Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ainakin näkyy selvästi 1. mutkan korkeusero.
Toivottavasti kukaan ei ota persliukuja tuossa esim. jarrujen pettäessä. Voipi auto päätyä jonkun punaniskan perunapeltoon asti.

Menosuuntaan mentäessä melkoinen hyppyri kyseessä ilman jarruja. Tai sitten kuvakulma valehtelee...
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Toivottavasti kukaan ei ota persliukuja tuossa esim. jarrujen pettäessä. Voipi auto päätyä jonkun punaniskan perunapeltoon asti.

Menosuuntaan mentäessä melkoinen hyppyri kyseessä ilman jarruja. Tai sitten kuvakulma valehtelee...
Ei formula tuosta lentoon lähde, jos renkaat vaan pysyvät koko ajan maassa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ihan hirvee rata. Tasan yks hyvä mutka, ja se on toi kolmossektorin melkein täysillä ajettava vasuri.
Mun mielestä toi vaikuttaa ihan hyvältä. Asfalttiturva-alueet on tietty hanurista, mutta niille ei voi mitään.
 

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Mun mielestä toi vaikuttaa ihan hyvältä. Asfalttiturva-alueet on tietty hanurista, mutta niille ei voi mitään.
Savolaissankari Vit*ixmän taas tämäkin rata.. Omasta mielestä muuten ihan ok, mutta takasuoran ja "käänteisTurkinkasimutkan" välinen osio on kyllä IMHO haitarista..
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
On muuten COTA:n T9:ää tiukennettu suunniteltuun verrattuna. FIA:n ja Tilken puljun sivuilla T9 on loivempi, ainoa kartta, jossa se on tiukempi on tässä.
Tässä artikkelissa COTA mutka mutkalta. T9:ä siis ilmeisesti tiukennettiin, koska T10:ssä ei olisi ollut muuten tarpeeksi turva-aluetta. Ja kun tätä kuvaa vertaa vaikkapa tuohon FIA:n karttaan, niin T2 & T3 näyttäisivät olevan lovempia. Se on hyvä muutos, näin niistä tulee nopeampia.

Mitä profiiliin ja ekoihin onboard videoihin tulee, niin olisi se rata voinut olla parempikin. T2 vaikuttaa upeelta, ja T1 ainakin hyvän näköiseltä. Ässien alku on lupaava, mutta hitaat viimeiset ässät ovat hieman antikliimaksi. Nopeammat mutkat T6-sweepin jälkeen olisivat ehkä aikaansaaneet enemmän nopeuseroja hiusneulaan tullessa, aikaansaaden ohituksia. Stadionosuus on tylsä, Hockessa stadionin sisääntulo ja exitti on ihan kivoja, tämä on lähinnä yhtä inhottava kuin Fujin kierroksen nykyinen loppu. Käänteinen kasimutka on kiva, mutta tokavika on varsin epäseksikäs mutka, kohtuulyhytsäteinen melkein ysikymppi on melko hidas, eikä erityinen haaste. Ja vika mutka saattaa olla liian hiusnaulamainen, tuhoten ohitusmahiksia pääsuoralla. Minusta tokavika mutka ois voinu vaikka olla nopeempi, ja vikamutka ois sitten voinu olla lyhytsäteinen about 90 asteinen, tyyliin Interlagosin vikamutka.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Ihan hirvee rata. Tasan yks hyvä mutka, ja se on toi kolmossektorin melkein täysillä ajettava oikee.
Joutuu komppaa, hirveetä vääntämistä ilman rytmiä, rytmi katoaa kokoajan ja rataa pitää ajaa tämän takia "sukkasillaan", erittäin tekninen rataprofiili, helppo tehdä virhe ja helppo palata radalle ilman sijoituksen menettämistä asfaltti-alueiden takia!!!

3. sektorin ensimmäinen stadion-koukku on turha, ehdottomasti pois ja tilalle nopea takasuoran ja toisen stadion osuuden yhdistävä shikaani vaikka mallia Magny-Cours.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
erittäin tekninen rataprofiili, helppo tehdä virhe
Kuulostaa hyvän radan tunnusmerkeiltä.
3. sektorin ensimmäinen stadion-koukku on turha, ehdottomasti pois ja tilalle nopea takasuoran ja toisen stadion osuuden yhdistävä shikaani vaikka mallia Magny-Cours.
Kyseinen syherö on tehty paikalla olevien katsojien palvelemiseksi. Radan suunnittelussa kun on muitankin kriteerejä kuin kuskin ajonautinto.

T9:n tiukennus oli sikäli hölmö homma, että T10:n jäi liian vähän turva-aluetta, koska menivät rakentamaan katsomon järjettömään paikkaan. Se olisi pitänyt viedä lähemmäs hiusneulaa, jolloin kymppimutkaankin olisi jäänyt enemmän tilaa turva-alueelle.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyseinen syherö on tehty paikalla olevien katsojien palvelemiseksi. Radan suunnittelussa kun on muitankin kriteerejä kuin kuskin ajonautinto.
Siinä kyllä Silverstonen uusi areena on minusta onnistunut paremmin; siinä ei onneksi ole kolmea hiusneulaa. Ja se sijoittuu hyvin Becketts-osuuden sisäpuolelle, jolloin samasta katsomosta näkyy kierroksen kaksi eri vaihetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä kyllä Silverstonen uusi areena on minusta onnistunut paremmin; siinä ei onneksi ole kolmea hiusneulaa. Ja se sijoittuu hyvin Becketts-osuuden sisäpuolelle, jolloin samasta katsomosta näkyy kierroksen kaksi eri vaihetta.
Sanoisin, että jälkimmäinen pätee myös COTAan. Siitä syheröosuuden vieressä olevalta katselukukkulalta näkee kyllä COTAn "Beckettsin" loppumutkat ja ihan parhailta paikoilta koko syheröosuuden lisäksi kaiken ykkösmutkan jälkeisestä alamäestä mutkaan 10.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sanoisin, että jälkimmäinen pätee myös COTAan. Siitä syheröosuuden vieressä olevalta katselukukkulalta näkee kyllä COTAn "Beckettsin" loppumutkat ja ihan parhailta paikoilta koko syheröosuuden lisäksi kaiken ykkösmutkan jälkeisestä alamäestä mutkaan 10.
Tarkoitin lähinnä sitä, että Silverstonen areena-osuus on mukavampi kuin COTA:n kolme hiusneulaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mielestäni F1-radan kuuluukin olla vaikea ajaa, jotta pleikkarikuskit erottuvat tosirattimiehistä. Parempi vaan, että on mahdollisuus tehdä monessa kohtaa virheitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin lähinnä sitä, että Silverstonen areena-osuus on mukavampi kuin COTA:n kolme hiusneulaa.
Niin tarkoitit alkuosalla. Ja jälkipuoliskolla otit kantaa näkyvyyteen. Vastasin siihen näkyvyysosioon. Alkuosasta en ole eri mieltä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tekisi Tilke uuden radan, jossa ei ole neulansilmiä eikä suorat olisi piirretty viivoittimella, olisi loistava semmonen vauhtirata, jossa ei tiputettaisi kertaakaan kakkoselle (lähtö ja verikkopysähdykset poislukien ofc).

Vähän ollut tapana piirtää ne suorat viivoittimella, jos on saanut tyhjästä suunnitella radan ilman jo olemassa olevia tieosuuksia. Tylsän näköstä semmonen. :thumbdown
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mielestäni F1-radan kuuluukin olla vaikea ajaa, jotta pleikkarikuskit erottuvat tosirattimiehistä. Parempi vaan, että on mahdollisuus tehdä monessa kohtaa virheitä.
Joku Lanciakuski aikanaan sano muuten jossain haastattelussa et syheröähän nyt lykkää kuka tahansa kovaa mutta isolla tiellä ne munat punnitaan.

Ne tosimiehet erottuu sellasilla radoilla joissa virheistä oikeasti rankastaan eikä maalatuilla Prisman parkkiksilla. Tekninen ja vaikea on kaks aivan eri asiaa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Vähän ollut tapana piirtää ne suorat viivoittimella, jos on saanut tyhjästä suunnitella radan ilman jo olemassa olevia tieosuuksia. Tylsän näköstä semmonen. :thumbdown
Eihän se sitten olisi enää suora.
 
Ylös