olet tehnyt paljon töitä vertailemalla autoja ja aikoja. Siksi pyydän WebSlavea helpottamaan kärsimättömien tuskaa ja kertomaan oman järjestyksensä voimasuhteista perusteluineen. Ehkä jopa kommentteja aika-ajo/kisanopeus kommenteilla.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
McLaren/RB (tasavahvoja, Mäkki kisamatkalla piirun verran edellä ja RB taas aika-ajoissa)
---
Lotus/Mese (Kimillä ja Nicolla podium saumat alku kaudesta)
---
FI/Ferrari( Ferrari nousee kauden edetessä mutta mestaruusjuna mennyt jo ajat sitten taas kerran)
---
Sauber/STR
---
Williams
---
Caterham (kauden mittaan ottavat Williamsin kiinni ja menevät ohikin)
---
Marussia/HRT(jos ovat edes mukana)​
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta tämäkin. Olet tehnyt paljon töitä vertailemalla autoja ja aikoja. Siksi pyydän WebSlavea helpottamaan kärsimättömien tuskaa ja kertomaan oman järjestyksensä voimasuhteista perusteluineen. Ehkä jopa kommentteja aika-ajo/kisanopeus kommenteilla.
Ei minulla ole kovin selkeää näkemystä enkä varsin usko sen hämäränkään näkemyksen olevan lähelläkään oikeaa. Oikea vastaus tämän kauden voimasuhteisiin on tässä vaiheessa "ei tietoa".

Mutta oma arvaukseni on

Kärkikasti: Red Bull & McLaren

Ylempi keskikasti: Mercedes & Lotus & Ferrari
Keskinen keskikasti: Force India & Sauber & Toro Rosso
Alempi keskikasti: Williams & Caterham

Pohjasakka: HRT & Marussia


Keskikasti on ainakin ajoittain niin lähellä toisiaan, että ylempi ja keskinen keskikasti sekoittuvat, ja keskinen ja alempi sekoittuvat. Alempi ei kuitenkaan normaalisti haasta ylempää. Kastien sisällä järjestys riippuu "päivän kunnosta", säästä, radan sopivuudesta ja kuun asennosta.

Ei siis mitään järisyttävää. Lotus nousee takaisin viime kauden alun asemiin ja Caterham Williamsin tuntumaan. Ferrari lienee alkukaudesta vaikeuksissa jopa keskisen keskikastin kanssa, mutta nousee kauden kehittyessä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Reb Bull
---------
Mclaren
---------
Mercedes, Lotus, Sauber
---------
Ferrari, Toro Rosso, Force India
---------
Williams
---------
Caterham
---------
HRT, Marussia
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
1. luokka: Red Bull, McLaren, Lotus
2. luokka: Ferrari, Mercedes, Force India, Sauber
3. luokka: Williams, Toro Rosso, Caterham
4. luokka: HRT, Marussia
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mutta oma arvaukseni on

Kärkikasti: Red Bull & McLaren

Ylempi keskikasti: Mercedes & Lotus & Ferrari
Keskinen keskikasti: Force India & Sauber & Toro Rosso
Alempi keskikasti: Williams & Caterham

Pohjasakka: HRT & Marussia
Erittäin hyvä jaottelu sanoisin. :thumbup: Nimenomaan se, että keskikastissa tapahtuunee jos jonkinlaista "sekoittumista" jatkuvasti myös tänä vuonna.

Tosin itse toivon, että sekoittumista nähdään myös kärkeä myöden ainakin alkukaudesta eli ylempikeskikasti sekoittuu välillä kärkikastin kanssa.

Testeistä jäi sellainen kutina, että RB:llä on taas pieniä luotettavuusongelmia alkukaudesta. Nopeutta uskon sieltä löytyvän ihan kärkivauhtiin. Mäkki taas jätti perusvarman makunsa jälleen. Kenties eivät yllä aivan huippuihin raa'assa nopeudessa, mutta tasaisen tappavasti kärjessä.
Tästä sopasta kristallipalloni näyttää mukavia yllätyssaumoja Mersun ja Lotuksen kuskeille. :cool:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
1 luokka: Vettel, Hamilton, Kimimeister
2 luokka: Alonso, Nico, Button
3 luokka: Webber, Schumi, Grosjean
4 luokka: Di Resta
5 luokka: Massa, Hulkenberg
6 luokka: Perez
7 luokka: Heikki, Kobayashi, Ricciardo
8 luokka: Senna, Petrov
9 luokka: Maldonado, Vergne
10 luokka: de la Rosa, Glock
11 luokka: Pic
12 luokka: Karthikeyan

McLaren
Red Bull
Lotus
Mercedes
Ferrari
Force India
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham
Marussia
HRT
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Kisoja sekoittaa varmaan sopivasti se, että Ferrarilla ja Mersulla löytyy varmaankin aika-ajovauhtia ihan hyvin, mutta kisan edetessä rengaskulutus on varsinkin Ferrarilla sellaista, että takaa tulevat alkavat mennä ohi ja tulee hyviä tilanteita eikä kisat ole tylsiä. Mersulla voi olla vähän samaa.

