Moottoriratakeskustelu

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Voi Suzuka... Pitäkää se nyt ennallaan. Degnerikin on loistavan tiukka mutka ihan vain F1 pelien kokemuksella. Mitäs siitä tulisi, kun Degnerin takana asfalttia?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Totuin aikanaan siihen, että lievistäkin ulosajoista ja virheistä seuraus oli tällainen:

https://www.youtube.com/watch?v=p_kkp0fOmzI

Jotenkin ei nykyiset reunaviivoilla merkityt radat keskellä parkkipaikkaa jaksa oikein innostaa.
Juuri näin! Tuossahan Shumi teki virheen ulostulossa (eli liian lujaa mutka), mutta "mitään" vaaraa ei tuosta kenellekään aiheutunut. Eli kuten monet ovat jo sanoneet; kovavauhtisiin jarrutuksiin sitä asvalttia turvaksi, että jos jarrut hajoaa tms, mutta juuri tuohon Parabolican tyyliin mutkan ulostulo semmoiseksi, että leveäksi vetävä häviää siinä oikeasti. Siinä erotellaan kuskien taitoerot, toiset vetelee useamman kerran kisassa hiukan leveäksi ja hävivävät siinä joka kerta hiukan (tai sitten eivät uskalla ajaa ihan täysillä). Parhaat taas vetävät ihan limitillä kierros toisensa perään menemättä kuitenkaan leveäksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos tässä nyt pitäisi alkaa lajin ns. Tuhoamisesta puhua niin tätä tuhoamista on ollut vähin erin mukana jo 1990-luvun lopusta asti. 2000-luvulla asiat ovat sittemmin kärjistyneet suuremmiksi. Ja jos vielä pitäisi oikein pilkuntarkka olla tai miettiä liiallisten sääntöjen tuhonneen lajiin niin sitä oli siinä tapauksessa sitten jo vuodesta 1972 eteenpäin ainakin näiden kaikkien pahimpien puritanistien mielestä.
Itse näkisin kauden 2000 olleen viimeisen vanhan liiton vuoden. Sen jälkeen alkoi ratojen tuhoaminen reuna-alueitten asvaltoinnilla.

Tuosta alkaen ajaminen on muistuttanut pleikkarilla pelaamista näillä parkkipaikkaradoilla.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Pakko ihmetellä, että miten tämä keskustelu on tähän pisteeseen eskaloitunut. Tämä pieni plänttikö on nyt se viimeinen pisara joka sinetöi lajin lopullisen tuhon? Tuonko takia voidaan nyt sitten ajaa kisat vaikka simulaattoreissa? Eissaatana nyt joku roti!

En itsekkään pidä asfaltista ainakaan ihan radan reunassa, mutta pelkästään se ei koko lajia tai edes yhtä mutkaa kokonaan tuhoa.
Tuo kuva muuten on silkkaa paskaa. Asfalttia on nimittäin vedetty radan vierustalle pääsuoralle asti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Muutenkin huono rata koko Monza, ettei yksi mutka pilaa sitä yhtään enempää.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Tuo kuva muuten on silkkaa paskaa. Asfalttia on nimittäin vedetty radan vierustalle pääsuoralle asti.
Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolesta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
:D. Monzan rata ei kyllä aina ole ollut paras mahdollinen kisapaikka f1-autoille, mutta on silti nähty Italiassakin ajoittain jännittäviäkin f1-kisoja. Lisäksi rata oli aikoinaan varsin kiinnostava paikka etenkin sen luonnollisen ohjautuvuusilmiön takia. Voisin kyllä mieluusti selittää siitä enemmänkin.:)
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolesta
Eikös toi nimen omaan ole muokattu kuva, vai mitä tarkoitat?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tänä vuonna leveäksi ajamalla saakin hyvät vauhdit aika-ajokierrokselle.


Viime vuonna kierros oli pilalla (esim. Hamilton aika-ajoissa)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Edelleenkään en usko, että leveäksi menemällä saa ainakaan hyötyä. Eiköhän ne sinne jotain kanttaria laita radan reunaan. Viimekädessä jos radan ulkopuolelta saisikin hyötyä niin silloin kierros hylätään.

Toisekseen se mutka on nytkin sama kaikille. Jos leveämpi linja on se nopein niin sitten ajetaan sitä linjaa. Jos et sitä pysty mahdollisimman suurella vauhdilla ajamaan niin häviät aikaa. Tämä pätee ihan joka mutkaan. Myönnetään, että enää se tappio ei ole niin suuri eikä auto mene rikki, mutta se ei mielestäni ole mikään katastrofi.

