ProjectMaster
Well-known member
- Liittynyt
- 17.12.2013
- Viestit
- 1649
Voi Suzuka... Pitäkää se nyt ennallaan. Degnerikin on loistavan tiukka mutka ihan vain F1 pelien kokemuksella. Mitäs siitä tulisi, kun Degnerin takana asfalttia?
Juuri näin! Tuossahan Shumi teki virheen ulostulossa (eli liian lujaa mutka), mutta "mitään" vaaraa ei tuosta kenellekään aiheutunut. Eli kuten monet ovat jo sanoneet; kovavauhtisiin jarrutuksiin sitä asvalttia turvaksi, että jos jarrut hajoaa tms, mutta juuri tuohon Parabolican tyyliin mutkan ulostulo semmoiseksi, että leveäksi vetävä häviää siinä oikeasti. Siinä erotellaan kuskien taitoerot, toiset vetelee useamman kerran kisassa hiukan leveäksi ja hävivävät siinä joka kerta hiukan (tai sitten eivät uskalla ajaa ihan täysillä). Parhaat taas vetävät ihan limitillä kierros toisensa perään menemättä kuitenkaan leveäksi.Totuin aikanaan siihen, että lievistäkin ulosajoista ja virheistä seuraus oli tällainen:
https://www.youtube.com/watch?v=p_kkp0fOmzI
Jotenkin ei nykyiset reunaviivoilla merkityt radat keskellä parkkipaikkaa jaksa oikein innostaa.
Itse näkisin kauden 2000 olleen viimeisen vanhan liiton vuoden. Sen jälkeen alkoi ratojen tuhoaminen reuna-alueitten asvaltoinnilla.Jos tässä nyt pitäisi alkaa lajin ns. Tuhoamisesta puhua niin tätä tuhoamista on ollut vähin erin mukana jo 1990-luvun lopusta asti. 2000-luvulla asiat ovat sittemmin kärjistyneet suuremmiksi. Ja jos vielä pitäisi oikein pilkuntarkka olla tai miettiä liiallisten sääntöjen tuhonneen lajiin niin sitä oli siinä tapauksessa sitten jo vuodesta 1972 eteenpäin ainakin näiden kaikkien pahimpien puritanistien mielestä.
Tuo kuva muuten on silkkaa paskaa. Asfalttia on nimittäin vedetty radan vierustalle pääsuoralle asti.Pakko ihmetellä, että miten tämä keskustelu on tähän pisteeseen eskaloitunut. Tämä pieni plänttikö on nyt se viimeinen pisara joka sinetöi lajin lopullisen tuhon? Tuonko takia voidaan nyt sitten ajaa kisat vaikka simulaattoreissa? Eissaatana nyt joku roti!
En itsekkään pidä asfaltista ainakaan ihan radan reunassa, mutta pelkästään se ei koko lajia tai edes yhtä mutkaa kokonaan tuhoa.
Muutenkin huono rata koko Monza, ettei yksi mutka pilaa sitä yhtään enempää.
Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolestaTuo kuva muuten on silkkaa paskaa. Asfalttia on nimittäin vedetty radan vierustalle pääsuoralle asti.
Eikös toi nimen omaan ole muokattu kuva, vai mitä tarkoitat?Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolesta
Kyse oli tästä kuvasta, eikö? https://pbs.twimg.com/media/Buc1QgDIUAAj3Ap.png:largeEikös toi nimen omaan ole muokattu kuva, vai mitä tarkoitat?
Kyllä tuosta apua on, huonot kuskit uskaltavat ajaa luvempaa, koska hallinnan menetys kostautuu vain pienenä aikaviiveenä. Eli hyötyä tulee joka kierroksella, ja lisäksi leveäksi ajautuessa verrattuna hiekalla sutimiseen.Edelleenkään en usko, että leveäksi menemällä saa ainakaan hyötyä.
Tuossa lainauksessa tarkoitin ajolinjaa eli siis samaa tilannetta mikä oli esim. Rindt-mutkissa tällä kaudella missä nopeiten pääsi radan ulkopuolelta. Varmasti ajolinja on leveämpi kuin ennen, mutta mitä sitten. Onpahan vauhtia vähän enemmän.Kyllä tuosta apua on, huonot kuskit uskaltavat ajaa luvempaa, koska hallinnan menetys kostautuu vain pienenä aikaviiveenä. Eli hyötyä tulee joka kierroksella, ja lisäksi leveäksi ajautuessa verrattuna hiekalla sutimiseen.
Meinaat että FIA osaa tulkita noita rataviivoja ja hyödyn saamisia jotenkin järkevästi?Edelleenkään en usko, että leveäksi menemällä saa ainakaan hyötyä. Eiköhän ne sinne jotain kanttaria laita radan reunaan. Viimekädessä jos radan ulkopuolelta saisikin hyötyä niin silloin kierros hylätään.
Toisekseen se mutka on nytkin sama kaikille. Jos leveämpi linja on se nopein niin sitten ajetaan sitä linjaa. Jos et sitä pysty mahdollisimman suurella vauhdilla ajamaan niin häviät aikaa. Tämä pätee ihan joka mutkaan. Myönnetään, että enää se tappio ei ole niin suuri eikä auto mene rikki, mutta se ei mielestäni ole mikään katastrofi.
Tuntuu että, suurin syy tähän halooseen on se, että Monza on pyhä ja siihen ei saisi koskea. Todellisuus kuitenkin on se, että jos siihen ei jossain vaiheessa koskettaisi niin ei olisi enää koko Monzaa ja sehän se vasta hauskaa olisi.
Muutostyön alussa radan reunus oli jo revitty pääsuoralle asti tuota asfalttia varten joten melkoinen idiootti täytyy "ihmisen" olla jos ei ymmärrä minkä vuoksi niin tehtiin. Laitahan myös linkkiä viralliseen infoon johon viestissäsi viittaat. Vai löytyykö se vain pääsi sisältä?Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolesta
Edelleen pidän kiinni siitä ajauksesta, että tuohon asti ei tarvitse mennä ja kuskit ajaa mieluiten rataviivojen sisäpuolella. Jos näin ei tapahdu niin sitten toimitaan samoin kuin Rindtissä. Tämä on luonnollisesti se huonoin vaihtoehto. Jos otetaan se tiukka tuomarilinja niin sitä sitten on parempi myös noudattaa. Jos päädytään löysempään linjaan niin sieltä silti löytyy aina jokaiselle se ajolinja jota käytetään. Parhaat käyttää sen paremmin kuin huonommat kuskit.Meinaat että FIA osaa tulkita noita rataviivoja ja hyödyn saamisia jotenkin järkevästi?
Sori, kun nyt olen pikkutarkka, mutta mitä tarkotat tällä? Minusta tämä efekti liittyi nimenomaan siihen, että heti radan reunasta alkoi nurmikko/hiekka jonne vähänkin osuessaan se imaisi auton heti mukanaan. Sillä ei juurikaan ole tekemistä itse mutkan tai ajolinjan kanssa. Kaikki haaste ei suinkaan tule "veitsenterä"-efektistä, vaikka se olikin iso osa. Ei se mikään helppo mutka vieläkään ole.Parabolican haaste oli että siitä poistuttiin ihan "veitsenterällä" ennen. Jos siitä poistutaan pyöreämmin, ei veitsenterää enää ole.