Olen myös sitä mieltä, että kyllä radat tulisi rakentaa niin, että kuljettajia rankaistaan luonnollisesti radalta poistumisesta eli käytännössä liian kovaa ajamalla päätyy hiekalle tms. Toinen vaihtoehto toki on, että jätetään vallan kyttäämättä rajaviivoja ja annetaan ajaa noilla asfalttilevennyksillä ihan huoletta, kunhan osapuilleen seuraa rataa. Tässä nyky systeemissä ei kuitenkaan ole mitään järkeä, että kameran kanssa kytätään kuka ylittää jonkun maalatun viivan ja sitten randomilla annetaan jotain rangaistuksia, jos annetaan.
Parhaita muistiin piirtyneitä kilvanajohetkiä ovat usein juuri ne, kun kuljettaja puristaa viimeiseen asti ja vetää leveäksi niin, että hiekka pöllyää ja sitä kautta saavuttaa jopa hieman voittoa aikaansa. Juuri näin se pitää ollakin, sillä vähän suurempi riski tuossa kohtaa olisi luultavasti johtanut ajan menetykseen ja luonnolliseen rangaistukseen. Nykysysteemillä oltaisiin sitten jälkeenpäin annettu mahdollista aikasakkoa (jos radioitkemiset tuottaa tulosta) ja alettu muokkailemaan tuloslistoja, mikä on turhaa pelleilyä ja naurettavaa.
Olen myös sitä mieltä, että turvallisuudesta pitää pitää kiinni, mutta:
1. miksi sitten ns. vanhoilla radoilla edelleen ajetaan ilman kunnollisia turva-alueita, jos tämä on prioriteetti?
2. eikös autot ole nykyään tehty mahdollisimman turvallisiksi, jotta ne kestää isommatkin kolarit?
3. eikös nopeuksia pyritä vuosi vuodelta hillitsemään säännöillä, jotta vakavilta kolareilta vältytään?
jne. jne.
Tuo joidenkin ratojen turvallisuuden maksimointi tuntuukin vähän ylimääräiseltä vouhotukselta ja kaiken lisäksi pilaa kilvanajon luonnetta. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että kyseessä on F1, jossa kolarit ja riskit ovat osa spektaakkelin dramatiikkaa. Nykyään on onnistuttu siinä, että tämä osataan tehdä uskomattoman turvallisesti, joten tätä ei tulisi pilata viemällä sääntöjä äärimmilleen, jolloin kisat voitetaan valituksilla, jonossa ajamisella ja ilman näyttäviä sekä henkeäsalpaavia kisatilanteita. Minulle on oikeastaan aika sama onko radan ulostuloissa ruohoa, hiekkaa vai koiranpaskaa, mutta lähtökohta tulisi olla, että sinne joutumista pitäisi välttää.
Toki, sellaiset ratkaisut ovat tervetulleita, joissa dramatiikka ja jännitys pystytään säilyttämään niin, että turvallisuus paranee. Tämä renkaille armoton asfaltti voisi johonkin vaarallisiin paikkoihin olla paras ratkaisu. Täytyy nyt vielä sanoa, että onneksi kalenterissa on vielä paljon ratoja, joilla "turva-alueet" on rakennettu fiksusti ja katsojaystävällisesti. Monesti bonuksena ulosmenoalueita on erilaisia, jolloin ne lisäävät kisojen yllätyksellisyyttä: kämmi voi päättää kisan hiekalla sutimiseen tai parhaasssa tapauksessa pääsee ruoholta pyörimästä vielä takaisin kisaan. Joskus taas käy huonommin ja osuu seinään.