Imola ainakin tiettävästi vielä nykyäänkin kuuluu FIA:n määrittelemälle 1-kuntoluokkaan eli siellä pystyttäisiin nykypäivänäkin järjestämään poikkeuksellisesti varakilpailu kaudella. Monzan mahdollisesti peruuntuessa/poistuessa kalenterista Imola voisi järjestää Italian Grand Prixin. Vuonna 1980 näin tehtiinkin Monzan ollessa silloin remontissa ja varsin lähellä oltiin jo vuonna 1979. Se historiasta.
Mugellon osuus ei aivan nykypäivänä ole ehkä ihan niin varma, mutta vaikka kuntoluokitus olisi pudonnutkin niin vielä kuntoluokalla 1T tai 2 voidaan järjestää f1-kilpailu.
Tosin 1-kuntoluokkaan verrattuna vain äärimmäisen suurilla korjauksilla ja Bernien tietäen myös suurilla rahasummilla. Ja todennäköisesti kilpailuja pitäisi olla enemmänkin peruttuna kuin vain 1 tai 2 kilpailua kaudelta. Tosin ei 1-kuntoluokan radatkaan paljoa halvemmalla pääse kuin vielä vähän enemmän muokattavat radat. Tapaukset Paul Ricard ja Magny-Cours kuuluvat tuohon 1-kuntoluokkaan ja f1-kilpailusta Bernie halusi ensimainitun osalta 22 miljoonaa dollaria ja jälkimainitun osalta 32 miljoonaa dollaria.
Ja kun nykyään on kilpailuja lähemmäs 20 tai tulevaisuudessa ehkä jopa enemmän niin varakilpailuille ei juurikaan ole kalenterissa paikkaa paljonkaan. Muistaakseni Mugello kuuluu kyllä vielä tuohon 1-kuntoluokkaan. Sen sijaan joitakin vanhan ajan ratoja kuten Kyalami ei enää kuulu edes varaosakilpailun arvolistalle vaan 3-kuntoluokkaan ja sellaisella radalla ei vain voi järjestää f1-kilpailua mitenkään nykysäännöillä tai muutenkaan.