Tuntuu että, suurin syy tähän halooseen on se, että Monza on pyhä ja siihen ei saisi koskea. Todellisuus kuitenkin on se, että jos siihen ei jossain vaiheessa koskettaisi niin ei olisi enää koko Monzaa ja sehän se vasta hauskaa olisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myös se halutaan unohtaa, että juuri Parabolican kaltaiset pitkät ja nopeat mutkat ovat juuri niitä, joihin asfalttialueet kuuluvat. Niissä ulosajonopeudet ja -kulmat ovat kaikista vaarallisimmat ja hiekka sen vuoksi vaarallisin turva-aluemateriaali.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Edelleenkään en usko, että leveäksi menemällä saa ainakaan hyötyä.
Kyllä tuosta apua on, huonot kuskit uskaltavat ajaa luvempaa, koska hallinnan menetys kostautuu vain pienenä aikaviiveenä. Eli hyötyä tulee joka kierroksella, ja lisäksi leveäksi ajautuessa verrattuna hiekalla sutimiseen.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kyllä tuosta apua on, huonot kuskit uskaltavat ajaa luvempaa, koska hallinnan menetys kostautuu vain pienenä aikaviiveenä. Eli hyötyä tulee joka kierroksella, ja lisäksi leveäksi ajautuessa verrattuna hiekalla sutimiseen.
Tuossa lainauksessa tarkoitin ajolinjaa eli siis samaa tilannetta mikä oli esim. Rindt-mutkissa tällä kaudella missä nopeiten pääsi radan ulkopuolelta. Varmasti ajolinja on leveämpi kuin ennen, mutta mitä sitten. Onpahan vauhtia vähän enemmän.

Toki luulen ymmärtäväni mitä meinaat ja siihen vähän niinku vaivihkaa viittasin samassa postissa mitä juuri lainasit.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Edelleenkään en usko, että leveäksi menemällä saa ainakaan hyötyä. Eiköhän ne sinne jotain kanttaria laita radan reunaan. Viimekädessä jos radan ulkopuolelta saisikin hyötyä niin silloin kierros hylätään.

Toisekseen se mutka on nytkin sama kaikille. Jos leveämpi linja on se nopein niin sitten ajetaan sitä linjaa. Jos et sitä pysty mahdollisimman suurella vauhdilla ajamaan niin häviät aikaa. Tämä pätee ihan joka mutkaan. Myönnetään, että enää se tappio ei ole niin suuri eikä auto mene rikki, mutta se ei mielestäni ole mikään katastrofi.

Tuntuu että, suurin syy tähän halooseen on se, että Monza on pyhä ja siihen ei saisi koskea. Todellisuus kuitenkin on se, että jos siihen ei jossain vaiheessa koskettaisi niin ei olisi enää koko Monzaa ja sehän se vasta hauskaa olisi.
Meinaat että FIA osaa tulkita noita rataviivoja ja hyödyn saamisia jotenkin järkevästi?

Parabolican haaste oli että siitä poistuttiin ihan "veitsenterällä" ennen. Jos siitä poistutaan pyöreämmin, ei veitsenterää enää ole.

Tämä muutos vaikuttaa ihan fyysisestikin ajamiseen eikä "vain" mentaalisesti ja ulosajon sattuessa, siksi suuttumus. Siis olettaen, ettei siihen mitään makkarakanttaria laiteta.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Ei muuten ole. Olisi jos olisi muokattu jotenkin, mutta oli otettu sillä hetkellä kun assua ei ollut kuin tuossa kohdassa ja yleinen info oli että siihen jää joten pää pois takapuolesta
Muutostyön alussa radan reunus oli jo revitty pääsuoralle asti tuota asfalttia varten joten melkoinen idiootti täytyy "ihmisen" olla jos ei ymmärrä minkä vuoksi niin tehtiin. Laitahan myös linkkiä viralliseen infoon johon viestissäsi viittaat. Vai löytyykö se vain pääsi sisältä?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Meinaat että FIA osaa tulkita noita rataviivoja ja hyödyn saamisia jotenkin järkevästi?
Edelleen pidän kiinni siitä ajauksesta, että tuohon asti ei tarvitse mennä ja kuskit ajaa mieluiten rataviivojen sisäpuolella. Jos näin ei tapahdu niin sitten toimitaan samoin kuin Rindtissä. Tämä on luonnollisesti se huonoin vaihtoehto. Jos otetaan se tiukka tuomarilinja niin sitä sitten on parempi myös noudattaa. Jos päädytään löysempään linjaan niin sieltä silti löytyy aina jokaiselle se ajolinja jota käytetään. Parhaat käyttää sen paremmin kuin huonommat kuskit.

Parabolican haaste oli että siitä poistuttiin ihan "veitsenterällä" ennen. Jos siitä poistutaan pyöreämmin, ei veitsenterää enää ole.
Sori, kun nyt olen pikkutarkka, mutta mitä tarkotat tällä? Minusta tämä efekti liittyi nimenomaan siihen, että heti radan reunasta alkoi nurmikko/hiekka jonne vähänkin osuessaan se imaisi auton heti mukanaan. Sillä ei juurikaan ole tekemistä itse mutkan tai ajolinjan kanssa. Kaikki haaste ei suinkaan tule "veitsenterä"-efektistä, vaikka se olikin iso osa. Ei se mikään helppo mutka vieläkään ole.

Tästä kaikesta sanon vaan sen, että mitään ei ole tuhottu ja Formulat jatkuu samaan tapaan kuin ennenkin. Mitään tässä ei ole lopullisesti tuhottu vaan pitemminkin kastroitu.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Sitä, että kaasua ei ennen voinut lyödä äfykkösellä "ihan heti" pohjaan kun tuosta mutkasta poistuttiin. Jos rata sallii leveämmän ajolinjan, kuljettajat tulevat käyttämään sitä, exitti nopeutuu ja kaasunkin voi lyödä pohjaan aiemmin.
 
Ylös