Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
:D

Ihan niinkuin Bahrainissa, Silverstonessa, Hockenheimissa ja Hungaroringillä tällä kaudella, ja ties missä Intioissa viime kaudella?
Ei pelkkä radan ulkopuolella ajaminen riitä syyksi rangaistukseen vaan radan ulkopuolella ajamisesta pitää saada hyötyä jotta siitä rangaistaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hiekkaesteet rankaisevat automaattisesti. Ei tarvittaisi tuomareita kuin shikaanien oikomisien tutkimiseen.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Hiekkaesteet rankaisevat automaattisesti. Ei tarvittaisi tuomareita kuin shikaanien oikomisien tutkimiseen.
Sehän on selvä ja tuskin kukaan tuota faktaa vastaan väittäisikään. Tässä vaan on nyt käyny silleen hassusti ettei niitä ole enää ja siihen on ihan omat syynsäkin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
En kyllä itsekään voi sanoa pitäväni kehityssuunnasta, jossa täytyy suurennuslasilla syynätä oliko kierros legitiimi. Parabolican tapauksessa ymmärrän vielä jos alkuosa turva-alueista on asfalttia, mutta jos koko mutka reunustetaan sillä niin päin honkia menee.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Sinällään kyse on aika triviaalista asiasta, sillä kuinka usein esim. kärkikuskit pilasivat kisansa ajamalla hiekalle ennen vuoden 2002 asvaltointibuumia? Erittäin harvoin. Niin harvoin, että en nopeasti edes muista tällaisia virheitä sattuneen kenellekään.
Kyse on lähinnä psykologisesta jännityselementistä. Hiekka toimii kuten Monacon kaiteet: yksi lipeäminen ja keskeytys on mahdollinen. Virheettömyyden edellytys lisää jännittävyyttä.

Ennen hiekkaturva-alueiden yleistymistä virheestä seurasi paitsi kisan keskeytys myös romuttunut auto. Minkälaista jännitystä Monza ennen vuoden 1994 muutoksia tuottikaan, kun Curva Grandessa oli vain ohut ruohokaistale ennen seinää? Nykyperspektiivistä Monza oli lähes katurata. Kuinka "tylsäksi" asennetut hiekkaesteet olisi nähty F1-Forumilla: "Buu, kuljettaja tekee virheen, auto valuu hiekalle ja kaartaa takaisin radalle kärsien vain 5 sekunnin aikatappion."

Entisen ajan tylsät turvamääräykset ovat nykypäivän viimeisiä harvinaisia jännityksen aiheuttajia. Jännityksen kannalta asvaltin ainoa hyvä puoli on, että sateella se luistaa niin, että yhtäkkiä riskit romuttuneelle autolle ovat kuin Monacon rännissä.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jännityksen kannalta asvaltin ainoa hyvä puoli on, että sateella se luistaa niin, että yhtäkkiä riskit romuttuneelle autolle ovat kuin Monacon rännissä.
Juu, olettaen tietysti, että sateella ajetaan muutenkin kuin turva-auton perässä :D
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Eikös jossain autopelissä tai -simussa ole joku takaisinkelaus toiminto ajovirheen varalle? Tuollainen parabolican asfaltointi on ihan sama asia:thumbdown.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Eikös jossain autopelissä tai -simussa ole joku takaisinkelaus toiminto ajovirheen varalle? Tuollainen parabolican asfaltointi on ihan sama asia:thumbdown.
Codemastersin peleissä on takaisinkelaus. Simulaatio määritelmä niissä on vähintään kyseenalainen.
Casual ADHD-pelaaja ei halua ostaa ajopeliä, jossa virheestä joutuu aloittamaan koko kisan uudestaan. Ehkä turva-alueiden asvaltointi on johtunutkin siitä, että ajopeleistä saataisiin helpompia. :p
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös jossain autopelissä tai -simussa ole joku takaisinkelaus toiminto ajovirheen varalle? Tuollainen parabolican asfaltointi on ihan sama asia:thumbdown.
XBox360:n Forza Motorsport -pelisarjassa ainakin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Sinällään kyse on aika triviaalista asiasta, sillä kuinka usein esim. kärkikuskit pilasivat kisansa ajamalla hiekalle ennen vuoden 2002 asvaltointibuumia? Erittäin harvoin. Niin harvoin, että en nopeasti edes muista tällaisia virheitä sattuneen kenellekään.
Kyse on lähinnä psykologisesta jännityselementistä. Hiekka toimii kuten Monacon kaiteet: yksi lipeäminen ja keskeytys on mahdollinen. Virheettömyyden edellytys lisää jännittävyyttä.
Ny päästä suoraan Schumi 98 Itävalta, Häkkinen 99 Monza, Hill 95 Suzuka, Barrichello 94 Spa, Mansell 91 Suzuka, Hill 95 Hockenheim, Schumi 97 Jerez, Hill 96 Barcelona (ei joutunut keskeyttämään mutta menetti paljon aikaa). Jos miettisi pidempään tulisi varmaan enemmän mieleen.

Ja toki, ei tuo ole niin hirveän paljon, mutta kun miettii että esim Mansell Suzukassa ja Schumi Jerezissä ratkaisivat mestaruuden. (Mansell toki oli aika toivottomassa tilanteessa jo).

