Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Emmä nyt sanoisi että hyvä kisa oli sääntöjen/radan ansiota. Sattuivatpa vaan pojat kolistelemaan asteen enempi ja nopeuseroja löytyi sitten kiitos kolinan ja Vettelin.
DRS oli välillisesti syynä suureen osaan kolistelusta ja ohituksista, eli kyllä se sääntöjen ansiota sikäli on. Siis esim. jos verrataan 2010 kisaan, jossa vain jumituttiin toisen taakse (tyyliin Petrov-Alonso) tai ajeltiin kiltisti jonossa. Oli renkaillakin pieni osa, muttei niin merkittävä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Juu, sanottakoon että säännöt eivät aiheuttaneet noita kolinoita vaan ainoastaan mahdollistivat ne. Ilman 'sivuefektinä puolivahingossa' syntyneitä kolinoita olisi varmaan ollut ihan yhtä tylsä jollei tylsempi kisa (siis mikäli poistetaan suomalaisuus-faktori) kuin pari edellistä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Abu Crappyssä vaan nähtiin taas mitä kiistanalaisuuksia asfaltti radan ulkopuolella voi aiheuttaa. Radan reunaan on jätetty, ilmeisestikin esteettisistä syistä, kanttarin levyinen turkoosiksi maalattu asfalttikaistale. Kisassa Seb joutui päästämään Grosjeanin ohi, kun hän oli ohittanut radan reunaviivan ja muurin väliin jääneellä kaistaleella. Minusta suorilla asfaltin pitää loppua radan reunaan, toisin sanoen radan reunana on ruoho, sora, tai muuri.

Ja muutenkin, hitaiden mutkien ulostuloissa ei pitäisi olla asfalttia. Esim. Hockenheimin hiusneulan ulostulossa asfaltti mahdollistaa laittomat (ja rangaistavat) ohitukset, kuten Seb Jensonista. Jos siinä olisi hiekkaa tai ruohoa, sellaisia tilanteita ei nähtäisi koska i) kuski ei haluaisi mennä leveäksi ja ii) jos kuski menisi leveäki, silloin ainakaan ei pääsisi ohi. Suzukan lusikkamutka on minusta hyvä esimerkki oikein tehdystä turva-alueen asfaltoinnista. Kovavauhtisimmat ulosajot nähdään ekassa apexissa, joten siinä on asfalttia. Mutta tokan apexin ulosajot olisivat jo sen verran hitaita, että hiekka on tarpeeksi turvallista. Ja toiseen apexiin hiekaksi muuttuva turva-alue estää myöskin kovavauhtisen turva-alueen läpiajamisen, Kimi joutui aika-ajossa kääntämään nopeasti takaisin radalle, ja spinnaushan siitä seurasi.

Ja mitenkä turkoosit asfalttikaistaaleet saataisiin pois Abu Dhabista, näkymän kärsimättä? Madridin Masters-sarjan tennisturnauksessa pelattiin tänä vuonna uudenlaisella sinisellä massakentällä. Se osoittautui kuitenkin erittäin liukkaaksi, ja ensi vuonna Madrid palaa taas perinteiseen punaiseen massakenttään. Mutta värinsä puolesta siniselle massalle voisi saada uusiokäyttöa Abu Dhabin radan reunoilla. Ei kannattaisi enää ajaa leveäksi. :D

 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei ikinä. Ongelmaa ei olisi, jos gridi olisi täynnä vain Alonson ja Kimin tasoisia racereita, mutta siellä on tää playstation sukupolvi, jolle ei tunnu menevän perille toisten kunnioittaminen radalla. Tarvitaan kuolema, että noi spedet herää.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitenhän on 2020-luvulla kun ruudukossa on kaikki videopelisukupolven kuskeja? Tuleeko romua enemmän?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei ikinä. Ongelmaa ei olisi, jos gridi olisi täynnä vain Alonson ja Kimin tasoisia racereita, mutta siellä on tää playstation sukupolvi, jolle ei tunnu menevän perille toisten kunnioittaminen radalla. Tarvitaan kuolema, että noi spedet herää.
On jotenkin osuvaa että Kimin ja Alonson suurimmat kolarit tällä kaudella on ollut toistensa kanssa :)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
On jotenkin osuvaa että Kimin ja Alonson suurimmat kolarit tällä kaudella on ollut toistensa kanssa :)
Nyt kyllä unohdat sen missä Allulta melkein lähti pää. Siinä nähtiin miten käy kun vanhan ajan herrasmieskuski kolaroi pleikkarikuskin kanssa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nyt kyllä unohdat sen missä Allulta melkein lähti pää. Siinä nähtiin miten käy kun vanhan ajan herrasmieskuski kolaroi pleikkarikuskin kanssa.
En tiä, mut haettiin varmaan kolareita, joihin itse on vaikuttanut kisaamisellaan. Kimin ja Alonson kolarikin oli todella pienestä kiinni. Alonsolle tosin olisi kiilailuista huonommalla munkilla voinu kolareita sattua enemmänkin. Oli ne sääntöjen mukaisia tai ei.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450

Eipä tuotakaan voi perustella kuin sillä, että saadaan rata "nykyaikaisen tylsäksi". Turvallisuuden kannalta kyseinen mutka ei ole koskaan ollut riskialtis.

Ja nopeushan ei ole ollut ikinä mikään syy asfaltoinnille; hitaassakin mutkassa ulos lipsahtavan kuljettajan on päästävä ilman ongelmia takaisin radalle. :dunno:
Toivokaamme, että Albert Park ja Monza säilyy mahdollisimman kauan nykyasussaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Melko älytön on kyllä tuon Senna ässän asvaltointi. Rata kaartaa tuossa ennen oikeaa mutkaa jo sen verran, että mahdollinen ulosajo tapahtuu aina suht hiljaisessa vauhdissa. Ja jos tarkoitus on rohkaista ohittamaan, niin mitä ihmettä, tuohan on yksi parhaista ohituspaikoista koko kalenterissa. Enemmänkin nyt varmaan tullaan näkemään aivan epätoivoisia pommeja, kun pleikkarikuskit tietävät pitkäksi menneen jarrutuksen johtavan vain mutkan oikaisuun (tai sitten valtavaan kolariin).
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Melkosen alamäen ovat vedelle tehneet, sateella 3. mutkasta tulee aikaisempaakin pahempi kun mäkea alas valuu valtoimenaan joki(ennen nurmikko ja maaperä imi edes jotain).

Eikä tietenkään ole tajuttu laittaa viemäriä ja ritilää asfaltoidun alueen ja radan saumaan.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jos mitään kummempia muutoksia ei ole tehty sitten 2003, siellä on sitten kaksi jokea peräkkäin :tongue:
Mutta eihän sateella ajeta kuitenkaan...
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Jos mitään kummempia muutoksia ei ole tehty sitten 2003, siellä on sitten kaksi jokea peräkkäin :tongue:
Mutta eihän sateella ajeta kuitenkaan...
Näinhän tämä taitaa nykypäivänä olla, valitettavasti.
 
Ylös