RB on varmaan nopein, mutta ei kovin luotettava alussa ja Mclarenit ottaa jopa kaksoisvoittoja. Takana Lotus napsii hyviä pisteitä kisavauhdin ja rengaskestävyyden turvin, vaikka aika-ajoissa voi jäädä Ferrarin ja Mersun taaksekin. Olen vähän pessimisti, mutta toivon kyllä sijoja 5-6 Lotukselle aika-ajoista. Jos RB:t ei kestä, voi Lotus päästä palkinnoillekin.

oma ranking voisi olla vaikkapa:

1. Red Bull
2. Mclaren

3. Lotus, Mercedes, Ferrari
6. Sauber, Force India, Toro Rosso
7. Williams, Caterham
8. loput
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Keke kyllä rankkasi Ferrarin aika alas, Force Indiankin alapuolelle. Tämähän tarkoittaisi, että uusi kärry olisi vielä huonompi kuin 2009:n malli.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Keke kyllä rankkasi Ferrarin aika alas, Force Indiankin alapuolelle. Tämähän tarkoittaisi, että uusi kärry olisi vielä huonompi kuin 2009:n malli.
Ei 2009 auto huono ollut vaan Ferrari sijoitti munansa väärän kuskin koriin;)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ei 2009 auto huono ollut vaan Ferrari sijoitti munansa väärän kuskin koriin;)
No Ferrarille palkintopallisijoitusten ulkopuolella ajaminen on floppi, ainakin alkukausi oli huono. Mclaren kyntäsi vielä alempana, mutta molemmat tallit osoittivat kuinka paljon tallit voivat kehittyä kauden aikana, en yhtään ihmettelisi jos Alonso poimisi voittoja loppukaudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin itse toivon, että sekoittumista nähdään myös kärkeä myöden ainakin alkukaudesta eli ylempikeskikasti sekoittuu välillä kärkikastin kanssa.
Juu kyllä minäkin uskon siihen, että ylempi keskikasti podiumeja ottaa. Ei RB ja Mac nyt niin luotettavia ja virheettömiä ole että putsaisivat kahdestaan pöydän. Mutta jos katsotaan (myöhemmin kaudella) MM-pistetaulukkoon, niin kärkikaksikon jälkeen tulee isompi väli, veikkaan.

Tähän tosin vaikuttaa jonkin verran miten ne tallien "toiset" kuskit onnistuvat. Parantavatko Webber ja Massa suoritustasoaan ja pysyykö Lewis pois "tilanteista". Mersulla lienee suht tasaisesti suorittava pari ja uskon Grosjeaninkin hoitavan oman pisteidenkeruuosuutensa kelvollisesti.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Kauden alku.

Kärki:
McLaren: Uskon että ovat kärjessä.
Red Bull: Vähän riskillä ehkä kakkoseksi, mutta eivät oikein ole vakuuttaneet. Sellainen jännä kutina nyt.
Ylempi keskikasti:
Lotus: Pakko ne on tähän laittaa. Liian nopeita.
Mercedes: Ei se sijoitus muutu mihinkään vaikka Ferrari konttaisikin.
Force India: Näyttää nopealta. Eikä huonot kuskit.
Ei kenenkään maa 1:
Ferrari: Mitään sanomaton sähellys.
Alempi keskikasti:
Nämä menee ihan mutuna, en ole pahemmin seuraillut.
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham
Perä:
Marussia
HRT
Kauden loppu.

Kärki:
McLaren: nopeampi kehitys kuin Red Bullilla.
Red Bull: Jäänyt Mäkin jälkeen.
Ylempi keskikasti:
Mercedes: Resurssit ei riitä kärkeen asti.
Ferrari: Kopiokoneet kyllä tuo tänne asti.
Lotus: Jää kehityksestä muiden kelkasta.
Ei kenenkään maa 2:
Force India: Ei jakoa kärjen kehitykseen.
Alempi keskikasti:
Sauber
Toro Rosso
Williams
Ei kenenkään maa 3:
Caterham: Ei mukana kehityksessä näidän isompien tallien kanssa.
Perä:
Marussia
HRT: Mikäs täällä muuttuisi?
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Force India ainakin vuosina 2009 ja 2011 pysyi aivan erinomaisesti mukana kehityksessä kauden mittaan ja itse asiassa ottivat jopa kärkeä kiinni kyseisinä vuosina.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Teknisiä toteutuksia on monia, mutta en vieläkään usko Mäkin tuottavan matalalla keulallaan mitään läpimurtoa. Voivat siis toki pärjätä, mutta en usko mihinkään ylivertaisuuteen sillä saralla. Hylkäävät matalan keulan tämän vuoden jälkeen... (no joo, veikkaushan tämä.. :rolleyes:) Mutta vaikka Mäkki on osoittanut teknisen kehityksen nopeutensa jo useammalla kaudella, niin uskon rajan tulevan vastaan nykyisen filosofian kanssa.

Jos joku talli on ylivoimainen niin se on, taas, RB, mutta se jää nähtäväksi.

Joten joko kauden loppua kohden RB dominoi, tai sitten saamme maittavan tasaisen kamppailun: RB, Mäkki, Mersu/Lotus, ja mausteena välillä myös Ferrari. Mestaruuden taitan tässä kohtaa kyllä silti RB:n ja Mäkin väliseksi taisteluksi...ainakin kuljettajien mestaruuden...

Ferrariin en usko ja Mersun tai Lotuksen nostaminen mestaruustaistoon vain tuntuu liian optimistiselta...
 
Ylös