Moottoriratakeskustelu

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Monza ei minnekkään häviä! Moottoriurheilun pyhättö Hocken, Spa:n ja Silvestonen ohella. Ei Ferrari "kotikentästään" taistelutta luovu.

Niin tyypillistä Bernien taktiikkaa että enää ketään yllätä. Kiristetään ja uhkaillaan juuri ennen uusia neuvotteluja, Bernietä ketuttaa vieläkin kun teki niin huonon diilin Monzan kanssa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Luotan siihen, että kyseessä on vain Bernien uhkailutaktiikka. Paitsi niin vain Ranskan GP on kadonnut kalenterista ja ei ole pois suljettua, että joku klassikkorata saattaa tehdä tilaa Azerbaidzanille ynnä muille parkkipaikoille.:wall:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Monza ei minnekkään häviä! Moottoriurheilun pyhättö Hocken, Spa:n ja Silvestonen ohella. Ei Ferrari "kotikentästään" taistelutta luovu.

Niin tyypillistä Bernien taktiikkaa että enää ketään yllätä. Kiristetään ja uhkaillaan juuri ennen uusia neuvotteluja, Bernietä ketuttaa vieläkin kun teki niin huonon diilin Monzan kanssa.
Niin, Spassahan jäi muutama vuosi väliin about 10 vuotta sitten, Silverstonesta Britannian GP meinattiin siirtää Doningtoniin, ja Saksan GP ilmeisestikin siirtyy pelkästään Nürburgringille jatkossa.

Varmaankin Bernie vaan kiristää Monzan järjestäjiä, ei Ferrarin kotikisaa pois oteta. Mutta jos joku rata Italiasta tulisi isomman rahatukun kanssa, niin sitten Monza saattaisi menettää kisan. Näinhän Doningtonkin jo sai sopimuksen Britannian GP:stä, ennen kuin rahat loppui kesken rataremontin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Monza ei minnekkään häviä! Moottoriurheilun pyhättö Hocken, Spa:n ja Silvestonen ohella. Ei Ferrari "kotikentästään" taistelutta luovu.

Niin tyypillistä Bernien taktiikkaa että enää ketään yllätä. Kiristetään ja uhkaillaan juuri ennen uusia neuvotteluja, Bernietä ketuttaa vieläkin kun teki niin huonon diilin Monzan kanssa.
Tiiä sitten, mutta oishan tuolla italiassa esim Mugello ja Imola, ehkä jonkunlaisina vaihtoehtoina.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Tiiä sitten, mutta oishan tuolla italiassa esim Mugello ja Imola, ehkä jonkunlaisina vaihtoehtoina.
Mugello on näistä fasiliteeteiltään kaikkien heikoin. Vaatisi melkoisen satsauksen että vastaisi nykypäivän vaatimuksia. MotoGP:t kun ei niin paljoa tiloilta vaadi...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Imolahan periaatteessa saneerattiin F1-kuntoon sarjasta pudottua, mutta se oli liian myöhäistä silloin.

Kuten jo sanoin, Italian GP:n en näe putoavan sarjasta. Enkä kyllä löydä Monzalle kilpailijaa järjestämisoikeuksista. Bernie vain laitta hintalapun mieleiselleen tasolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Imola ainakin tiettävästi vielä nykyäänkin kuuluu FIA:n määrittelemälle 1-kuntoluokkaan eli siellä pystyttäisiin nykypäivänäkin järjestämään poikkeuksellisesti varakilpailu kaudella. Monzan mahdollisesti peruuntuessa/poistuessa kalenterista Imola voisi järjestää Italian Grand Prixin. Vuonna 1980 näin tehtiinkin Monzan ollessa silloin remontissa ja varsin lähellä oltiin jo vuonna 1979. Se historiasta.:) Mugellon osuus ei aivan nykypäivänä ole ehkä ihan niin varma, mutta vaikka kuntoluokitus olisi pudonnutkin niin vielä kuntoluokalla 1T tai 2 voidaan järjestää f1-kilpailu.

