Moottoriratakeskustelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eli kyllähän niitä tuomareitakin tarvittaisiin, vaikka ulkoilu teknisesti havaittaisiinkin, automaatiota siitä ei voi tehdä.
Jep, mut jos.. JOS.. olis joku halpa ratkaisu, jolla tuomareille jäis vaa näissä tapauksissa tehtäväksi tsekata,että johtuko se jostain poikkeavasta tilanteesta vai ei. Vähentäis huomattavasti työtä. ei ne kykene kameroiden perusteella tarkkaileen jokaisen kuskin ajoja kokoaikaa millimetrin tarkkuudella. Mut onko tää sit vähä samanlainen ongelma/kysymys kuin jalkapallossa maalikamerat.. perinteet ja tuomarihäslingit vaa kuuluu ko. urheiluun :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, mut jos.. JOS.. olis joku halpa ratkaisu, jolla tuomareille jäis vaa näissä tapauksissa tehtäväksi tsekata,että johtuko se jostain poikkeavasta tilanteesta vai ei. Vähentäis huomattavasti työtä. ei ne kykene kameroiden perusteella tarkkaileen jokaisen kuskin ajoja kokoaikaa millimetrin tarkkuudella.
Siinä olet ihan oikeassa, että tuomareilla ei ole mitään mahdollisuutta tarkkailla kaikkia kuskeja koko ajan. Siksi tuomarointi on nykyään mitä on. Ihan kaikkeen ei puututa. Moni on siitä enempi tyytyväinen, mutta moni haluaa sellaisia asioita rangaistavaksi, mistä FIA ei tällä hetkellä juurikaan rankaise (radanylitykset). "Halpa ratkaisu" on periaatteessa käytössä nyt, eikä FIA ole ilmeisesti tiukentamassa tuota rajojenylittämisasiaa, vaikka fanit toista mieltä olisivatkin (minä mukaanlukien). Tiukemmat tulkinnat auttaisivat, jos FIA sitä vain haluaisi.
Mut onko tää sit vähä samanlainen ongelma/kysymys kuin jalkapallossa maalikamerat.. perinteet ja tuomarihäslingit vaa kuuluu ko. urheiluun :)
Pitkälti on. Jalkapalloon maalikamerat tosin ovat tulossa. F1-fanithan enemmistön osalta haluavat paluuta menneeseen, enemmän hiekka-alueita ja keskeytyksiä ja vähemmän tuomariston ratkaisuja. Se on ihan normaalia. Eli ehkä nämä tuomarihäslingit F1:ssä on kuitenkin faneille paremmin sopiva systeemi kuin jokin armoton tekninen ratkaisu, joka paitsi (aluksi) lisäisi tuomariston tutkintaa, johtaisi myös huomattavasti useampiin rangaistuksiin - oletuksella että FIA tosiaan tiukentaisi linjaansa, mihin en kovinkaan paljon usko. Aika äänekäs osa fanistosta kun kuitenkin tuntuu olevan sitä mieltä, että "antakaa niiden ajaa kilpaa, älkääkä puuttuko joka asiaan".
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sellainen tekniikka varmasti on, että radalta kokonaan poistuminen voidaan havaita (joskin tuskin ihan halpa).
Ei se kustannuksesta kiinni jäisi moisen tekniikan mukaantuominen. Robotti-imuriin tuskin maksaa montaakaan euroa valmistaa kisko ja tunnistin joka estää kapistuksen menemästä ei-toivottuihin paikkoihin. Radan reunoihin tunnistin koko matkalle ja auton molempiin kylkiin sensori joka lähettää tuomaristolle taikasanan "#XX out" kun tunnistimesta on menty renkaanmitalla yli. Joku AMK-insinööri voi tehdä päättötyöksi vastaavan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei se kustannuksesta kiinni jäisi moisen tekniikan mukaantuominen. Robotti-imuriin tuskin maksaa montaakaan euroa valmistaa kisko ja tunnistin joka estää kapistuksen menemästä ei-toivottuihin paikkoihin. Radan reunoihin tunnistin koko matkalle ja auton molempiin kylkiin sensori joka lähettää tuomaristolle taikasanan "#XX out" kun tunnistimesta on menty renkaanmitalla yli. Joku AMK-insinööri voi tehdä päättötyöksi vastaavan.
Sinäpä sen taikasanan sanoit "Radan reunoihin tunnistin koko matkalle". Ts. koko rata uusiksi reunoista. Tekniikkahan on yksinkertaista, mut että se toimii varmasti ja on joka mutkassa, ei ole enää halpaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sinäpä sen taikasanan sanoit "Radan reunoihin tunnistin koko matkalle". Ts. koko rata uusiksi reunoista. Tekniikkahan on yksinkertaista, mut että se toimii varmasti ja on joka mutkassa, ei ole enää halpaa.
Tottapa tuo. Mutta taidetaanhan ne radat aika nopealla syklillä muutenkin uudelleenasfaltoida?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratojen päivittämiseen juuri viittasin. Kuinkakohan tiuhassa niitä antureita pitäisi olla? Joka tapauksessa molemmin puolin rataa koko radan ympäri. Aika paljon niitä tulisi ja siihen vielä asennustyö päälle.

-Edit- Tai siis anturit olisivat tietysti autossa ja radan varsissa vain jonkinlaiset reunatunnisteet.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ratojen päivittämiseen juuri viittasin. Kuinkakohan tiuhassa niitä antureita pitäisi olla? Joka tapauksessa molemmin puolin rataa koko radan ympäri. Aika paljon niitä tulisi ja siihen vielä asennustyö päälle.

