Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hocken muutosta on käyty läpi jo monet kerrat, mutta edelleen nykyradalla kilvanajo läpi radan on mielenkiintoisempaa kuin pitkien suorien aikana. Persoona ehkä puuttuu, mutta actionia nykyrata tarjoaa enemmän.
Näin luultavasti on.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tilke voisi suunnitella jo sellaisia ratoja jotka ovat vanhojen ratojen kaltaisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilke voisi suunnitella jo sellaisia ratoja jotka ovat vanhojen ratojen kaltaisia.
Helppo homma. Valitaan jokin sopiva rinkula yleisistä maanteistä ja mietitään miten se muuttuu kuudenkymmenen vuoden aikana vähitellen moderniksi kilparadaksi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Itseä ärsyttää uusissa radoissa mutkien kulmikkuus. Radat näyttävät samalta, kun mutkat koostuvat tietyn asteisista kulmista. Austin on jo paljon parempi, kuin Abu Dhabi ja Korea, mutta kun näitä vertaillaan vaikka nyt ajettavan Interlagosin ratakarttaan, niin uuden suuntauksen huomaa selvästi. Mutkien persoonattomuuden myötä uusista radoista ei tule koskaan samanlaisia legendaarisia paikkoja.

Kai tuohonkin jokin hyvä selitys löytyy?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mutkien persoonattomuuden myötä uusista radoista ei tule koskaan samanlaisia legendaarisia paikkoja.
Eipä todellakaan noista kaikista vanhoistakaan tullut mitään legendaarista. Sitäpaitsi ei vanhimmallakaan (tarkalleen ottaei toisksivanhimmalla) Tilkeringillä ole ajettu kun vasta 13 vuotta. Legendastatukseen tarvitaan paljon pitempi aika.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tilke voisi kuitenkin noita Hugenholtz-tyylisiä ratoja tehdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilke voisi kuitenkin noita Hugenholtz-tyylisiä ratoja tehdä.
No jaa. Suzuka on miehen ainut klassikko, eikä muut F1:ssä nähdyt radat olleet samantyylisiä. Zolderin, Nivellesin tai Jaraman kaltaisia ratoja tuskin kamalasti hehkutettaisiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No jaa. Suzuka on miehen ainut klassikko, eikä muut F1:ssä nähdyt radat olleet samantyylisiä. Zolderin, Nivellesin tai Jaraman kaltaisia ratoja tuskin kamalasti hehkutettaisiin.
Jarama toimisi hyvin Time Attack -ratana ja moottoripyörien kisoissa. Radan ongelma kun on lyhyys ja täten lyhyet suorat. Profiili on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen korkeuseroineen.

F1:ssä jo vuonna 1981 muodostui junia kun ohi ei vaan päässyt. Seuraavana vuonna tuolla ei sitten enää ajettukaan.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Kyllä Tilken paras rata on ollu sepangin rata. Oma mielipiteeni. Siellä ainakin välillä ollut mielenkiintoisia kisoja. Osin tosin sateen takika.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Selvästi Tilke sai haltuunsa sellaisen kolmioviivottimen Sepangin tekemisen jälkeen ja sen jälkeen pyöreät mutkat ovat olleet harvinaisuus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
2006 oli kuusi ohitusta. Onhan toi toki keskimääräistä parempi rata, mutta kyllä vuosien saatossa ohitusmääriin on vaikuttanut keli.
Niin no, tuskin yhdelläkään radalla on jatkuvaa ohitusjuhlaa vuodesta toiseen. Kilpailuasetelmat ja keli vaikuttavat niin vahvasti.
 
Ylös