Tosin 1-kuntoluokkaan verrattuna vain äärimmäisen suurilla korjauksilla ja Bernien tietäen myös suurilla rahasummilla. Ja todennäköisesti kilpailuja pitäisi olla enemmänkin peruttuna kuin vain 1 tai 2 kilpailua kaudelta. Tosin ei 1-kuntoluokan radatkaan paljoa halvemmalla pääse kuin vielä vähän enemmän muokattavat radat. Tapaukset Paul Ricard ja Magny-Cours kuuluvat tuohon 1-kuntoluokkaan ja f1-kilpailusta Bernie halusi ensimainitun osalta 22 miljoonaa dollaria ja jälkimainitun osalta 32 miljoonaa dollaria.

Ja kun nykyään on kilpailuja lähemmäs 20 tai tulevaisuudessa ehkä jopa enemmän niin varakilpailuille ei juurikaan ole kalenterissa paikkaa paljonkaan. Muistaakseni Mugello kuuluu kyllä vielä tuohon 1-kuntoluokkaan. Sen sijaan joitakin vanhan ajan ratoja kuten Kyalami ei enää kuulu edes varaosakilpailun arvolistalle vaan 3-kuntoluokkaan ja sellaisella radalla ei vain voi järjestää f1-kilpailua mitenkään nykysäännöillä tai muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tai sitten Rooman katuratasuunnitelma kaivetaan arkistolaatikosta. Pointtihan on siinä löytyykö Italiasta miltään radalta riittävästi hynää.

Itse uskon kyllä myös kyseessä olevaan taktiikan. Bernie uhkaa jättää Monzan kalenterista -> Italiassa nousee asiasta meteli -> päättäjien on pakko kaivaa kuvetta, että rahat löytyy.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Monza ainut paikka Italiassa missä soisin ajettavan, vaikka se huono rata onkin. Italiasta löytyy hyviäkin ratoja, mutta kaikkialla niistä on erittäin hankala ohittaa.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Nyt ei muuten tarvitse Monzan lähiasukakiden valittaa autojen melusta uusien moottorien myötä :tongue: Jos muistatte jonkun vuoden takaa kyläläisten meluvalituksen ja FIA joutui harkitsemaan jopa äänenvaimentimia Monzaa varten
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikö toi Mugellon pääsuora ole kaiken lisäksi myös melko kiemurainen?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Eikö toi Mugellon pääsuora ole kaiken lisäksi myös melko kiemurainen?
En nyt sanoisi, että se olisi mitenkään pahempi kuin Montrealin rataosuus neulansilmästä viimeiseen shikaaniin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Nähtiin muuten taas asvalttiturva-alueiden järjettömyys Silverstonessa.
Häikäilemättömästi käytettiin hyväksi tahallisilla leveäksiajoilla ja Kimin kohdalla jopa vaarallisesti. Jos tuolla olisi soraa ollut, niin koko onnettomuus olisi ollut vältettävissä.

Vieläkään ei mene mulle jakoon miksi ei voisi olla ensin ruoho, sitten pieni kaistale asvalttia niille jotka sitä oikeasti nyt sinne kaipaa ja sitten sora loppuun.
Astroturffi ja nuo järkyttävän kokoiset kanttarit helkuttiin sieltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tuolla olisi soraa ollut, niin koko onnettomuus olisi ollut vältettävissä.
Väärin. Hiekan hidastavuus suoraan ulos ajettaessa on heikompi kuin asfaltin (olettaen, että kuski haluaa hidastaa), mutta ohjailtavuus kovassa vauhdissa on olematon. Näin ollen Kimi olisi ratsastanut hiekan päällä suoraan muuriin takaisin radalle kääntymisen sijasta. Ja vauhtia olisi ollut vielä enemmän kuin nyt toteutuneessa törmäyksessä.
Vieläkään ei mene mulle jakoon miksi ei voisi olla ensin ruoho, sitten pieni kaistale asvalttia niille jotka sitä oikeasti nyt sinne kaipaa ja sitten sora loppuun.
Koska turva-alueen on tarkoitus olla turvallinen, ja tuollainen viritys on turvattomampi kuin kuin asfaltti. Nytkään ongelma ei ollut itse asfalttialue, vaan se töyssy, josta Kimi pomppasi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No nyt on taas sellaiset onnettomuusskenaariot, että alta pois.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Pumpulissa pitäisi ajaa. Eilen meinasi Chiltonilta lähteä henki, kun Kimin pyörä melkein osui päähän. Ei ne pelkät turva-alueet pelasta. Mitä jos kokeiltaisiin jotain muuta ratkaisua?
 
Ylös