Moottoriratakeskustelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sanokoot All-Mighty-WebSlave mitä tahansa, niin Suzuka on loistava rata juuri sen takia koska tuota hiekkaa ja nurmea on jätetty radan ulkopuolelle.

Kun vielä joka radalle saisi standardina sen, että radan vieressä on ohut, metrin tai kaksi leveä kaistale nurmea/hiekkaa, jonka jälkeen alkaisi vasta asfaltti, niin kaikki olisi hyvin.
Nii.. mut en tiedä sitten voiko sellainen olla turvallisuuden kannalta vaarallisempi ku kokonaan hiekotettu alue? Suattaapi ne hiekanjyvät olla ku kuulalaakereita asfaltilla ja mennään lujaa seinään. Toimiskohan ohut(renkaan levyinen?) liukas alue radan ulkopuolella, joka ei välttämättä mitään aheuttais, mut kuitenki auto käyttäytyis sen päällä ko monsuunikelillä. Joutuis nostaan jalan kaasulta tai vetään reilusti pitkäksi.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Nii.. mut en tiedä sitten voiko sellainen olla turvallisuuden kannalta vaarallisempi ku kokonaan hiekotettu alue? Suattaapi ne hiekanjyvät olla ku kuulalaakereita asfaltilla ja mennään lujaa seinään. Toimiskohan ohut(renkaan levyinen?) liukas alue radan ulkopuolella, joka ei välttämättä mitään aheuttais, mut kuitenki auto käyttäytyis sen päällä ko monsuunikelillä. Joutuis nostaan jalan kaasulta tai vetään reilusti pitkäksi.
Tätä on puitu tässä(kin) threadissa läpi sen sun kymmenen kertaa. Nurmen/hiekan ongelma on nimenomaan sen radalle levittämä lika, mutta minusta väliaikainen p*skan lentämienn ajolinjalle olisi vain hyvä asia. Kyllä se siitä siivoutuisi jo parin auton jälkeen pois. Mielipiteeni taitaa vain valitettavasti olla 20 vuotta liian vanha nykyformuloihin...

E: En ikinä muista sitä materiaalia mitä Webbis tuo esille, mutta jotain "hiomapaperia" se kuitenkin oli. Se olisi siis niin karkeaa, että renkaat kärsisivät ylimääräisestä ekskursiosta radan ulkopuolelle huomattavasti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Se olisi siis niin karkeaa, että renkaat kärsisivät ylimääräisestä ekskursiosta radan ulkopuolelle huomattavasti.
Paul Ricardin radalla taisi olla tuota volframia. Mutta Suzuka ja Monza ovat ratoja joita ei ole pilattu asfaltilla. Onhan Suzukassa asfalttia 1. mutkassa ja lusikkamutkassa ja 130R:ssä. Mutta 130R asfaltti on pieni.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Mutta Schumin ja di Restan ulosajot johtuivat siitä, että nurmikkoa on jätetty alueelle, jossa vielä haetaan linjaa ja aloitetaan jarruttamaan. Loistavaa että täällä kuskien pitää vielä keskittyä mutkaan sisäänmenoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanokoot All-Mighty-WebSlave mitä tahansa, niin Suzuka on loistava rata juuri sen takia koska tuota hiekkaa ja nurmea on jätetty radan ulkopuolelle.
All-Mighty-WebSlave sanoo, että Suzuka on loistava rata, eikä turva-alueiden materiaali vaikuta WebSlaven arvioon radan loistavuudesta mitenkään. Radan turvallisuudesta kylläkin.
Kun vielä joka radalle saisi standardina sen, että radan vieressä on ohut, metrin tai kaksi leveä kaistale nurmea/hiekkaa, jonka jälkeen alkaisi vasta asfaltti, niin kaikki olisi hyvin.
Ei toimi, koska turva-alueen on tarkoitus lisätä turvallisuutta ja tuollainen viritelmä vähentää sitä. Jarrutus/pysäytysmatkat pitenevät.
Paul Ricardin radalla taisi olla tuota volframia. Mutta Suzuka ja Monza ovat ratoja joita ei ole pilattu asfaltilla. Onhan Suzukassa asfalttia 1. mutkassa ja lusikkamutkassa ja 130R:ssä. Mutta 130R asfaltti on pieni.
Volframia juu (englanniksi tungsten).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
F1-legenda ja tähtinäyttelijä avaavat Austinin F1-radan

MTV3 sanoi:
Ajopelinä tapahtumassa on Lotukseksi sittemmin muuttuneen Renault'n vuoden 2010 auto R30. Circuit of the Americas -radan neitsytkierroksen ajaa vuoden 1978 F1-maailmanmestari Mario Andretti. 72-vuotias Andretti on viimeksi ajanut nykyaikaista F1-autoa vuonna 1982 kilpaillessaan F1-sarjassa.

Andrettin lisäksi radalla nähdään Greyn Anatomia -tv-sarjan tähti Patrick Dempsey. Muun muassa Le Mansin 24 tunnin kisaan aiemmin osallistunut näyttelijä ajaa ensimmäistä kertaa F1-autolla.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/10/1638790/f1-legenda-ja-tahtinayttelija-avaavat-austinin-f1-radan :cool:
 

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126
"72-vuotias Andretti on viimeksi ajanut nykyaikaista F1-autoa vuonna 1982"

Eipä se kehitys sitten näköjään ole viimeiseen 30 vuoteen mennyt lainkaan eteenpäin.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
"72-vuotias Andretti on viimeksi ajanut nykyaikaista F1-autoa vuonna 1982"

Eipä se kehitys sitten näköjään ole viimeiseen 30 vuoteen mennyt lainkaan eteenpäin.
Kullakin ajohetkellä nykyaikaista F1-autoa. 1982 ajoi sinä vuonna nykyaikaiseksi katsottua autoa ja ajaa nyt sunnuntaina vastaavasti tänä vuonna nykyaikaiseksi katsottua autoa.
 

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126
Andretti ajaa vuoden 2010 autoa joten sekin on vähän niin ja näin että voiko sitä luokitella nykyaikaiseksi. Tekniikka kehittyy nykyään nopeasti.

Muutenkin erikoista sanoa vuonna 2012, että joku on ajanut vuonna 1982 nykyaikaisella F1 autolla. Ymmärsin toki pointin, mutta kuulostaa aika huvittavalta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Andretti on kuitenkin vanhin joka ajaa 2000-luvun F1-autoa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ainakin näkyy selvästi 1. mutkan korkeusero.
 
Ylös