-Edit- Tai siis anturit olisivat tietysti autossa ja radan varsissa vain jonkinlaiset reunatunnisteet.
Radan reunoihin tunnistimiksi riittäisi metalliprofiili koko matkalle. Vanha ratakisko vaikka. Sangen inhimillinen kustannus F1-kilparadan budjeteissa, siis jos tehtäisiin normaalin uudelleenasfaltoinnin yhteydessä. Ja joku sellainen siirtymäaikahan FIA:n pitäisi tarjota että se niin onnistuisi. Vaikka 2v päähän autoihin teknologia ja järjestelmän käyttöönottaneille radoille alennus osallistumismaksuun ja 4v päästä kaikilla radoilla pakollinen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Reunaviivoihin tarvitsisi vain käyttää sopivaa maalia jotka auyossa olevat anturit sitten tunnistaa. Tapoja voi olla monia, esimerkiksi ihan vain värin perusteella tunnistais tai jotain ferromagneettista maalia.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toki voisi myös jättää kovemman teknologian sikseen ja ostaa lähikaupasta parinkympin kamerat, lyödä ne kiinni autoihin ja sitten palkata toisilla parikymppisillä jotain kesähessuja katselemaan materiaalia livenä ja merkkaamaan radaltapoistumisepäilyajankohdat ruutuvihkoon. Charlie käyttää sitten kisan jälkeen viisi minuuttia katsellessaan nuo läpi ja mätkiessään rangaistukset.

Ei luulisi olevan valvominen minkäänlainen ongelma fian resursseilla, kun amatööripohjalta suurin osa nettisimuilusarjoistakin pystyy uskottavaan ratalinjavalvontaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Radan reunoihin tunnistimiksi riittäisi metalliprofiili koko matkalle. Vanha ratakisko vaikka. Sangen inhimillinen kustannus F1-kilparadan budjeteissa, siis jos tehtäisiin normaalin uudelleenasfaltoinnin yhteydessä. Ja joku sellainen siirtymäaikahan FIA:n pitäisi tarjota että se niin onnistuisi. Vaikka 2v päähän autoihin teknologia ja järjestelmän käyttöönottaneille radoille alennus osallistumismaksuun ja 4v päästä kaikilla radoilla pakollinen.
Ei kait noita lisuja tarvittaisi kuin mutkien apexiin ja jättöpuolen kanttarin kohdalle.

Suorien reunoille voisi Bahrainin kaltaisille radoille tehdä jotkut tekonurmikaistat, jotta nicorosbergien tekeminen ei enää kannattaisi vauhdin hidastumisen vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kait noita lisuja tarvittaisi kuin mutkien apexiin ja jättöpuolen kanttarin kohdalle.

Suorien reunoille voisi Bahrainin kaltaisille radoille tehdä jotkut tekonurmikaistat, jotta nicorosbergien tekeminen ei enää kannattaisi vauhdin hidastumisen vuoksi.
Suoralla ohittaminen (a la Hamilton Bahrainissa) toki on havaittavissa ilman antureitakin, mutta parempi laittaa saman tien koko radalle, koska on se radalta poistuminen sääntöjen vastaista (kirjaimen mukaan ilman syytä tai hyötyä saadakseen) suorallakin.

Nico ei muistaakseni käynyt radan ulkopuolella sen enempää Hamilton- kuin Alonsotilanteessakaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nico ei muistaakseni käynyt radan ulkopuolella sen enempää Hamilton- kuin Alonsotilanteessakaan.
Saattoipa ollakin juuri näinpäin. Toki tuomarointia tuollaisissa tarvittaisiin ihan videoittenkin perusteella, koska kiilaaja oli suurempi syyllinen tilanteen muodostumiseen.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Onhan noita kaistavahteja jo ihan henkilöautoissakin, eli tekniikka on olemassa. Vaatii vain sen, että kaikilla radoilla on joku tietynvärinen reunaviiva siellä. Vai olenko käsittänyt noiden kaistavahtien toiminnan ihan päin persikkaa?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Radalta poistumiset kirjataan kyllä jo nykyäänkin, mutta onko se sitten ratavirkailijoiden toimesta vai miten?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tuossa Sotshin olympialaisten avajaisissa jompi kumpi selostajista mainitsi että F1 rata tulee kulkemaan stadionin poikki. Onkos tuosta mitään periaatekuvaa olemassa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Tuossa Sotshin olympialaisten avajaisissa jompi kumpi selostajista mainitsi että F1 rata tulee kulkemaan stadionin poikki. Onkos tuosta mitään periaatekuvaa olemassa?
Puuta heinää puhuttiin, vierestä menee muttei poikki. (toteutettyna tämä olisi aivan loistava..)
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Puuta heinää puhuttiin, vierestä menee muttei poikki. (toteutettyna tämä olisi aivan loistava..)
No niin tietty. Aattelinkin jo että olis ollu kunnon "stadion osuus". Kaikissa ratakartoissakin tosiaan näyttää että kiertää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossa Sotshin olympialaisten avajaisissa jompi kumpi selostajista mainitsi että F1 rata tulee kulkemaan stadionin poikki. Onkos tuosta mitään periaatekuvaa olemassa?
Juu, eihän se tosiaankaan mene. Kyseinen stadion ylemmässä kuvassa oikealla


 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tuossa Sotshin olympialaisten avajaisissa jompi kumpi selostajista mainitsi että F1 rata tulee kulkemaan stadionin poikki. Onkos tuosta mitään periaatekuvaa olemassa?
Eikös tätä visioitu Lontooseen jossain vaiheessa? Oisko siihen sekottaneet...
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Aika hurja, jos tuohon pitkään kaareen tai puoliympyrä tai mikä onkaan vedetään yli 300 km/h.
 
Ylös