Ja iso osa miksi sinne ei ajettukaan oli siksi että kuskit varoivat sinne menemistä, eli eivät ajaneet ihan samanlaisella limitillä. Se joka meni lähimmäs sitä olikin nopeampi kuski sillä autolla. Erot tallikavereiden välillä oli joskus pöyristyttäviä (toki tässä löytyy monen monta syytä, mutta tämäkin yksi).
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Sotšin rata läpäissyt FIA:n tarkastuksen.
Russian circuit passes FIA track inspection
20 Aug 2014

The FIA's F1 race director Charlie Whiting has confirmed that Russia's new Sochi Autodrom is ready to host its first Grand Prix later this year.

The announcement follows a detailed evaluation of the circuit and the venue itself, built on the site of the 2014 Winter Olympic Games, by an FIA delegation led by Whiting.

"The circuit is in extremely good condition and will be issued with a licence," he said in a Sochi news release.

"Everything has been done according to the plans - the kerbs are very good, the verges, the guardrails, the walls - everything is in an extremely good condition. Everything has been done to the highest standards and I'm extremely pleased.

"I can say without hesitation that the circuit is ready 60 days in advance, which is very rare really."

Whiting said that it is now unlikely he will need to make a final inspection closer to the date of the inaugural 2014 Formula 1 Russian Grand Prix, which will take place on October 10-12.

"I don't know at the moment, but it should not be necessary," he explained. "What I've seen today gives me complete comfort that the circuit will be entirely ready when I come back for the Grand Prix."

Promoter Sergey Vorobyev added: "We were ready for Mr. Whiting's visit and we want to congratulate our builders who have made this positive verdict happen. We were confident that FIA would appreciate the efforts made by our team to implement the technical details that have been so highly reviewed by Mr. Whiting today.

"Now that Sochi Autodrom has received a licence, everything else is up to the organisers of the events and as such we are working intensely on ensuring that all aspects of the event are fully prepared. It is our aim to make this a truly unforgettable event with the comfort and enjoyment of our guests at the forefront of all our efforts."


Puolitoista kk kuitenkin vielä aikaa. Eipä ole kai vähään aikaan ole ollut vastaavassa kunnossa rata näin aikaisin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Odotan jo kun varikkosuoralla halailee kaksi mulk... siis suurmiestä Putin ja Bernie.
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Rataa katsoessa tulee mieleen vain se, että joku, todennäköisesti Ericsson tai Massa, vetäisee seinään perjantain ensimmäisissä harjoituksissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Sochin rata kyllä on osoittanut paikkansa kuuluvuuden. Hienoa, että Venäjä saa oman F1-kisansa. Eipä siihen suunnitelmineen kulunutkaan kuin 34 vuotta mikäli kaikki Neuvostoliitonkin ratahankkeet ja Venäjän vanhemmat hankkeet mukaan lasketaan. Mielenkiinnolla odotan kyllä uutta kilpailua. Tosin tuo yleinen Itä-Euroopan kriisitilanne on kivettyneenäkin konfliktina varsin vaarallinen. Eihän tulivuoren tuhkapaikalle kannata mennä ennen kuin tuhkapaikka on jäähtynyt eikä aina edes silloinkaan. Näin kuvainnollisesti puhuen.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Puhe oli puhtaasti kuvainnollisuudesta. Toisin sanoen kilpailumaa uutena liittyy F1-kilpailupaikkojen joukkoon ansaitusti pitkän odotuksen jälkeen kuten Etelä-Koreakin liittyi 12 vuoden odottelun jälkeen aikanaan. Itse radan oma kilpailullinen asema pitää totta kai ansaita. Ja onhan niitäkin ratoja jotka ovat kuuluneet aikanaan ja nykyäänkin vuodesta toiseen vaikka niissä ei olisi ollutkaan mitään todella hienoa kilpailua ollut aikoihin.
 

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Mikä/mitkä tallit on vahvoilla viimeisessä Abu Dhabin tuplapiste kisassa? Ketkä hyötyvät sääntö muutoksesta etukäteen veikaten eniten ns. paperilla?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mikä/mitkä tallit on vahvoilla viimeisessä Abu Dhabin tuplapiste kisassa? Ketkä hyötyvät sääntö muutoksesta etukäteen veikaten eniten ns. paperilla?
Mersu ja mersukuskeista se joka on häviöllä.. varsinki se, jolla on keskeytyksiä enemmän. Veikkaan TÄSSÄ vaiheessa Hamiltonin olevan suurin hyötyjä. Mikäli siis saa hyödyn realisoitua. Jotenki mahdotonta tässä vaiheessa sanoa.. katomma Brasilia ensin.

Tietty sit tuolta loppupäästä Caterham tai Marussia voi tehdä isonkin "voiton" tuplapisteillä.

Oma toiveeni on, että abu dhabista tulee jollainlailla totaalinen farssi näiden tuplapisteiden vuoksi ja se jää ainoaksi tuplapiste-kisaksi f1-historiassa(vai onko näitä ennen ollut?). Hyväksyisin, jos tuplapistekisoja olis useampi ja niiden valintaan liittyis vähintäänkin kuskipainotteisuus radan profiilissa. Tai tyyliin kolme "special"-kisaa, joka muodostais tavallaan minisarjan, joiden paras sais vaikka yhden voiton pistemäärän lisää kauden lopuksi. emt, mut silkkaa paskaa yks tuplapistekisa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös