Abu Crappyssä vaan nähtiin taas mitä kiistanalaisuuksia asfaltti radan ulkopuolella voi aiheuttaa. Radan reunaan on jätetty, ilmeisestikin esteettisistä syistä, kanttarin levyinen turkoosiksi maalattu asfalttikaistale. Kisassa Seb joutui päästämään Grosjeanin ohi, kun hän oli ohittanut radan reunaviivan ja muurin väliin jääneellä kaistaleella. Minusta suorilla asfaltin pitää loppua radan reunaan, toisin sanoen radan reunana on ruoho, sora, tai muuri.
Ja muutenkin, hitaiden mutkien ulostuloissa ei pitäisi olla asfalttia. Esim. Hockenheimin hiusneulan ulostulossa asfaltti mahdollistaa laittomat (ja rangaistavat) ohitukset, kuten Seb Jensonista. Jos siinä olisi hiekkaa tai ruohoa, sellaisia tilanteita ei nähtäisi koska i) kuski ei haluaisi mennä leveäksi ja ii) jos kuski menisi leveäki, silloin ainakaan ei pääsisi ohi. Suzukan lusikkamutka on minusta hyvä esimerkki oikein tehdystä turva-alueen asfaltoinnista. Kovavauhtisimmat ulosajot nähdään ekassa apexissa, joten siinä on asfalttia. Mutta tokan apexin ulosajot olisivat jo sen verran hitaita, että hiekka on tarpeeksi turvallista. Ja toiseen apexiin hiekaksi muuttuva turva-alue estää myöskin kovavauhtisen turva-alueen läpiajamisen, Kimi joutui aika-ajossa kääntämään nopeasti takaisin radalle, ja spinnaushan siitä seurasi.
Ja mitenkä turkoosit asfalttikaistaaleet saataisiin pois Abu Dhabista, näkymän kärsimättä? Madridin Masters-sarjan tennisturnauksessa pelattiin tänä vuonna uudenlaisella sinisellä massakentällä. Se osoittautui kuitenkin erittäin liukkaaksi, ja ensi vuonna Madrid palaa taas perinteiseen punaiseen massakenttään. Mutta värinsä puolesta siniselle massalle voisi saada uusiokäyttöa Abu Dhabin radan reunoilla. Ei kannattaisi enää ajaa leveäksi.